• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Wadapatja's vijver.

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: Wadapatja's vijver.

Berichtdoor wadapatja » vr 13 jul 2018, 18:14:51

Het bewegend-bed draait op een Secoh SLL40. En een Thomas LP-60HN zorgt voor de beluchting van de airlift en 2 beluchte bodemdrains.
De schuifkranen 110mm staan alle drie helemaal open en de skimmer doet ook gezellig mee. De flow ligt nu rond de 17 kuub per uur.
Trommel spoelt nu wel vaker. Zelfs met gaas van 192micron spoelt hij nu om de 20minuten ongeveer.
Dit komt ook omdat de airlift gevoeliger is dan een pomp. En hij is nu zo afgesteld, dat wanneer het water ongeveer 10cm zakt hij gaat spoelen.
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.
wadapatja

Afbeeldingen: 97

Berichtdoor mario1 » za 14 jul 2018, 5:32:33

Hoi wadaparja,
Vind je 10cm verschil niet een beetje veel eer je trommel gaat spoelen :?:
De traditionele trommels werken doorgaans op een verschil van 3 a 4 cm. Hier is dit zelfs maar 2 cm.
mario1

Afbeeldingen: 2154

Berichtdoor wadapatja » za 14 jul 2018, 17:32:55

Je hebt gelijk Mario. :oops: Net na het spoelen alles gemeten en die 10cm is inderdaad niet goed. Ik keek van bovenaf naar de zijkant van de trommel en dan leek het ongeveer 10cm.
Komt waarschijnlijk door vertekening van de ronde trommel met het doorzichtige pvc er omheen. (het ligt niet aan mij natuurlijk :unknown: )
Ook als ik nu kijk vanaf het trapje in de filterput lijkt het nog steeds 10cm. Maar na controle met een rolmaat blijkt dat het maar 5cm is.
De Befil 2.0 werkt natuurlijk wel anders dan een traditionele trommel. Dus het verschil vind ik niet zo vreemd. Het filter staat onder waterniveau en de mijne draait ook nog eens met air-lift.

En die zijn er niet veel.

De flow wordt een beetje geremd als de trommel verzadigd raakt en daarom heb ik hem nu zo afgesteld. Hij spoelt nu om de 20 minuten ongeveer.
Omdat de vijver toch nog aan het opstarten is heb ik best wat algengroei. En daardoor raakt hij vrij snel verzadigd.
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.
wadapatja

Afbeeldingen: 97

Vorige

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden