• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

zinkoxide

De naam zegt het zelf...

zinkoxide

Berichtdoor didierd » wo 12 sep 2018, 19:51:38

beste in hoeverre zou zinkoxide slecht zijn voor de biologie ???
groetjes
didierd

Afbeeldingen: 4

Re: zinkoxide

Berichtdoor Marcje » wo 12 sep 2018, 20:38:46

Ik heb altijd gehoord dat 1gr /m³ geen kwaad kan , en al wat boven de 1,6gr schadelijk voor koi

Uit ervaring weet ik dat zuurstofplanten vanaf 0,3gr/m³ zich terug trekken

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5731

Berichtdoor Guyke » do 13 sep 2018, 10:22:29

Hallo,

Zinkoxide is vergif.
Het behoord tot de zware metalen en kunnen opgeslagen worden in het lichaam van bv vissen met alle gevolgen vandien.
De zogenaamde veilige waarde is in feite geen veilige waarde daar bij iedere toediening de hoeveelheid opgeslagen stoffen ook toeneemt.

Als je dit artikel leest ( best tot het einde ) zal je misschien beter beseffen wat deze stof als nevenwerkingen heeft buiten het afdoden van algen....
https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/3621 ... zink-oxide

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 961

Berichtdoor didierd » do 13 sep 2018, 17:20:18

ja iedereen weet dat het slecht is.maar de mensen kopen dan producten in de vijverwinkel die zogezegd biologisch zijn tot
je het laat controleren, wat zit er dan in zinkoxide,dus er wordt dus veel van dat spul in de vijver gekapt weetend of niet
ik denk dus dat het zo slecht niet is ,er zouden anders veel vis sterven of redeneer ik verkeerd

mvg
didierd

Berichtdoor Guyke » do 13 sep 2018, 17:55:58

Hallo,

didierd schreef:ja iedereen weet dat het slecht is.maar de mensen kopen dan producten in de vijverwinkel die zogezegd biologisch zijn tot
je het laat controleren, wat zit er dan in zinkoxide,dus er wordt dus veel van dat spul in de vijver gekapt weetend of niet
ik denk dus dat het zo slecht niet is ,er zouden anders veel vis sterven of redeneer ik verkeerd

mvg

Omdat het een middel is tegen algen is er niet veel nodig om iemand te overtuigen van och velen gebruiken het dan zal het niet zo erg zijn.
Het is een typisch gedrag van mensen. Echter iemand overtuigen dat je het toch maar beter niet gebruikt is een heel ander verhaal.
De vissen gaan er ook niet direct van sterven, maar na verloop van jaren ontstaan er bv vergroeiingen, kleurvervaging, blindheid of wat al meer. Veel hangt af van de dosis, de frequentie van gebruik en de weerstand van de vissen. En als deze dan bv niet voldoende groeien gaat men ze verkopen en gaat men dan ook het gebruik van dat poederde vermelden.....

Mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor didierd » do 13 sep 2018, 18:11:46

ok ,wat als je het niet wil gebruiken wat dan, wat doe je dan ??
ik heb al vanalles gelezen, zoals nitrificerende bacies , veronderstel dat dat werkt ,welke moet
je dan kopen want er is ook meer fraude dan wat anders met produkten

gr didier
didierd

Berichtdoor Guyke » do 13 sep 2018, 19:52:28

Hallo,

De vraag was of het schadelijk is.
De vraagstelling is in feite ,, hoe geraak ik van de alg af ,,
Dan moet je eerst afvragen van waar komt het.
Niet heel moeilijk de biofilter produceerd nitraten waarop planten groeien en ook de algen.
Door voldoende planten ( zuurstofplanten ) kan je al heel wat alg voorkomen. ( zo doe ik het )
Maar de meesten willen dat ook niet in de vijver ( verstopping van de drains, die heb ik ook niet dus dat probleem heb ik ook niet) teveel werk en ga zo maar door.
Een andere manier is als een gek water verversen om de nitraatconcentratie te verminderen.
Een pasklare oplossing kan ik je ook niet bieden. Een biologisch evenwicht bekomen en behoude in een vijver klinkt eenvoudig maar is het niet. Voor mij hoort zinkoxide niet thuis in een vijver maar ik kan enkel voor mezelf spreken.

Mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor didierd » do 13 sep 2018, 20:01:57

ik heb ook gelezen dat fosfaat algen doet groeien (kun je dat meten ?)
en dat ijzer het fosfaat doet verminderen,moet je dan ijzer in je vijver doen ??kan dan toch ook niet goed zijn

groetjes
didierd

Berichtdoor Marcje » do 13 sep 2018, 20:36:09

Dat zinkoxide niet gezond is voor de vissen zal niemand ontkennen , maar als de bodemdrains gaan dichtzitten door de algengroei dan zou ik persoonlijk direct naar zinkoxide grijpen, want de gevolgen daarvan zijn nog veel schadelijker dan het beetje zink
Het toevoegen van zink niet op de manier zoals sommigen het doen via een nylonkous zonder afwegen.......
Gewoon netjes afwegen en beginnen met 0,3gr/m³ en gecontroleerd bij doseren
Jammer dat ik het niet kan meten, want de dakgoten zijn hier van zink en denk dat het zinkgehalte in het regenwater ook al behoorlijk is

Tja, moeilijk en is keuzes maken

Groetjes

marc

Trickle
Marcje

Berichtdoor didierd » do 13 sep 2018, 21:16:07

hoi Marc die goten zou dat zink afgeven ??als dat zo zou zijn mag je om de twee jaar nieuwe hangen :wink:
groetjes
didierd

Berichtdoor DenD » vr 14 sep 2018, 18:53:11

didierd schreef:... tot je het laat controleren, wat zit er dan in zinkoxide,dus er wordt dus veel van dat spul in de vijver gekapt weetend of niet ....."

Wie heeft er welk product laten testen? In welk product is zinkoxide gevonden?
Als je ook maar iets van die producten afweet dan weet je dat de meest gekende merken in belgie niet met zink of koper werken!
Het actieve bestanddeel staat meestal zelf vermeldt.

Al die verhaaltjes die de ronde doen.....

DenD
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Oase trommelfilter - 430 liter filter met Bio-helix - 430 liter filter met japanse mat
DenD

Afbeeldingen: 2

Berichtdoor goshiko » za 15 sep 2018, 9:16:56

Heb jij dat dan al laten testen DenD,gezien het actieve bestanddeel niet vermeld staat, wat maakt jou zo zeker dat er geen zinkoxide in zit?
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor DenD » za 15 sep 2018, 17:35:30

goshiko schreef:Heb jij dat dan al laten testen DenD,gezien het actieve bestanddeel niet vermeld staat, wat maakt jou zo zeker dat er geen zinkoxide in zit?

goed lezen goshiko...

ik schreef dat de meeste bekende merken geen zinkoxide gebruiken omdat daar het actieve bestanddeel WEL vermeldt staat.

Merken waar dat niet vermeldt staat....tja.....dat is een ander verhaal en daar kan je idd wel eens gaan vermoeden dat er wat verkeerds in het product zit.

Mijn opmerking was dan ook gericht op d onzin "dat de meeste merken toch wel zinkoxide bevatten".

Koop je van een fatsoenlijk merk dan weet je wat je krijgt meestal.
Koop je van die witje potjes die vanonder de toonbank worden verhandeld......tja.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Oase trommelfilter - 430 liter filter met Bio-helix - 430 liter filter met japanse mat
DenD

Afbeeldingen: 2

Berichtdoor Davey » za 15 sep 2018, 17:46:11

Als je het wil gebruiken bestel je het gewoon bij de apotheek. Dan klopt het wat je koopt en je betaald geen hoofdprijs.
Drains - Do-It Combi50 trommel & BWB
Davey

Afbeeldingen: 102

Berichtdoor Marcje » za 15 sep 2018, 20:02:35

DenD schreef:Koop je van een fatsoenlijk merk dan weet je wat je krijgt meestal.

Inderdaad meestal...
In het verleden heb ik enkele merken laten analyseren via een labo dat voor de tuinbouw werkt ( vriendendienst ) omdat ik wou weten als er zink in zat of welk bestanddeel voor het afsterven zorgde van draadalgen
Ik moest wel enkele mogelijke bestanddelen opgeven zodat ze gericht konden zoeken, en eentje daarvan was zink
de uitslag was bedroevend, moet wel zeggen dat het al ruim 10 jaar geleden is , en het zal ondertussen wel al beter zijn ivm de wetgeving wat op het potje moet staan

Groetjes

marc

Trickle
Marcje

Volgende

Keer terug naar Algemeen