• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Roze vlekken en 1 rode vlek

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!

Roze vlekken en 1 rode vlek

Berichtdoor tdn » wo 11 jul 2018, 19:42:55

Hallo,

ik woon sinds 3 weken in een nieuw huis met koivijver (19 grote koi's), dus ben nog beginneling :-)

Na de hete dagen de laatste tijd vielen er ons een aantal dingen op aan enkele vissen.

3 vissen vertonen wat onregelmatige schubben, die wat roze uitslaan. Is moeilijk op foto te krijgen zonder quarantainebak, maar hierbij een poging:

Bij deze is het het ergst. Lijkt bijna op zonnebrand, kan dat?
71451

Weet niet of dit hetzelfde is, maar ziet er ook wat vreemd uit:
71452

Deze heeft een iets ergere vlek op de andere kant, met wat lijkt als enkele algen die er aan hangen. Deze heeft het ook al het langst.
71453

Enig idee wat dit is en wat we er aan kunnen doen?

Sinds vandaag heeft ook 1 van onze favoriete vissen (zeer actief en sociaal, een beetje de "baas van de vijver") een rood plekje dat er gisteren nog niet zat. Is dit gewoon een wondje, of iets erger?
71450

Alvast bedankt voor de hulp!

Tom
tdn

Afbeeldingen: 53

Re: Roze vlekken en 1 rode vlek

Berichtdoor mario1 » wo 11 jul 2018, 20:05:30

Het lijkt me dat je koi last hebben van enkele ontstekingen welke verschillende oorzaken kunnen hebben.
Ik zou goed in de gaten houden dat deze koi geen openstaande schubben krijgen, zo ja zou ik toch zeker een koidokter inschakelen.

Wat ik zou doen is de waterwaarden nazien en de koi even nazien op parasieten als je de mogelijkheid hebt.
mario1

Afbeeldingen: 2163

Berichtdoor tdn » wo 11 jul 2018, 20:12:13

Bedankt Mario. Inderdaad sowieso binnenkort eens een koidokter laten langskomen.

Waterwaarden zijn vandaag gemeten, daar heb ik een apart draadje voor: viewtopic.php?f=25&t=19717
tdn

Berichtdoor mario1 » wo 11 jul 2018, 20:29:05

Heb je draadje hierover gelezen Tom.
mario1

Berichtdoor bazzio » wo 11 jul 2018, 22:02:08

Koi 3 lijkt erg op schimmel zoals je het beschrijft maar idd zo snel mogelijk een koidokter erbij halen...
bazzio

Afbeeldingen: 54

Berichtdoor tdn » vr 13 jul 2018, 16:05:06

Koidokter denkt dat het iets bacteriëel is, dus moet 2 doosjes antibiotica voer opgeven om te beginnen, en dan gaan we zien.

Het rode vlekje bij de gouden koi is denk ik een gewoon wondje van wild te doen ofzo, want het is stilaan al terug aan het verdwijnen.
tdn

Berichtdoor tdn » vr 27 jul 2018, 9:34:57

Update:

Ondertussen is de koidokter (ML) ook aan huis geweest om de vissen individueel te bekijken.

Er is een staaltje van de roze plekken opgestuurd naar het labo, daarna weten we waarschijnlijk meer.
Ik merk wel dat de antibiotica precies z'n werk begint te doen. De 2 sanke's eten al een stuk beter terug, en zijn algemeen wat levendiger.
De wit-roze vis at eventjes wat minder (hij zwom gewoon onder de andere vissen door tijdens voedertijd), dus die heeft nu een spuitje antibiotica gehad. Sinds gisteravond eet hij ook al terug goed.

De goudgele vis heeft zichzelf volledig hersteld, dus ik vermoed dat dat gewoon een wondje was. Is heel snel en mooi genezen.

Met deze vissen lijkt het goed te komen dus! :good:
Helaas heeft 1 van de mooiste vissen uit de vijver nu plots een ander probleem, maar daarover meer in een ander draadje.

ML vond ook wel dat de vijver een beetje overbevolkt begint te geraken, dus raadde me ook aan er binnenkort enkele van de hand te doen.
tdn

Berichtdoor tdn » vr 27 jul 2018, 10:20:55

Oh ja nog vergeten vermelden: onder de microscoop waren geen noemenswaardige parasieten te zien, enkel een paar Trichodina waarvan de koidokter me verzekerde dat hij die in vrijwel elke vijver ziet. Geen parasitair probleem dus.
tdn

Berichtdoor tdn » wo 08 aug 2018, 10:05:58

Ondertussen zijn de resultaten van de kweek van het uitstrijkje binnen. Aeromonas en Pseudomonas bacteriën werden aangetroffen, de meest voorkomende bacteriën in elke koivijver dus. Deze drie koi moeten een zwakkere slijmlaag en/of immunsysteem gehad hebben, en er mee zijn geïnfecteerd. Kan door vanalles gekomen zijn, bijvoorbeeld waterkwaliteit en te hoge bacteriedruk door de overpopulatie, en/of stress door de verhuis, of door veel moeten bijvullen door een klein lek in een afvoerbuis dat we vastgesteld hebben, of door de hoge temperaturen, of door alle factoren samen, ...

Hoe dan ook, de 2 sankes zijn reeds goed herstellende, bij hun lijkt het antibioticavoer aangeslagen te hebben dus. Ook de andere vissen tonen geen tekenen van ziekte, gelukkig.
We hebben nu ook wat Malamix 17 in de vijver gedaan, zodat de slijmlaag van de vissen nog wat aangesterkt wordt. Baadt het niet dan schaadt het niet...

In het antiobioticavoer zit Trimethoprim-Sulfa en Enrofloxacine. Tegen Enrofloxacine zijn beide bacteriën in onze vijver blijkbaar resistent, de Aeromonas is wel nog gevoelig aan Trimethoprim-Sulfa. Beide zijn ook gevoelig aan Amikacine, waarmee onze wit-roze koi en onze Tancho zijn geïnjecteerd.

De wit-roze vis (hoe noem je die variëteit eigenlijk?) bleef het echter slechter doen, en krijgt zelfs echte zweren nu. Dus we zijn na overleg met de koidokter sinds gisteren een nieuwe kuur antibiotica (Marbofloxacine) begonnen via dagelijkse injectie, waarvan we na het labo onderzoek zeker weten dat beide bacteriën er zeer gevoelig aan zijn. Zou moeten goed komen dus... :CrossFingers:
tdn

Berichtdoor mario1 » wo 08 aug 2018, 17:22:15

Succes met de behandeling Tom.
mario1

Berichtdoor AVG » wo 08 aug 2018, 23:09:16

Hoi Tom,

Op de eerste plaats wens ik je succes met de verder behandeling. Compliment dat u alles goed weet weer te geven hoe er is behandeld, de symptomen, voorgeschreven AB etc etc....Hou dit zoals u nu gedaan hebt goed bij in een logboek ! naar de toekomst gaat u hier veel profijt van hebben.

De product behandeling is zoals Maarten dat volgens mij wel regelmatig toepast in dergelijke situaties en zal de slagingskans wel weten. Het wel of niet aanslaan van een type AB wordt na het op kweek zetten met meer of minder XXX aangeduid. Helaas wil dit nog niet zeggen dat het middel met de meeste X ook daadwerkelijk het beste middel betreft is mijn ervaring. U heeft de Koi overgenomen bij de aankoop van jullie woning, welke AB hebben de Koi in het verleden mogelijk gehad en heeft dat resistentie in de hand gewerkt ? Kortom, je weet het niet. Vandaar ook mijn advies om vanaf nu een logboek bij te houden.

Naast het behandelplaan is het ook belangrijk om de waterwaardes te noteren en zeker ook de watertemp. ( bij de huidige watertemp. herstellen de Koi sneller en kan bijv. AB met kortere tussenposen toegediend worden.

Het advies om naar minder Koi te gaan zou ik ter harte nemen, een bacteriele aandoening kan veel oorzaken hebben, niet op de laatste plaats overbevolking.

De kans is redelijk tot zeker, dat de bacteriedruk te hoog is opgelopen, ik kan er met mijn pet nog steeds niet bij dat dit nog maar zelden getest wordt, terwijl het tegenwoordig simpel ( toch zeker voor een KD ) te doen, is binnen 24 uur weet je van de hoed of de rand.

Mijn opmerkingen zijn niet belerend bedoeld en wens je nogmaals succes !
AVG

Afbeeldingen: 3533

Berichtdoor tdn » do 09 aug 2018, 15:17:32

Zeker niet belerend, ik verwelkom alle tips!

De behandeling met marbocyl is ondertussen vlot op weg. Hopelijk zien we dit weekend al wat resultaat.

We zijn volop bezig om rustig het koibestand af te bouwen, maar eerst moeten ze allemaal gezond zijn. Er zijn er al enkele besproken door een andere liefhebber, en daarna komen er wellicht ook enkele op het verkoopforum. :good:

Ik zou idealiter uiteindelijk naar een koi of 10 willen gaan ipv 19. Dat gaat al veel schelen in onderhoud en preventie.
tdn

Berichtdoor tdn » vr 17 aug 2018, 16:25:52

Update: goed en minder goed nieuws.

De sanke is zo goed als volledig hersteld. Ik heb de indruk dat hij ook gegroeid is, en de wonde is heel mooi dicht gegroeid. Begint eigenlijk best een mooie vis te worden zo. :good:

72182

72181

De showa (geen sanke) blijft wat aanmodderen met de vlek op z'n rug vlak voor de vin, maar het wordt ook niet echt ernstiger, dus ik ga ook uit van herstel. Deze z'n ginrin komt ook mooi door nu, waardoor ik vermoed dat z'n slijmlaag zich aan het herstellen is. We wachten nog even af dus.

72180

Deze vissen hebben allebei geen antibiotica meer gehad na de kuur via het voer.

De roze vis (karashigoi?) doet het echter minder goed. Na de eerste dagen marbocyl waren we zeer hoopvol, omdat de open zweren die deze had ontwikkeld terug dichtgroeiden. Het blijft echter na maar liefst 8 injecties toch nog altijd geen prettig zicht als je hem vangt:

72184

Het is alsof hij overgevoelig heeft gereageerd op de antibiotica ofzo. De wonder op z'n hoofd verontrust me ook, maar kan misschien van het veelvuldig vangen zijn.
De zweren zijn wel beter nu, dus misschien is het een tijdelijk effect dat er erger uitziet dan het is. Het valt ook op als je vergelijkt met de eerste foto in deze thread dat 2 van de 3 sumi plekjes verdwenen zijn. Misschien waren dit wel ontstoken plekken? De ene die er nu nog is lijkt eigenlijk meer op gedroogd bloed onder de schub dan op echt sumi.

72183

Ik heb nu Anarex biologisch 4 staan om in de vijver te doen nadat ik morgen de vortexen heb gespoeld. Hopelijk haalt dat de bacteriedruk genoeg omlaag en de waterkwaliteit genoeg omhoog dat de vis er door komt.
Als dat niet zo is en het blijft erger worden vrees ik dat we stilaan alles hebben gedaan wat mogelijk is voor dit beestje... Nóg meer antibiotica lijkt me niet het antwoord.

Tom
tdn

Berichtdoor tdn » do 20 sep 2018, 17:10:49

Een maandje verder, en de vis is er nog!
De anarex en het groen laten worden van de vijver heeft zeker geholpen, en het ziet er naar uit dat deze z'n immuunsysteem terug de bacteriën de baas kan. Maar goed ook, met de koudere temperaturen voor de deur. De rode uitslag zal van de stress geweest zijn, het lijkt alsof de antibiotica toch z'n werk heeft gedaan. :good: Er zijn nog enkele roze plekjes ter hoogte van de vinnen, maar die trekken langzaam ook weg. De terugval in het lijf van de vis is een illusie door golven in het water. Hij ziet er beter uit in realiteit. De laatste foto is representatief.

72741

72740

72739

Nu hopen dat hij de winter aan kan! :CrossFingers:
tdn

Berichtdoor mario1 » do 20 sep 2018, 17:23:59

Tof te lezen dat deze koi aan beterhand is.
Uiteraard is het afwachten wat de winter gaat brengen wetende dat de koi nu op hun sterkst moeten zijn om de voorjaarsperikelen de baas te kunnen.

Succes verder hé.
mario1

Volgende

Keer terug naar Medisch luikje