Water verdampt afgelopen week

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!
lions90

Water verdampt afgelopen week

Bericht door lions90 » 09 nov 2018, 13:36

Hoi,

Afgelopen dagen niet veel gelet op de vijver maar keek nu even en waterniveau in vijver en ook filter was ongeveer 3,5 cm lager in 1 week. Heb vd zomer dit ook wel gehad in een week maar dat is normaal. Kan dat komen door de "hoge" temperaturen van deze week en verdampt water ook als het water kouder is dan de buitenlucht of juist andersom?

goshiko

Re: Water verdampt afgelopen week

Bericht door goshiko » 09 nov 2018, 15:21

zeker, water is nog relatief warm, 's nachts is het tegen het vriespunt. Als je vroeg genoeg opstaat zie je de laatste dagen het water hier gewoon verdampen.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

Jef

Bericht door Jef » 09 nov 2018, 17:28

ja hier ook hetzelfde fenomeen.
nog steeds aan het bouwen ...

AVG

Bericht door AVG » 09 nov 2018, 17:57

Je watertemp. zal wel rond de 8 graden zijn, buitentemp. gaat sommige nachten richting vriespunt, dus veel verdamping is heel normaal.

lions90

Bericht door lions90 » 18 nov 2018, 10:42

Gisteren nog beetje bijgevuld maar vanochtend ongeveer halve cm gedaald kan dat nog steeds verdamping zijn (watertemp was 6 graden gisteren overdag) Vorige week vrijdag had ik de vijver bijgevuld (zie eerdere berichten) en na 1 week was het peil ongeveer 1 cm lager (had wel wat geregend maandag en dinsdag) maar als ik een lek zou hebben dan verwacht je wel meer daling neem ik aan? Vorig jaar heb ik volgens mij in november nooit meer bijgevuld maar goed dit jaar is ook wel anders qua weer.

jocca

Bericht door jocca » 18 nov 2018, 10:49

hoe warm is uw water nog? een halve cm op een nacht is niet normaal ...
hier zakt de vijver amper de laatste weken (wel een paar keer regen gehad, maar dan liep de overloop over ...)

lions90

Bericht door lions90 » 18 nov 2018, 10:54

6 graden..maar zoals je eerdere reacties kan lezen hadden mensen ook last van verdramping 1,5 week terug. Ik heb ook geen halve cm per nacht zoals gezegd is de vijver de afgelopen week bijna 1 cm gedaald (koude nachten icm 7 graden water temp ongeveer). Bij een lek verwacht je toch veel grotere daling.

lions90

Bericht door lions90 » 25 nov 2018, 10:45

Heb wel ontdekt dat een pvc leiding onder de filter wat druppelt om de 5 minuten. Ligt een natte plek onder. Geen stralen water maar af en toe en druppel. Lijkt me niet de oorzaak van minder waterpeil want nu ruim een week later is de stand nagenoeg hetzelfde als vorige week. Weet iemand een zaak die dit kan fixen want ik kan dat zelf niet (2 linker handen en geen kennis hiervan)?

poutie

Bericht door poutie » 25 nov 2018, 12:33

De pvc leiding kun je met silicone afdichten als je er aan kan als het maar druppelt om de 5minuten moet dat zeker lukken !
Grts Luc

lions90

Bericht door lions90 » 25 nov 2018, 13:04

Ok bedankt maar welk soort siliconekit heb je dan nodig?

poutie

Bericht door poutie » 25 nov 2018, 14:39

Afdicht silicone dat ze gebruiken in de badkamers of in de bouw moet dat lukken voor deze lek te stoppen

lions90

Bericht door lions90 » 29 dec 2018, 10:11

Ligt toch niet aan de pvc leidingen want die lekt niet meer. Afgelopen week is de vijver 1,5 cm gezakt. Kan dat nog steeds door verdamping komen icm wind?
Ik heb wel sinds mei een andere beluchting en deze ligt redelijk tegen de rand van de vijver aan. Het water bubbelt tegen enkele plooien aan.
Met een lek zou je toch meer daling verwachten? Nu moet ik gaan bijvullen want die filterkamers lopen hierdoor ook leger (luisert nogal nauw).
Tips zijn welkom want dit is de 1e winter dat ik water moet bijvullen. Jaar ervoor nooit gehad.

lions90

Bericht door lions90 » 29 dec 2018, 14:12

lions90 schreef:
29 dec 2018, 10:11
Ligt toch niet aan de pvc leidingen want die lekt niet meer. Afgelopen week is de vijver 1,5 cm gezakt. Kan dat nog steeds door verdamping komen icm wind?
Ik heb wel sinds mei een andere beluchting en deze ligt redelijk tegen de rand van de vijver aan. Het water bubbelt tegen enkele plooien aan.
Met een lek zou je toch meer daling verwachten? Nu moet ik gaan bijvullen want die filterkamers lopen hierdoor ook leger (luisert nogal nauw).
Tips zijn welkom want dit is de 1e winter dat ik water moet bijvullen. Jaar ervoor nooit gehad.
Nog even gekeken zojuist. Bij het bijvullen plaatste ik de slang altijd tussen een vouw van het folie. Nu na goed kijken zie ik als ik de vouw openklap dat deze is uitgescheurd (ja stom) en nu tijdens bijvullen zag ik water daardoor heen weglopen dus ws is dat de oorzaak. Tijdelijk gedicht met zilverfolie wist even niks anders. Kan je dit nog repareren?

Guyke

Bericht door Guyke » 30 dec 2018, 17:42

Hallo,

Repareren zal afhangen van het materiaal waaruit uw vijverbekleding is gemaakt en ook de ouderdom voor sommige materialen.
Epdm, pvc, 4everflex, .....en noem maar op is allemaal verschillend wat betreft eventuele reparatie of verwerking er van.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

lions90

Bericht door lions90 » 31 dec 2018, 11:08

Hallo Guyke,

Bedankt voor je antwoord. Hoe weet ik welk soort folie ik heb? Heb vijver overgenomen en ben wat dat betreft een leek.

Groet

Plaats reactie

Terug naar “Waterkwaliteit”