• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Polyester bak crielzeef

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.

Polyester bak crielzeef

Berichtdoor deglasblazer » do 17 mei 2018, 9:40:08

Hoi allen

Ik ga mijn airlift filterlijn opbouwen en de eerste bak wordt 3x crielzeef. (zie tekening)

70720

Een paar vraagjes:

Hoe groot zou ik de crielzeefbak maken en mag dia 160mm uitvoer ook 125mm zijn? (want 125mm is volgens mij gemakkelijker te koppelen met de volgende bak)

Nuttige info: er komen 2 collecteren 315mm achter met airliften van dia 110 mm x 185cm lang.

Kunnen de 2 airliften voor genoeg flow zorgen als er 4 bodemdrains en 1 skimmer opkomen? Of kan ik mss beter nog een extra filterlijn maken, bv sieve, Bead?

Alvast mercikes voor jullie meedenken.

Tim
deglasblazer

Afbeeldingen: 137

Re: Polyester bak crielzeef

Berichtdoor goshiko » do 17 mei 2018, 11:14:03

2 airliften achter drie crielzeven.... Ik vrees ervoor. Ze gaan te snel dichtslibben denk ik.
Hoeveel micron ga je gebruiken in uw zeven?

Darnaast 4 bodemdrains en 1 skimmer bij elkaar laten komen, heb ik slechte ervaringen mee, zeker als je voor drijfskimmer zou gaan.
Per bodemdrain moet je toch rekenen op 8kuub flow om geen vuil te laten bezinken, je zou dan al ongeveer op 40kuub flow uitkomen. Hoe groot is jouw vijver?
Persoonlijk zou ik skimmer op aparte lijn zetten. Ofwel crielzeef + pomp. Ofwel sieve + pomp. Je koopt tegenwoordig al occasiezeven tegen schappelijke prijs (dankzij het trommelgeweld).
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor willem v d » do 17 mei 2018, 14:25:27

Wat wil je nog achter de crielzeven plaatsen?
Ik zou liever voor 2 aparte lijnen gaan en de skimmer ook los op een pompje eventueel zonder bioloog.
Ga je voor 3 of 4 zeven zou ik ook de bak zo ruim mogelijk bemeten.
Je invoeren ook ruim van de bodem af plaatsen zodat vuil kan zinken en niet omhoog wordt getrokken door de stroming.
willem v d

Berichtdoor deglasblazer » do 17 mei 2018, 21:04:32

goshiko schreef:2 airliften achter drie crielzeven.... Ik vrees ervoor. Ze gaan te snel dichtslibben denk ik.

Darnaast 4 bodemdrains en 1 skimmer bij elkaar laten komen, heb ik slechte ervaringen mee, zeker als je voor drijfskimmer zou gaan.
Per bodemdrain moet je toch rekenen op 8kuub flow om geen vuil te laten bezinken, je zou dan al ongeveer op 40kuub flow uitkomen. Hoe groot is jouw vijver?
Persoonlijk zou ik skimmer op aparte lijn zetten. Ofwel crielzeef + pomp. Ofwel sieve + pomp. Je koopt tegenwoordig al occasiezeven tegen schappelijke prijs (dankzij het trommelgeweld).

Gaan de crielzeven ook dichtslibben als ik er veel lucht opzet? Ik ben van plan om 300 micron te nemen.

Ik heb 2 ingebouwde skimmers. 1 ervan wil ik nog op een plantenfilter zetten, maar dat zal pas zijn als alles is ingedraaid. Vijver is momenteel 39 kuub maar als het raam erin staat wordt hij 59 kuub.
Als ik in andere topics lees zouden de 2 airliften normaal gezien toch een 30 kuub moeten kunnen halen.

Momenteel heb ik al een ultrasieve 3 met blue eco, misschien moet ik toch 1 of 2 drains op een aparte lijn zetten!
deglasblazer

Berichtdoor deglasblazer » do 17 mei 2018, 21:09:50

willem v d schreef:Wat wil je nog achter de crielzeven plaatsen?
Ik zou liever voor 2 aparte lijnen gaan en de skimmer ook los op een pompje eventueel zonder bioloog.
Je invoeren ook ruim van de bodem af plaatsen zodat vuil kan zinken en niet omhoog wordt getrokken door de stroming.

Een bewegend en dan statisch bed van K1 wil ik eens proberen. Ik zie het niet zitten om altijd matten schoon te maken.

Waarom zou je de skimmer apart zetten?

Ik kan ongeveer 1m diepte nemen voor de crielzeefbak dus mss best een bak van 1x1x1m maken.
deglasblazer

Berichtdoor bazzio » do 17 mei 2018, 21:27:12

deglasblazer schreef:
goshiko schreef:2 airliften achter drie crielzeven.... Ik vrees ervoor. Ze gaan te snel dichtslibben denk ik.

Gaan de crielzeven ook dichtslibben als ik er veel lucht opzet? Ik ben van plan om 300 micron te nemen.

Dan gaan ze een stuk minder snel dicht zitten maar het probleem is dat je het vuil fijn gaat slaan en dit vuil dus door de zeef gaat de rest van het filter in.
bazzio

Afbeeldingen: 51

Berichtdoor bazzio » do 17 mei 2018, 21:35:41

deglasblazer schreef:
willem v d schreef:Wat wil je nog achter de crielzeven plaatsen?

Waarom zou je de skimmer apart zetten?

Omdat je kans hebt op voorkeur stroming wat meestal de bodemdrain is waardoor je skimmer niet meer goed trekt.
bazzio

Afbeeldingen: 51

Berichtdoor willem v d » do 17 mei 2018, 23:27:03

Helemaal correct.
Plus je hebt kans dat ze elkaar gaan tegen werken als ze niet beide even sterk zijn of erger nog 1 valt uit en voed de andere lift waardoor je filter helemaal niet werkt .

Of wil je het helemaal anders doen?
Maak je systeem pomp gevoed...
Elke drain een lift.

Maar jou skimmer voor je planten filter... Zet er een vuil filter op anders 100% kans op probblemen
willem v d

Berichtdoor Rob en Tara koi » vr 18 mei 2018, 6:33:39

deglasblazer schreef:

Ik heb 2 ingebouwde skimmers. 1 ervan wil ik nog op een plantenfilter zetten, maar dat zal pas zijn als alles is ingedraaid. Vijver is momenteel 39 kuub maar als het raam erin staat wordt hij 59 kuub.
Als ik in andere topics lees zouden de 2 airliften normaal gezien toch een 30 kuub moeten kunnen halen.

Momenteel heb ik al een ultrasieve 3 met blue eco, misschien moet ik toch 1 of 2 drains op een aparte lijn zetten!

Denk dat je met de flow van de airlifts een beetje te optimisties bent .
Tussen de 15/20 kuub is wat realistieser
Rob en Tara koi

Afbeeldingen: 161

Berichtdoor jocca » vr 18 mei 2018, 7:38:29

ik vermoed dat hij samen 30 kuub bedoeld, mits goed leidingwerk en meer dan voldoende aanvoer zou dit haalbaar moeten zijn.
aan de andere kant, ik dacht dat 1 crielzeef een max doorstroming had van 10 kuub ... dus die 30 wordt dan idd wat optimistisch gezien er altijd wat vervuiling zal zijn in de zeven.

Ik zou de bodemdrians over de zeven trekken en de skimmer eventueel over een aparte lijn. In die skimmer heb je nl enorm veel vervuiling in het najaar. Ik denk bv aan een trickle op hier op te steken. Mits een deftige voorfilter ga je hier meer plezier aan hebben. In de winter kan je dan uw skimmer uit zetten (of als je de flow wil behouden de drijfkap er af nemen en een netje op de buis steken. Zo zuig je geen koud oppervlakte water aan en kan je uw trickle gewoon uitzetten en alles over de zeven trekken. De verminderde flow in de buizen is dan geen probleem.
jocca

Afbeeldingen: 83

Berichtdoor deglasblazer » za 19 mei 2018, 8:55:53

jocca schreef:ik vermoed dat hij samen 30 kuub bedoeld, mits goed leidingwerk en meer dan voldoende aanvoer zou dit haalbaar moeten zijn.
aan de andere kant, ik dacht dat 1 crielzeef een max doorstroming had van 10 kuub ... dus die 30 wordt dan idd wat optimistisch gezien er altijd wat vervuiling zal zijn in de zeven.

Ik zou de bodemdrians over de zeven trekken en de skimmer eventueel over een aparte lijn. In die skimmer heb je nl enorm veel vervuiling in het najaar. Ik denk bv aan een trickle op hier op te steken. Mits een deftige voorfilter ga je hier meer plezier aan hebben. In de winter kan je dan uw skimmer uit zetten (of als je de flow wil behouden de drijfkap er af nemen en een netje op de buis steken. Zo zuig je geen koud oppervlakte water aan en kan je uw trickle gewoon uitzetten en alles over de zeven trekken. De verminderde flow in de buizen is dan geen probleem.

Voor een trickle heb ik plaats voorzien, Jocca. Ik vind zo'n toren naast de vijver trouwens ook niet mooi. Op mijn Q-bak wil ik wel een trickle voorzien.

Een plantenfilter kan je in de winter toch ook stil leggen. Of niet? Ik ga deze onderin schuin maken zodat ik hem op regelmatige basis goed kan spoelen. Maar eerst beginnen met het begin en mijn filterlijn in orde maken want de plantenfilter wordt gewoon een extraatje.

Zullen waarschijnlijk dan toch 2 lijnen worden, 1 pompgevoed en één via de airliften.

Groetjes

Tim
deglasblazer

Berichtdoor jocca » za 19 mei 2018, 9:53:20

hoi, plantenfilter in geen geval stil leggen in de winter ... je krijgt er dan stilstaand water, ideale voedingsbodem voor vieze beestjes, bovendien gaan de goede bacteriën allemaal de pijp uit, die hebben nl stromend water nodig.

een trickle kan je ook mooie wegwerken in een houten kist of bv afwerken met panelen waar er dan een print op gezet is van een haag of zo (ik ga het hier zo doen, dibond panelen rond plooien en daar dan een sticker op kleven van een buxushaag. Ik moet wel zeggen, die staat ook tussen de planten hier).
jocca

Afbeeldingen: 83

Keer terug naar Zelfbouw