• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Filters in de vijver ipv in een filterruimte?

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Filters in de vijver ipv in een filterruimte?

Berichtdoor Peterj » zo 10 jun 2018, 0:09:50

Hallo, ik ben nieuw, en wil van het voorrecht gebruik maken om een vraag te stellen die waarschijnlijk een beetje ongebruikelijk lijkt - beschouw het misschien als out-of-the box thinking. Kan je een filterinstallatie voor een zenvijver ook helemaal in de vijver plaatsen? Ik denk aan een setup met omgekeerde bodem drains + oppervlakte skimmer + voorfilter + bio filter + output gaat rechtstreeks naar een U-vorm buis waarin een airlift is gebouwd.

Ik zie enkele reusachtige voordelen: heel flexibel in ruimte om bv alles beter te (her)schikken of om klein te beginnen en uit te breiden, collectors en airlifts kan je gemakkelijk een (paar) cm verhogen en verlagen om maximaal te tunen, geen risico op waterverlies, geen nood aan versterkte buizen omdat druk binnen en buiten op de zuigkracht na gelijk zijn... Dat betekent voor een leek dat alles een stuk goedkoper, eenvoudiger, duurzamer en meer flexibel wordt.

Er zijn zeker enkele beperkingen en uitdagingen, bv vaten en buizen zijn niet zo sierlijk en zullen zeker moeten weggewerkt worden, maar dat moet wel kunnen. Best ook geen elektriciteit binnen brengen ;). Ik kan me ook inbeelden dat het niet zo evident is als je de vijver een metertje te moeten leegtrekken bij bepaalde aanpassingen (ook al gebeurt dat niet elke dag). De grootste uitdaging zie ik voorlopig bij de afvoer van gefilterd vuil of spoelwater.

Luchtpompjes blijven waarschijnlijk best naast de vijver staan.

Graag feedback: is hier al ervaring mee? Zijn er nog meer nadelen?
Helemaal gek van vijvertjes en water-ver-sier, liefst met enkele koi-diamantjes erin.
Plannen voor een vijver over een 2-tal jaar, nu is er al een put waar een trampoline in staat.
Peterj

Re: Filters in de vijver ipv in een filterruimte?

Berichtdoor jocca » zo 10 jun 2018, 7:08:52

hm het zou kunnen,
je zou een crielzeef kunnen plaatsen in de vijver met daarachter dan uw biofilter (vermoed lavabak). Hier staan er ook 2 airlifcollectoren gewoon in de lavafilter (zie maar es bij mijn foto's).
Op zich lukt dit wel, maar ik zou het niet meer opnieuw doen (dan vooral de lavafilter).

maar er is wel 1 groot nadeel ...
die crielzeef gaat in een bak moeten zitten. Wil je die eens leegtrekken of zo dan gaat die drijven, tenzij je de helft (of meer) van uw vijver telkens leeg laat lopen.
Indien je met een lavafilter werkt met een overloop naar de vijver toen, dan zou je schuifkranen kunnen steken (hebben wij ook) dan moet je enkel uw lavabak gedeeltelijk laten leeglopen.
Nadeel is dan wel weer als je uw lavabak laat leeglopen je bacteriën die de afvalverwerking voor zich nemen vrijwel meteen dood gaan zijn en je na het vullen met een filter zit die niet meer werkt.
jocca

Afbeeldingen: 90

Berichtdoor goshiko » zo 10 jun 2018, 8:23:59

Is al ergens eens besproken. Kan zeker.
Sommige trommels vragen slechts geringe hoogte boven wateroppervlak en van sommigen zit hele electronica en motor boven wateroppervlak. Afvoer vuil kan dan door een gat in de wand. Je zou uw totale filtering kunnen wegsteken onder bvb een brugje over de vijver of een hoger liggende vlonder boven de vijver. Brugje in hout met opklapbare luiken.Voordelen zijn groot gezien je leidingen vermijd en grote flow kan bekomen. Omgekeerde drains hoeven denk ik zelfs niet, zet gewoon paar zware stromingspompen af en toe aan met flow over de bodem richting ingang trommel.
Luchttoevoer kan met pompen naast de vijver gecamoufleerd onder de brug binnenkomen.
Goshiko
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor Peterj » zo 10 jun 2018, 13:48:41

Dikke merci voor de snelle reacties!

je zou een crielzeef kunnen plaatsen in de vijver met daarachter dan uw biofilter (vermoed lavabak).

Dat is idd een denkpiste: een voorfilter in de vijver. Bv in een bak, met een afz. pompje dat regelmatig vuil wegtrekt.
Ik zou tussen voorfilter en plantenbak ook een bak met luchtaanvoer en kaldness overwegen: ik kan me inbeelden dat dit een grote impact op de hele bio-gezondheid kan hebben.
(ter info: indien versiering (en een beetje luchtvoordeel) bv een overloop uit een muurtje aan het einde van de vijver (=ondiep in een zenvijver, helpt om water naar beneden te geleiden), op een afzonderlijk circuit met klein pompje dat kan uitgezet worden.)

Hier staan er ook 2 airliftcollectoren gewoon in de lavafilter.
...
Nadeel is dan wel weer als je uw lavabak laat leeglopen je bacteriën die de afvalverwerking voor zich nemen vrijwel meteen dood gaan zijn en je na het vullen met een filter zit die niet meer werkt.

Goed dat je de aandacht op de bacterie biotoop bij het leegtrekken legt. Ik vermoed dat je een plantenbak met lavafilter best zo veel mogelijk met rust laat.
Ik zie bv een plantenfilter als een soort "vijver in de vijver" bv in recup pvc bakken met /doorstroming daarna in een collector in de vijver met airlift die max flow in de vijver brengt.
Bij voorkeur lijkt me geen airlifts te plaatsen in een lavabak, die daarvoor trouwens moet aangepast worden ook omwille van de beperkte diepte. Zo ook geen probleem met de lava bacteriën.
Crielzeef moet waarschijnlijk in een bak komen: voor een grote schoonmaak is het mss een optie om die eens uit het water te kunnen halen, ipv het water in de vijver te laten zakken.

Sommige trommels vragen slechts geringe hoogte boven wateroppervlak en van sommigen zit hele electronica en motor boven wateroppervlak.

Jammer genoeg is een trommelfilter geen optie voor mij omwille van budget en verhoogde setup complexiteit. Vandaar de opties voor een crielzeef en kaldness. Ik ben wel weg van het concept als het mogelijk zou zijn. (just a thought: waarom zit er altijd een motor op? Zouden we niet van de beweging in het water kunnen gebruik maken om de trommel te laten draaien? Zou het daarnaast ook mogelijk zijn om een trommelfilter permanent te laten draaien en kuisen, en ook het afvalwater daaruit te filteren)

Je zou uw totale filtering kunnen wegsteken onder bvb ... een hoger liggende vlonder boven de vijver.

Prachtig! Ook inderdaad voor de camouflage van de luchtpomp(en).
Helemaal gek van vijvertjes en water-ver-sier, liefst met enkele koi-diamantjes erin.
Plannen voor een vijver over een 2-tal jaar, nu is er al een put waar een trampoline in staat.
Peterj

Berichtdoor DenD » zo 10 jun 2018, 17:13:42

Grootste struikelpunt lijkt me elektriciteit.
Je wilt geen 230V in de vijver lijkt me.

Pompen op 12V zal nog lukken maar die zijn niet zo talrijk.

Al de rest op 12V......
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Oase trommelfilter - 430 liter filter met Bio-helix - 430 liter filter met japanse mat
DenD

Afbeeldingen: 2

Berichtdoor bazzio » zo 10 jun 2018, 17:17:09

Het grootste struikelblok blijft denk ik je vuil afvoer, dat zal je toch moeten wegpompen...
bazzio

Afbeeldingen: 54

Berichtdoor goshiko » ma 11 jun 2018, 10:16:53

DenD schreef:Grootste struikelpunt lijkt me elektriciteit.

Al de rest op 12V......

Denk je dat de electriciteit in jouw filterput niet even gevaarlijk is? Of zou die zich laten tegenhouden doordat hij door een drainlijn moet om de vijver te bereiken?
Electriciteit is altijd goed te bewaken dat ze niet in contact komt met het water. En dat is in de vijver niet anders dan in de filterput.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Berichtdoor goshiko » ma 11 jun 2018, 10:17:40

bazzio schreef:Het grootste struikelblok blijft denk ik je vuil afvoer, dat zal je toch moeten wegpompen...

Moet in de filterput toch ook bazzio. Of mis ik iets?
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Berichtdoor bazzio » ma 11 jun 2018, 11:11:47

Tja nu je het zo zegt, als je een doorvoer laag genoeg maakt in de vijver naar het riool dan is het idd geen probleem...
bazzio

Afbeeldingen: 54

Berichtdoor goshiko » ma 11 jun 2018, 11:25:05

kans is natuurlijk groot dat riool hoger ligt dan je doorvoer. Dan moet je pompen, maar dat is in de filterput net zo natuurlijk.
koivijver 74 kuub
goshiko

Berichtdoor riny42 » ma 11 jun 2018, 19:19:15

Ik heb dit ivm ruimte gebrek ook overwogen, en het is zeker te doen in mijn ogen. Ik zou een langwerpige bak maken naar grote die je nodig heb, met 4 kamers, beginnen op 30 cm uit de zijkant met een crielzeef, sb, matten, bwb met daar in je airlift. Tussen je crielzeef en sb 2 tussen schotten waarvan je de eerst kan afsluiten met een schuifkraan en de tweede een schot met veel gaatjes verdeeld over dat schot om het water horizontaal te verdelen. kan je trouwens bij iedere kamer doen. Alleen de afvoeren voor vuil zou ik wel naast me vijver hebben gemaakt in een smalle gang zodat je je kamers wel kunt spoelen en je lucht pompen kwijt kan.
riny42

Afbeeldingen: 25

Berichtdoor DenD » di 12 jun 2018, 12:30:44

goshiko schreef:
DenD schreef:Grootste struikelpunt lijkt me elektriciteit.

Al de rest op 12V......

Denk je dat de electriciteit in jouw filterput niet even gevaarlijk is? Of zou die zich laten tegenhouden doordat hij door een drainlijn moet om de vijver te bereiken?
Electriciteit is altijd goed te bewaken dat ze niet in contact komt met het water. En dat is in de vijver niet anders dan in de filterput.

Vraag even aan de zwembadbouwers of ze 230V in de zwembaden stoppen??
Het gaat hier duidelijk om een zwemvijver dus met een zwemfunctie en dan moet je maar duidelijke antwoorden geven.
Dusik stel: geen 230V IN zwemvijvers.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Oase trommelfilter - 430 liter filter met Bio-helix - 430 liter filter met japanse mat
DenD

Berichtdoor goshiko » di 12 jun 2018, 13:03:03

bij Red LAbel (aquaking) hebben ze volledige filtercombinaties , met aparte ruimte voor pompen en dergelijke , combinaties die volgens mij in de vijver kunnen gezet worden zonder bepaalde gedeeltes ervan onder water lopen (zit zelfs veiligheid op met dompelpomp). Zal wel wat aftasten worden met drijvend vermogen, maar gedeelte dat gevuld is met water is volgens mij groot genoeg om het drijvend effect van wat niet gevuld wordt te compenseren.
Gezien dit forumsponsor is : Zie cataloog : https://www.aquakingredlabel.nl/site/as ... edmail.pdf
pagina 26 : combifilter plug&play L

Goshiko
koivijver 74 kuub
goshiko

Berichtdoor DenD » di 12 jun 2018, 14:36:33

goshiko schreef:bij Red LAbel (aquaking) hebben ze volledige filtercombinaties , met aparte ruimte voor pompen en dergelijke , combinaties die volgens mij in de vijver kunnen gezet worden zonder bepaalde gedeeltes ervan onder water lopen (zit zelfs veiligheid op met dompelpomp). Zal wel wat aftasten worden met drijvend vermogen, maar gedeelte dat gevuld is met water is volgens mij groot genoeg om het drijvend effect van wat niet gevuld wordt te compenseren.
Gezien dit forumsponsor is : Zie cataloog : https://www.aquakingredlabel.nl/site/as ... edmail.pdf
pagina 26 : combifilter plug&play L

Goshiko

Bij Redlabel staat duidelijk dat het systeem AAN de vijver kan worden geplaatst.
Is dus niet meer of niet minder dan een hele nette filterput die je dus ook zelf kan maken.

Topicstarter wil zijn systeem IN de zwemvijver plaatsen en dan zeg ik niet doen uit veiligheidsoogpunt.
DenD

Berichtdoor goshiko » di 12 jun 2018, 15:13:21

Peterj schreef: Kan je een filterinstallatie voor een zenvijver ook helemaal in de vijver plaatsen? Ik denk aan een setup met omgekeerde bodem drains + oppervlakte skimmer + voorfilter + bio filter + output gaat rechtstreeks naar een U-vorm buis waarin een airlift is gebouwd.

DenD schreef:Het gaat hier duidelijk om een zwemvijver dus met een zwemfunctie en dan moet je maar duidelijke antwoorden geven.
Dusik stel: geen 230V IN zwemvijvers.

Is het nu een een zenvijver of een zwemvijver?

Goshiko
koivijver 74 kuub
goshiko

Volgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie