• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

BWB kortgesloten ivm Trichodina maar nu?

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

BWB kortgesloten ivm Trichodina maar nu?

Berichtdoor bazzio » wo 04 jul 2018, 20:54:41

Ik had al een aantal een week last van af en toe schurende Koi's maar ze waren nog levendig en hongerig zat. Nu de laatste dagen ook 2 lusteloze Koi's die graag steunden op de skimmer doorvoer. Na een afstrijkje door de vijver handel hier blijkt het om Trichodina te gaan. Behandeling is net gestart met de 1e dosering met als gevolg een gifgroene vijver.. Morgen de 2e dosering.
Nu wil ik mijn toch al niet te sterke filter niet helemaal killen dus ik heb de boel kortgesloten. De 1e twee bakken met crielzeven en sb pompen nu rond op de vijver. De laatste 2 bakken met bwb en matten staan nu apart rond te pompen op zichzelf.

Hoe houdt ik de baccies in het bwb het best in het leven voor de komende 7 dagen? Ik las al wat voer in het filter gooien maar dat gaat niet echt snel rotten denk ik. Zou een dopje ammonia ook kunnen met deels verversen water van het filter?
bazzio

Afbeeldingen: 68

Re: BWB kortgesloten ivm Trichodina maar nu?

Berichtdoor willem v d » do 05 jul 2018, 2:27:07

Ben bang dat je al schade hebt, ze kunnen niet lang zonder voeding.
Direct je bwb in een aparte bak met elke dag een beetje ammoniak er in en meten, met daar aan je dosering aanpassen.

Betere tip: koop een kleine trickle.
Deze kosten gebruikt een 100 /150€ soms nog wel met pomp.
Deze starten zeer snel op. Ze zijn ideaal op dit soort momenten.
willem v d

Berichtdoor jocca » do 05 jul 2018, 6:00:03

Idd spelen met ammoniak zou je kunnen doen.

Maar ik bedenk mij net iets en corrigeer mij gerust als het echt te zot is om nog maar over na te denken.
Als we thuis zelf bacteriën opkweken dan nemen we een potje met van HOK, wegen wat bacteriën af, doen het in een au bain marie badje en voegen er ...
suikerrietmelasse aan toe om die dingen te activeren en te laten vermenigvuldigen.
Is het dan zo gek om te denken dat je bv ook suikerrietmelasse zou kunnen gebruiken als tijdelijke voeding om een biologische filter kortstondig in "leven" te houden. Indien dit zou kunnen dan lijkt dit mij een veiliger alternatief dan te gaan werken (spelen) met ammoniek.
Maar tis misschien wel wat van de pot gerukt wat ik nu zeg :?
jocca

Afbeeldingen: 90

Berichtdoor bazzio » do 05 jul 2018, 9:39:03

Suikerriet Melasse heb ik niet meer staan helaas. Filter heeft nog wel wat Nitraat nu al is het laag (5)... Ga toch maar een dopje ammoniak toevoeren.
bazzio

Berichtdoor bazzio » do 05 jul 2018, 9:56:58

Ook nog zoiets... Een Druppetest uitvoeren met gifgroen water. :? Ik ben iig gestopt met voeren, dus zal wel gaan meevallen.
bazzio

Berichtdoor bazzio » do 05 jul 2018, 12:45:06

iemand ook ervaring met hoe snel je weer van die kleur af bent?
71357
bazzio

Berichtdoor mario1 » do 05 jul 2018, 21:09:55

Ik denk een dag of 2 à 3, al is het een beetje te zien welk product je precies hebt gebruikt.
mario1

Afbeeldingen: 2163

Berichtdoor bazzio » vr 06 jul 2018, 0:32:24

Ok thanks.. Ik heb Alparex gebruikt.
bazzio

Berichtdoor bazzio » vr 06 jul 2018, 10:36:36

:Update:
Gisteren waardes gemeten van het bwb. Nitriet en NH3 beide 0 en Nitraat 5 mg. PH = 8. Daarna 1 dopje Ammoniak toegevoegd.
Vandaag weer gemeten. Nitriet en NH3 beide 0 en Nitraat 20 mg. PH = 8 . Goed nieuws het filter leeft dus nog! Weer een dopje Ammoniak (ietsjes meer) erin en wat vers water toegevoegd.
bazzio

Berichtdoor WTR » vr 06 jul 2018, 20:02:30

Je zult het vast wel weten, maar zeg het toch even. Hou de KH in het filter heel goed in de gaten! Als je een PH crash krijgt, wat redelijk snel gebeurt in deze situatie, dan gaan je baccies alsnog een flinke opdonder krijgen.
Gr Wouter
WTR

Afbeeldingen: 41

Berichtdoor bazzio » za 07 jul 2018, 9:45:01

Thanks, zal ik doen. Ik moet zeggen dat ik nieuw ben met deze methode en wel een aantal topics hierover gelezen maar je zou zeggen het moet wat simpeler zijn nu omdat het bwb alleen levend hoeft te worden gehouden en niet opgestart. Voor de rest is het toch allemaal wat dikke vingerwerk voor mij...

Vanmorgen weer gemeten met de zelfde resultaten als gisteren, mooi dus weer. KH ook getest, deze was 7. Daarnet weer 1 en een kwart dopje Ammoniak gedoseerd na eerst iets van 5-10% van het water te hebben ververst.
bazzio

Berichtdoor bazzio » za 07 jul 2018, 10:06:13

Euhh, natte vingerwerk bedoelde ik :wink:
bazzio

Berichtdoor bazzio » vr 13 jul 2018, 19:29:10

:Update:
Ondertussen is de behandeling klaar. Het bwb heeft het gered zo lijkt het.. Geen problemen met kh en pH gehad, iedere dag de ammoniak wat verhoogd en die was netjes de volgende dag weer opgegeten. Nitraat bleef rond de 30.
Ook 20% vijverwater ververst en alhoewel er nog een groenige zweem hangt zijn de Koi's bijna tot op de bodem te zien. De vijver waardes zijn ook goed gebleven. Het beetje nitriet waar ik last van had is ook weer weg. Maar dat is niet zo gek na een week niet voeren. Het algen laagje op de vijver wand is nu ook weer verdwenen. Ook een onderhoudsdosis Microferm gedoseerd.

Wat mij trouwens ook opvalt is dat er ook meer Sumi gaat bovenkomen bij een hoop Koi's, ook zijn alle waterpokken ook zo goed als verdwenen?
bazzio

Berichtdoor wadapatja » za 14 jul 2018, 17:42:39

Meer sumi komt waarschijnlijk door de betere slijmhuid. Nu de koi behandeld zijn krijgen ze weer een normale goed doorzichtige slijmhuid. En dan lijkt het of er meer zwart opkomt.
Maar eigenlijk heb je altijd al mooie koi gehad met mooi sumi. :wink:
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.
wadapatja

Afbeeldingen: 104

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie