• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Koi blijven van hun eten af en verkiezen steurvoer...

Zoals waterkwaliteit: een bouwsteen voor de gezondheid van onze koi!

Koi blijven van hun eten af en verkiezen steurvoer...

Berichtdoor herrlogi » do 14 jun 2018, 20:47:47

Ik ben onlangs omgeschakeld van een algemeen vissen/koi voer naar Hikari gold. "drijvend"
Ongeveer tegelijk zijn er ook twee steuren bijgekomen en die geef ik steur specifiek voer. "zinkend"

Nu hebben de koi's totaal geen interesse in het Hikari gold voer en gaan resoluut voor steurvoer...
Iemand tips om dit gedrag weer recht te krijgen? ook steurvoer niet het beste voor koi's denk ik. beter steurvoer voor koi's dan andersom maar dan nog.

Zou ze graag terug aan de oppervlakte hebben eten. Maar wil de steuren ook niet zonder voer zetten.

Mvg Stein
herrlogi

Re: Koi blijven van hun eten af en verkiezen steurvoer...

Berichtdoor kelvin » do 14 jun 2018, 21:49:24

Eerst drijvend geven en als het op is pas het steurvoer erin?
kelvin

Afbeeldingen: 297

Berichtdoor jocca » vr 15 jun 2018, 5:57:17

ik zou de steur eens een dikke week zonder eten zetten en de koi op 1 vaste plaats eten geven (desnoods 2 weken - die steur trekt dit heus wel hoor),
zo gaan de koi terug leren om op 1 plaats hun eten te krijgen (voer ze desnoods manueel), belangrijk is een vaste plaatst en zo regelmatig mogelijk.
Als ze dit terug gewoon zijn smijt je gewoon vanaf een afstandje wat steurvoer helemaal aan de andere kant van de vijver.

Zo doe ik het al een paar jaar en werkt prima (af en toe is er zo een slimme koi die het geplons precies hoort en eens gaat kijken en wat mee-eet maar zolang het niet gans de troep is hou ik het even zo.
jocca

Afbeeldingen: 83

Berichtdoor herrlogi » vr 15 jun 2018, 6:35:31

Goed ga het proberen even de de steuren geen eten geven. Tword tijd dat de koi's terug gewoon doen ;)
herrlogi

Berichtdoor jocca » vr 15 jun 2018, 7:22:56

wat ook nog gedaan wordt is een soort van afdakje maken in de vijver net boven de bodem waar de steurs onder kunnen zwemmen om hun eten op te halen. dat eten kan je dmv een buisje onder het platform laten komen. 1 nadeel, zit je reeds met een flink grote steur dan gaan ook de kleinere koi wel een manier vinden om aan het eten te geraken.

Wat je ook gewoon kan overwegen is om een mix van drijvend en zinkend koivoer te geven,
niet 100% ideaal voor de steur, maar hé, die zal er niet van doodgaan hoor.
jocca

Afbeeldingen: 83

Berichtdoor goshiko » vr 15 jun 2018, 11:36:20

gekend fenomeen, daarom geef ik mijn steurs momenteel zinkend koivoer.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor herrlogi » vr 15 jun 2018, 12:02:46

Ze lijken gewoon geen interesse te hebben in het drijvend koi voer.
Ivm steur zinkend koi voer te geven is het niet zo dat dit niet zo goed is voor een steur aangezien hij eigenlijk vlees etend is en de koi omnivoor koi voer verteerd niet goed voor een steur heb ik gelezen.

Op zich is allebij zinkend niet slecht maar ik wil op termijn graag de koi's kunnen handvoeren vandaar drijvend
herrlogi

Berichtdoor goshiko » vr 15 jun 2018, 12:56:46

Ik heb vijf steurs (1 diamant, 1 baeri, 1 sterlet, 1 albino sterlet en 1 lepelsteur).
En ze zijn er al lang, en ze groeien.
Zo slecht zal dat zinkend koivoer dan toch niet zijn denk ik.
Bij mij vinden de steurs wellicht hun "vlees" tijdens het grazen langs de kant net onder wateroppervlak, op zoek naar kleine diertjes die zich in het kleine algenlaagje ophouden.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Berichtdoor herrlogi » vr 15 jun 2018, 13:06:38

goshiko schreef:Ik heb vijf steurs (1 diamant, 1 baeri, 1 sterlet, 1 albino sterlet en 1 lepelsteur).
En ze zijn er al lang, en ze groeien.
Zo slecht zal dat zinkend koivoer dan toch niet zijn denk ik.
Bij mij vinden de steurs wellicht hun "vlees" tijdens het grazen langs de kant net onder wateroppervlak, op zoek naar kleine diertjes die zich in het kleine algenlaagje ophouden.

Merci Goshiko.
Binnenkort eens halen. heb je je koi's nog handtam gekregen met zinkend?
herrlogi

Berichtdoor goshiko » vr 15 jun 2018, 13:47:52

handtam zijn mijn kois niet, hoeft ook niet want ik heb schrikdraad rond de vijver en daar wil ik liefst niet aankomen met natte handen :D
maar ik denk wel dat sommigen wel uit de hand zouden komen eten moest ik het proberen.Voor alle duidelijkheid , de kois krijgen drijvend voedsel, en ik zie ze niet meteen weer duiken naar het zinkend voer voor de steurs wat ze wel deden toen ik vroeger nog zinkend steurvoer gaf.
koivijver 74 kuub
goshiko

Berichtdoor Jef » vr 15 jun 2018, 14:50:20

steurvoer is over het algemeen vetter en bevat vaak ook bloedmeel, of 'hemoglobine' als fraaiere benaming. Al komt deze laatste soms ook voor in grower-formules voor koi.
Zinkend koivoer voor de steuren kan perfect. Vergelijk de samenstellingen van koivoer en steurvoermaar eens...

Ik heb wel eens gelezen van iemand die eerst zijn koivoer strooide, en daarna in een andere hoek met een pvc-buisje zijn steurkorrels op een vaste plaats liet vallen voor de steuren. Zo kregen deze de eerste keuze om toch steurvoer te eten, zonder de koi er mee weg gingen.
nog steeds aan het bouwen ...
Jef

Afbeeldingen: 82

Keer terug naar Voeding