• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Diagnose kiewwormen

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!

Diagnose kiewwormen

Berichtdoor proview » vr 06 jul 2018, 7:02:12

Hallo,

Ik heb afstrijkjes genomen van koi. Gelukkig niks gevonden.
Nu vraag ik me 2 dingen af :
Ik neem afstrijkje thv de kiewen, als je geen kiewwormen ziet mag je er dan van uit gaan dat er geen zijn ? Of moet je echt op de kiewen kijken ?
Wat betreft costia, om deze te zien moet je op 400x kijken. Op mijn microscoop heb ik 40x, 100x en 400x.
Ik vind niks bij 40x en 100x, kan ik costia al zien op 100x ? Bij 400x zit mijn lens zodanig dicht bij het glaasje, dat mij lens in de slijmhuid zelf zit te roeren. Ik gebruik wel geen dekglaasje. Ik overweeg om een 200x te kopen.
Gebruiken jullie dekglaasje of hebben jullie een 200x, of is er een instelling mogelijk op de microscoop zodat ik toch een scherp beeld heb en nog voldoende ver van het dekglaasje zit ?

Gr bart
proview

Afbeeldingen: 91

Re: Diagnose kiewwormen

Berichtdoor jocca » vr 06 jul 2018, 7:13:53

altijd dekglaasjes gebruiken anders krijg je een veel te dikke prop slijmhuid om te controleren. Eventueel zelfs een drup water toevoegen om het allemaal wat "vloeibaarder" te maken.
jocca

Afbeeldingen: 90

Berichtdoor mario1 » vr 06 jul 2018, 22:07:34

Hey Bart,

Ik zeg het vaak tegen iedereen die schurende, flitsende of eender welk raar gedrag opmerkt aan zijn koi.
Het is niet omdat we niet altijd iets vinden dat het niet aanwezig is.
Hier heb ik ook al vaak ( zeker mijn eerste jaar na de opstart nieuwe vijver ) mijn bedenkingen gehad na het nemen van een afstrijkje.
Vaak niets gevonden, of soms maar na een half uur zoeken.

Om op je vraag te antwoorden wat kieuwworm betreft.
Kiewworm, de naam zegt het zelf zit hoofdzakelijk op de kieuwen.
Om deze redenen zijn kieuwwormen niet altijd makkelijk te vinden.
Uiteraard kan je deze wel waarnemen op de rest van het lichaam en meeste kans maak je buiten de kieuwen net erna.

Costia kan je spotten op een vergroting vanaf 100 x en heb je volgens jou stelling een 400 x helemaal niet nodig.
Ikzelf heb costia vaak gespot op een vergroting van 160 x en door de aanschaf van mijn nieuwe microscoop waarbij ik ook maar beschik over een 40 x , een 100 x en een 400 x vind ik het wel verstandig om een 200 x aan te schaffen en is deze hier dan ook in bestelling.

Costia vind je makkelijks in de waterkanaaltjes terug, dus niet in de dikke slijm van je afstijkje.
In ieder geval een van de moeilijkste parasieten om te vinden.
Vaak kan je ook al veel te weten komen door het gedrag van je koi welke je al vaak op goede weg helpen.

In ieder geval succes met je zoektocht.
mario1

Afbeeldingen: 2163

Berichtdoor marcoZ » za 07 jul 2018, 8:36:23

Altijd dekglaasjes gebruiken... Zeker geen objectglaasje gebruiken als dekglaasje.

Waarom:
-betere spreiding van slijm
-minder kans op vuile objectieven
-Beter beeld! De objectieven zijn gemaakt zodat je met een dekglaasje van 0,17 mm dik het beste beeld hebt. Dit staat ook op het objectief met een code (behalve op de 4x en soms de 10x).
marcoZ

Berichtdoor bazzio » za 07 jul 2018, 9:52:16

Hier gebruikt de vijverhandel die voor mij test ook altijd dekglaasjes.
Even een vraagje voor de kenners: Wat kost nu gemiddeld ongeveer een goed bruikbare microscoop (met voldoende vergroting)? Zit er toch aan te denken om er zelf 1 aan te schaffen, omdat ik toch afhankelijk ben van wanneer zij tijd hebben..
bazzio

Afbeeldingen: 68

Berichtdoor proview » zo 08 jul 2018, 0:34:41

Bedankt mannen, zal dus vooreerst altjjd dekglaasjes gebruiken.
Wat betreft wormen, was ik bang dat deze onvoldoende zouden bewegen bij gebruik glaasjes.

Gr Bart
proview

Afbeeldingen: 91

Berichtdoor mario1 » zo 08 jul 2018, 5:07:38

proview schreef:Wat betreft wormen, was ik bang dat deze onvoldoende zouden bewegen bij gebruik glaasjes.

Die krengen bewegen best goed hoor onder zo een glaasje, en zelfs als ze dood zijn kan je deze wel herkennen :D
mario1

Afbeeldingen: 2163

Keer terug naar Medisch luikje