• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Raad gevraagd vervoeren koi

De naam zegt het zelf...

Re: Raad gevraagd vervoeren koi

Berichtdoor LucB » vr 10 aug 2018, 9:13:49

Dag Mario, ik heb dit nog niet moeten (of beter mogen :( )doen maar wel aan gedacht hoe ik dit zou doen. Ik zou niet twijfelen en de grootste zak nemen die je kan vinden en die in een kartonnen doos steken. En zeer zeker deze volblazen met 100% zuurstof (geen perslucht). Het is enkel maar gevoel maar ik zou zekerheidshalve na een uur rijden de lucht uit de zak laten en opnieuw vullen van zuivere zuurstof. Zo een pulletje met bv 100 liter zuurstof kan je vrij makkelijk kopen bv in een winkel van lasgerief. IS niet medisch zuiver maar dat kan geen kwaad.
Als de bak met zak in de koffer staat dan zou ik ook zeer zeker ook een dik pak dempend materiaal onder de bak steken zoals een oud (dons)deken of verhuisdekens of een plaatje zachte isomo. Deze dempen dan drastisch de trillingen van de auto die doorgaan naar de koi.
Ik wens je een behouden rit. Wanneer ga je ze halen?
LucB

Afbeeldingen: 333

Berichtdoor bazzio » vr 10 aug 2018, 9:16:36

Je weet hoe gevaarlijk 100% zuivere zuurstof is??
bazzio

Afbeeldingen: 52

Berichtdoor LucB » vr 10 aug 2018, 9:25:08

Ja, zeer zeker. Maar die flesje zijn lage druk. O2 wordt echt gevaarlijk als je begint af te vullen van bv 300 bar flessen en geen zuurstofclean materiaal gebruikt.
Met van die kleine busjes is dit risico stukken lager. In die busjes zitten ook bv zuurstofcleane dichtingsringen en zo. Je moet natuurlijk niet gaan roken of vonken maken in de buurt maar dat weet iedereen wel. Het risico dat het fout loopt met het materiaal zelf is hier erg klein.

Volgens mij vullen ze in de koiwinkels de zakken ook met zuivere zuurstof hoor.
LucB

Afbeeldingen: 333

Berichtdoor Calutsie » vr 10 aug 2018, 12:19:45

Ik heb een 600 ltr q-bak achter op een aanhanger gezet, voor de helft gevuld, en dan een zeil erover met spanbanden zodat de vis er nooit uit kan. De bak met aparte spanband vast gezet. Doordat het water continu in beweging is heb je geen probleem met zuurstof. Ik had er meerdere koi tegelijk inzitten waarvan de grootste rond de 75 cm. Bij mij was het 1 uur rijden. Geen enkel probleem mee gehad en ook geen beschadigingen of iets dergelijks.
Calutsie

Afbeeldingen: 44

Berichtdoor deglasblazer » vr 10 aug 2018, 12:23:33

Dag Mario

Kan je voor de grootste koi bv je meetbak niet waterdicht afsluiten met de plastic zakken en ducktape? Dan kan je halverwege je rit de plastic eens openmaken en de bak van verse lucht voorzien en eventueel ook wat water verversen als je er extra meeneemt.

En dan kan je mss nog een zuurstofpompje op batterijen erin hangen
deglasblazer

Afbeeldingen: 145

Berichtdoor sjuuld » vr 10 aug 2018, 13:35:02

Calutsie schreef:Ik heb een 600 ltr q-bak achter op een aanhanger gezet, voor de helft gevuld, en dan een zeil erover met spanbanden zodat de vis er nooit uit kan. De bak met aparte spanband vast gezet. Doordat het water continu in beweging is heb je geen probleem met zuurstof. Ik had er meerdere koi tegelijk inzitten waarvan de grootste rond de 75 cm. Bij mij was het 1 uur rijden. Geen enkel probleem mee gehad en ook geen beschadigingen of iets dergelijks.

Ik vind dit persoonlijk een afrader .. Het is maar één vis, als het je bang bent voor
Te weinig zuurstof bij een rit van minimaal 2 uur ( wat begrijpelijk is ) dan zou ik zorgen dat je de zak vult
Met zuurstof zoals bij de dealer.

Mvg
sjuuld

Afbeeldingen: 6

Berichtdoor AVG » vr 10 aug 2018, 13:55:00

Een ritje van slechts 2 uur met een Koi stelt niets voor, als je dat vergelijkt met hoelang de Koi vanaf Japan hiernaartoe onder weg.

Een zak van 1.20 is ruim genoeg, liefst pure zuurstof in de zak. heb je dat niet, dan "luchthappen"met de zak totdat er voldoende lucht in zit. Of je nu een doos gebruikt of meettank is om het even, al leg je over zak het beste een handdoek, hoe donkerder, des te beter.

Heb je noppenfolie tot beschikken, dan wat plaatsen aan de kant waar het hoofd zit, een handdoek kan natuurlijk ook.

De gemiddelde vijvertemp. zal nu rond de 22.0 graden liggen, ligt niet ver van de buitentemp. af.....

Succes !
AVG

Afbeeldingen: 3481

Berichtdoor mario1 » vr 10 aug 2018, 14:53:07

Ja een ritje van 2 uur lijkt niet zo veel, maar dit ritje kan er ook eentje worden van 2.5 of 3 uur en dan heb ik nog niet de tijd meegerekend van het inpakken en dan nog de extra tijd om de zak een beetje te laten drijven bij thuiskomst om het eventuele temperatuurverschil op te vangen.
Een ongeval langs de weg of één of andere ophouding is snel gebeurt hé.
En ja ik weet ook heus wel dat de koi vanuit Japan naar hier verhuizen heel wat meer uurtjes in beslag nemen, maar ik neem dan ook aan dat deze personen iets meer op de hoogte zijn dan ikzelf :oops: Weet ook niet of de verhalen kloppen, maar heb al vaker gehoord dat deze wel iets met het water doen waar wij geen weet van hebben :?:

Momenteel kan ik aan zakken, dozen en aan zuurstof geraken zoals bij een dealer :Yahoo:
Een grote transportbak heb ik zelf staan 120 x 100 x 77.
Ik kan dus alle kanten uit, al heeft de eerste optie mijn voorkeur.

Bij thuiskomst gaan de koi sowiezo eerst in de Qbak ( een ruime 6 kuub ) zodat deze rustig de tijd kunnen nemen om te bekomen van de rit.
Later kan ik dan op het gemak een afstrijkje maken en de koi wat observeren.

Bedankt allen voor het meedenken :Hyper:
mario1

Afbeeldingen: 2159

Berichtdoor jocca » vr 10 aug 2018, 15:08:15

altijd in grote transportzakken steken en daarna in dozen die liefst niet te groot zijn zodat de zakken niet gaan rollen of schuiven.
Steek wel 2 zakken in elkaar voor het geval er eentje gaat knappen (en knoop die ook apart even dicht en daarna nog eens samen).
Op zich volstaat het om lucht in de zakken te blazen, 3 uur gaan ze echt wel overleven.
Ik zou ze bij thuiskomst dan wel niet nog eens een half uur laten ronddobberen in het water van de q-bak maar ze er meteen uit halen (de watertemperatuur kan je desnoods op elkaar wat afstemmen).

!! laat het water uit de transportzakken niet in de q-bak lopen hé, eerst in een bowl lossen, kijken op transportschade en dan zo de q-bak in heffen, door ze in de bowl te doen kan je ook meteen even een afstrijkje maken.
Koi van 75 en +80 cm gaan zich in de vijver ook niet zo makkelijk meer laten manipuleren.
jocca

Afbeeldingen: 83

Berichtdoor Marcje » vr 10 aug 2018, 19:51:47

Hoi Mario,

Ik heb hier dozen staan van 70 tem 90cm en zakken van 120cm
De dozen kunnen dan in een meetbak gezet worden van 100cm die ik hier ook heb staan, want als er een lekje is hebt u een opvang
Ook zuurstof aanwezig
Laat maar horen als u deze wilt gebruiken :wink:
Een groot vat zou kunnen, maar persoonlijk geen voorstaander van omdat bij bruusk remmen de koi zijn neus beschadigd kan geraken

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5679

Berichtdoor giovanni » vr 10 aug 2018, 20:43:41

Marcje schreef:Hoi Mario,

Ik heb hier dozen staan van 70 tem 90cm en zakken van 120cm
De dozen kunnen dan in een meetbak gezet worden van 100cm die ik hier ook heb staan, want als er een lekje is hebt u een opvang
Ook zuurstof aanwezig
Laat maar horen als u deze wilt gebruiken :wink:
Een groot vat zou kunnen, maar persoonlijk geen voorstaander van omdat bij bruusk remmen de koi zijn neus beschadigd kan geraken

Groetjes

marc

Zo zou ik het ook doen.
En heb ik reeds gezien ook,met prima resultaat
De koimicrobe heb ik al, nu nog de kennis ervan!

http://www.dameat.be Nieuwe Website
giovanni

Afbeeldingen: 19

Berichtdoor deglasblazer » vr 10 aug 2018, 21:23:09

Je zak dichtmaken met een kabelbinder vind ik persoonlijk ook beter dan met elastiekjes!

Gr

Tim
deglasblazer

Berichtdoor Marcje » vr 10 aug 2018, 21:52:23

deglasblazer schreef:Je zak dichtmaken met een kabelbinder vind ik persoonlijk ook beter dan met elastiekjes!

Klopt, maar dan kan je nadien de zakken wegkieperen, want ik spoel ze uit en gang ze te drogen nadien , niet uit gierigheid , maar omdat deze soms moeilijk te verkrijgen zijn

Groetjes

marc

Trickle
Marcje

Berichtdoor deglasblazer » vr 10 aug 2018, 22:03:42

Marcje schreef:
deglasblazer schreef:Je zak dichtmaken met een kabelbinder vind ik persoonlijk ook beter dan met elastiekjes!

Klopt, maar dan kan je nadien de zakken wegkieperen, want ik spoel ze uit en gang ze te drogen nadien , niet uit gierigheid , maar omdat deze soms moeilijk te verkrijgen zijn

Groetjes

marc

klopt, maar mijn eerste vissen was ik gaan halen met elastiekjes rond de zak en toen ik thuis kwam was de lucht en een deel water eruit, daarom daarna de kabelbinders gebruikt.

Hier zit een viskweker in de buurt (corten) en hij vraagt voor een grote zak 0,5 euro. Ik had er 20 gekocht en ik denk dat ik daar nog een tijdje mee ga toekomen ;-)
deglasblazer

Berichtdoor Marcje » vr 10 aug 2018, 22:21:32

Veiliger is het sowieso :good: en ga eens navragen waar deze hier in de regio te koop zijn , of als ik ze kan vinden te Arcen zou super zijn
Het zijn die zakken van 100 à 120cm die zo moeilijk te vinden zijn

Groetjes

Marc

Trickle
Marcje

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen