Aanpassing aan Filter systeem

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Marcje
Contacteer:

Re: Aanpassing aan Filter systeem

Bericht door Marcje » 13 aug 2018, 21:25

ik begrijp dat u vreest voor extra weerstand , maar een RVS draad met mazen waar de kaldnes net niet doorheen kan valt wel mee

Natuurlijk is het telkens keuzes maken en veel succes ermee, want elke manier heeft zo zijn voordelen

groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Engelbert

Bericht door Engelbert » 21 aug 2018, 20:01

Ik ben eruit,

ik ga het maken zoals op afbeelding 2,

de ruimte tussen de geperforeerde plaat waar de luchtschotel op ligt en de bovenkant filter (waar het filter vierkant word) is 54 cm
dus de 110 komt gelijk boven de plaat waardoor er ruim 40cm overblijft om kaldness in te doen,
dit dan over de hele breedte van het filter,
aan de buitenkant komt er een schuifkraan zodat ik tijdens het spoelen de inlaat kan afsluiten,

denken jullie dat ik dan nog iets voor de inlaat moet maken? ik doe dus schuif dicht en pomp uit, eigenlijk te gelijkertijd,
er kunnen dan geen kaldness de 110 in komen, zet ik de pomp weer aan dan komt het water weer door de 110 en spuit alle kaldness weer omhoog.
(denk ik) zo heb ik ook geen weerstand in het filtervat.

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 22 aug 2018, 09:01

Beter is bij de inlaat toch een rooster te voorzien. Bij stroomuitval o.i.d. weet je tenminste zeker dat het kaldness blijft waar het hoort. Zoals Marc aangeeft, van een grofmazig gaas is de weerstand verwaarloosbaar.

wadapatja

Bericht door wadapatja » 22 aug 2018, 12:18

Moi, Engelbert. :wink:

Ik zou in plaats van een roostertje een buisvorm maken van het gaas. Dan heb je meer oppervlakte van gaas en krijg je een minder zuigende werking voor de doorvoer naar de volgende kamer. De kaldness blijft dan niet snel voor de doorvoer hangen.
71316

Zoiets als hier onderin de ton te zien is.
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.

Engelbert

Bericht door Engelbert » 22 aug 2018, 18:52

Thnx voor de tip,

ik ga zeker een buisvorm van gaas maken.

nu nog ff tijd vinden om de aanpassingen te doen.

Engelbert

Bericht door Engelbert » 11 nov 2018, 19:45

Nou een paar maanden verder eindelijk de tijd gevonden om het een en ander aan te passen,

heb in de eerste filter bak afbeelding 2 aangehouden. Water komt nu van de pomp met 110 onder in het filtervat binnen.

73227

dit zit goed zo, nu het probleem, filtervat 2 gaat niet lekker.
73226

zoals je ziet zit daar de pijp die de kaldness tegen houd in het midden, hier word het lucht naar 1 kant geduwd van de pijp en de
andere kant liggen de kaldness stil, dit is natuurlijk niet de bedoeling van een bewegend bed.
weet iemand hier een oplossing voor?

verder heb ik nog een probleem. Nu de leiding van 63 naar 110 is gegaan verpomt de pomp meer water.
nu lopen de filter vaten dus over. ik knijp nu de pomp maar dit is natuurlijk niet de bedoeling.

hoe kan ik dit oplossen?

ik hoop dat jullie me hier wat verder mee kunnen helpen.

bazzio

Bericht door bazzio » 11 nov 2018, 23:44

Als de bakken overlopen dan gaat er niet genoeg door je filters heen, dus of de doorvoeren zijn te klein of er is teveel weerstand van de filters zelf. Ik kan het rooster niet goed zien in je SB maar dat zou wat krap kunnen zijn. Ook zie ik maar 1 afvoer van 110mm vanuit het BWB?

Voor je BWB... Ik had hier ook last van met 2 afvoeren op deze manier. Ik had het opgelost door de afvoeren verticaal te maken met 90° bochten.

73240

68210

de_matti

Bericht door de_matti » 12 nov 2018, 09:55

Beste Engelbert

I.v.m. het eerste probleem (van de niet draaiende kaldness)
Dit heb ik ook meegemaakt, ik weet niet of uw kaldness al is ingedraaid, indien ja denk ik dat de luchtschotel niet juist staat, indien de kaldsness nog niet is ingedraaid. Een deel uithalen, wachten tot het deel dat nog in de filter aanwezig is mooi ronddraait en dan stap voor stap terug bijvullen.

I.v.m. uw tweede probleem, is bij mij ook jammer genoeg voorgekomen. De enige oplossingen die ik gevonden heb was of de leidingen vergroten (wat meestal niet meer gaat), filtermateriaal weglaten zodanig dat er minder weerstand is (wat we ook niet willen) of zoals U gedaan hebt de pomp smoren.

Ik heb gekozen om de pomp te smoren, al ga ik nu de filterlijn aanpakken (volgende lente) en ga ik mijn pompen achter de filter plaatsen zodanig dat ik het water door de filter trek i.p.v. duw.

Mvg
Matthias

PeterKrimpen

Bericht door PeterKrimpen » 12 nov 2018, 13:04

Bazzi, hoe kom je aan dat RVS-gaas? Dat ziet er keurig uit. Ik heb zelf iets vergelijkbaars, maar heb sleuven gezaagd in een PVC-buis. Net te groot, dus mijn kaldness wil er nog weleens doorheen gaan...

Engelbert

Bericht door Engelbert » 12 nov 2018, 19:53

de_matti schreef:Beste Engelbert

I.v.m. het eerste probleem (van de niet draaiende kaldness)
Dit heb ik ook meegemaakt, ik weet niet of uw kaldness al is ingedraaid, indien ja denk ik dat de luchtschotel niet juist staat, indien de kaldsness nog niet is ingedraaid. Een deel uithalen, wachten tot het deel dat nog in de filter aanwezig is mooi ronddraait en dan stap voor stap terug bijvullen.

I.v.m. uw tweede probleem, is bij mij ook jammer genoeg voorgekomen. De enige oplossingen die ik gevonden heb was of de leidingen vergroten (wat meestal niet meer gaat), filtermateriaal weglaten zodanig dat er minder weerstand is (wat we ook niet willen) of zoals U gedaan hebt de pomp smoren.

Ik heb gekozen om de pomp te smoren, al ga ik nu de filterlijn aanpakken (volgende lente) en ga ik mijn pompen achter de filter plaatsen zodanig dat ik het water door de filter trek i.p.v. duw.

Mvg
Matthias
Hoi Matthias,
de kaldness zitten al meer dan 14 jaar in het filter, dus dat zit wel goed,
de luchtshotel zit in het midden van het filter, dit is een grote schotel van 30cm doorsnee,
in mijn oude opstelling kwamen de kaldness eruit als ik de lucht te hard deed zetten dus denk dat dat het ook niet is.

denk toch echt dat de buis in de weg zit, ik moet daar wat anders op verzinnen, even een 2de uitloop maken kan niet omdat ik maar 1 retour heb naar de vijver.
weet niet waar ik een 2de op aan moet sluiten.

op dit moment smoor ik de pomp ook maar dat is eigenlijk niet mijn bedoeling.

Engelbert

Bericht door Engelbert » 12 nov 2018, 19:56

bazzio schreef:Als de bakken overlopen dan gaat er niet genoeg door je filters heen, dus of de doorvoeren zijn te klein of er is teveel weerstand van de filters zelf. Ik kan het rooster niet goed zien in je SB maar dat zou wat krap kunnen zijn. Ook zie ik maar 1 afvoer van 110mm vanuit het BWB?

Voor je BWB... Ik had hier ook last van met 2 afvoeren op deze manier. Ik had het opgelost door de afvoeren verticaal te maken met 90° bochten.

73240

68210
maar bij mij komt nu het water van onder de bwb in als ik een buis naar beneden maak vermengd het water zit dan wel goed met de kaldness,
werkt de bwb dan nog wel, het water gaat dan bijna rechtstreeks de afvoer in.

ik heb helaas geen mogelijkheid om nog een uitvoer te maken, dit kan wel maar weet dan niet waar deze op aan te sluiten.

bazzio

Bericht door bazzio » 12 nov 2018, 21:17

Hier ook maar er gaat altijd water (direct) naar de afvoer ander heb je geen doorstroming, zolang je waterniveau houdt en voldoende lucht (en dus beweging van de kaldness) is er m.i geen probleem. Die 20 cm maakt m.i. op die relatief kleine ruimte geen verschil qua afvoeren.

goshiko

Bericht door goshiko » 13 nov 2018, 07:47

bazzio schreef:
73240

68210
Nog een kleine opmerking bij dit systeem. Als je na uw bwb direct naar airlift of naar de vijver doorgaat, dan ben je beter ipv een bocht van 90graden een T-stuk te nemen, zodat eventuele lucht uit uw bwb niet meegaat naar de leiding naar collector maar langs boven kan ontsnappen. Anders krijg je kans op luchtophoping in de leiding met weerstand en mindere flow als gevolg.
Ga je na uw bwb gewoon naar de volgende filterbak, dan ontsnapt de lucht daar uiteraard, en is dat T-stuk niet nodig.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

Engelbert

Bericht door Engelbert » 17 nov 2018, 18:57

Had toch nog ergens een lekkage, dus alles uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet, nu maar hopen dat het water niveau het zelfde blijft,

heb voor de 2de filterkamer een nieuwe buis gemaakt met meer gaatjes, zal morgen even een foto maken,

zit alleen met een ander probleem, de plaat van de eerst kamer word met stenen al en omhoog gedrukt door het SB,
bijna alle kaldness van kamer 1 zat ik kamer 2, was wel weer een werkje om ze terug te krijgen.
iemand een idee om de plaat 'vast te maken, wil hem niet kitten want ik moet er misschien nog wel een bij.

morgen even de BS testen of hij nu nog overloopt.

er zat een heel klein gaatje in de bodem van filtervat 2, deze heb ik gekit en staan nu even droog.

bazzio

Bericht door bazzio » 18 nov 2018, 01:00

Na hoelang in bedrijf was dat? Want dit lijkt op vervuiling van het SB.

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”