• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

KHV uitbraak

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!

KHV uitbraak

Berichtdoor koi hobby » za 11 aug 2018, 20:03:58

Beste mede koi liefhebbers,

Ik heb mezelf hier zojuist geregistreerd maar ik lees wel al jaren mee op deze website.
De reden is dat mijn koi helaas getroffen zijn door KHV.
Inmiddels al veel vissen verloren. Er zijn nog een aantal grote in leven die het momenteel goed doen.

Bij deze wil ik mijn ervaring en bevindingen met jullie delen.

Iets meer dan een maand geleden gingen mijn vissen opeens raar doen. Ze zwommen lusteloos aan de oppervlakte, wilden weinig tot niets meer eten en bij een paar vissen een
loslatende slijmhuid gezien. Ik dacht eerst aan schimmelinfectie en heb een behandeling tegen parasieten gedaan. Toen begon de ellende pas echt goed. Mede door de extreem hoge temperatuur
gingen de vissen erg snel dood. Kort na elkaar. Ingevallen ogen en witte aangetaste kieuwen. Natuurlijk gelijk gedacht aan KHV. Maar toch twijfelde ik.
Voor de zekerheid de kleinere vissen kort na sterven ingevroren. En uiteindelijk naar de koidokter gebracht voor onderzoek en laten testen op KHV.
De uitslag kwam al snel. Positief en in hoge graad. Dat was een flinke tegenvaller. Deze hobby is veel te leuk en ik wil niet stoppen.
De koi dokter gaf aan dat er nog geen oplossing is voor het KHV probleem.
Tevens gaf de koi dokter aan dat er dit jaar (2018) door de extreem hoge temperaturen al heel veel KHV uitbraken zijn.
Het virus wordt bij deze hoge temperaturen geactiveerd. Als een aan/uit knop.
Ik wilde geen overhaaste beslissing nemen door gelijk alles te ruimen. De overlevers heb ik nog.
Nog steeds twijfel ik wat ik moet doen.
Ik heb op internet gezocht of er een oplossing is.
De enige en beste "oplossing" die ik tegenkwam is over-heating.
Dit houdt in de temperatuur van het water in korte tijd naar 30-32 graden brengen. Hier de vissen 7 dagen in houden en dan de temperatuur weer langzaam laten zakken.
Het beste is om dit een qbak te doen omdat een vijver te groot is om op te warmen naar 30 graden. Dit zou te lang duren.

http://colanikoi.nl/genezing/koi-herpes ... er-heating

Helaas is dit artikel al van 2008. Dus al 10 jaar geleden. Maar ik begon al weer hoop te krijgen.
Tot ik in andere artikelen las dat deze behandeling van water opwarmen KHV alleen een halt toeroept en niet het virus dood.

Helaas kom ik op internet alleen artikelen tegen die speculeren en geen of weinig feiten over KHV. Dat is erg jammer.
Het virus is in 1998 ontdekt. Dat is 20 jaar geleden! En er is nog steeds geen oplossing.

Weet iemand of er inmiddels een oplossing gevonden is voor dit zeer grote probleem?

Wat ik ook heb gelezen is dat het een onzichtbaar virus is. Een koi kan drager zijn. Er kan een test worden gedaan en de uitslag is negatief.
De ziekte wordt pas zichtbaar/testbaar als de vis ziekte verschijnselen vertoont.

Dat betekent dat vissen die uit japan of israel komen drager van KHV kunnen zijn zonder dat je het weet.
Je kunt dan testen wat je wilt maar de uitslag zal steeds negatief zijn. Totdat de vis ziekt wordt.

Stel je hebt een KHV uitbraak. Je ruimt al je vissen en je wilt opnieuw beginnen. Je ontsmet je vijver en filter en al je materialen.
Sterker nog je schaft alles nieuw aan. Je koopt al je vissen bij 1 dealer en van 1 kweker. De dealer test en de kweker test ook. Dan nog is er een risico dat de koi drager is van het KHV virus omdat het niet zichtbaar is bij een test.

Het is met deze ziekte een zeer moeilijke hobby geworden.

Het is van groot belang dat er snel een oplossing komt.

P.S. heeft er iemand positieve ervaringen met de over-heating procedure?

Mvg,

Koi hobby
koi hobby

Re: KHV uitbraak

Berichtdoor deglasblazer » zo 12 aug 2018, 22:09:51

Precies een moeilijk onderwerp die KHV. Ik ben er van gespaard gebleven maar je merkt dat je weinig reactie krijgt als je erover begint.

Volgens de koidoc komt het veel meer voor dan we denken en zijn er heel wat vijvers besmet maar het wordt niet aan de grote klok gehangen omdat men er bang van is.

Toen ik aan het wachten was op de uitslag heb ik er ook over gelezen en idd de temperatuur verhogen zou goed zijn, maar gaat hier het virus van weg? Dan zou het volgens mij eenvoudig zijn en zet dan zet je elke nieuwe vis een tijd op 32 graden. Niet?

In ieder geval had ik KHV gehad dan zou ik verder doen met mijn overgebleven bestand en er vissen stelselmatig bijzetten vanuit de Q-bak. En zoals de koidoc zei, meer uitkijken naar israel koi's want daar zitten ook mooie bij.

Groetjes

Tim
deglasblazer

Afbeeldingen: 145

Berichtdoor jocca » ma 13 aug 2018, 4:39:46

of er dit jaar extra veel KHV is, niet dat ik er veel van gehoord heb tot nu. Nu ja een koidoc trek je niet zomaar in twijfel.
Feit is wel dat dit een moordmachine is eens je die in de vijver hebt en je idd vrijwel gans uw bestand er ziet aan verdwijnen. Het bizarre is dat sommige vissen er tegen immuun zijn en ik dacht gelezen te hebben dat de vissen die er immuun voor zijn het ook nooit gaan krijgen ook. KHV is ook in iedere vijver met japanse koi (of eigen kweek en ik meen ook bv de poolse koi) aanwezig. Enkel de israëlische hebben hier geen last van omdat ze ingeënt zijn.

En daar stel ik mij dan de vraag ... kunnen we niet onze koi gewoon inenten tegen dat virus bij aankoop door een koidoc of moet dit voor een bepaalde leeftijd gebeuren?
jocca

Afbeeldingen: 83

Berichtdoor Jef » ma 13 aug 2018, 9:21:56

wat een naar verhaal, ik kan je frustratie begrijpen...

Voor het beetje dat ik van virussen ken, vermoed ik dat verwarming de activiteit en de vermeerdering van het virus in de vis zal verstoren. Een virus vernietigen door te verwarmen tot pakweg 32° lijkt me zeer onrealistisch. Het wordt nog moeilijker als de koidoc stelt dat er meer uitbraken dit jaar zijn door..de hogere temperatuur van het vijverwater, neem rond de 23 à 25° max.

Wel typisch voor virussen is dat ze jarenlang aanwezig kunnen zijn en sluimeren, omdan plots tot een uitbraak te komen. Dit gebeurt op een moment dat het afweersysteem zwak is. De redenering om te verwarmen tot 32° om de werking van het afweersysteem te maximaliseren past misschien in dit verhaal. Anderzijds blijft het virus aanwezig, en zal het bij een volgende gelegenheid opnieuw uitbreken.

KHV is een herpesvirus, zoals wij dit ook kennen als bvb de oorzaak van een koorts-lip . Je kan jaren geen last hebben, en dan heb je soms weken na elkaar prijs. Ook dit heeft te maken met de status van je afweersysteem; zodra dit zwak genoeg is, breken virussen uit. Dit is evenzo voor de griep, wat ook steeds griepvirussen zijn. Antibiotica helpt hiertegen niet.

Ik had ooit wel een discussie met een liefhebber die aangaf nooit ingeënte koi in zijn vijver te willen. Bij aanmaak van de entstof wordt gebruik gemaakt van een verzwakte stam van het virus, om zo een reactie van het afweersysteem uit te lokken en bescherming aan te maken tegen het virus. Maar je brengt uiteindelijk een verzwakte vorm in de vijver.

Hoe dan ook een zeer moeilijke kwestie. Volgens mij kan je de aanwezigheid van KHV nooit uitsluiten. Virussen zijn quasi niet te vernietigen, vermenigvuldigen zich snel en hebben de mogelijkheid om te muteren. Hierdoor zal een vaccin dat vandaag goed werkt, niet meer werkzaam zijn tegen de volgende generatie virusstammen. Ook voor de griep moet men telkens weer nieuwe vaccins aanmaken, en dan nog blijkt vaak dat er alweer nieuwe gemuteerde stammen zijn waartegen het laatste nieuwe vaccin niet werkt...
Gevolg is dat om deze reden ook eerder ingeënte vissen op termijn door een nieuwe stam van KHV kunnen aangetast worden. En dat daarom de bestrijding van KHV eigenlijk onbegonnen werk is.

Mijn idee kan je door te zorgen voor een goede waterkwaliteit, goede voeding en een goede conditie van je vissen, hun immuunsysteem maximaal ondersteunen. Maar net zoals bij de mens zijn er bij de vissen sterkere en zwakkere broertjes.
nog steeds aan het bouwen ...
Jef

Afbeeldingen: 82

Berichtdoor koi hobby » ma 13 aug 2018, 18:58:37

Bedankt voor de reacties.
Over KHV discussieren is altijd speculeren omdat er zo weinig feiten bekend zijn. Behalve dat het erg dodelijk is en zeer besmettelijk.

@ deglasblazer: KHV blijkt nog steeds een taboe te zijn om er openlijk over te praten. Ik vond het ook moeilijk om erover te beginnen.Ik schaamde mezelf ervoor. Maar het is niet mijn schuld
dat mijn vissen dit virus hebben. Dat komt gewoon omdat het een onzichtbare ziekte is zolang de vissen geen symptomen vertonen.
Er zijn idd heel veel vijvers besmet. Maar niet iedereen komt ermee naar buiten. En sommigen weten het niet eens of laten het niet testen waneer de vissen ziek zijn. Het is toch weer een extra uitgave om te laten testen.

Hier een artikel van yumekoi. Hier schrijft hij over zijn ervaring met KHV en behandeling.
http://www.yumekoi.com/khv-screening

@Jocca. Indien een koi immuun is dan zal hij zeker wel KHV drager zijn als deze in contact is geweest met KHV besmette vissen.
Leeftijd maakt niet uit. Jong en oud wordt besmet en overlijdt. Vaccinatie is er in Israel. Maar dit vaccin is nog niet in andere landen toegestaan.

@ Jef. Ik ben het met je eens dat je de aanwezigheid van KHV nooit kunt uitsluiten.En dat het zeer moeilijk te bestrijden is. Maar aan de andere kant, mensen overlijden niet meer aan HIV. Daar hebben ze iets op gevonden. Maar bij KHV zijn er andere belangen.Daar gaan geen mensen aan dood. Het budget om een oplossing tegen HIV te vinden zal vele malen groter zijn.
Ook ben ik het met je eens dat je de koi in goede conditie moet houden door een goede waterkwalieit en goede voeding van de vissen.
Als de opwarm procedure niet definitief helpt misschien is dan een mogelijkheid om bij het begin van ieder koiseizoen de opwarmprocedure toe te passen?
koi hobby

Berichtdoor jocca » ma 13 aug 2018, 19:55:10

is het niet zo dat vrijwel iedere koi dragen is van KHV?
ieder voorjaar uw wateropwarmen tot +30° zou ik nu ook niet doen ... extra stress voor de koi (ga je ze telkens netten of in ons geval een 45 kuub vijver even warmstoken),
los daarvan gaan ook de bacteriën gaan explosief groeien, zowel de goede als de slechte. Ik denk dat je met deze piste veel meer kwaad gaat doen dan goed.
jocca

Berichtdoor DavyDK » ma 13 aug 2018, 20:31:31

koi hobby, heb je dan vissen bijgezet ? En bijgezet van een particulier? Ben je klant bij 1 dealer , of meerdere ? Weet je vanwaar het komt ?

Erg voor je, is altijd triest dit te moeten lezen.

Grts
Vijver DavyDK http://www.koivrienden.com/phpBB/viewtopic.php?f=17&t=13299
13,5 m³
Vortex 500 liter met Answer
2 kamerfilter, Jap Mat + KSB²
Uv Lamp 40 watt
DavyDK

Afbeeldingen: 65

Berichtdoor Rob1979 » wo 15 aug 2018, 13:08:43

Hier vorig jaar zelf getroffen door KHV. Zeer vervelende situatie!! Gelukkig een bestand(je) over gehouden wat resistent is. Hierna super veel gelezen over behandeling en voorkomen of onderhouden van de vijver met of zonder KHV. Veel verschillende meningen, van alles ruimen tot bio secure je vijver verder laten lopen. Op wat persoonlijk ervaringen niets kunnen vinden wat getest is met goede onderbouwing. Inmiddels loopt het hier weer stabiel.. tijd zal het leren.

Gr. Rob
Rob1979

Afbeeldingen: 77

Berichtdoor koi hobby » do 16 aug 2018, 11:26:07

@Jocca, geen idee of iedere koi drager is van KHV. Ik hoop het niet.

@Davy, Ja ik heb vissen bijgezet. 1 Van een particulier en nog een paar van 2 verschillende dealers. Geen idee waar het vandaan komt. De vis van de particulier
heb ik apart gehouden in de qbak. Koidokter heeft kieuw weefsel genomen van deze vis van particulier en getest en dat was goed. Maar de koidokter zei dat het een momentopname is. Dus het is geen 100% garantie dat de vis khv vrij is. Blijkbaar nestelt khv zich in de zenuweinden en verstopt zich daar. Eigenlijk heeft het dus geen nut om in ned en belgie te testen op een vis die geen symptomen vertoont. Die test zal toch negatief zijn. Yumekoi stuurt zijn weefsel naar de USA. Dat doet hij niet voor niks.
Dus zelfs in engeland, waar ze een stap verder zijn met de koihobby, sturen ze het naar de USA. Dat betekent dat het testen hier geen zin heeft.

@Rob, er is idd veel te vinden op forums over KHV. Maar het meeste is speculeren en verschillende meningen.Geen feiten!
Het zou goed zijn als laboratorium lelystad WUR.NL een lezing zou geven over KHV. Dus wat is KHV, hoe voorkomen, hoe behandelen, hoe ver ze zijn met een oplossing. En meer samenwerken met hobbyisten. Hobbyisten bezoeken met KHV besmette vijver en gratis testen doen ipv hoge bedragen vragen voor een test. Dus meer contact met de frontlinie.
Ik heb het idee dat het onderzoek stil staat.Dat ze niet verder komen. Voor je het weet ben je weer 10 jaar verder. En honderden vissen dood bij hobbyisten.
koi hobby

Berichtdoor Marcje » do 16 aug 2018, 12:43:15

Hier gelukkig van gespaard gebleven , maar helaas enkele geode vrienden hebben met deze vreselijke ziekte te kampen gehad
Velen schamen zich en komen er dan ook niet mee naar buiten omdat ze dan de stempel krijgen van, opletten hij heeft KHV gehad.....

15 jaar geleden heb ik dit voor het eerst gezien bij vriend A en was het dagelijks koi verwijderen tot er ongeveer 5 grote koi overbleven , dit heeft 3 weken geduurd ...
Ondertussen is dit bestand terug verder uitgebouwd en nooit problemen gehad. :D

Bij vriend B , ongeveer 10 jaar terug is er direct over-heating toegepast omdat de mogelijkheden voorhanden waren en met succes ( een 4 tal koi verloren maar de overige HQ-koi deden het uitstekend en nog :D

Bij vriend C, is dit onlangs uitgebroken en dit nadat deze virus 12 jaar terug het bestand had terug gebracht tot een 9 tal koi en ondertussen is het terug gestabiliseerd nadat er 24 koi zijn overleden en terug is alles vrij stabiel... en houden zo , maar de onzekerheid is verschrikkelijk voor wie dit meemaakt
Ik kan zo nog wat doorgaan, maar ik wil maar zeggen dat ik de mening ben toegedaan dat deze ziekte bij iedere vijver aanwezig is en na het bijplaatsen van nieuwe koi, hoge temperaturen, andere waterwaardes het virus doen losbarsten
Als ik mij niet vergis zijn sommige Israëli koi ingeënt tegen KHV omdat het daar toegestaan is , wat niet wil zeggen dat het in Japan niet zou gebeuren ...

Het blijft moeilijk , maar tof dat het bekend wordt gemaakt en we zodoende kunnen leren uit dit spijtig voorval

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5679

Berichtdoor jocca » do 16 aug 2018, 13:30:46

@marcje, misschien dat jij het weet (want niemand kan of wil op die vraag antwoorden), als ze israëlische koi kunnen inenten,
waarom kunnen de japanse dan bij aankomst in belgië niet ingeënt worden bij de dealers? En indien niet bij de dealers, waarom niet door een koidoc die dit op aanvraag bij klanten doet?
Hier hoor je nl niets van.
jocca

Berichtdoor Niels3 » do 16 aug 2018, 13:48:31

Als ik jou vraag even mag beantwoorden jocca.
Het vaccin is niet verkrijgbaar in de EU,zal met goedkeuringen te maken hebben.Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het vaccin ook het virus zelf bevat en door zeer jonge vis hiermee in aanraking te brengen dat de vis dan immuun word.
Mogelijk werkt het vaccin dan ook niet bij een volwassen vis?
Niels3

Afbeeldingen: 7

Berichtdoor Guyke » do 16 aug 2018, 13:56:35

Hallo,

Wat ik er van weet is dat een virus niet zomaar met een inenting kan gestopt worden.
In Israël worden jonge vissen ingeënt om de vissen zodoende een afweer te laten opbouwen tegen het virus. Een deel overleefd deze inentingen ook niet. Echter ook deze vissen blijven drager.
Hoe ouder de vissen zijn hoe moeilijker het wordt. Ook gaat het virus een resistentie ontwikkelen ( virussen muteren zoals bv een griepvirus )
Door inenting mag er ook geen vals gevoel ontstaan van mijn vissen zijn ingeënt en klaar is kees.
Ingeënte vissen zijn in feite dan altijd drager van het virus dat zich met de jaren ook kan gaan ontwikkelen en als de opgebouwde afweer het niet meer aankan of inbreng van nieuwe vissen dan zit men terug met de gevolgen.
Mijn vrees is dat dit nog heel lang als een donkere wolk zal blijven hangen en altijd een bedreiging zal zijn.
Het herpesvirus bij mensen is evengoed van eens besmet blijven ook zij heel hun leven drager van de virus.

Het enige dat men doet bij virusbesmettingen bij de mens is het afweersysteem zoveel mogelijk te ondersteunen zo dat er antistoffen aangemaakt kunnen worden worden.
Echter een zwakke mens ( of vis of ander dier ) die geen antistoffen heeft of de verkeerde antistoffen zal dan weer slachtoffer kunnen worden.
Zelfs ingeënte vissen zijn niet zonder risico voor ander stammen van het virus.

Ik hoop ook dat ze er iets op vinden maar vrees er wat voor.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 948

Berichtdoor jocca » do 16 aug 2018, 14:08:23

@niels3, uiteraard mag jij reageren :)
jocca

Keer terug naar Medisch luikje