• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Pas overgenomen vijver - te lage kH, te hoge NO3 en PO4

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!

Pas overgenomen vijver - te lage kH, te hoge NO3 en PO4

Berichtdoor tdn » wo 11 jul 2018, 19:15:35

Dag iedereen,

ik woon sinds 3 weken in een nieuw huis met koivijver (19 grote koi's). De vijver (ik schat zo'n 50 á 60 kuub) wordt gevuld met grondwater, en gefilterd met 2 grote filterbakken (vortex + borstels + fijne filter + steentjes + UV) . Met het warme weer was het grondwater wel even op, en hebben we 1 keer een 4-tal cm moeten bijvullen met leidingwater. Sindsdien enkel nog grondwater bijgevuld.

Ik heb van de vorige eigenaar nog een oud test kitje gekregen (vervaldatum 03/2017). Ik dacht: toch maar eens proberen, en heb er de waterkwaliteit eens mee gemeten. De enige die niet meer leek te werken was het gH flesje. Daar heb ik dus geen meetwaarde voor. Ik kreeg voor de andere flesjes de volgende waarden (uitroeptekens bij afwijkende waarden):

pH: 7 á 7.5 (normaal dus)

! kH (carbonaat hardheid): 3 (te laag, zou minstens 5 moeten zijn)

Ammoniak: 0.5 mg/l (normaal)

NO2 (nitriet): 0mg/l (normaal)

! NO3 (nitraat): 50mg/l (te hoog volgens de kit. Dit lijkt echter aan het grondwater te liggen, dat ook op 50mg/l test. Het leidingwater had 10mg/l)

! PO4 (fosfaat): 4mg/l (te hoog volgens de kit. Zowel grond- als leidingwater testten op 2mg/l, wat volgens de kit ook al te hoog is...)

Fe (ijzer): minder dan 0.1mg/l (ok)

Cu (koper): 0mg/l (ok)

De vraag is nu: kunnen de vissen ziek worden van de te lage kH, en de te hoge NO3 en PO4? En zo ja, wat doe ik hier aan?
Ik heb een zak zout gevonden in de garage, zou dit helpen om de kH omhoog te krijgen?
De NO3 zou volgens de meetwaarden beter zijn als ik een tijdje met leidingwater vul, maar dat doe ik tijdens zo'n droogte liever niet...
De PO4 is bij alle waterbronnen hetzelfde, dus de vissen moeten er al jaren probleemloos mee om gaan...

De vissen lijken me niet ziek, maar ik ken er natuurlijk ook niks van. Wel merk ik bij een stuk of 3 vissen wat roze plekjes op de huid. Lijkt een beetje op zonnebrand. Kan dat hiermee verband houden? Ik zet straks even wat foto's in een nieuwe topic in de juiste categorie.

Er zijn wel wat meer groene algen dan ik me herinner aan de zijkant van de vijver, maar zeker niet abnormaal veel. het water is buiten kleine stukjes nog zeer helder.

Alvast bedankt voor alle advies!

Tom
tdn

Afbeeldingen: 6

Re: Pas overgenomen vijver - te lage kH, te hoge NO3 en PO4

Berichtdoor mario1 » wo 11 jul 2018, 20:23:34

Dag Tom,

Aan een kh waarde van 3 is zeker niets verkeerd aan.
let wel even op je ph waarde, als deze goed is en vooral stabiel zou ik aan je kh niets doen.

Wel vind ik je ammoniak waarde iets aan de hoge kant.
Velen zullen zeggen dat het geen probleem is, maar persoonlijk vind ik 0,5 iets te hoog.
Met welke testset is dit gemeten?
mario1

Afbeeldingen: 2154

Berichtdoor tdn » wo 11 jul 2018, 20:57:06

Is gemeten met een Sera testset. 0.5mg/l stond in de tabel nog onder "geen probleem" bij de. pH van 7 en 7.5.

Vooral die in het oog houden lijkt me dus slim. Ik ga daar dan ook eens een apart testsetje voor halen.

De nitraat en fosfaat komen hoogstwaarschijnlijk door de nabijheid van verschillende landbouwgronden. Overbemesten doen die mannen graag ;-)
Ik heb wel gezien dat er momenteel nog geen filter voor m'n grondwater pomp staat, dus daarmee kan ik misschien het ietwat oplossen.
tdn

Berichtdoor dsnijder » wo 11 jul 2018, 21:02:39

Een verhoogde fosfaat en nitraat hoeft per definitie niet schadelijk te zijn. In het aquarium voeg ik juist fosfaat en nitraat toe om plantengroei te stimuleren (radfield ratio). Dit weleenswaar in combinatie met toediening van Co2.

Enige gevaar dat nu op de loer ligt is dat algen explosief kunnen gaan groeien omdat ze de belangrijkste voedingsstoffen voor handen hebben.

Staan er in de vijver toevallig ook planten?

Overigens de kh in de gaten houden want dit buffert je ph. Bij een kh lager dan 1 kan plots je ph gevaarlijk zakken.
dsnijder

Afbeeldingen: 20

Berichtdoor marcoZ » do 12 jul 2018, 15:23:30

Ammoniak is hoog. Dit moet een oorzaak hebben. Vertel iets meer over je vijver. Zit er een filter op? Staat die uit? Hoe hoog is de bezetting?

Een KH van 3 worden koi niet ziek van. Die hebben lak aan een KH. Echter is deze altijd zakkende. Bij een KH van 0 ben je te laat. Dan stort de pH in naar 4 en is vaak alles dood in een paar uur. Ben je er dan nog op tijd bij, dan kun je vaak nog een deel redden.

Nitraat: heb je planten? Met verversen met grondwater ga je die niet omlaag krijgen. Veel planten (weinig vis en voer) en eventueel nitraathars kan deze waarde omlaag brengen. Geen gevaar voor koi, wel kans op veel alg.

Fosfaat: Is er iets aan het rotten in de vijver? Oude planten met een rottende wortel? Of voer je heel veel met een voer met een hoge fosfaatwaarde?
marcoZ

Berichtdoor tdn » do 12 jul 2018, 22:39:04

Er zitten 2 grote filterbakken op, die allebei aanstaan. Verder geen planten, behalve het mos en de algen op het watervalletje dat gefilterd water terug naar de vijver leidt.
Er zit ook een zuurstofpomp bij, die belletjes in de vijver en de filterbakken blaast. De bezetting is zoals aangegeven 19 grote koi.

Ik ga eens zien voor een nitraathars oplossing voor de grondwaterpomp te plaatsen.

Er is niks aan het rotten, dus daarvan kan de fosfaat niet komen. Zal wel een combinatie van voeding en de landbouw zijn denk ik.

Ik zal de kH en pH goed in het oog houden, bedankt!
tdn

Keer terug naar Waterkwaliteit