• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

uv lamp + verwarming icm airlift

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.

uv lamp + verwarming icm airlift

Berichtdoor jocca » do 11 okt 2018, 6:48:53

de vijverpomp is stuk gegaan die ik gebruik voor de uv-lamp (gewone) en de heater in de winter (als het extreem koud is).
Nu de energie in ons Belgenland volgend jaar vermoedelijk opnieuw gaat stijgen en dit ondertussen een voor ons stilaan zeldzaam iets is wil ik de vijver nu zo energiezuinig mogelijk gaan opbouwen.
Er komt een nieuwe airlift met stijgbuis van 110 of 125 mm (kan ik vrij kiezen, de uitstroom en onluchters zijn van 125 mm).
Ik weet dat een UV-lamp (omgebouwd) of dompel uv gebruikt worden icm airliften maar ik kan verdorie nergens een voorbeeld nog terugvinden (zijn vrij oude topics en de links werken niet meer of vele foto's zijn niet meer gekoppeld). Iemand een werkend linkje nog?

Nu die uv daar kom ik nog wel aan uit, groter probleem is misschien wel de heater.
Zijn er hier creatieve lieden die een gewone doorstroomheater omgebouwd hebben om te gebruiken in een airlift (of filterbak)?
Moest ik deze ook kunnen ombouwen dan draait de volledige vijver in de zomer op 3 luchtpompen, in de winter eventueel op 2 wat een halvering zou zijn tov wanneer ik er nog een extra pomp bij zou moeten zetten.
jocca

Afbeeldingen: 90

Re: uv lamp + verwarming icm airlift

Berichtdoor proview » za 13 okt 2018, 8:03:34

Aanpassing van een doorstroomheater heb ik nog niet zien paseren.
Volgens mij moet je een krachtige dompelheater hebben, zoeen als in de aquariums.

Gr bart
proview

Afbeeldingen: 91

Re: uv lamp + verwarming icm airlift

Berichtdoor Marcje » za 13 okt 2018, 20:17:12

jocca schreef: Iemand een werkend linkje nog? .

U kan ons altijd een pb sturen met de topic waar de linkjes niet werken en maken we in orde , als het linkjes zijn naar topics van dit forum zelf natuurlijk :wink:
Ook ik heb hier nog geen doorstromers zien voorbijkomen op airlift

U kan die verwarmingsspiralen uit een boiler gebruiken met het elektrisch gedeelte net boven water :wink:

Groetjes
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5713

Keer terug naar Zelfbouw