hoornblad of niet?

Het luikje waar we het kunnen hebben over de flora in en rond de vijver !
Guyke

Re: hoornblad of niet?

Bericht door Guyke »

Hallo,
skank schreef:Guy,

3de foto hier.
Ik zie dat jij toch ook mooi wat vissen hebt, met kristalhelder water en hier en daar planten.
Ligt er op die foto bij jou iets van bodembedekking ook of niet?
Dat klopt wat betreft het aantal vissen een 20 koi, graskarper, 30 tal goudvissen, ontelbare stekelbaarsjes, schubunkin, 4 goudzeelt, 1 grote rietvoorn, en kweek van wat weet ik al meer ) en als je hier op het forum zo wat volgt dan lapt Guyke alle regels over koi houden zo wat aan zijn laars. :lol:
Mijn vijver is gemiddeld maar 1 m diep maar wel ruim van opp. Geen super filter installatie ( er komt misschien nog een lijn bij met een trommel maar dat is uit noodzaak door water tekort op mijn waterwiel ) geen bodemdrains, planten houden in een vijver met koi, goudvissen.....
Je kan op de foto de bossen hoornblad ook duidelijk zien.

Op de bodem heb ik in feite niks behalve een gedeelte voor mijn steenfilter 7 a 8 m³ ( er is een deel split in de vijver gevallen bij het vullen van het filter en heb de moeite niet genomen om dit er terug te gaan uitvissen. Voorts ga je op de bodem een paar grote keien vinden ( om de naden van de epdm te verzwaren en ook wat kleinere keien waarmee ik mijn zuurstofplanten verzwaar zodat ze niet direct allemaal boven komen drijven en in de skimmers verdwijnen. Die skimmers zijn hier de wegzuigers van het zweefstof.

Buiten wat opp vuil ( als ik na het voederen de skimmers niet terug open ) is mijn water zowat heel het jaar door zoals op de foto uitgezonderd als die grote loebassen er een potje van maken en er een orgie losbarst.

Jaarlijks maerl in de vijver, bio oxydator en wat onderhoud dat is hier wat het vijveren is.

voer is jaarlijks 4 zakken basisvoer en 2 zakken color ieder van 15 kg ( koop ik in een kwekerij )
Dan nog een zak wheatgerm 15 kg, mestpieren ( uit het compost-pierenvat ), tuinslakken, gummarus ( had een potje meegekregen via de nieuwjaarsreceptie ) en heb er een grotere pot van bijgehaald als snoepjes.

Ik heb zo goed als geen slib op de bodem van de vijver.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

skank

Bericht door skank »

Wauw!
Hoe groot is je vijver?
Amai al die vissen :) en dit met planten en maar 1m diep
Dan ben jij eigenlijk de uitverkorerne om mijn vijver in orde te krijgen :)

En bij jou niks op de bodem zeg je !! mm

Geen zin om eens bij mij thuis te komen om mn vijver te bekijken? :p

steenfilter?

Jij moet mij dan echt wel de goeie richting kunnen uitwijzen want ik wil het zoals bij jou ;)

kristalhelder water, vissen en hier en daar een plant.

maar kleinschaliger van afmeting vijver :) en aantal vissen

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Mijn vijver is een goede 13 m lang en is een platte 8 vorm een 60 m² met in het midden een brug van 1,2 m breed en 2.7 m lang.
Met de steenfilter borstelkamer, collektor en een pak buis van 160 zit ik rond de 60 a 65 m³ water.

Ik heb eens opgezocht waar Earth ligt en dat is wat ver om eens langs te komen ( staat texas in de vs aan de grens met new mexico.... :D )

Als het niet te ver is wil ik wel eens langs komen maar dan moet het voor donderdag anders is Guyke niet meer in het land.
Stuur maar een pb wat je wil

mvg
Guyke

skank

Bericht door skank »

Pb sent from earth lol
Zou het wel absoluut top vinden mocht je willen langskomen

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

update:
Nu de vijver glashelder staat kan ik goed zien wat er op de bodem ligt.
Groot was mijn verbazing dat er zeer veel winterknoppen van mijn hoornblad aanwezig zijn.
De vorige jaren was dat wel heel wat minder. Ik denk dat de zachte winter er wel voor iets tussenzit.
Hier een foto van een ontluikende winterknop
hoornblad ontwaakt.jpg
op de centrale knop zie je dat het vertrek gemaakt word om t gaan uitgroeien.
Ook heeft deze knop 2 zijknoppen. De meeste knoppen hier in de vijver zijn enkelvoudig.

mvg
Guyke

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hier is water ook vrij helder, maar niks te zien van het hoornblad omdat deze onder een laag draadalgen liggen
Is dit bij u ook zo guyke ?
groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo
Marcje schreef:
09 apr 2020, 22:25
Hier is water ook vrij helder, maar niks te zien van het hoornblad omdat deze onder een laag draadalgen liggen
Is dit bij u ook zo guyke ?
groetjes
Marc
Draadwier moet je hier met een vergrootglas gaan zoeken. Zelfs op de wanden waar er normaal toch een donsje staat is echt te verwaarlozen. Wat er wel enorm aan het woekeren is de waterkers. Het komt werkelijk overal uit, het maakt niet uit want het drijft groeit in de kant....

Mvg
Guyke

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Guyke schreef:
09 apr 2020, 22:31
Draadwier moet je hier met een vergrootglas gaan zoeken.
Goede bezig zou ik zeggen, want hier lukt dit niet
In de koivijver niks van draadalg, maar de plantenzone ligt er vol van ook al is dit hetzelfde water
Soms raar, al zal daar wel een reden voor zijn
ben er wel vrij zeker van dat binnen een aantal weken het hoornblad het zal winnen tegen de algen :D
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
Marcje schreef:
09 apr 2020, 22:58
Guyke schreef:
09 apr 2020, 22:31
Draadwier moet je hier met een vergrootglas gaan zoeken.
Goede bezig zou ik zeggen, want hier lukt dit niet
In de koivijver niks van draadalg, maar de plantenzone ligt er vol van ook al is dit hetzelfde water
ben er wel vrij zeker van dat binnen een aantal weken het hoornblad het zal winnen tegen de algen :D
Ik vind dat niet zo raar.
Het hoornblad gaat in het najaar in wintermodus. Dat betekent dat het naar de bodem afzakt.
Daarmee gaan ook grote delen afsterven wat voor een voedingsbodem zorgt waarvan de draadwieren volop profiteren in het voorjaar. Ik heb geen andere planten in de vijver dan het hoornblad ( buiten een kleine afgebakende zone voor mijn waterlelie, kikkerbeet, beetje waterpest) en dus gebruik ik biooxydator in het late najaar/begin winter om het bodemvuil dat ontstaan is en door het pak winterknoppen wordt vastgehouden te laten oplossen en te laten verdwijnen. Na zo een kuur bemerk ik een grote toename van vervuiling in de borstelkamer. Deze krijgt dan een spoelbeurtje. Zo doende heb ik in het voorjaar geen zware groei van draadwier. Als het nog iets warmer wordt doe ik dan de voorjaarskuur.

Ook handhaaf ik een lange winterstop kwestie van voeren.

Mvg
Guyke

Stafke

Bericht door Stafke »

Marcje schreef:
Mss domme opmerking, maar komt dit niet gewoon omdat de kois het opvreten? Hier elke dag een bord vol resten in de supersieve, maar in de vijver bijna niks.

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
Stafke schreef:
10 apr 2020, 11:15
Marcje schreef:
Mss domme opmerking, maar komt dit niet gewoon omdat de kois het opvreten? Hier elke dag een bord vol resten in de supersieve, maar in de vijver bijna niks.
Hier in de vijver zou ik het niet weten. Ik heb zelfs een graskarper.
Als het hoornblad aan de groei gaat is er geen houden meer aan. ( wekelijks heel wat op de composthoop )
De vissen zitten er graag tussen en onder. Ik heb ze er nog niet naar zien happen.
Het is wel even anders als de ""varkens"" gaan spelen ( paaien ) want dan staat de hele vijver op zijn kop.

mvg
guyke

erwin2

Bericht door erwin2 »

Dat draadwier dit als voedingsbodem zou gebruiken komt dit omdat je serieuze tekortkomingen in je mineralen en sporenelementen hebt .
Al je mineralen en sporenelementen op peil brengen , em toevoegen , Je kan ook fermenterende bacterien gebruiken . Dan ontstaat dat milieu niet . Deze methode laat een filter ver achterwege . Enkel ervoor zorgen dat moederke natuur niet gelimiteerd wordt .
Plantengroei zal exploderen .

Plaats reactie

Terug naar “Planten in, en om de vijver”