• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

dilemma: op reis gaan ... water groen laten of UV kopen???

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Re: dilemma: op reis gaan ... water groen laten of UV kopen?

Berichtdoor jocca » wo 04 jul 2018, 6:50:31

hoi mario,
ik had gisterenavond al de gulden middenweg gedaan ...
1 luchtpomp van de airliften uitgezet en die zware van 120L er op aangesloten. Wel met een regelbare kraan. Op die manier zit er nu 160L ipv 200L lucht op de vijver.
Straks misschien nog een extra 40L pomp gaan halen. Kan nooit kwaad om eentje extra te hebben als reserve.

benieuwd hoe de waarden verder gaan evolueren, deze ochtend gemeten en ik zat op een PH van 7,5 (heel misschien een fractie lager, de kleurvloeistof kwam niet 100% overeen tov het kaartje). Misschien toch eens kijken om wat digitale meters te kopen voor die belangrijkste waardes. De iets lagere ph in de ochtend is normaal, ben benieuwd naar deze avond (meet normaal altijd 's avonds). Ik ga in ieder geval dagelijks de PH meten in de ochtend en avond, de GH en KH meet ik elke avond en om de 2 dagen ga ik gans de rits meten.
jocca

Afbeeldingen: 83

Berichtdoor jocca » zo 08 jul 2018, 21:19:41

een week nadat de PH plots tegen de 9 ging en het water hardnekkig groen bleef ziet de situatie er een pak beter uit nu.
De PH is sinds woensdag stabiel tussen de 7,5 en 8 (afhankelijk als ik meet 's ochtends of 's avonds).

waterwaarden van 15 min geleden
ph 8
kh 6
gh 8
nh3 0
no2 0
no3 0
po4 0,5

veel beter ga je dit niet krijgen denk ik zo

wat hebben we gedaan?
- vijver voor een 40% afgedekt met een schaduwdoek
- onmiddelijk een voerstop gedaan tot en met gisteren (vandaag 2x een beetje eten gegeven)
- 3x deze week een 5% water gewisseld (pf bodem spoelen + de rest voor het beregen van de tuin)
- pruttelpot toegevoegd die 48 had liggen pruttelen ...
- een luchtpomp minder op de vijver gezet

resultaat is ook zichtbaar in het water zelf,
- dit is op een paar dagen tijd helder geworden (ik zie de albinosteur zwemmen op de bodem, niet kristalhelder, maar toch meer dan voldoende)
- op de wanden is een dun tapijtje algen gekomen, zo diep als het zonlicht voldoende kan indringen (meterke diep dus).

de bovenstaande situatie is ontstaan donderdag en sindsdien geen "explosie" aan draadalgen

Morgenavond komt de koidokter nog eens langs om een paar koi te netten, kwestie van 100% ready te zijn voordat we vertrekken (een 3-tal koi schuren heel af en toe, tzijn wel de stresskippen van de vijver, misschien komt het door het helder worden van de vijver OF door de ongenodigde gasten die we in de vijver hebben ... een eend en een waterhoentje :evil: :evil: :evil:, ik krijg die kwelduivels er met geen stokken uit. Vermoedelijk staan de beken hier in het rond droog en komen ze zo bij ons terecht.
jocca

Berichtdoor bazzio » zo 08 jul 2018, 21:39:55

meer zon zon uit je vijver scheelt ook al een hoop! Ik heb sinds mijn schaduwdoek ook beter de algen onder controle heb ik het idee.
Ja, die ongewenste gasten wil je idd niet hebben in je vijver. Ik wordt al zenuwachtig van regelmatige drinkende zwaluwtjes die dus ook ontlasting in de vijver laten vallen... Toeval of niet maar nu wel aan het behandelen tegen Trichodina :(
bazzio

Afbeeldingen: 51

Berichtdoor bakkenes » ma 09 jul 2018, 23:18:44

Kan je het zuurstof niet op een timer zetten, doe ik hier ook.
Ik heb de twee beluchtte drains 4x een half uur aan staan in de nacht. Kan dit zo veranderen als ik merk dat de PH om hoog schiet.

Succes in ieder geval, nooit fijn als je op het punt staat op vakantie te gaan en je twijfelt of alles onder controle is.
bakkenes

Berichtdoor jocca » di 10 jul 2018, 5:14:14

timer zou een optie zijn, maar krijg ik niet meer rond ... we vertrekken binnen een paar uur.

Gisterenavond is de koidoc ook nog geweest, het water is gisteren een fractie groener geworden waardoor de koi vlak tegen de bodem kunnen gaan zwemmen en we ze amper nog zagen, gelukkig wel een van de tamste van de bende kunnen netten en deze was een van de koi die aan het schuren was. Afstrijkje gemaakt van zowel de huid als de kiewen (die mooi rood waren). Niets, nada, noppes op te vinden. Vermoedelijk is het schuren een reactie van een paar koi op het plots helder worden van de vijver EN het feit dat er een eend boven hun hoofden ligt te dobberen 's nachts. De koi zouden de link kunnen leggen met een reiger (waar we echt veel last van hebben) en zo een schrikreactie doen en naar de bodem gaan afzakken (tijdens de dag liggen ze daar nooit en zwemmen ze vlotjes rond en schuren ze ook veel minder - het schuren is vooral in de ochtend).

waterwaarden waren ook gisteren prima, alleen moeten we de vijver in de gaten blijven houden, de alg die afgestorven zijn liggen nu op de lavastenen en een deeltje op de bodem (denken we) en kunnen als we dit niet in de gaten houden voor probs zorgen (is zo een vuil groen tapijtje van een paar mm dik). Gisterenavond nog de pf zitten stofzuigen, ook de vijver (ondanks dat ik de bodem niet kan zien, maar alles wat er uit is, is weg).
Na het verlof MOET de nieuwe filterlijn afgewerkt worden, we zijn nog niet weg of we hebben al weer werk op de planning

en nu Bye Bye Bye Bye Bye voor een paar weken.
jocca

Berichtdoor mario1 » di 10 jul 2018, 15:22:34

Succes en geniet er maar van.
mario1

Afbeeldingen: 2154

Berichtdoor bakkenes » wo 11 jul 2018, 0:20:28

Idd, lekker genieten van je wel verdiende vakantie. Heb je wel een back up voor eventuele problemen?
bakkenes

Berichtdoor jocca » wo 11 jul 2018, 20:53:31

vanuit noorwegen even uppen :lol:
de buurvrouw is onze back-up en ze heeft de gevens van de koidoc moest ze merken dat er wat mis is. Via whatsapp kan ze altijd een filmpje mailen.
De koidoc wil altijd langskomen en desnoods een behandeling opstarten en verder opvolgen, hij weet de weg bij ons thuis ;OK;
jocca

Vorige

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie