de vijver MOET groter

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Knerreper

de vijver MOET groter

Bericht door Knerreper »

Beste Koivrienden,

Hierbij mijn eerste post op dit forum. Hoewel ik op de achtergrond al langer meekijk, neem ik nu pas de moeite om mezelf te introduceren omdat ik eerst mijn plannen tot op aardig niveau uitgewerkt wou hebben.

Marcel is de naam. 30 jaar, pas getrouwd en eind augustus verwacht ik vader te worden. Woonachtig tussen Goes en Middelburg in Zeeland, Nederland. In het dagelijks leven ben ik werkzaam bij een oliemaatschappij (de geel-rode) en wordt ik op de raffinaderij verantwoordelijk gehouden voor het deugdelijk organiseren en begeleiden van onderhoud aan met name compressoren en turbines gedurende onderhoudsstops. Ik ben dus een techneut. Daarnaast beschik ik over 2 rechterhanden en voldoende creativiteit en geduld om zaken in en om het huis voor elkaar te krijgen. Owja en als ik in de weekenden wat tijd heb ga ik zweefvliegen. Al komt dit minder voor dan ik zou willen.

En dan nu over vijvers want daar hebben jullie het graag over.

Eind 2014 kochten we onze huidige woning en deze had 2 vijvers. Één plantenvijver en één groene vissenpoel van 2,5 x 2,5 welke op het diepste punt 60cm is.
64291
Deze foto is genomen in de zomer van 2014. Ik moet eerlijk bekennen dat het er nu iets minder fraai bij ligt. De tegels van de zitkuil liggen nu op de oprit en het hout is allemaal end-of-life. Tevens is de schuur 5m naar links verplaatst en het houthok (rechts boven) is afgebroken. De hoeveelheid ruimte die hierdoor is ontstaan was een openbaring.

Ik had niets met vijvers maar ja... Als er dan toch ergens vissen (klein spul) zwemmen moet je ze toch maar te eten geven. En als je ze dan toch eten moet geven, dan is het ook wel leuk dat je ze ziet. In april 2015 besloot mijn schoonvader 3 van zijn kois (1 karashigoi, 1 chagoi en 1 ???) als verjaardagscadeau in mijn vijver te doen. Hij wou wat plek maken in zijn eigen vijver en dit was een makkelijke manier. Vervolgens is er later nog een jonkie (kohaku) bijgekomen. En toen begon het te kriebelen... De vijver moet groter!!!
64292
64246
Ondertussen ligt de vijver er zo bij. Het folie is lek geraakt dus heb ik tijdelijk een nieuw folie over de oude gelegd. De beekloop is hierdoor “out of order”. De rand van composiet vlonderplanken heb ik gezet om het net 100% dicht te krijgen. Mijn tuin schijnt namelijk een soort broedplaats te zijn voor de hele Nederlandse kikker/padden-populatie. In de eerste zomer heb ik er +/- 100 (in één middag!!) uit de platenvijver gehaald en moeten deporteren naar een sloot buiten het dorp. Alsof de aanwezigheid van zoveel kikkers niet voldoende was, besloten ze zich ook nog te vergrijpen aan mijn vissen. Meerdere keren heb ik een vis moeten bevrijden uit een houdgreep. Daar ben je dus snel klaar mee. Zeker wanneer ze de poten in de kieuwen steken en ik als doodsoorzaak op de grafsteen “raped by frog” heb moeten zetten. Dit net heeft in april geen enkele kikker doorgelaten.

De plantenvijver is lek geraakt en is volledig gesaneerd. De put heb ik mooi kunnen gebruiken als zandgroeve voor wat tegelwerkzaamheden. Deze zal uiteindelijk opgevuld worden met de overtollige grond.
64247
Enige tijd later heb ik hier alvast maar een grondwatermeter geplaatst. Dit is een buis van 110mm met hierin een soort dobber, gemaakt van een dunne pvc pijp met piepschuim als drijver. Iedere 10cm heb ik een streep met tape gezet zodat in een oogopslag de waterstand kan worden afgelezen. De hoogste waterstand die ik in de winter heb gezien is 1,45. Momenteel zit ik op 1,75.

Na wat rondneuzen op internet was Koivrienden.com al snel gevonden. Ik weet mijn eerste reactie op het forum nog goed; die gasten zijn gek! Complete atoomkelders metselen in de grond, vaten polyester wegsmeren in plaats van een folietje en zoveel leidingwerk en afsluiters dat je bijna procesoperator moet zijn om het te begrijpen. Na wat beter lezen en veel plaatjes kijken begon ik het echter te begrijpen en steeds enthausiaster te worden. Het logische gevolg was dat de plannen steeds ingewikkelder begonnen te worden.

Ik heb gedurende mijn opleiding werktuigbouwkunde leren tekenen met 3D software. Iets wat ik goed heb kunnen gebruiken bij het ontwerp van mijn toekomstige vijver. Veel zaken heb ik af kunnen kijken van het forum (ik ga het wiel natuurlijk niet zelf nogmaals uitvinden) maar sommige dingen wil ik op een iets andere manier doen. Dit is één van de redenen dat ik nu start met posten. Behalve jullie kritische blik op het bedachte voel ik mij ook verplicht om mijn vijver met jullie te delen. Ik was zonder jullie forum tenslotte noooooit zover gekomen.

Ik waardeer enorm hoe open en gedetailleerd sommige koivrienden hun ideeën delen met een ieder die interesse heeft. En wat een ideeën zijn er in de loop der tijd doorontwikkeld tot volwaardige technieken! Chapeau hiervoor!

Gr. Marcel

Knerreper

Re: de vijver MOET groter

Bericht door Knerreper »

Dan nu even ter zake hè;

Ik beoog de inhoud van mijn toekomstige vijver op 25 kuub. Ik wil 15 kuub per uur gaan verplaatsen over het filter middels 1 bodemdrain (110mm, 10 kuub per uur) en een wandskimmer (via airlift 75mm met drukkamer 110mm, 5 kuub per uur). Tevens wil ik een zijdrain aanbrengen op ongeveer een halve meter van de bodem om in de winter te gebruiken i.p.v. de bodemdrain. Dit om wat meer rust op de bodem te creëren. Het water zal middels 1 airlift retour vijver gaan. Indien ik qua doorstroming naar het filter iets tekort kom zal de zijdrain op een laag pitje kunnen bij souffleren.

Oorspronkelijk wou ik een natuurlijke vijver bouwen met veel planten in en om het water. Door de komst van onze kleine meid ga ik dit toch niet doen. Omdat een verhoogde vijver met rechte vormen iets beter kind-veilig te maken is gaan we voor een rechte bak. Maar wel met planten erin.
64233
64234
Dit is het idee. Opgebouwd uit volle betonstenen met een gemetseld aangezicht. Inwendig zal deze 3,72 x 3,72 worden (uitwendig 4m met 140mm stenen). Gezien de bak boven de grond staat ook maar direct een raampje voorzien. Het filter komt direct op de kop en naast het filter zal een spoelruimte worden gebouwd. Uitgangspunt voor het filter/spoelruimte was een zo compact mogelijk geheel.
64235
Zoals gezegd 1 bodemdrain, 1 zijdrain en een skimmer.
64236
Het filter wordt een 4-kamerfilter met een Crielzeef in de ontvangstkamer en 3 kamers met matten. Eventueel later kan dit wijzigen maar gezien mij huidige bestand van 3,5 koi en een guppy kan ik even vooruit. In de laatste kamer zal de airlift worden geplaatst. De diepte van de filterkamers is 1m. De algehele breedte is 750mm. De lengte van de ontvangstkamer is 750mm (560L), de breedte van de 3 andere kamers is 900mm (675L). 2500L totaal. 10% van de inhoud. De nuttige ruimte is uiteindelijk kleiner door het toepassen van keerschotten. Iedere kamer is upflow dus al het vuil blijft aan de onderkant van de matten. Draint wel zo lekker.
64237
De leidingen komen via de grond binnen in de spoelruimte, waar direct boven de beton afsluiters worden geplaatst. Boven deze afsluiters ook tevens de drainafsluiter om de leiding te spoelen. De ontvangstkamer wordt gedeeltelijk boven de spoelkamer gebouwd, waardoor de leidingen recht omhoog doorgevoerd kunnen worden. Iets wat ruimtebesparing tot gevolg heeft. De airlift van de skimmer zal demontabel blijven door 3-delige koppelingen toe te passen. De diepte t.o.v de waterspiegel is 1,5m. Ook komen de drainafsluiters van de kamers hier natuurlijk uit.
64238
De leidingen komen recht door de bodem de ontvangstkamer binnen. Deze lopen door tot 100mm onder het wateroppervlak. In geval van de airlift zal jullie vast opvallen dat deze wat mist t.o.v. de traditionele bouw. Gezien de leiding recht omhoog komt en op 10cm van het wateroppervlak eindigt heb ik volgens mij geen ontluchtingen nodig. Indien ik mijn filter af wil sluiten van de vijver plaats ik simpelweg een stukje buis bovenop het uiteinde van de leiding waardoor deze boven het wateroppervlak komt. Tevens zal ik op deze manier mijn leidingen spoelen.

Zodra het water in de ontvangstkamer binnenkomt zal een keerschot deze via de bodem richting Crielzeef geleiden. Het zwaarste vuil zal direct bezinken en de rest hopelijk iets later.
64239
Vanaf hier gewoon een paar keer omhoog en naar beneden via de keerschotten en de kamers. Een dompel UV-lamp zal waarschijnlijk ergens tussen een keerschot en de overloop worden geplaatst. Als ik dit doe zal er een RVS-plaat bekleding van 0,5mm worden geplaatst om te voorkomen dat de polyester in direct contact komt met de UV straling.

In de laatste kamer komt tevens de airlift. Vanaf de bovenkant loopt het water de collector in en middels een 110mm airlift met drukkamer 125mm zal het water weer naar de vijver gaan.

En dan nu mijn vraag aan jullie: Wat is jullie mening over dit ontwerp en hebben jullie kritische opmerkingen? (vast wel :lol: )

Gr. Marcel

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Is 1 bodemdrain niet wat weinig?

Ed

Bericht door Ed »

Beste; welkom op de site van koivrienden !! Prachtig dat je zo je project kunt uittekenen .
Maar zoals Fred zegt zou ik ook een bodemdrain extra voorzien , en maak de vijver niet te klein. Zeker als je met koi zit die hebben toch wel wat ruimte nodig. Ik hoor en zie toch van veel koi liefhebbers dat ze na een tijdje hun vijver vergroten , zoals ik ook. Begonnen met 25m³ na één jaar reeds vergroot naar 36m³.
In ieder geval we volgen uw werken en zeker foto's foto's enz...............
Grtz: Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN

koi.gin

Bericht door koi.gin »

Prachtig ontwerp, en zo te zien heb je al veel opgestoken. :good:
Persoonlijk zou ik ook een drain meer plaatsen. :wink:
Succes met de de bouw.

Mvg Gino
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309

willem v d

Bericht door willem v d »

de extra drain is al benoemt.
het gene wat naar mijn idee anders moet is de kamer met crielzeven.
het schot voor de up flow kan je beter weg laten. gewoon geen up of down flow hebben dan bezinkt het vuil beter.
Een crielzeef houd tot 200 of 300 micron tegen daarna kan je beter een statisch bed plaatsen voor het fijner vuil.

verder mooi en netjes uitgewerkt. :good:

mario1

Bericht door mario1 »

Zeer mooie bouwtekening waar reeds goed is over nagedacht precies.
In ieder geval welkom hier op het forum :good:

Ronny V

Bericht door Ronny V »

Welkom bij de koivrienden en....wat een introductie. ;OK;
Met de plannen de welke je laat zien weet je zeker al waarmee je bezig bent en heb je je zeker al goed ingelezen op het forum.
Persoonlijk zou ik ook gaan voor twee bodemdrains. Gezien je toch met afsluitkranen werkt kan je altijd bij regelen waar nodig. Achteraf ééntje bijsteken is haast onbegonnen werk.

jocca

Bericht door jocca »

wat ben ik jaloers als je dit zo kan uittekenen !!.
Mooie vijver waar al zeer veel is over nagedacht,
ik zou ook 1 extra bodemdrain steken,
de zijdrain en de skimmer zou ik ook in 110 mm leidingen doen ... zie het nut niet in van die kleinere diameters.
Zeker in de herfst ga je tevreden zijn als die skimmers wat harder werken.
Je hoeft dan enkel een iets grotere airlift te steken (maak die stijgbuis maar diep genoeg).

Persoonlijk ben ik niet zo happig om alles met matten te gaan vullen, je zal een zeer groot verlies aan flow hebben, ook met die keerschotten zal het er niet veel goeds aan doen.
Waarom niet opteren om na uw crielzeef een statisch bed te steken, daarna BWB en daarna nog 1 mattenkamer en gewoon die tussenschotten er uit halen.
Dan krijg je een veel betere flow zonder dat je weerstand hebt.
Bij uw BWB en SB steek je dan gewoon een schot met gaatjes, uw matten kan je eventueel nog met 1 schot werken.

Op die manier ga je zeker alle kleine vuil er uit halen en naar gebruiksgemak kan je bijna niet beter zitten.

Wat betreft gebruiksgemak ... hopelijk heb je een rubberen bootje als je uw filter eens moet uitspoelen ...
en daarbij komen we bij mijn grootste opmerking ... je kan uw filter niet uitkuisen zonder acrobatische toeren uit te halen (crielzeven uitschuifen en dergelijke gaan allemaal veel gemakkelijker worden).
Ik zou de filter aan de kant van het gazon steken en de vijver tot tegen de schutting laten komen (is die ook meteen 25% groter ongeveer).
De spoelput kan je dan laten zitten waar die nu zit, enkel uw bakken ga je veel gemakkelijker kunnen bereiken indien je die matten wil vervangen of als er ergens een probleem zich voor doet.

bazzio

Bericht door bazzio »

Je hebt er al goed over nagedacht en netjes voorbereid moet ik zeggen.

Grotendeels eens met Jocca. Idd een extra bodemdrain voorzien alhoewel ik mijn vijver met 35m3 ook redelijk schoon kan houden met maar 1 bodemdrain (wie verzint dat... maar helaas erfenis van vorige eigenaar).
Ik kan niet in je budget kijken maar ik zou ipv een 4 kamerfilter naar een trommelfilter met bwb kijken... naar een trommel wil je uiteindelijk toch toe is mijn mening.

Als je het houdt zoals nu dan: Het schot in de 1e (zeef)kamer er uithalen (of demontabel genoeg maken) , heb ik ook moeten doen ivm rond blijven dwarrelen van vuil. Ik heb wel een 440L bak met minder bezinkruimte onderin (loopt taps). Ik zou idd ook een statisch bed maken maar dan wél met een keerschot, je wil je stroming van onder naar boven door een statisch bed hebben voor maximale werking. In de 3e kamer zou ik ook een bwb maken, het schot maakt daar niet veel uit.
Oh ja en al het leiding werk van en naar filter gewoon 110 mm maken.

jocca

Bericht door jocca »

@ bazzio,
je kan er ook voor opteren om eventueel 2 doorvoeren te steken van 160 mm helemaal onderaan uw crielzeven,
zo ga je normaal onder het SB uitkomen.
Wij gaan hier hier in ieder geval zo doen (2x160 of misschien kijken of ik er 4x110 mm in kwijt kan (2 zeven naast elkaar).

deglasblazer

Bericht door deglasblazer »

Wow Marcel, wat een tekening! Schitterend gewoon, ik ga dit blijven volgen want mijn filterlijn gaat ook zo worden! Het is volgens mij idd ook belangrijk dat je er rekening mee moet houden dat je op een gemakkelijke manier je filter kan reinigen. Ik heb nu een klein quarantaine vijvertje en als je ziet welke toeren ik wekelijks moet uithalen om de meerkamerfilter te reinigen! In het begin is dit niet zo erg maar als ik dit zo een paar jaar zou moeten doen dan vrees ik dat er veel vuil gaat blijven zitten en de waterkwaliteit superslecht wordt.

Ik ga in mijn filterlijn ook rekening houden dat ik na een paar jaar sparen er toch een degelijke trommel in kan krijgen want als je leest hoeveel voer je je koi's moet geven als ze 60cm zijn dan heb je toch een degelijk filter nodig waar je minder werk mee hebt. We worden er ook niet jonger op hé!!

Succes met je nieuwe vijver!

wadapatja

Bericht door wadapatja »

Netjes gemaakt. Zou dat ook graag kunnen. Maar ik neem altijd genoeg papier en dat doe ik de volgende dag gewoon weer enz. enz.

Ik wil me niet echt bemoeien met de filtratie want dat is al vaak genoeg voorbij gekomen. Maar!
Een mattenkamer zou ik niet meer aan beginnen. Je zou wel een 2tal matten rechtop met 5cm tussenruimte achter elkaar kunnen plaatsen. Zo kun je ze makkelijk verwijderen om ze te spoelen. Echt een dik pakket met matten ben ik niet zo wild van. Je krijgt daar makkelijk plekken met stilstaand water.
En de vijver zelf maak je 2 schuine wandjes in. Ik zou dat in alle 4 hoeken maken. Hoe meer rond hoe beter de stroming in de bak.
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift. 22kuub/uur, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.

Knerreper

Bericht door Knerreper »

Hallo koivrienden,

Bedankt voor jullie welkom en input op mijn posts. Als ik jullie adviezen mag samenvatten:
- 2 bodemdrains in plaats van 1
- alleen 110mm gebruiken ondanks de beperkte gewenste flow (had ik kunnen zien aankomen)
- let op doorstroming filter bij gebruik van keerschotten en kamers vol matten
- grotere vijver
- trommelfilter aanschaffen

@nou ja, bijna iedereen: een 2e bodemdrain wordt meegenomen. Tevens wordt de skimmer 110mm.

@Ed: de afmetingen blijven zoals ze zijn. In de tuin die ik heb is dit mooi in balans. En 25 kuub vind ik zelf al heel wat eigenlijk. Dit is al een veelvoud van wat ik oorspronkelijk in gedachten had :wink:

@Bazzio: een trommel; gaat even niet lukken. Hoewel ik geen hard budget heb (ik ken mezelf... dit werkt toch niet zodra er een compromis gesloten moet worden) is een trommel even niet voor mij. Heb nog zat op de verlanglijst staan zeg maar.

@Jocca: ja ik heb nog ergens een opblaasbootje in de schuur liggen. ben alleen niet van plan deze steeds tevoorschijn te halen. Zelf maak ik me geen zorgen over de onderhoudbaarheid. Voor de duidelijkheid van de tekeningen waren een aantal dingen niet weergegeven die nu wel in beeld zijn.
64526
Een dekseltje maakt de zeven vrij gemakkelijk toegangkelijk. Eventuele problemen in de kamers worden opgelost door op de deksels plaats te nemen. Dit moet te doen zijn. Momenteel maak ik mijn filter 2x per jaar schoon (einde en begin seizoen) en hoef ik hier normaalgesproken maar 2x te komen (hoop ik althans).
64527
In de spoelput komt een rooster. De hendels van de kranen zijn vanaf de bovenkant te bereiken.

@ Wadapatje: de schuine hoek was in eerste instantie alleen voor de symmetrie omdat ik de skimmer in de hoek wil. Echter zie ik het nut er wel van in. Nu met 4 afgeschuinde hoeken.

En dan heb ik nog wat nieuws. Ik wou dit gedeelte voor mezelf houden en dit "bouwfase 2" noemen. Echter heb ik wat zaken over het hoofd gezien en ben ik noodgedwongen om nu al na te denken over de uitvoering.

Ik zou graag het filter uit het zicht hebben, waarbij de ruimte niet verloren gaat. Met andere woorden: het moet esthetisch gezien iets toevoegen aan het geheel. Menig filter is verwerkt onder een terras maar hoe ga je hiermee om bij een verhoogde vijver :unknown: Ik heb iets bedacht. Zei het bijzonder ambitieus.

64528
Het betreft: een plantenfilter???

64531"
This is where the magic happens! Maar wat gebeurd er dan!?

64532
Nou dit dus. Met de zwengel kun je de plantenbak verrijden

64529
Middels tandheugel en wat tandwielen om een lekker koppeltje te genereren is het de bedoeling een stalen frame 750mm te verplaatsen

64530
De as loopt door naar de andere kant zodat het karretje aan 2 kanten wordt aangedreven. Gezien scheef trekken niet te corrigeren is, is een constante aandrijving noodzakelijk.

Grootste probleem is het gewicht. Ik heb getracht een constructie te bedenken voor een volwaardige waterbak maar dit is niet te doen (met name door de overspanning). Het geheel zou al snel 1000kg gaan wegen. Ik heb de inhoud van de bak teruggebracht tot 250L zodat het gewicht relatief beperkt blijft.

64533

64534

Hebben jullie zoiets al eens gezien? Ik heb namelijk niets gevonden wat mij kan helpen bij dit ontwerp. Wat is jullie gedachte hierover? Ik geef het kans van slagen al zal het best een paar grote vloeken opleveren.

gr. Marcel

jocca

Bericht door jocca »

2x de ganse filter kuisen per jaar met een koivijver is een grote utopie hoor, je zal dit echt wel vaker moeten doen en dan zal het nog zo handig zijn dat de bakken makkelijker toehankelijk zijn. Je blijft nu eenmaal geen 30 jaar jong jammer genoeg.

De plantenfilter is bijzonder ingenieus, maar ik vrees dat je uw streefgewicht van 250 kg nooit of te nimmer gaat halen, je zal zeer vlot boven dit gewicht gaat.
Uw frame om dit te dragen alleen zal al zoveel wegen. Doe daar nog uw blauwsteen bij (ooit al eens een stuk blauwsteen van 100 cm lang en 30 cm breed met 3 of 4 cm zitten dragen ...? Hier heb je meer dan 3 meter.
Ik denk dat je bij die 1000 kg mag blijven als streefgewicht.

Wat betreft het mechanisme - hier heb ik geen kaas van gegeten.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”