• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Filters in de vijver ipv in een filterruimte?

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Re: Filters in de vijver ipv in een filterruimte?

Berichtdoor goshiko » di 12 jun 2018, 15:21:47

DenD schreef:Bij Redlabel staat duidelijk dat het systeem AAN de vijver kan worden geplaatst.
Is dus niet meer of niet minder dan een hele nette filterput die je dus ook zelf kan maken.
Topicstarter wil zijn systeem IN de zwemvijver plaatsen en dan zeg ik niet doen uit veiligheidsoogpunt.

In geval van zwemvijver kan ik je volgen naar veiligheid. In dat geval kan je altijd een trommelfilter nemen die werkt op waterleidingdruk, zonder motor dus. Zo zijn er, merk kan ik hier niet posten gezien het niet gaat over forumsponsor.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor goshiko » do 14 jun 2018, 16:39:05

opeens werd het STIL
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Berichtdoor Peterj » vr 15 jun 2018, 12:35:50

Mijn vraag stelde ik in het kader van een ZENvijver, niet specifiek voor een zwemvijver. Ik denk dat DenD hier enkel naar verwijst naar de ervaring bij zwemvijvers.

Met alle input (bedankt voor de inspiratie) zou ik een opstelling kunnen maken met 2 bakken met plantenfilters (=grote bakken in de vijver). Ik heb daar namelijk links en rechts ruimte voor. Met 2 filters zal ik wat meer filter capaciteit hebben.
In de lengte is er in een ZEN vijver altijd een ondiepe en een diepe kant. De opstelling komt aan de diepe kant.
Je kan het ontwerp best voorstellen als een eenvoudige lange rechthoek met afgeronde hoeken, en met links en rechts een ondiep terras (60cm) voor de plantenbakken.

Onderaan elke plantenbak kan het water telkens terug naar een collector in de diepte van de vijver naast het terras, met daarin een airlift. Ook die kunnen elk het water terugsturen, perfekt volgens het ZEN concept: 30 cm van elke rand en vlak onder het wateroppervlak, in een hoek van 30° naar -dus lichtjes naar het centrum gericht. Voordelen: geen niveauverschil & maximaal rendement met minimaal verbruik (bv elk 15W).
Zo komt er een centrale bovenstroom en de nodige onder- en zijdruk, waardoor het water op het einde van de andere kant van de vijver (=ondiep) naar de diepte geleid wordt.

Als voorfilter (voor elke plantenbak) kan ik nog even kijken wat er best kan, ivm beschikbare ruimte: crielzeef of vortex (1 per plantenfilter).
De instroom voor de voorfilters wordt onderaan in de diepte gezogen in omgekeerde bodemdrains in de diepte.

Het is niet zo erg als een pompje af en toe eens moet aangezet worden (kan een droge pomp zijn) om het vuil te onttrekken uit de voorfilters en uit de plantenfilters. Dit gaat in de hoogte, afvoer naar de riool is zo geen probleem.
Zelfde geldt trouwens voor een drijvende skimmer aan de andere kant (ondiep): als dat moet aangedreven worden met een klein pompje (dat in de zomer wel constant moet aan staan) is dat niet zo'n groot probleem.
Helemaal gek van vijvertjes en water-ver-sier, liefst met enkele koi-diamantjes erin.
Plannen voor een vijver over een 2-tal jaar, nu is er al een put waar een trampoline in staat.
Peterj

Berichtdoor goshiko » vr 15 jun 2018, 12:52:10

doordachte keuzes.
Nu snap ik je verwijzing naar omgekeerde drains ook beter, die heb je nodig om het vuil dat gaat samenkomen op de bodem van diepste gedeelte weg te halen.
koivijver 74 kuub
goshiko

Vorige

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie