Befil trommelfilters

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
FredLekx
Contacteer:

Re: Befil trommelfilters

Bericht door FredLekx » 29 mei 2018, 22:54

Ligt er aan wie "wij" is....

bakkenes

Bericht door bakkenes » 30 mei 2018, 23:00

Wij, daar bedoel ik de plaatsers van berichten in een topic.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 30 mei 2018, 23:31

bakkenes schreef: Begrijp ik hieruit dat, stel Befil wel sponsor wordt, wij alles kunnen plaatsen?
Zeker niet !
Het moet leuk en informatief blijven voor de leden en niet naar platte reclame ruiken
Zoals de topic starter het hier zeer goed heeft aangepakt is de reden waarom deze topic voorlopig open blijf.
Nagenoeg alle sponsers van ons forum doen het niet om de reclame, maar uit waardering omdat we met zijn allen de koihobby promoten en levendig houden. :D :D
In deze topic vonden we het vernieuwende concept van deze trommel een meerwaarde voor de leden, en dat de betreffende handelaar ons niet wenst te ondersteunen staat hier los van :wink:

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

bakkenes

Bericht door bakkenes » 09 jul 2018, 23:01

Na de laatste update zijn mijn spoeltijden nu 3x per uur gemiddeld, water kraak helder en ikke een blij man.

Ronny66

Bericht door Ronny66 » 22 okt 2018, 12:10

bakkenes schreef:Na de laatste update zijn mijn spoeltijden nu 3x per uur gemiddeld, water kraak helder en ikke een blij man.
Hallo,
Hoe is het nu ondertussen met je spoeltijden ?
En nog tevreden over je nieuwe installatie
Gr Ronny
Koi vijver 11 kuub
Befil trommelfilter met 68 micron gaas
BWB 350L-1 bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843

bakkenes

Bericht door bakkenes » 22 okt 2018, 23:52

Spoeltijden zijn nu, met een waterverplaatsing van ongeveer 30 kuub per uur, 4x per uur.
Ik voer nog steeds 6x per dag, water is nog ruim 17 graden.
Ik heb wel wat dingetjes gehad aan de installatie, hogedrukpomp is kapot gegaan (rubber gescheurd) waardoor filterput onder water is komen te staan en de aandrijfmotor het heeft begeven. Alles vervangen door de leverancier. Op de dag dat ik op vakantie ging, in de bloedhete periode, is er een waterslang geknapt en weer de filterput volgelopen met water, weer de motor naar de klote :dash: Was mijn fout dus voor eigen rekening. Nu staat er een extra dompelpomp in de put zodat dat niet meer kan gebeuren.
Verder merk ik dat het filterdoek van 67mu wel kwetsbaar is. Ik bedoel hiermee dat als ik de drains spoel met de rioolontstopper dan vervuilt het doek zo enorm dat ik daar wel een uurtje mee druk ben, op zich geen probleem want ik vind het zo schoon mogelijk houden van de drains wel een prioriteit. Ik los het nu zo op dat de twee pompen 1/4 terug gezet worden en dat ik het daarna weer ga opbouwen. Dit probleem is anders op te lossen door de insteltijd van de sproeiers tijdelijk te verlengen maar door omstandigheden kan ik dat sinds kort niet meer zelf digitaal inregelen :(
Als laatste moet ik aangeven dat ik nog steeds een veel te hoge koi bezetting heb, 48 koi op 25 kuub water. Koi zijn, op 4 na, allemaal 50+ (ben ik zelf ook trouwens :D) dus dat is wel een ding voor de trommel en het filter.
Waterwaardes waren het hele seizoen gewoon goed en met voeren heb ik niet stil gezeten.
Dus al met al een tevreden man met deze trommel :good:

Ronny66

Bericht door Ronny66 » 23 okt 2018, 10:06

Goed voor te horen dat de problemen met de hogedrukpomp nu zijn opgelost ,
Dat je water nog een dikke 17 graden is ,dat is top :good: kan je nog lekker door voederen, die optie heb ik niet, hier maar 14 graden niet meer :( voeder nu nog maar 1 keer per dag een klein beetje
Je koi bezetting is wel veel te hoog daarom dat je trommel ook meer spoelt je hebt meer vervuiling
Hier spoelt hij gemiddeld overdag 1x om de 85min ook met 67 mu filterdoek vijver is een goeie 10 kuub
Met een trommel 30 kuub verplaatsing
Mooi dat je waterwaarden goed onder controle hebt met zo’n bezetting.
Wat is juist het probleem met het instellen van de sproeiers normaal kan je dit via de pc doen of handmatig aan de unit zelf maar dit laatste is wat lastiger.
Nog veel vijver plezier
Groeten Ronny
Koi vijver 11 kuub
Befil trommelfilter met 68 micron gaas
BWB 350L-1 bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843

bazzio

Bericht door bazzio » 23 okt 2018, 11:41

Ik schrik toch van die berichten bakkenes... Ik hoop dat je het hiermee hebt gehad. Hier spoelt de trommel (ook 67mu) gemiddeld om de 20 minuten overdag, richting de avond/nacht gaat deze naar ongeveer 65 minuten. Richting de ochtend voor de 1e keer voeren gaat deze weer terug richting de 30 minuten. Filter werkt prima (wel 2x een pad eruit moeten spoelen :evil: ), gelukkig heb ik een afsluiter in de vuilwater afvoer gemaakt zodat ik een handmatige wc spoeling kan uitvoeren. Die afsluiter ghad ik trouwens gemaakt omdat ik weinig vertrouwen had in voldoende afvoer van vuil door de zwanenhals constructie.
De wc spoeling doe ik uiteraard bij normaal level in de vijver en met de pomp bij, deze haal ik wel terug naar ongeveer 70% omdat anders de laaglevel beveiliging aanspreekt. Ik heb het een keer gedaan zonder pomp bij en toen heb ik ook veel moeite gehad om de sproeiers weer goed aan de praat te krijgen door verstopping. De drains spoelen doe ik voor het filter langs trouwens.
73078
73079

Waar ik mee zit is dat ik de vijver niet meer helder krijg ondanks Almagaan UV van 80W. Het BWB lijkt nog steeds niet optimaal te werken. Nog steeds licht Nitriet verhoging en fosfaat waardoor ook wat alg aan de wanden. Ik ben het vertrouwen in een bwb aan het verliezen. Staat er hier nu bijna 2 jaar (sinds de Befil wel een ander bwb) en nog geen 1 keer gehad dat ik volop kon voeren...

bakkenes

Bericht door bakkenes » 24 okt 2018, 23:12

Ronny66 schreef: Wat is juist het probleem met het instellen van de sproeiers normaal kan je dit via de pc doen of handmatig aan de unit zelf maar dit laatste is wat lastiger.
Nog veel vijver plezier
Groeten Ronny
Ik ben over gestapt naar een andere provider en hierdoor zijn de IP adressen ook anders geworden. Vorig jaar heeft Bossi mij geholpen om de Logo weer "zichtbaar" te krijgen, dat moet nu nog een keertje gebeuren zodat ik hem zelf weer kan benaderen en goed kan instellen. Via de logo zelf lukt het mij niet.
Ik heb dit jaar geprobeerd om het "overschot" aan koi op een goede manier van de hand te doen, dus de in mijn ogen "mindere" koi, maar dat valt niet mee. Allerlei aasgieren en handelaren reageerden op de advertentie die ik geplaatst had. Ik zoek eigenlijk een goed adres voor deze koi (kinderboerderij o.i.d.)

bakkenes

Bericht door bakkenes » 24 okt 2018, 23:23

@Bazzio
Ik ga er vanuit dat de problemen zich niet meer gaan voor doen, was ook één van de dingen die het eerste "krijgen" van een nieuw filter met zich mee zouden kunnen brengen.
Goed dat jij eraan gedacht hebt de drain te kunnen spoelen VOOR het filter, dat had ik ook moeten doen :dash:
Ik zie dat de schakelkast ook alweer een andere uitvoering heeft gekregen als dat ik heb, even Bart bellen :lol:
Voor wat betreft het opstarten van een BWB, trek daar zeker maar een langere tijd voor uit. Ik weet niet hoelang hij er nu staat.
Ik lees wel vaker iets over "wcspoeling", wat is dat precies?

Verder hoop ik dat je net zoveel plezier krijgt met het filter als ik.

bazzio

Bericht door bazzio » 25 okt 2018, 00:36

Plezier heb ik er zeker van, heerlijk om niet meer minimaal 2x per week een zeefkamer en een SB schoon te spoelen... Alleen superhelder ben ik nog niet geweest sinds de nieuwe opstelling. Fosfaat is ook te hoog ondanks veel verversen (had ik vroeger nooit.

De kaldness van het bwb draait eigenlijk al 2 jaar.... Ik ben nu bezig om wat Japanse matten te kunnen verwerken in het bwb.

Over de WC spoeling dat was een functie op de 1e Befil trommel.De overdruk wordt van het filter afgehaald waardoor het gehele filter (er vanuit gaand dat deze onder waterniveau draait) doorspoeld naar de vuilwaterafvoer.
Ik doe dit nu af en toe handmatig omdat er toch wat vuil (en af en toe padden... :dash: ) achterblijft in het filter. Ik stel de DM vario in op 70% (ik wil beweging houden door het filtergaas) en haal de solenoide van de ontluchting eraf (om onderdruk op het filter te voorkomen), zet het kleine luchtpompje uit en zet dan de drainafsluiter in de zwanenhals open. Hierdoor (en de open ontluchting) zal de druk wegvallen waardoor het filter als een jekko doorspoelt via de vuilwater afvoer.

Oh over de Siemens LOGO en verbinding. Ik gok dat je IP gateway is veranderd van b.v. 192.168.0.1 naar b.v. 192.168.1.1 Dit is aan te passen in je modem/router.

goshiko

Bericht door goshiko » 25 okt 2018, 11:02

bakkenes schreef: Goed dat jij eraan gedacht hebt de drain te kunnen spoelen VOOR het filter, dat had ik ook moeten doen :dash:
ik weet niet meer juist waar, ik denk in post van wadapatje, maar ik ook al aangeraden om de trommel zelf te kunnen leeglaten..
Zet tussen je schuifkraan om de filter af te sluiten en de effectieve doorvoer naar je trommel een t-stuk waar je op de T een schuifkraan aansluit.
Toevoer ervoor effe dicht zetten. De schuifkraan open, en je kan heel je trommel leeglaten.
Laatst gewijzigd door goshiko op 26 okt 2018, 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

bakkenes

Bericht door bakkenes » 25 okt 2018, 23:06

Ik heb daar helaas ook geen ruimte voor in de put.

bakkenes

Bericht door bakkenes » 05 nov 2018, 23:33

goshiko schreef:
bakkenes schreef: Goed dat jij eraan gedacht hebt de drain te kunnen spoelen VOOR het filter, dat had ik ook moeten doen :dash:
ik weet niet meer juist waar, ik denk in post van wadapatje, maar ik ook al aangeraden om de trommel zelf te kunnen leeglaten..
Zet tussen je schuifkraan om de filter af te sluiten en de effectieve doorvoer naar je trommel een t-stuk waar je op de T een schuifkraan aansluit.
Toevoer ervoor effe dicht zetten. De schuifkraan open, en je kan heel je trommel leeglaten.
Ben bezig een topic aan te maken van de aanleg vijver en bouw filter, dan zul je zien dat er helaas geen ruimte is voor deze ingreep. Heb vandaag bij mijn zwager wel twee bypasses gemaakt voor de nieuwe trommel die morgen wordt gebracht.

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”