• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Advies ivm afmetingen van een mogelijke quarantaine bak

Advies ivm afmetingen van een mogelijke quarantaine bak

Berichtdoor LucB » wo 22 aug 2018, 17:27:17

Beste koivrienden, ik heb jullie advies nodig. :beg:
Ik kan 2de hands een solide rechthoekige bak kopen met de volgende binnenmaten: 0,7 m breed, 0,8 meter diep en 3 meter lang. Dit is 1500 liter water als je hem tot op zo een 10 cm van de rand vult. Als ik zo rond kijk op dit forum in het topic quarantaine voorzieningen dan zijn alle bakken zonder enige uitzondering een stuk breder. Dit doet me twijfelen of deze bak wel geschikt is om later een aantal koi (bij aankoop of behandeling) in af te zonderen. Breedte is een minpunt, lengte een pluspunt. Wat denken jullie ? Kopen of niet ? Hoe lang zou de grootse koi mogen zijn? Alvast bedankt voor jullie reacties.
LucB

Afbeeldingen: 334

Re: Advies ivm afmetingen van een mogelijke quarantaine bak

Berichtdoor r-senden » wo 22 aug 2018, 18:52:58

Denk dat dit een beetje afhankelijk is van de vissen die je wil opvangen.
Tossai zal nog wel gaan in zo’n bak.
Grotere koi zou ik hier niet in opvangen brengt alleen maar stress met zich mee.

Gr raymond
r-senden

Afbeeldingen: 137

Berichtdoor LucB » wo 22 aug 2018, 19:57:20

De bak zou multifunctioneel inzetbaar moeten zijn. Het moet alleen mogelijk zijn om wat koi te kunnen opkweken. Het moet ook mogelijk zijn om een grotere aangekochte koi in quarantaine te kunnen plaatsen of te verzorgen. Ik heb zonet de sectie (70 cm op 70 cm) eens op een stuk karton uitgesneden. Dat is inderdaad niet zo breed. Maar de lengte van de bak is wel leuk. Ik vraag me af hoe groot de koi zou mogen zijn opdat hij nog redelijk stressvrij kan draaien in deze bak.

Als ik de vraag concreet maak: Onlangs verkocht Mario1 hier 4 mooie vissen. 3 x kohaku van rond de 30 cm en 1 x een ginrin schowa van rond de 45 cm. Die vissen bevielen me en zowat iedere vezel in mijn lichaam schreeuwde van "kopen!". De enige reden waarom ik dit niet heb gedaan is omdat mijn vijver nog niet helemaal af is. Mocht ik een grote bak gehad hebben dan was de zaak beklonken ... De vraag is nu: Zouden deze vier vissen enkele maanden in een dergelijke bak kunnen leven ?

Ter verduidelijking, dit is de bak die ik overweeg te kopen om om te bouwen naar een quarantaine bak:
72303
LucB

Berichtdoor mario1 » wo 22 aug 2018, 20:33:48

Hey Luc,

Ik denk dat het moet lukken om koi van 30 tot 40 cm hierin een tijdje te laten logeren en dit geen probleem zou mogen zijn.
Als ik soms zie hoe sommige koi bij dealers vertoeven heb ik ook wel eens mijn bedenkingen.
Nu ja veel hangt af van wat je allemaal wenst en wat je moet uitgeven aan je bak hé.
mario1

Afbeeldingen: 2163

Berichtdoor AVG » wo 22 aug 2018, 20:50:29

Hoe mooi de bak ook is ! voor wat grotere Koi is deze gewoon te smal, de lengte compenseert dit niet.

Ik zou dus naar een andere oplossing zoeken.
AVG

Afbeeldingen: 3533

Berichtdoor LucB » wo 22 aug 2018, 21:03:54

Het is inderdaad een heel mooie bak. Maar ik kan inderdaad beter uitkijken naar een bredere bak. Bedankt r-senden, mario1 en AVG voor jullie bevindingen.
LucB

Berichtdoor jocca » do 23 aug 2018, 6:24:04

ik zou het niet doen, lijkt mij vrij smal om wat grotere koi in te steken. Vergeet ook niet, steek je er eentje in van 40 cm en mits het nog een nisai is en het water wat warmer is dan zal die ook gaan groeien. In een paar maand tijd kan die probleemloos richting de 50cm en meer gaan. Dus gaandeweg wordt de bak dan veel te smal.
Op internet staan er wel mooiere bakken momenteel te koop met een betere afmeting ;-)
jocca

Afbeeldingen: 90

Berichtdoor Vloemie » ma 27 aug 2018, 16:20:09

Ik heb een bak van 150 cm X 125 cm x 125 cm, inhoud 2 m³. Heeft altijd prima gewerkt. Hij is helemaal demonteerbaar, dus ook gemakkelijk op te bergen.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Zie regelgeving te koop...
Mvg
Koivrienden
Vloemie

Afbeeldingen: 5

Berichtdoor LucB » ma 27 aug 2018, 17:31:39

Bedankt allen voor de reacties. Ik ga een hoogst waarschijnlijk een verplaatsbare bak op maat laten maken door een constructiebedrijf waar ik mijn filterinstallatie ga laten bouwen. Dit zal in de aard zijn van de bak die ik wou kopen.
LucB

Keer terug naar Quarantaine voorzieningen