extreem koud weer op komst

De naam zegt het zelf...
Koi cowboy

Re: extreem koud weer op komst

Bericht door Koi cowboy » 27 feb 2018, 20:18

jocca schreef:@goshiko,
toeval of niet, maar hier is dit ook de hoek onder de drijfskimmer ...
Hier hangen ze samen onder het terras dat steekt er een 2m2 over. Maar dit is zowel in de winter als in de zomer(in de zomer enkel smorgens) zou het kunnen dat ze zich veiliger voelen als er iets boven ze hangt? Als het water"te helder" is willen ze zich misschien verstoppen.

Zitten koi toevallig ook onder de drijvende planteneilandjes :unknown:
Grtz

giovanni

Bericht door giovanni » 27 feb 2018, 20:23

giovanni schreef:
jocca schreef:@giovani, op hoeveel graden stel je die in?
Ik heb die net nog wat verhoogd naar 25°, is een blue lagoon profiheater.
Ik heb wel een vijver van 45 kuub, maar het is niet de bedoeling om die naar 10° te trekken.
gewoon 4à5° zou al prima zijn voor mij.

heb hem nu bewust een pak hoger gezet omdat de afkoeling wel enorm zal zijn komende nachten/9dagen.
Of is ide 25° gewoon pakken te hoog geschat (of zet ik die beter nog hoger ... kan tot 40° gaan dacht ik).

Op 16 graden ingesteld,ga morgenvroeg om 4 uur kijken wat het verschil is en dan aanpassen.

gr giovanni

Heb hem nu op 25 gezet,is een heather van elecro
De koimicrobe heb ik al, nu nog de kennis ervan!

http://www.dameat.be" onclick="window.open(this.href);return false; Nieuwe Website

jocca

Bericht door jocca » 28 feb 2018, 07:37

gisteren gewoon op 45° gezet ... aanslaan doet dat ding toch (zoals mario aanhaalt, water is gewoon te koud ...).
Watertemperatuur deze ochtend nog niet bekeken, maar ik zie bv niets van ijs meer ... eergisteren voor het aansluiten ruim de helft dicht,
gisteren was dit al flink minder en deze ochtend niets meer te zien, ondanks dat het hier naar ruim -8 is gegaan deze nacht/ochtend en de vijver helemaal onbeschut tegen de wind ligt.

dus dat ding doet wat het moet doen, water wat op temperatuur houden. Gisterenavond zat ik op een 3,5°, ik verwacht deze ochtend dat dit hetzelfde zal zijn.
Tis nipt, maar wel warmer dan wanneer ik niets ging doen. Helemaal gelukkig wordt ik als ik merk dat de vissen zelfs (op dit moment) wat rondjes gaan zwemmen overdag.

Tegen volgend jaar toch maar een kap voorzien, ik ga mij geen 2x laten vangen.

mario1

Bericht door mario1 » 28 feb 2018, 17:51

Ja er zullen er vast en zeker velen zijn met goede voornemens, ik ben alvast benieuwd wie het daadwerkelijk zal doen :?:
Ik wou er deze winter ook eentje maken, maar steeds tijd tekort of er is altijd wel iets wat in de weg komt :D

Hier heb ik de temperatuur op een stabiele + 4,-- kunnen houden waar ik eigenlijk best heb mee kunnen leven.
Hopelijk volgende winter ook een kap, maar ook drukke werken in het verschiet dus :CrossFingers:

bakkenes

Bericht door bakkenes » 01 mar 2018, 01:01

Ik heb eigenlijk al jaren de temperatuur zonder kap op ongeveer 4 graden gehad en nu met de nieuwe vijver (ook zonder kap maar wel met 30 cm boven straatwerk) zit ik onder de 1 graden :dash:
Koi zijn onrustig ( en ik nog meer) zwemmen ook rond, wat ik niet normaal vind. De vijver was tot aan vanmiddag ijsvrij, heb vanavond de beluchtte drains aangezet omdat de vijver dreigde dicht te vriezen, is dat handig?
Mijn verse water komt vanuit de kopse kanten onderin met 110mm binnen, kan dat een oorzaak zijn dat de koi de bodem gaan verlaten omdat dat teveel stroming geeft? Ik heb vanavond wel 1 pomp uitgezet, pomp nu denk ik 8 kuub op twee 110 uitgangen van 110 mm in de vijver.
Ik maak mij serieus zorgen omdat ik dit nog nooit heb meegemaakt in de winter. Vijver al een jaar of 15.

jocca

Bericht door jocca » 01 mar 2018, 06:27

ik ging geen beluchte drains open gezet hebben ...
ook het inbrengen van vers water zou ik niet onderaan doen maar eerder op halve hoogte,
wil je de vijver ijsvrij houden, hang desnoods een schotel of een paar luchtbollen gewoon tegen een zijkant op geringe diepte (zeker niet voorbij de helft), zo verstoor je de onderste waterlaag het minste.

maar zoals vermeld, ook hier zwemmen ze behoorlijk nog rond, temperatuur zit dan wel hoger dan bij u. Ik vermoed dat ze hier ook zo rond zwemmen omdat (buiten misschien 1 hoek waar ze vaakst liggen) het water ook meer dan goed omgeroerd wordt, ik pomp nu alle vijverwater om de +/- anderhalf uur rond.

bakkenes

Bericht door bakkenes » 02 mar 2018, 00:27

Heb jij de vijver overkapt dan omdat ze nog rond zwemmen?

jocca

Bericht door jocca » 02 mar 2018, 07:31

nee niet overkapt, ligt pal in de wind,
maar afgelopen maandag een noodoplossing gedaan en een heater op gezet. Daar staat een 10 kuubs pomp op (het absolute max voor deze heater, maar ik ging geen nieuwe pomp kopen en had geen tijd om die te knijpen of een bypass te maken). Omdat ook mijn 2 airliften nog gewoon door blijven draaien (die ging ik eerst knijpen) verzet ik nu toch wel zeer veel water (schat dat de volledige vijverinhoud om de 75 à max 90 min door de filter gaat) waardoor het water zowel boven als onderin de vijver overal dezelfde temperatuur heeft.
De koi merken dit volgens mij ook wel waardoor het niet veel zin heeft om in 1 en dezelde hoek te blijven liggen. Volgens mij zoeken ze zelf wat rond waar het water het warmste is (uitstroom heater, een hoekje tegen de epdm waar de zon net een kwartiertje op gezeten heeft).

Je kan het zwemmen uiteraard niet vergelijken met in de zomer é, het is eerder wat ronddobberen/drijven, zeer rustig een baan trekken. Kortom rustig de luilak uithangen op zoek naar een goed plekje om te vertoeven.

WTR

Bericht door WTR » 02 mar 2018, 08:13

Verheug me al op morgen, wat een ellendig weer afgelopen week. Erg veel problemen langs zien komen op andere kanalen..
Gr Wouter

beereke

Bericht door beereke » 02 mar 2018, 08:40

jocca schreef:ik ging geen beluchte drains open gezet hebben ...
ook het inbrengen van vers water zou ik niet onderaan doen maar eerder op halve hoogte,
wil je de vijver ijsvrij houden, hang desnoods een schotel of een paar luchtbollen gewoon tegen een zijkant op geringe diepte (zeker niet voorbij de helft), zo verstoor je de onderste waterlaag het minste.

maar zoals vermeld, ook hier zwemmen ze behoorlijk nog rond, temperatuur zit dan wel hoger dan bij u. Ik vermoed dat ze hier ook zo rond zwemmen omdat (buiten misschien 1 hoek waar ze vaakst liggen) het water ook meer dan goed omgeroerd wordt, ik pomp nu alle vijverwater om de +/- anderhalf uur rond.

hoi jocca
mijn bodemdrain met beluchting staan zomer EN winter constant aan en heb hier ook nog 6.4 graden hoor met deze temperaturen
grts Rudy

jocca

Bericht door jocca » 02 mar 2018, 08:59

awel kijk dus het kan ook zo, maar als ik mij niet vergis is uw vijver wel volledig overkapt en dit maakt natuurlijk wel een gigantisch verschil uit en als ik het nog wat weet van op de foto's is dit ook een tuin die afgesloten is. Hier is het zonder kap en he-le-maal geen beschutting tegen de ijskoude noord of oostendwind. (soms is het zo erg dat de rimpelingen die ontstaan door de wind gewoon over de vijverrand gaan (als het water max 5 cm van de rand staat).

The digital hunter

Bericht door The digital hunter » 02 mar 2018, 10:03

Het is inderdaad volgens mij ook vooral de wind die er voor zorgt dat het water snel afkoelt.
Mijn belucht bodemdrains heb ik niet opstaan maar ik heb sinds de kap er opstaat wel mijn trickelfilter terug opgestart en die geeft ook al een pak extra zuurstof ;OK;

Gelukkig is het einde van de koudeperiode in zicht :CrossFingers: en kunnen we stilaan aan warmer weer gaan denken.
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/" onclick="window.open(this.href);return false;

paul1

Bericht door paul1 » 03 mar 2018, 09:41

jocca schreef: dus dat ding doet wat het moet doen, water wat op temperatuur houden. Gisterenavond zat ik op een 3,5°, ik verwacht deze ochtend dat dit hetzelfde zal zijn.
Tis nipt, maar wel warmer dan wanneer ik niets ging doen. Helemaal gelukkig wordt ik als ik merk dat de vissen zelfs (op dit moment) wat rondjes gaan zwemmen overdag.

Tegen volgend jaar toch maar een kap voorzien, ik ga mij geen 2x laten vangen.
Bij 3.5°C zie ik liever dat ze geen rondjes zwemmen en dat ze rustig in een hoekje liggen. :wink:
https://www.facebook.com/renderssriwiset" onclick="window.open(this.href);return false;

jocca

Bericht door jocca » 03 mar 2018, 10:10

@ paul1, aan de ene kant ik ook ... maar ik merk dat ze rond de middag als de zon al een paar uur op de vijver zit (en dat is de plaats waar ze 99,9% van de tijd liggen) er altijd een paar zijn die zich eens uit hun hoekje wagen en een rondje zwemmen. Dit is niet omdat er daar in die hoek veel stroming staat of omdat ze opgeschrikt worden. Maar ze doen dit gewoon "vrijwillig", niet allemaal maar toch de helft doet het.
Vissen zien er verder wel prima uit, waterwaardes zijn perfect, helder water, kortom, ik maak mij niet veel zorgen (vorig weekend was het wel even anders toen de temperatuur sterk naar beneden ging).

Ik vermoed dat de zon op de zwarte epdm het water lokaal daar wel wat meer gaat opwarmen dan de rest van de vijver (de thermometer hangt aan de andere kant die in de schaduw zit van het gebouw naast ons en vol in de stroming) en ze daardoor telkens rond (na) de middag effe gaan zwemmen. Het is niet zo dat ze hier van 's ochtends tot 's avonds liggen zwemmen hoor. Gisteren en deze ochtend bv liggen ze letterlijk tegen/boven/onder elkaar in 1 hoek gedrumd.

wadapatja

Bericht door wadapatja » 04 mar 2018, 12:46

En zojuist boven de 3 graden buiten. Eindelijk is daar de dooi. Volgend weekend misschien al naar de 10 graden.
Koi blij-Wim blij! :good:
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”