Bamboe ( kracht en schade )

Het luikje waar we het kunnen hebben over de flora in en rond de vijver !
deglasblazer

Re: Bamboe ( kracht en schade )

Bericht door deglasblazer »

Guyke,

Jos van der Palen is idd supervriendelijk en heeft mooie bamboes in zijn collectie. Vooral de vivax'en en de parvifolia staan er gigantisch dik!

Bij mij staat de parvifolia en shanghai 3 het dikst. Deze 2 hebben nog nooit meststoffen gekregen maar hebben vrije ruimte om te groeien en staan op natte grond. Bij een maat staat fimbriligula het mooist (heeft kaarsrechte blauwe halmen) en staat er tussen de 8-10m hoog (volgens mij de mooiste bamboe die er momenteel is!) maar bij mij doet hij niks!

Zaailingen heb ik nog niet gehad maar mijn murieliae is tijdens zijn bloei gewoon blijven verder groeien en staat hier nu 4m hoog!! Ik heb al wel 2 jaar zaad aan mijn Ph. aureocaulis harbin inversa maar nog geen zaailingen gevonden. Ik heb hierover ook al met Jos van der Palen gepraat maar volgens hem gaan de zaailingen ervan niets worden! :roll:

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
deglasblazer schreef:Guyke,

Jos van der Palen is idd supervriendelijk en heeft mooie bamboes in zijn collectie. Vooral de vivax'en en de parvifolia staan er gigantisch dik!

Bij mij staat de parvifolia en shanghai 3 het dikst. Deze 2 hebben nog nooit meststoffen gekregen maar hebben vrije ruimte om te groeien en staan op natte grond. Bij een maat staat fimbriligula het mooist (heeft kaarsrechte blauwe halmen) en staat er tussen de 8-10m hoog (volgens mij de mooiste bamboe die er momenteel is!) maar bij mij doet hij niks!

Zaailingen heb ik nog niet gehad maar mijn murieliae is tijdens zijn bloei gewoon blijven verder groeien en staat hier nu 4m hoog!! Ik heb al wel 2 jaar zaad aan mijn Ph. aureocaulis harbin inversa maar nog geen zaailingen gevonden. Ik heb hierover ook al met Jos van der Palen gepraat maar volgens hem gaan de zaailingen ervan niets worden! :roll:
Mijn tuin ( en mijn bazin ) laat het niet toe om meerdere soorten te planten.
Als uw fargesia murieliae is blijven doorgroeien is dit om dat ook bij u het zaad gekiemd heeft en zo de moederplant vervangt.
Phyllostachys als deze bloeit gaat de plant er wel onder lijden maar niet dood zoals bij de fargesia.
Je kan ook trachten het zaad te laten ontkiemen in een zaaibakje.

Heb je al eens info gevraagd hoeveel water daar bij Jos dagelijks in de tuin wordt gepompt?
Ik dacht dat fimbriligula een groene bamboe was. Blauwe bamboe heb ik nog niet gezien.

Een bezoek in frankrijk aan de bambouseria is een must voor iedere bamboeliefhebber.
Het verhaal hoe deze tuin ontstaan is bewijst tot wat een bamboe in staat is. Een geheel moerasgebied droogleggen en zelfs de watervoorziening van het dorp in gevaar bengen.....

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

deglasblazer

Een bezoek in frankrijk aan de bambouseria is een must voor iedere bamboeliefhebber.
Het verhaal hoe deze tuin ontstaan is bewijst tot wat een bamboe in staat is. Een geheel moerasgebied droogleggen en zelfs de watervoorziening van het dorp in gevaar bengen.....

mvg
Guyke[/quote]

Bambouseraie is idd schitterend, 2 jaar geleden nog geweest. Stengels van de bamboes waren dikker als mijn hoofd, niet normaal! Maat van mij heeft de ph pubescens van daar in zijn tuin staan maar deze is bij hem max 3m hoog en bevriest in een iets strenge winter.

Ik zal deze week eens foto's van de scheuten van Ph. fimbriligula gaan maken. Oudere stengels zijn idd groen maar scheuten zijn mooi blauwgroen! Nog nergens heb ik deze zo mooi gezien. Is een beetje zoals bij fargesia scabrida, deze heeft ook blauwe scheuten!

Groetjes

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

De ph pubescens is niet echt vorstbestendig en voor onze streken niet echt geschikt. Het probleem is dat je enkel de bodem wat beschutting kan geven maar de halmen gaan bij vorst ( - 5 bladschade en lager ook halmschade en als de vorst diep de grond in gaat is de bamboe meestal verloren ) steeds bladschade of verlies van de halmen wat betekent dat de bamboe van 0 opnieuw moet beginnen. Zo kan deze bamboe maar een 3 tot 5 m hoog worden in een goed seizoen hier in België. Ook is periode van uren zonlicht en warmte hier te kort voor deze zuilenbamboe.

Hier in de buurt ( Rijkevorsel ) is er Oprins een kwekerij die een 20 meter hoge serre heeft waarin deze bamboe wel respectabel hoog in wordt.

mvg
Guyke

deglasblazer

Guyke,

Dit is de fimbriligula van bij een maat, schitterende plant met mooie blauwe scheuten!
648446484364845

Groetjes

Tim

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Prachtig bos dat daar staat.
Ik had via info al wat gaan opzoeken en inderdaad verse scheuten hebben een poederlaag wat een blauwachtige schijn laat ontstaan.
Zo zijn er bamboe's die ook zo iets doen en waarvan dat poeder dan een antibioticum bevat dat de plaatselijke bevolking gebruikt als er wonden zijn.
Hopelijk zitten de afschermingen diep en sterk genoeg om al dat geweld in te tomen.

mvg
Guyke

Ramones76
Contacteer:

Bericht door Ramones76 »

Hallo, hier ook even een foto van de bamboe in mijn tuin.
64847

Grapje natuurlijk!!
Dit was in Costa Rica. Zo gigantisch zullen ze hier natuurlijk niet worden. Wel gaaf om te zien.
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... 17&t=13703

http://www.ramonstijnen.nl"
http://www.ramonstijnen.com"

deglasblazer

Ramones76 schreef:Hallo, hier ook even een foto van de bamboe in mijn tuin.
64847

Grapje natuurlijk!!
Dit was in Costa Rica. Zo gigantisch zullen ze hier natuurlijk niet worden. Wel gaaf om te zien.

Die wil ik wel!! :Hyper:

Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Ik heb straks een U vorm om mijn vijver voor vaste beplanting in grond aan 2 zijden tegen de buitenwand van vijver en plantenfilter .
Het is een strook van 1m breed en 18m lang waar ik ook graag enkele bamboe halmen zou plaatsen .

Is er een soort veilig genoeg om dit te doen ?
Waarmee zou ik de planten veilig kunnen opsluiten en hoe diep dient dit te zijn ?
Een hoogte van 3/4 meter lijkt me perfect en de stokken hoeven geen 5cm dik te worden maar ook niet die struiken wat ik vaker zie met 2mm steeltjes.

Wie o wie ?

Plaats reactie

Terug naar “Planten in, en om de vijver”