Hoi vrienden,
Het heeft even geduurd, maar bij deze dan mijn reactie.
Als eerste wil ik Mario, Marcje en Jocca bedanken voor de uitgebreide reactie en analyse, temeer omdat ik maar al tegoed begrijp dat het best lastig is om dergelijke visjes vanaf foto’s onder de loep te nemen.
Eerst maar even vertellen hoe de aankoop in gang werd gezet. In de verkoopbak van deze visjes zitten pakweg drie á vierhonderd van dit gespuis, kom je bij de bak komen ze allen op ooghoogte op je afstormen gelijk piranha’s.
Vervolgens heeft de dealer er de nodige tegelijk in een drijfbak geplaatst ( dit werden er vanzelf minder, want de één na de andere sprong uit de drijfbak ), zodat we ze nader konden bekijken.
Na pakweg 15 visjes nader bekeken te hebben , hebben we er dus drie kozen om de volgende redenen:
P 1 : deze was kleiner dan er gemiddeld zwom, wetende dat de grotere exemplaren doorgaans male zijn is er als uitdaging dan toch voor deze gekozen.
Ui de reactie van jullie maak ik op dat dit exemplaar niet echt de voorkeur geniet en begrijp dit goed ! de body valt i.d.d. ietsje in. Omdat dit visje zich onderscheid van de andere twee, ben ik toch nieuws gierig hoe deze zich zal gaan ontwikkelen, hierin meegenomen dat dit visje 4 á 6 cm kleiner is dan zijn zusjes / broertjes, wat bij zo’n klein visje een heel verschil kan uitmaken t.a.v. de body.
Om de visjes als het ware in stukken te knippen heb ik iets anders zichtbaar willen maken, P1 heeft namelijk geelachtige oogranden waar de andere dat niet hebben, wat kan dit betekenen: heeft dit visje naar de toekomst de neiging zich te ontwikkelen naar Hariwake of Misschien nog wel eerder richting Mukashi ? De toekomst zal het leren. In ieder geval lijkt er iets van Ki-goi bloed aanwezig te zijn.
Vergelijk je nu foto P 1 R ( R staat natuurlijk voor rug ) met P 2 R zie je een kleurverschil, het zou dus zomaar kunnen dat de gele randjes van de ogen hier van invloed zijn.
Met veel plezier heb ik jullie analyse over de bouw van het hoofd gelezen van alle drie de Koitje's, dit variërend van te spits en/of of te stomp, de driehoek etc….. Voor mij is het belangrijk dat het hoofd past bij de body. P 1 met het hoofd van bijv. P 3 zou wel een heel vreemd exemplaar gaan opleveren en zo ook visa versa.
P 2 : De langgerekte body en goed gebouwd hoofd ( mijn persoonlijke mening dan ) in combinatie met een werkelijk mooi Ginrin ( type Diamond ) maakte dat dit visje mij meteen in het oog viel. De terecht gemaakte opmerking t.a.v. de ietwat bolle ogen kan ik mij in vinden en goed gezien !
Live is het natuurlijk niet zo zichtbaar als op zo’n uitvergrote foto, maar toch iets om te zien hoe zich dat zal ontwikkelen.
Vergelijkend met P 1 heeft dit visje een gelijkwaardig type Ginrin , maar tot dusver van een betere kwaliteit.
P 3 :
Het zal jullie ongetwijfeld zijn opgevallen dat deze als enige geen Ginrin heeft, wat voor mij juist aantrekkelijk is om te zien of m.n. P2 de groei van deze kan bijhouden ( qua bouw zijn ze vrijwel gelijk, ook al is er 2 cm verschil in lengte )
Het is gekend dat visjes met Ginrin wat minder groei laten zien, of dit hier ook gaat gebeuren ? ( natuurlijk zou je hiervoor veel meer visjes moeten opkweken om daar duidelijk zicht op te krijgen )
Voor wie in de toekomst ooit zo’n visje wil aankopen heb ik nog wel een tip ( voor wat het waard is ) :
Zeker bij de visjes zonder Ginrin kwam ik bij de nodige exemplaren al onderhuids donkere “schubjes” tegen,lopend van achter het hoofd tot aan de rugvin, deze laat je het best voor wat ze zijn. Heeft de dealer geen drijfbak waar je even het water uit weg kan lopen door deze op te tillen ( je kent ze wel ), vraag dan of hij het visje even boven water wil licht, want pas dan kan je goed alles waarnemen bij zo’n klein visje.
Type Ginrin: het genoemde type is zeker niet bij iedere koiliefhebber geliefd, ben je één van diegene, dan is het zaak om uit te kijken naar een ander type Ginrin, want die zijn er.
Nog een paar opmerkingen en dan zijn jullie van me af….
Er waren op het moment van uitzoeken zeker nog wat grotere exemplaren voor handen, toch heb ik deze niet uitgekozen, de ervaring heeft door de jaren heen wel geleerd dat zeker bij die kleine visjes de kans op male toeneemt.
Lengtebouw: in principe koop ik graag een jong visje die al over een mooie lengtebouw beschikt en heb dat in diverse topics ook aangegeven. Met de wetenschap en ervaring van nu wil dat toch niet altijd wat zeggen naar de toekomst als die “tekortkoming “ binnen de perken is.
Een tweetal voorbeelden:
Bij het voorstellen van de klassieke Showa van Isa ( staat op het forum )was één van de opmerkingen dat de lengtebouw wat tekort schoot en de back-bone iets te snel op liep en kon mij daar deels in vinden. Nu, jaren later is de body prima in balans gekomen. ( noot: een betere lengtebouw kan o.a. wel iets zeggen over de groeipotentie, mits je daar andere elementen in meeneemt )
Onlangs heb ik aangeven in de betreffend topic dat de Tancho Showa van Ingrid al het Hi verliest. Bij aankoop vond ik de lengtebouw helemaal niets ! wat gebeurd nu, de lengtebouw wordt als maar beter, waarmee ik maar wil aangeven dat zaken best nogal eens mee kunnen vallen, ook al zou ik dit visje om die reden ook nu niet aangekocht hebben.
In de topic lees ik dat de groeiresultaten van deze kweker / variëteit best wel tegenvallen. De groei ga ik zeker niet vergelijken met die van de opgekweekte Chagoitje's van weleer, dat zou appels met peren vergelijken zijn.
Ik kan al wel melden dat ze al wat geroeid zijn nadat ze zich wat aangepast hebben, de eerste week vlogen ze alleen maar van links naar recht door de bak, wat ook niet zo gek is tussen grote Koi.
Een groeiresultaat als in een opkweek-faciliteit gaan we hier dus ook niet bereiken, maar we zullen zien.
Tot zover mijn lapje tekst

Op en aanmerkingen zijn meer dan welkom !!! want het is slechts mijn persoonlijke visie op dit moment.
Dank voor alle reacties