• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Behandeling in Qbak bij deze temperaturen

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!

Behandeling in Qbak bij deze temperaturen

Berichtdoor cdebackere » vr 09 nov 2018, 0:23:15

Achtergrond
Al vrij lang hebben we een 'bastaard' koi zitten die aan de ene zijde bijna volledig een witte uitslag heeft. Bastaard klint niet tof, maar het is een raar geval, ook niet echt mooi en eigenlijk hebben we geen idee vanwaar die komt. Kids denken dat het een eigen kweek is uit de periode dat het hier nog erwtensoep was.
Die witte plek hebben we al die tijd niet kunnen behandelen omdat we hem nooit konden vangen: supervinnige vis in 100m3. En anderzijds was de plek wel groot (50% van zijn linker kant), maar stabiel. Hij schuurde ook niet ofzo.

In het voorjaar (begin maart) een echt mooie 40-45cm nisai goshiki verloren die heel plots helemaal onder een gelijkaardige witte laag zat.
2e hands Qbak 1,5m3 aangekocht die nu continu draait met 15-tal kleine eigen-kweek kois

Nu
enkele weken terug: enkele vissen hebben enkel kleine ronde plekken op nabij rugvin en op staartvin
73194
vorige week: choco shagoi 60cm met schimmel lang aanzet rugvin en grote lichtwitte vlekken all over
7319373192
(uit voorzorg had ik eerder de verwarming van de qbak uitgezet en hem laten afkoelen van 21°C naar 19°C)

Direct actie genomen en die 4 eruit gehaald (vijver 11°C) en over de loop van 1,5uur opgewarmd naar 18°C en ik qbak
Dankzij recente aankoop van sleepnet en jumbo koinet die 'bastaard' er nu eindelijk ook kunnen uithalen en overgezet in qbak. Reden: ik vermoed dat hij de andere aansteekt (en hij ziet er niet sexy uit met zijn wit kleedje).

Qbak behandeld met 3kg/m3 zout en Anti-Mix

Na 1 week:
- chagoi: clean
- 'bastaard': al voor >95% clean
- andere 2, waaronder goshiki: verbeterd maar belange niet zoals de eerste 2.

Vragen
Bon, dan waarom ik deze post schrijf: enkele vragen:

1) hoe kan ik de qbak vissen na genezing best weer in de vijver krijgen die ondertussen nog verder is afgekoeld tot 10-tal graden? Is die temperatuur delta een issue, of moet ik 'gewoon' de klassiek 'methode met de zak' doen? Ik kan ze toch moeilijk nog 6 maand in Qbak houden
-> ik zou ze liefst terugzetten omdat ze daar toch wel wat ruimer zitten. En dan kan ik nog 3-tal andere uit vijver halen en ook behandelen in de qbak

2) wellicht een domme vraag, maar enige wild guess voor de goshiki? toch geen schimmel?
-> ik moet echt eens een microscoop kopen en uitstrijkjes leren nemen nu ik de koi vlot kan netten

3) als de vijver verder afkoelt, is het dan nog aangewezen extra vissen eruit te halen voor behandeling? Of wordt de delta temp echt te groot?

4) ik zou de vijver een zout behandeling van 2kg/m3 willen geven, om alle vissen wat te ondersteunen in weerstand: dus 200kg zout. Mag dat met zeezout zonder antiklontermiddel? Iemand ervaring met Zoutman/roeselare: https://www.zout.be/fijn-zeezout-marsel-zonder-antiklontermiddel-40-25. Zou trouwens 500kg bestellen dus als je er zelf ook wat nodig hebt let me know.

5) andere tips die ik kan toepassen om restanten van schimmelsporen/... te onderdrukken en alle vissen in de vijver zelf een duwtje te geven .. in 100m3?

Alvast bedankt,
Christof
cdebackere

Afbeeldingen: 31

Re: Behandeling in Qbak bij deze temperaturen

Berichtdoor jocca » vr 09 nov 2018, 6:44:02

ik zou voordat je in het wilde weg (en zeker zout ... - waarom gebruiken mensen dit toch steeds, het verbrand de slijmhuid ...) gewoon een koidoc laten komen.
Het gaat je minder kosten dan middeltjes om zo een vijver te gaan behandelen en je weet meteen wat je moet doen ... zelf experimenteren is echt op en duur veel duurder dan meteen een koidoc laten komen. Ik heb het jammer genoeg zelf mogen ondervinden, zelf proberen via dokter google naar oplossingen te zoeken, middeltje hier, middeltje daar en voor je het weet zit er +100 euro aan producten in de vijver, terwijl een koidoc (de onze toch) een stuk minder kost :wink:

wat betreft de q-bak ... dit wordt idd een moeilijke.
Het water buiten gaan nog meer gaan afkoelen waardoor het temperatuursverschil NOG groter gaat worden.
Indien je de q-bak om dezelfde temperatuur kan krijgen als buiten (binnen een paar weken gaat dit al 7° of zo zijn schat ik) dan zou je het eventueel kunnen doen (zeeeer langzaam wel de temperatuur laten zakken dan - 1° om de 2 dagen of zo).
Persoonlijk denk ik dat het beter is om die 1 of 2 vissen gewoon in de q-bak te houden tot in het voorjaar ..., ze in december (tegen dat ze behandeld zijn en aangesterkt) in een koude vijver droppen kan terug een stressreactie uitlokken en voor je het weet heb je meer problemen in het voorjaar dan dat je nu hebt :CrossFingers:
jocca

Afbeeldingen: 90

Berichtdoor poutie » vr 09 nov 2018, 20:42:40

Ja Christof ik zou ook het advies volgen van Jocca en niet lange meer wachten als het kan !!!
Laat de KD komen dan ben je gerust deze winter en je vissen zullen ook tevreden zijn :D
Grts Luc.
poutie

Afbeeldingen: 190

Berichtdoor frankske » za 10 nov 2018, 11:35:57

Die anti-mix van waar komt dit?
TIP, koi die aandoeningen hebben goed observeren, liggen ze stil of verergerd situatie dan niet te lang wachten en koidokter opbellen.
Je had uw goshiki mss nog kunnen redden?
Heb soms ook wel koi met plekjes maar meestal lossen ze dit zelf wel op maar als het te snel erger word....

grt
Franky
frankske

Afbeeldingen: 666

Berichtdoor Marcje » za 10 nov 2018, 21:01:56

Hoi Christof,

Zout in de quarantaine kan perfect, maar in de vijver ben ik er geen voorstaander van omdat u dan vast zit omdat de combinatie met andere producten niet altijd mogelijk meer is
Zolang u geen zekerheid hebt waardoor die slijmophopingen veroorzaakt worden zou ik niks ondernemen en zo snel als mogelijk een uitstrijkje laten nemen
Als u de koi terug zet in de vijver blijft de kans bestaan dat het probleem terugkomt omdat in de quarantaine niet alleen het zout geholpen heeft maar in samenwerking met een betere temperatuur......

Kan mij ook vinden in de reactie van Jocca , dus ervaren liefhebber of koidoc :wink:

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5728

Berichtdoor AVG » za 10 nov 2018, 21:36:53

Direct actie genomen en die 4 eruit gehaald (vijver 11°C) en over de loop van 1,5uur opgewarmd naar 18°C en ik qbak

Al een wonder dat de Koi dit doorstaan hebben. De bedoeling is goed, maar een temperatuurverschil op zo'n korte tijd vinden vissen niet echt prettig. Twee graden hoger en dan rustig opvoeren over een paar dagen verspreid was mijn inziens een betere optie geweest.

Gelijk mijn voorgangers al aangaven ben ook ik geen voorstander van zout in de vijver. Gezien de vermoedelijke aandoening zoals de foto's aangeven zal het ook niets helpen, daarbuiten zijn enkele parasieten gek op die 2 gram zout en dan ben je dus verder van huis.

Een KD raadplegen nu het nog niet al te koud zou ik zeker doen ! De kans dat de aandoening te maken heeft met te weinig weerstand van de Koi in combi met mogelijk de leefomgeving en watertemp. is zeker aanwezig, maar dat is gokken zolang er geen onderzoek is gedaan.

Voor nu zou ik de Koi nog in de qbak houden totdat er meer duidelijk is.

Succes !
AVG

Afbeeldingen: 3565

Berichtdoor cdebackere » ma 12 nov 2018, 7:47:37

Aan allen: bedankt voor jullie duidelijke en homogene reacties!

Zal dus op zoek gaan naar een KD. Ik weet dat er hier op het forum al vaker een vraag over gesteld is, dus durf ik niet naar 'tips' te vragen .. zal wat zoeken en lezen.

Ondertussen in de Qbak: alle zichtbare symptomen zijn op de 4 vissen nu 95 to 100% weg. Heb ondertussen 2 x waterwissel gedaan, in totaal 40% dus zout gehalveerd.

En voorlopig geen zout in de vijver, dat spaart ook weer wat -> kan ik de KD mee regelen :)

Iedereen erg bedankt!
Christof
cdebackere

Afbeeldingen: 31

Keer terug naar Medisch luikje