• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

zinkoxide

De naam zegt het zelf...

Re: zinkoxide

Berichtdoor goshiko » zo 16 sep 2018, 8:16:32

Inderdaad verkeerd gelezen Dend, sorry daarvoor.
Zware metalen, gezond zal het zeker niet zijn.
Laatste jaar geen last meer gehad van draadalgen.
Moest het echt de spuigaten uitlopen zou ik toch terug matig zinkoxide van bij apotheker gebruiken
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor peletonduwer » zo 16 sep 2018, 9:06:51

Hoi

Ik gebruik ook zinkoxide, maar probeer dat zoveel mogelijk te beperken en in lage dosis. Maar het is gemakkelijk praten als je zelf geen last hebt van draadalg. De ene heeft er last van, de andere niet. Je kan dan wel proberen te zoeken naar mogelijke redenen van het opflakkeren van de draadalgen, soms kan er wel wat verbeterd worden aan het systeem, maar meestal is er geen (gezonde) kant en klare oplossing om van het probleem af te geraken. De eerste die een systeem zo op punt kan zetten en die kan geranderen dat er geen draadalg meer zal tevoorschijn komen moet nog geboren worden denk ik. Ondanks deze hete en zonnige zomer heb ik dit jaar nog geen last gehad van draad alg en zonder zinkoxide. Andere jaren is het soms anders ondanks er niets veranderd is aan het systeem. Maar dat het niet gezond is, daar kan je niet omheen, en ik probeer het dan ook te beperken.

Groetjes

Chris
Edouna 5 kamer vortex-makkie
eco-x 10000 filterlijn + 55w UV
eco-x 4500 skimmer - plantenfilter
ph sturing
zelfbouw ozonreactor-afschuimer
OEM ozongenerator 1000mg redox gestuurd
Full control siemens logo
EPAS trained / http://www.epasconsultancy.com/
peletonduwer

Afbeeldingen: 244

Berichtdoor Guyke » zo 16 sep 2018, 9:47:54

Hallo,

Ik heb alle jaren wel wat draadwier. Dit betekent niet voor mij van naar middeltjes te grijpen ( al dan niet met zinkoxide).ik lees hier veel over de juwelen in de vijver, fortuinen aan filters en wat al meer. Maar als er bv draadwier de kop opsteekt ( meestal uit oorzaken eigen aan de eigenaars zoals teveel vissen, geen concurrentie van de algen door bv planten, ongeduld bij bv nieuwe vijvers, teveel voeren want liefst groeispurten om mee uit te pakken... enz) dan maar vlug van het potteke of andere middelen er in, schadelijk of niet het maakt niet uit.

In het voorjaar als het draadwier groeit weet ik dat deze het overschot aan bv nitraat verwerken. Eens mijn zuurstofplanten gaan groeien verdwijnen die wieren en blijft mijn biologisch evenwicht goed in balans.

Het topic gaat over zinkoxide en vermits dat dit een zwaar metaal is krijg je het er ook niet uit met waterwissels.
Iedere dosis hoe klein ook vermeerderd de totale hoeveelheid verbindingen die het zwaar metaal maakt.

Een zeker te lezen artikel
http://www.schoolvoorwetenschap.be/welz ... koxide.pdf

Ook via die weg komen deze stoffen in ons drinkwater terecht ( bv waterwissels/verversing )

Mvg ( uit Zuid-Holland)
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 961

Berichtdoor Jef » zo 16 sep 2018, 11:15:21

tot nog toe heb ik het niet gebruikt, en zolang het niet noodzakelijk is begin ik er niet aan. Dus met zinkoxide heb ik geen ervaring.

Maar Guyke, de link die je doorgeeft is helemaal geen artikel maar een MSDS of veiligheidsblad, en dan nog eentje van meer dan tien jaar geleden...

Als je even iets verder googled, kom je de recente versie van de MSDS tegen, bvb: https://www.carlroth.com/downloads/sdb/ ... _NL_NL.pdf.

Daarnaast geef een tegenstrijdige uitleg:
je krijgt het er niet uit met een waterwissel <=> Ook via die weg komen deze stoffen in ons drinkwater terecht ( bv waterwissels/verversing )...

tja, waar zit het dan? Negen kansen op tien in het lichaam van de vis; in de spieren en in de ingewanden? Is dat schadelijk? Dat heeft allemaal te maken met de toegediende hoeveelheden. Bij varkens bvb wordt er zinkoxide in het voer gebruikt, als alternatief voor antibiotica. Dus geen spek of koteletje meer? En, een deel van het zink zit terug in de mest, dus alles accumuleert sowieso niet in het lichaam. Aangezien vissen een kort verteringsstelsel hebben, is de opname van zink in het lichaam aan de lage kant. Mensen die al eens vis hebben gegut, weten hoe weinig organen en darm er uit een vis komen.

Wat is de clou: zo lang er wordt gewerkt met een juiste dosering. Zinkoxide is niet acuut giftig. In de MSDS staat dat zink niet bio-accumuleert.

De LD-50 voor zinkoxide bij ratten ligt boven de 5 gr/kg lichaamsgewicht.
LD50 of LD50 (van median Lethal Dose for 50% of subjects) is de hoeveelheid van een stof die bij 50% van een populatie tot de dood leidt. De stof wordt in een keer toegediend en hierdoor is de LD50 een maat voor de acute giftigheid en zegt niets over de langetermijntoxiciteit van de stof.

De LC-50 voor zinkoxide bij goudelrits (Pimephales promelas) ligt op 2,246 mg/liter.
LC-50 = Concentratie waarbij50% van de organismeneffect (lethaliteit) vertoont

Bij occasionele doseringen van enkel grammen per m³ zie ik dan ook geen probleem; de concentratie zal verzwakken met waterwissels, de accumulatie in de vis is beperkt én temeer omdat de vissen bij end-of-life niet in de voedselketen terechtkomen.

Maar laat dit geen betoog zijn om het gebruik van zinkoxide goed te praten. Het streven naar een biologisch evenwicht kan veel problemen voorkomen. Maar daar slaagt toch bijna niemand in? Hoeveel kg vis heb jij in je vijver zitten, heb je daar een idee van in kg vis/m³ water? Ik denk dat ik op basis van je bijdragen nog veel kan bijleren. Nooit geen hulpmiddelen, nooit geen medicatie (of ja, een beetje malachietgroen; ik heb nog 200 gram in voorraad en gebruik een mespuntje per jaar viewtopic.php?f=26&t=14919&p=242538&hilit=malachietgroen#p242538 ).....

Ik ben er van overtuigd dat, samen met mij, het gros van de koivrienden een te hoge bezetting heeft in functie van de mogelijkheid tot biologisch evenwicht. Quasi elke koivijver is toch niet in evenwicht te krijgen?

Bij overmatig gebruik van zinkoxide, en dat geldt voor elke toevoeging ((Ik herinner me op een ander forum een topic waarbij iemand haar hele kweek vernietigde met KP door een verkeerde concentratie)
), zijn de vissen de dupe. En wie overdoseert, van gelijk welk product, betaalt de prijs.
nog steeds aan het bouwen ...
Jef

Afbeeldingen: 97

Berichtdoor wadapatja » zo 16 sep 2018, 11:19:26

Ik lees hier veel dingen waar ik ook achter sta. Zinkoxide is vergif, dat is een feit. Maar een lage dosis is voor algen al genoeg om de groei te verstoren.
Als ik het hier ga gebruiken, doe ik dat zodra ik het ergens zie beginnen. En niet pas als er al een oerwoud gegroeid is.
Op die manier kun je met een hele lage dosis werken. Ik gebruik hier al sinds 2006 de Kinshi Eco-Power. En heb nog geen kenmerken gezien die hier als negatief ervaren worden. De eco-power is ook niet alleen maar zinkoxide, maar er zitten ook andere dingen in wat de waterkwaliteit ten goede komt.

Wanneer er besloten wordt om een product toe te voegen, om algen te bestrijden, doe dat dan zo vroeg mogelijk. Dan heeft het ook minder invloed op de andere belangrijke processen in de vijver, zoals zuurstof en Ph waarde.
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.
wadapatja

Afbeeldingen: 104

Re:Zinkoxide

Berichtdoor Guyke » zo 16 sep 2018, 16:36:12

Hallo,

@ Jef

Ik heb een heel groot epistel wat willen inkorten. Zinkoxide maakt geen verbindingen met water als dusdanig.
Echter andere verbindingen zoals in het slib dat geloosd wordt via de filters wordt er zinkoxide in het riool of tuin geloosd waardoor het tenslotte ook weer in het drinkwater terecht komt. Omdat waterwissels en spoelingen van filters voor hetzelfde gebruikt wordt komt, had ik dat beter zo vermeld.

Ik reken niet in kilo vis daar ik mijn vissen quasi nooit net en dus ook nooit meet of weeg.
Mijn maatstaf is 1m vis per 3 kubiek water. Mijn vijver is maar 1,1 a 1,2 m diep want ik opteer meer voor opp dan op diepte.
Mijn vijver is in de zomer altijd voor een derde vol met zuurstofplanten. ( ook niet meer dan want dat is ook dan teveel ).
Ik zet de laatste jaren geen vissen meer bij. De laatste was het visje uit de vaart en een chagoi. Ik heb ook afscheid moeten noemen van een paar van mijn oudste bewoners. ( 2 albino graskarpers ( er uit gesprongen), een platinium, een ghost koi ( mijn oudste vis aangepakt door een reiger en was onherstelbaar beschadigd ) 2 zeelten, een yamabuki . Een platinium staat nog op de verlanglijst.

Ik hou van natuurlijke oplossingen zoals bv watervlooien ( tegen zweefalg ) echte waterslakken ( tegen draadwieren ) en ja soms steken de draadwieren teveel de kop op maar deze kunnen niet in mijn filtering ( ik heb bv geen drains ) en dan vis ik de grootste plukken er met mijn haak uit.

Malachiet heb ik nu reeds een paar jaar ook niet meer gebruikt ( ook geen andere medicatie ) door mijn biofilter fiks uit te breiden nog niet vandoen gehad.

De enige mechanische filtering hier is een borstelbak. Deze wou ik vervangen door een trommel maar ben er van af gestapt.

Ik heb al meermaals vermeld dat ik op een heel andere manier vijver en tot hiertoe bevalt mij dat best.

Als het artikel te oud bevonden wordt, zowat, het is en blijft vergif.
En wat betreft de opname er van, ongeacht de concentratie er zal altijd opname zijn. Bij iedere nieuwe dosering wordt deze nopname verder opgebouwd. Wat op termijn dan de gevolgen zijn daar wordt heel weinig over gepubliceerd.

Mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 961

Vorige

Keer terug naar Algemeen