• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Filter voor aanleg nieuwe vijver

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Filter voor aanleg nieuwe vijver

Berichtdoor Mark888 » vr 10 aug 2018, 19:35:44

Hey allen,

Binnenkort start ik met de opbouw van een nieuwe vijver. Zelf heb ik al drie vijvers gemaakt, dus van de opbouw van een vijver, waterval, ed weet ik al wel wat. Mijn vorige vijvers waren allen met een zelfbouw externe filter in zo'n vat van één kuub. Nu ga ik bij mezelf thuis een vijver maken van ongeveer 6m op 4m, maar door plaatsgebrek krijg ik er geen externe filter bij. Nu wil ik graag gaan werken met een biologische filter met planten. Na wat ik al gelezen heb, dacht ik aan een voorfilter met erachter een biologische upflow filter. Hier ken ik nog niets van. Kan iemand mij hier mee verder helpen. Juiste keuze van systeem, gebruikte natuurlijke materialen, en manier om eventueel makkelijk te reinigen.

Bedankt voor de hulp,

Mark
Mark888

Re: Filter voor aanleg nieuwe vijver

Berichtdoor Marcje » vr 10 aug 2018, 21:57:09

Mark888 schreef:door plaatsgebrek krijg ik er geen externe filter bij. Nu wil ik graag gaan werken met een biologische filter met planten.

Hoi Mark,

Als ik plaatsgebrek zou hebben, dan zou ik eerder denken aan een voorfilter met BWB achteraan en dit in combinatie met een trickle , want filter met planten vraagt normaal flink wat meer plaats .....

groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5713

Berichtdoor Mark888 » za 11 aug 2018, 16:13:19

hey Marc,

Bedankt voor je reactie.

zijn er ergens schema's te vinden voor zelfbouw?
Ik heb net je topic over de trickle net gelezen en dit lijkt me idd wel iets voor mijn vijver. de zuurstoftoevoer moet enorm zijn.
Nu die grote vaten, krijg ik echt niet achter mijn tuinhuisje.

Ik schat dat mijn vijver een 15kuub water gaat zijn?
Hoe kan ik mijn filtersysteem dan best opbouwen. Zijn er op het forum ergens schema's?
Kan je zo'n tricle bv opbouwen met een regenton? of is dat te klein?

bedankt voor de hulp.

Mark
Mark888

Berichtdoor Mark888 » di 14 aug 2018, 16:19:00

Marc,

Ik ga een voorfilter maken, meerkamerfilter met borstels, Japanse matten en een bewegend bed, gevolgd door een trickle. Dit water laat ik dan nog langs een plantenfilter passeren. Wat denk je?
Mark888

Berichtdoor r-senden » di 14 aug 2018, 17:33:07

Mark888 schreef:Marc,

Ik ga een voorfilter maken, meerkamerfilter met borstels, Japanse matten en een bewegend bed, gevolgd door een trickle. Dit water laat ik dan nog langs een plantenfilter passeren. Wat denk je?

Dag Marc.

Als je ook een voorfilter maakt zijn de borstels in de eerste kamer in mijn ogen overbodig.
Zou dan in de eerste kamer het bewegend bed maken en de andere 2 kamers vullen met Japanse matten.
Hoeveel m3 wordt de vijver?

Gr raymond
r-senden

Afbeeldingen: 137

Berichtdoor Mark888 » wo 15 aug 2018, 12:46:22

15kuub ongeveer. Met een voorfilter bedoel ik eigenlijk een vat met een dampkapfilter, voor eerste algen tegen te houden.

groeten,

Mark
Mark888

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie