• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

advies 115m3 vijver aanleggen

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: advies 115m3 vijver aanleggen

Berichtdoor jocca » wo 13 jun 2018, 8:19:59

guyke,
ik zou de liften voor de filter steken, dan kan je de bakken niet leeg trekken, als je in de eerste bak een retour voorziet richting de vijver (bij verstopping bv) dan loop je een risico dat de liften de bakken gaan doen overlopen).
Ik zou dan gewoon 1 collector per 2 bodemdrains voorzien en iedere collector zijn eigen lift geven die dan naar een voorfilter gaat. Op die manier is uw filter geen beperkende factor naar toevoer toe (of zie ik het verkeerd).
Hogere flow is idd haalbaar, ik verwees ook naar uw lift, maar je moet toegeven - dit is niet voor iedereen weg gelegd om zo iets te maken.
Het debiet van 15 kuub is zeker haalbaar, maar ik reken voor het gemak toch maar wat verlies in ;-), onze bouwer gaat nl met zeer lange leidingen zitten vermoed ik.

6 crielzeven kunnen in praktijk geen 90 kuub halen, ik dacht dat het max 10 kuub per zeef is als deze volledig vrij zijn.

dus als je alles eens gaan samenzetten
hoge flow 90 kuub gewenst
airlift
etc

dan ga je toch echt wel aan een hoog prijskaartje uitkomen voor uw materialen en niet te vergeten ook de elektriciteitsprijs om dit alles rond te duwen.
TENZIJ je zo een toeter gaat maken zoals guyke heeft, dat kanon verzet wel een zak water.
Maar je blijft dan wel nog steeds met 9 crielzeven zitten die trouwens ook nog eens lucht nodig hebben om te werken.
Hoeveel van die toeters je nodig gaat hebben? Joost mag het weten, ik denk dat guyke zelf nog niet exact weet wat die gaat verzetten.
jocca

Afbeeldingen: 83

Berichtdoor willem v d » wo 13 jun 2018, 8:37:02

4 airliften
8 crielzeven
Bedenk hoeveel ruimte dit in beslag neemt.
Kijk eens naar een flow champ.
Dit is wel een pomp maar haalt wel veel rendement.
Helaas niet zoals een lift maar scheelt niet veel
willem v d

Berichtdoor Guyke » wo 13 jun 2018, 11:12:40

Hallo,

[quote="willem v d"]4 airliften
8 crielzeven
Bedenk hoeveel ruimte dit in beslag neemt.
Kijk eens naar een flow champ.
Dit is wel een pomp maar haalt wel veel rendement.
Helaas niet zoals een lift maar scheelt niet veel[/quote]

Kort genomen klopt dit wel.
Ga je echter er wat dieper op in dan gaat dat verschil snel groter worden.
bv - bij een pomp moet je ook nog gaan beluchten ( op 115 m³ is dat ook een hele installatie ) door airliften heb je ook de beluchting al grotendeels onder controle.
- je moet evengoed voor een serieus voorfilter gaan zorgen ( een trommel ipv crielzeven voor dit debiet is ook al een grote bak maar een trommel heeft als voordeel dat deze zelfreinigend is, daartegenover staat dat een trommel voor dit debiet ook een fikse investering zal worden.)
- voor beide heb je grote bakken nodig zoals voor het bwb.
- een pomp het water in de filter laten stuwen is ook niet zo een goed idee omdat vuil dan nog eens vermalen wordt
- 6 drains en 2 skimmers met 1 pomp achter het filter gaan bedienen daar stel ik ook vragen bij of dat goed gaat.
Buiten de collektoren is er niet veel verschil daar er ook voor pompen om een groot debiet te halen er met fikse leidingen moet gewerkt worden.

Nog even op het systeem van het water naar het filter brengen.
Je kan achter deze werkwijze een bijkomende lift plaatsen om de doorstroom door het filter te versterken en stroming te maken in de vijver zelf.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 932

Berichtdoor SWB79 » wo 13 jun 2018, 15:49:35

hoi hoi Guyke/jocca

naar aanleiding van het voorfilter,

dit kan toch ook volledig door een plantenfilter (dus ontvangstkamer onder het planten filter )
het plantenfilter heeft groot oppervlakte en kan men naar wens leegpompen,
planten krijgen maximale voeding

vanuit bovenkant planten filter naar bewegendbed en dan via airlifts naar vijver retour

vast staat
-6bodemdrains
1a2 skimmers
-zeker 4 airlifts van +/-25m3 (debiet rond 90m3 /bijna 1x per uur rond )

in de pompkamer eventueel nog uvlampen of is dit naar jullie idee niet nodig?

mvg Tom
SWB79

Afbeeldingen: 1

Berichtdoor Guyke » wo 13 jun 2018, 16:19:40

Hallo,

Je wil dus de drains laten uitkomen in het pf. Vandaar upflow door het plantenbed naar een bwb en van daar via airlift terug naar de vijver.
Wil je er dan eens maten op kleven want bv een pf van een aantal m2 als vervanging van een ontvangstkamer tot daar toe maar hoe ga je die flow terug bundelen om in het bwb te geraken. Ook die bezinkkamer onder dat pf ( enkele m² groot ) gaan controleren op bezinksel.... Planten blijven niet op hetzelfde plekje staan en de vulling met de planten eens uit het pf halen is niet altijd eenvoudig. Het leegpompen zoals je aanhaalt zal gepaard gaan met het stilvallen van het bwb. Zowel de bacteriecultuur in het pf als in het bwb zal bij spoeling een fikse terugslag te verwerken krijgen. Persoonlijk zie ik toch op langere termijn kwestie onderhoud een aantal punten die je grondig moet overwegen.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor jocca » wo 13 jun 2018, 16:26:06

aha er wordt meer en meer duidelijk ...
je wil dus eigenlijk een opstelling identiek zoals de onze (buiten het BWB),
(airliften zitten hier voor de plantenfilter, maar de retouren komen ook rechtstreeks onderaan de PF uit ZONDER enige voorfiltering.

wel ... we gaan dit alles er gewoon uit knikkeren en vervangen door een voorfilter (crielzeven), statisch bed en bewegend bed, die uitstroom gaat terug onderaan de spoelruimte van de PF komen (maar de pf gaan flink afgeslankt worden, gaat eigenlijk meer een plantenvijver worden waar een waterlelie in gaat komen (voor de zier) en misschien wat drijvende planteneilanden.
Reden: ik krijg er het koud zweet van als ik zie wat een troep er uit de drain komt als ik de kraan op en zet. door die pak lava die op die holle ruimte ligt weet ik ook niet of deze proper is of niet.
Dus alles er uit, zoek je nog goedkoop lava ... ik heb nog wel een kuub of 5 beschikbaar binnen een paar maand.
jocca

Berichtdoor SWB79 » wo 13 jun 2018, 19:16:21

heren

om het beetje smakelijker te maken heb ik een ruwe schets gemaakt,
71070

het huis staat met achtergevel ongeveer 70cm boven maaiveld
de vijver komt op 35cm boven maaiveld
en de zwevend terras komt dus ongeveer 25boven het wateroppervlakte

het groene gedeelte is stuk PF wat nu nog UNDERCONSTRUCTION is , dit is dus nog niet zeker,
het blauwe stuk is wel al 100% zeker
ja met "dooie"hoeken maar dat zie ik niet als probleem ( het design wint in deze )

groet tom
SWB79

Berichtdoor Budeltje » do 14 jun 2018, 6:18:26

Er bestaan ook zeven waar meer door heen kan. Ik heb hier zelf een Kinshi High Tech 5 staan, waar 40m2 per uur overheen kan.

https://kinshi.eu/de/filtertechnik/siev ... eve-5.html

Deze heeft 1 breed blad en dat maakt het weer iets makkelijker met de schoonmaak denk ik.
Budeltje

Afbeeldingen: 12

Berichtdoor jocca » do 14 jun 2018, 7:44:19

@ budeltje, maar niet gravitair om met airlift te werken :wink:
jocca

Berichtdoor Budeltje » do 14 jun 2018, 9:35:34

Jocca, het is juist een gravity voorfilter. Zo ga ik hem ook opstellen.
Of mis ik hier nu ergens iets? Dan hoor ik dat graag, want ik wil geen fouten maken!
Budeltje

Berichtdoor jocca » do 14 jun 2018, 9:41:33

euhm ... er staat idd wel gravity in de omschrijving, maar je moet toch nog steeds een niveauverschil overbruggen ... of sla ik het hier nu weer he-le-maal verkeerd ... (tis nl niet echt mijn dagje :dash: :dash: )
jocca

Berichtdoor SWB79 » do 14 jun 2018, 9:50:09

Dank voor tip , maar dit is pomp gevoed volgens mij , en dus niet geschikt voor 6bodemdrains in freeflow

Als er een zeef komt dan volgens omgedraaid principe en dan komen we op .. xstuks ( oppervlakte is uiteindelijk bepalend)

Heeft iemand crielzeven voor 90m3 flow ? In gebruik?
Groet
SWB79

Berichtdoor SWB79 » do 14 jun 2018, 9:51:33

jocca schreef:aha er wordt meer en meer duidelijk ...
je wil dus eigenlijk een opstelling identiek zoals de onze (buiten het BWB),
(airliften zitten hier voor de plantenfilter, maar de retouren komen ook rechtstreeks onderaan de PF uit ZONDER enige voorfiltering.

wel ... we gaan dit alles er gewoon uit knikkeren en vervangen door een voorfilter (crielzeven), statisch bed en bewegend bed, die uitstroom gaat terug onderaan de spoelruimte van de PF komen (maar de pf gaan flink afgeslankt worden, gaat eigenlijk meer een plantenvijver worden waar een waterlelie in gaat komen (voor de zier) en misschien wat drijvende planteneilanden.
Reden: ik krijg er het koud zweet van als ik zie wat een troep er uit de drain komt als ik de kraan op en zet. door die pak lava die op die holle ruimte ligt weet ik ook niet of deze proper is of niet.
Dus alles er uit, zoek je nog goedkoop lava ... ik heb nog wel een kuub of 5 beschikbaar binnen een paar maand.

Ik heb zeker interesse in de lava , even privé afstemmen? 0031624232200
SWB79

Berichtdoor Budeltje » do 14 jun 2018, 10:31:37

Het water loopt door zwaartekracht over je zeefblad. Van daaruit kun je het door andere filters laten stromen, bijv. een kamer filter. En vervolgens zul je inderdaad wel een keer met een pomp terug moeten naar je vijver. Maar dat is in iedere situatie zo.

Op het gebied van zuinige pompen ben ik overigens op een High Fill pomp gestuit. 70m3 per uur aan 700 watt. 30m3 per uur aan 100 watt. Een flow chart i.v.m. opvoerhoogte heb ik echter nog niet gevonden.
Budeltje

Berichtdoor Guyke » do 14 jun 2018, 10:55:23

Hallo,

[quote="Budeltje"]Het water loopt door zwaartekracht over je zeefblad. Van daaruit kun je het door andere filters laten stromen, bijv. een kamer filter. En vervolgens zul je inderdaad wel een keer met een pomp terug moeten naar je vijver. Maar dat is in iedere situatie zo.

Op het gebied van zuinige pompen ben ik overigens op een High Fill pomp gestuit. 70m3 per uur aan 700 watt. 30m3 per uur aan 100 watt. Een flow chart i.v.m. opvoerhoogte heb ik echter nog niet gevonden.[/quote]

Wat je zuinig kan noemen.
700 watt voor 70 m³ ( geen 90 m³ ) komt neer op 6132 Kilowattuur op jaarbasis..... plus /min 1280 euro /jaar in Nederland en plus/min in België rond de 1800 euro/jaar

Is toch een fikse rekening en dat is dan enkel voor de pomp

mvg
Guyke
Guyke

VorigeVolgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden