• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Aanpassing aan Filter systeem

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Aanpassing aan Filter systeem

Berichtdoor Engelbert » zo 05 aug 2018, 11:58:15

Hallo,

ik heb 14 jaar een koi vijver, begonnen met een vijver van 2 kuub, daarna 9 kuub en nu sinds 2 jaar een 14 kuubs vijver (tuin is niet groter dus dit blijft het :D )
Toen de 9 kuubs vijver gemaakt werd heb ik ook een nieuw filter systeem aangeschaft, en dit laten plaatsen door een bedrijf.

Nu met de 14 kuubs heb ik nog het zelfde systeem alleen wil ik hier toch het een en ander aan gaan veranderen.
op mijn bestaande lijn heb ik aardig wat 65 mm buis in verwerkt zitten en ik wil dit allemaal naar 110 hebben vanwege de betere doorstroming,
verder heb ik nu als opstelling Zeef (multisieve,) Pomp (Aose ecomax 16000) UV , BWB (filtervat 440 ltr) en als laatste SB,(filtervat 440ltr)

vanaf de pomp gaat er 65 mm pvc zeker 7 meter lengte voordat het water in de BWB komt, er zit een bypass in voor de UV en een bypass in voor een verwarmings element.
ik heb een Dompel UV gekocht en het verwarmings element is er tussen uit, dus wil ik al deze pvc 65mm weg halen.
(heb dit op het nishikigoi forum besproken en lijkt mij een goede oplossing)

dan ga ik vanaf de pomp met 110 gelijk naar is het eerste filtervat.
Nu heb ik eerst de BWB en daarna de SB, in allebei de filtervaten zit een schot. Nu komt het water van bovenin de BWB terecht, zakt hierdoor en gaat onder het schot door omhoog
en gaat dan via 2x110 door naar de 2 de filter de SB, hier komt het water boven in binnen en gaat via het schot naar beneden en gaat dan omhoog door de SB heen en zo retour naar de vijver.

Volgens de installateur van de filterlijn is er toen juist voor gekozen om eerst BWB te doen en daarna pas SB.

Nu een paar jaar later ben ik (ook op aanraden van sommige leden van Nishikigoi forum) toch eens aan het denken om dit om te gaan draaien.

Nu heb ik 3 optie's om aan te passen:

optie 1:
Water onderin filtervat 1 laten komen doormiddel van een doorvoer gelijk net 110 erdoor,
het schot uit de bak halen en de hele bak gebruiken voor SB. geperforeerde plaat plaatsen boven de 110 invoer.
Nadeel hiervan is dat het filtervat schuin naar binnen loopt aan de onderkant en ik daar de 110 boven moet plaatsen dus komt de geperforeerde plaat 15 cm hoger dan nu,
hou ik dan nog genoeg ruimte voor SB, daarna loopt deze bak over naar filtervat 2, Water komt in vat 2 boven in eerst tegen schot en zakt naar beneden,
dan weer omhoog via BWB en naar buiten naar de vijver.

optie 2:

Water in vat 1 gewoon bovenin laten binnen komen maar schot in filtervat omzetten naar links (staat nu rechts) zodat water van boven naar beneden stroom,
dan weer om hoog door SB en dan over laten lopen naar vat 2 en in vat 2 laten zoals hij nu is maar dan word dit de BWB.
het enige nadeel is dat er nu rechts een uitsparing zit waar het schot in hoort, zet ik deze om dan moet ik het schot los erin kitten.

Optie 3:
Gewoon de BWB en SB in deze volgorde laten, Water bovenin vat 1 laten komen maar dan in vat 2 een geperforeerde plaat boven op maken
zodat de SB gewoon op zn plaatst blijf.

Ik kan natuurlijk ook de filtervaten los maken en anders neer zetten maar dan moet ik veel meer los zagen en nieuwe doorvoeren maken dan de bovenstaande optie's

Willen jullie eens meedenken wat de beste optie is ook kwa doorstroming.
Engelbert

Afbeeldingen: 13

Re: Aanpassing aan Filter systeem

Berichtdoor Engelbert » zo 05 aug 2018, 12:14:53

71914719157191671917719187191371912719117191071919
Engelbert

Berichtdoor Marcje » zo 05 aug 2018, 22:11:54

Hoi Engelbert,

Sowieso optie 1 voor mij :wink:

Altijd eerst SSB omdat anders het vuil nog eens extra fijn gemaakt word via BWB
Bij een SSB is onderin binnen komen belangrijk, maar waar u binnenkomt voor BWB is van geen belang , dus dat schot zou er van tussen kunnen

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5713

Berichtdoor Engelbert » zo 05 aug 2018, 23:34:25

Bedankt Marc voor je reactie,

maar bedoel je dan in filtervat 1 ook het schot ertussen uit? of het filtervat omdraaien zodat het schot links zit, de 110 boven in laten komen zodat het water langs het schot naar beneden gaat onder de SB en dan weer omhoog?

en dan filtervat nummer 2 het schot eruit? maar dan komt het water boven in binnen en gaat er ook boven in weer uit, werkt de BWB dan wel goed?
Engelbert

Berichtdoor jocca » ma 06 aug 2018, 5:50:31

optie 1 en een sieve nog tussensteken op die manier ga je uw SB ook minder gaan belasten en wordt alle grotere vuil er reeds uit gehaald. Kostprijs van zo een sieve tweedehands is een 150 euro maar soms. Dan bij uw SB het water onderin laten toekomen en bovenaan met een geperforeerde buis terug laten vertrekken richting uw BWB.
jocca

Afbeeldingen: 90

Berichtdoor Engelbert » ma 06 aug 2018, 9:15:26

Hoi Jocca,

ik heb er al een Multisieve voor staan, ik heb zeef, pomp, uv BWB en SB.

Ik dacht zelf ook om de 110 onderin filtervat 1 te doen (of bedoel je dit niet.) maar omdat het filtervat iets conisch afloopt moet ik de 110 best hoog plaatsen, dit houd in
dat de laag kaldness in de sb vrij klein word, (het rooster komt nog boven de 110 te zitten) zo ver ik weet moet de dikt van de kaldness zeker 25cm en het liefst meer zijn.

ik ben bang dat ik dat dan niet meer ga halen. Zal dit vanavond even opmeten.
Engelbert

Berichtdoor bazzio » ma 06 aug 2018, 10:39:06

Zijn dit 440L bakken?
bazzio

Afbeeldingen: 54

Berichtdoor Engelbert » ma 06 aug 2018, 16:24:28

Zover ik weet wel.

dit zijn ze:

https://www.nikoi.nl/aqua-silver-connec ... ud-440-ltr
(weet niet of de link mag?)
Engelbert

Berichtdoor bazzio » ma 06 aug 2018, 17:19:21

Ik heb/had ook die 440L bakken (ik ben nu bezig met de ombouw naar trommelfilter). 1e bak, schot eruit en zelf 2 dubbele crielzeven in gemaakt. 2e bak, SB met schot erin (voeding boven erin) die ruimte na het schot is groot genoeg voor ongeveer 100L Kaldness. Ik heb de zwarte kleine variant, dat maakte een laag van 35 a 40 cm. 3e bak, bwb met schot erin (toevoer ook weer boven in). 4e bak, matten en pompkamer.

Heb je trouwens problemen met vuil en waterwaarden, anders zou ik deze volgorde gewoon aanhouden. Er gaan nog steeds verhalen over dat trommels te fijn zouden filteren voor bioloog, hetzelfde zou dan ook gelden voor een SB (tot ongeveer 70 micron). Mijn BWB deed er behoorlijk lang over om op te starten. Dus of een SB ervoor nu juist goed of fout is...?
bazzio

Berichtdoor Engelbert » ma 06 aug 2018, 20:05:47

Hoi Bazzio,

de reden dat ik de 2 wil omdraaien is dat ik erg veel zweefvuil heb. Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk geen problemen heb met de water waardes,

geen Nitriet of ammoniak, wel als ik ineens heel veel ga voeren maar dat is natuurlijk logisch,

overal waar ik lees, lees ik wel dat de bioloog schoner is als deze na de SB komt, zodat deze beter zn werk kan doen.
Engelbert

Berichtdoor Marcje » ma 06 aug 2018, 20:27:51

Engelbert schreef:maar bedoel je dan in filtervat 1 ook het schot ertussen uit?

Zou ik ook doen, en zeker omdat er een sieve aan vooraf gaat , enkel een roostertje voor de in en uitlaat, de kaldness drijft...

Succes met het maken van keuzes

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5713

Berichtdoor Engelbert » do 09 aug 2018, 20:19:02

720157201672017

Hoi Marc,
ik heb even geprobeerd er een tekening bij te maken.
afbeelding 1, zo wilde ik in eerste instantie de SB maken (1ste filtervat) dus met schot erin,
VOORDEEL: ik kan hierbij tot op 10 cm van de bodem met de kaldness gaan, dan zit er een rooster wat voorkomt dat de kaldness weg spoelen bij
het spoelen van de SB, de bak is dan natuurlijk wel smaller omdat het schot erin zit,
NADEEL: ik moet de filter en de afvoeren van de filter allemaal gaan vervangen omdat ik de filter unit om moet draaien om het schot aan de linker kant te krijgen,
dus veel extra werkt een allemaal nieuwe doorvoeren maken en schuifkranen kopen.

afbeelding 2, volgens mij bedoel jij het zo? dus de 110 komt binnen net boven het rooster binnen,
VOORDEEL, ik kan de filterunit laten staan zoals ze nu staan, het schot eruit en een doorvoer erin,
NADEEL: ik moet weer wat maken voor de 110 invoer zodat de kaldness niet erin gaan tijdens spoelen, denk dat ik dan weer meer weerstand ga krijgen,
verder denk ik dat als ik het water met 16000 liter per uur er zo vanaf de zijkant inbreng dat door de waterdruk de onderlaag van de kaldness niet op zn plaats blijven
en er zo onder de SB als nog een soort mini BWB onstaat.???

afbeelding 3.

De 110 alsnog onder in laten komen maar dan de geperforeerde plaat boven de 110 plaatsten zodat het water hier door heen moet stijgen,
Voordeel: de kaldness kunnen danook niet bij de 110 komen tijdens het spoelen.
Nadeel: ik kom op deze manier heel hoog uit met de geperforeerde plaat dat er nog maar een laag van 30 a 35cm dikte aan kaldness overblijft in de filterunit.

wat ook nog kan is de geperforeerde plaat laten zitten, de 110 er net boven uit laten komen maar gelijk met een 110 bocht het water onder de geperforeerde plaat brengen,
zodat het water toch door deze plaats omhoog komt, dat scheel dus 11 cm dat de plaat omhoog komt en kan ik dus een dikkere laag kaldness erin maken,

Ik hoop dat jullie nog even met mij mee willen denken.
Engelbert

Berichtdoor bazzio » vr 10 aug 2018, 9:13:45

Optie 1 lijkt mij het meest ideaal (zo had ik hem ook) en hou je genoeg ruimte over voor een ruime laag kaldness. Ook zou ik de laag kaldness zo compact mogelijk maken en ook niet in het vierkante gedeelte van de bak laten komen dmv een extra rooster. Rooster kan gewoon blijven zitten tijdens spoelen van het SB.

zo had ik mijn SB.
71145
bazzio

Berichtdoor Engelbert » vr 10 aug 2018, 9:51:34

Hoi Bazzio,

er komt idd een rooster op, nu heb ik dit niet en komt de sb zo hoog dat de kaldness er bijna uitgeduwd worden.

ik heb al 1 vierkante meter geperforeerde plaat liggen hiervoor.
Engelbert

Berichtdoor Engelbert » ma 13 aug 2018, 19:01:01

Ik heb even gemeten,
als ik optie 2 of 3 doe dan hou ik 40cm over om een laag kaldness mee te vormen,
dat lijkt me dik genoeg,

deze optie is denk ik toch voor mij beter omdat ik dan niet alle doorvoeren enzo hoef te veranderen,
als ik optie 1 zou doen dan moet ik al mn leiding werk opnieuw gaan aanpassen omdat ik het filtervat moet draaien,
Engelbert

Volgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie