• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Kleurverlies koi door voeding?

Zoals waterkwaliteit: een bouwsteen voor de gezondheid van onze koi!

Kleurverlies koi door voeding?

Berichtdoor Twankoi2017 » zo 12 aug 2018, 22:36:22

Heren, dames,

Afgelopen 2 maanden heb ik bij mijn doitsu kohaku compleet zijn rode kleur zien verdwijnen.
Toevalligerwijs heb ik die maanden met probites summer gevoed. Is het mogelijk dat hij zijn kleur door de groei is verdwenen. Heeft het misschien te maken omdat het een doitsu is dat het daarom sneller kan verdwijnen door de groei? Ik zie graag jullie antwoord tegemoet!!
Vijver 16m3 4,80 x 2,30 x 150, Nexus 200 filter op airlift , 40 watt dompel uv in airlift, skimmer op 6m3 Messnerpomp.
Twankoi2017

Afbeeldingen: 9

Re: Kleurverlies koi door voeding?

Berichtdoor kelvin » ma 13 aug 2018, 0:04:43

Hey Twan,
Probites summer is een groeivoer, maar door dit voer gaan ze normaal hun kleur niet verliezen.
Ik weet ook niet hoe hard de koi is gegroeid, maar dan nog, voor een compleet kleurverlies zou ik niet wijzen naar de groei.
De mogelijke oorzaken zijn een gebrek aan daglicht of de kwaliteit van de koi. Misschien kan je wat meer zeggen over de omstandigheden van de laatste 2 maanden (binnen of buiten) en kweker/foto van de koi voor die zijn rood verloor?
Doitsu's lijken mij ook altijd kwetsbaarder voor pigment verlies, maar ik weet niet of dit gewoon mijn idee is of dat dit ook echt waarheid is, daar kan de rest misschien een antwoord op geven.
kelvin

Afbeeldingen: 311

Berichtdoor Twankoi2017 » ma 13 aug 2018, 1:09:29

Dag Kelvin. Ja ik weet dat het een groeivoer is. Mijn kois zwemmen in een vijvertje van 17m3 heerlijk buiten. Water wordt iedere week 5 tot 8% ververst. Dit jaar uv lamp nog niet aangehad en mooi groen water over gehouden voor de tegen de zon. Vijver ligt compleet in de zon, maar vissen kunnen wel in de schaduw zwemmen. De vis waar het om gaat is nu al jaartje of 7 oud. Heb eigenlijk altijd met takazumi gevoerd en dit nog nooit gezien. Maar goed. Vijver is 2 jaar oud , watertemperatuur was top voor groei, dus maar eens probites geprobeerd. Groeien deed hij prima, maar kleur verloor hij ook op een dag. Helaas, nu istie compleet wit, echt geen vlekje rood/oranje meer. Destijds de vis voor 75 euro gekocht. Zo'n 30 centimeter groot. Prima visje!! Geen topper, maar ja. Ik heb zelf ook wel het gevoel dat doitsu gevoeliger is.
Vijver 16m3 4,80 x 2,30 x 150, Nexus 200 filter op airlift , 40 watt dompel uv in airlift, skimmer op 6m3 Messnerpomp.
Twankoi2017

Berichtdoor koijos » ma 13 aug 2018, 8:31:01

Dit voorval heb ik ook gehad met een doitsu orengi, deze is onze eerste koi die we 14 geleden gekocht hebben bij een doorsnee vijverzaak en ook niet van de beste kwaliteit zal zijn. Na 12 jaar begon ook de kleur te verbleken en is nu helemaal wit. Ik voer al jarenlang met pro bites, alle soorten naar gelang de water temperaturen maar geen extra kleur voer. Ook hebben we eens een chiro gekocht bij een echte koi handelaar en deze heeft na jaren nog rood bij gekregen en is een showa geworden, dus het zal niet aan het voer liggen liggen maar aan de aardheid van de koi.

Jos
koijos

Berichtdoor Twankoi2017 » ma 13 aug 2018, 10:38:51

Dank je Jos voor bericht en je ervaring. Dit was ook geen koi met stamboom, maar gewoon uit tuincentrum.zoals de meeste van mn koi. Veel aan het proberen geweest en sinds vorig jaar nieuwe vijver in gebruik. Dus ik test nog met mn visjes.
Afgelopen week weer een uv lamp in gebruik genomen. Ging redelijk goed zonder, maar nu is het echt wel nodig.
De reden dat ik dus deze vraag stel is om te weten te komen of het heel toevallig bij het voer vandaan kan komen of i.v.m. de groei die de vis nu heeft doorgemaakt. Vanaf vorige week naar HOK overgestapt om te kijken hoe mn vissen daar op reageren. Probites Summer was prima verder. Vissen zijn mooi gegroeid en volle body gekregen zonder dikke buik te krijgen.
Twankoi2017

Berichtdoor kelvin » ma 13 aug 2018, 11:05:55

Daar zeg je het, tuincentrul en ook al wat jaren oud. Daar gaat de oorzaak liggen volgens mij
kelvin

Afbeeldingen: 311

Berichtdoor Guyke » ma 13 aug 2018, 11:38:02

Hallo,

kelvin schreef:Daar zeg je het, tuincentrul en ook al wat jaren oud. Daar gaat de oorzaak liggen volgens mij

Er zijn ook wel goede tuincentra juist zoals er ook mindere koidealers zijn!
Ik ken tuincentra die ook naar japan gaan en die ook prijzen winnen op grote shows.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 961

Berichtdoor Twankoi2017 » ma 13 aug 2018, 22:37:00

Ik heb een prachtige ochiba en chagoi uit hetzelfde tuincentrum, niks mee, nooit ziek geweest, altijd mooie kleuren. Wat dat betreft kan je er ook wel eens wat goeds kopen.
Twankoi2017

Berichtdoor Ed » di 14 aug 2018, 13:13:52

Tot mijn spijt heb ik dit zelf ook mogen ondervinden :unknown: ik heb 3 kohaku waarvan er 2 dit probleem hadden. De kleur is er volledig af het zijn nu shiro muji ( vuil wit met een gelige kop ) geworden.
Na 10 jaar begint 1 koi terug een beetje kleur te krijgen !! waarom en hoe ???????
Ik heb toen ook raad gevraagd , Maarten L. , de dealer , koivrienden enz..... niets aan te doen
Op Quarantaine gezet met extra kleur korrels , geen resultaat :unknown:
Vermoedelijk de kwaliteit van de vis zeker ?
Dus ik zou zeggen geniet van de koi zoals hij is , deze heeft ook zijn charme .
Grtz: Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN
Ed

Afbeeldingen: 14

Berichtdoor AVG » di 14 aug 2018, 14:36:15

Enkele grote tuincentra waarbij een Koiafdeling is gecentreerd kan je mogelijk een behoorlijke Koi kopen, persoonlijk ken ik er eentje in Ned. die mogelijk ! zelf Koi gaat aankopen in Japan. De rest adverteert er wel mee, maar dat is klinkklare onzin ! Ik weet waar deze hun Koi halen, want heb dikwijls de busjes bij een grote dealer hier in de buurt voor zien rijden, kijk je dan op de site …..

Nu de vraag waar het in deze topic om ging. Of je nu een dure of goedkope Koi aankoopt, het verlies van Beni/ Hi komt bij allebei voor, al heb je bij duurdere Koi kans op een positiever resultaat.

Heb het voorgehad met twee Koi uit het middensegment, allebei Showa, Het Hi verdween binnen drie weken, aanvankelijk kreeg ik het verwijt te weinig voer met kleurversterker te hebben gevoerd, wat natuurlijk onzin was ! Dit hadden ze nog nooit meegemaakt werd mij verkondigd. Na wat gewag heb ik twee nieuwe Showa uit kunnen kiezen, temeer we daar vaste klant waren en zij ook wel wisten hoe we onze hobby beleven... Dus netjes opgelost door de dealer, ook al was het ons niet te doen om nieuwe visjes uit te zoeken.

Essentie van het verhaal : als de algehele vijvercondities goed zijn, dan kan je voeren wat je wil, je verliest de strijd. Dik, dieprood, of zacht Beni, als het gebeurd is het wat het is, gewoon slecht pigment.

We hebben hier een jonge Tancho Showa zwemmen waarvan het HI echt diep rood en dik was, het is bijna geheel verdwenen.

De andere is een jonge Kohaku welke zacht Beni liet zien bij aankoop en wist dat er een risico was bij deze Koi. Deels is het Beni nu verdwenen en wat er over is kan je bestempelen als redelijk tot matig.
AVG

Afbeeldingen: 3536

Berichtdoor Twankoi2017 » wo 15 aug 2018, 13:04:01

Dank je wel heren voor deze lessen. Ik denk dat ik het antwoord dan duidelijk heb. Mooie witte vis geworden en uitkijken naar weer een mooie kohaku , showa of sanke om ons rood weer aan te vullen in de vijver. Aangezien mijn vijverbezetting nu geen rood meer bevat!!
Twankoi2017

Keer terug naar Voeding