Ontwerp zwemvijver Boxtel

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Robert71

Ontwerp zwemvijver Boxtel

Bericht door Robert71 »

Eindelijk is het dan zo ver. Wat begon met een grap wordt bijna werkelijkheid. We gaan een zwemvijver bouwen!

In de zomer, toen ons kleine zwembadje voor de zoveelste keer groen was geslagen, waren we er helemaal klaar mee. Steeds dat chloor toevoegen was het niet. Zullen we dan toch maar voor een echt zwembad gaan? Na een bezoekje aan een zwembadbouwer waren we alleen niet al te enthousiast. Het was wel mooi, maar uiteindelijk blijf je toch een blauwe bak in je tuin hebben, terwijl wij altijd een landelijke stijl nastreefden van ons huis. Dus dit gaf toch wel een dubbel gevoel.

Toen we dit dilemma bespraken met een vriend wees hij ons op een zwemvijver. Het water was natuurlijk, de folie was donker en de filtering werd gedaan door planten. Al snel waren we enthousiast over de mooie zwemvijvers die je op het internet kunt vinden. Maar toen..... Een zwembad is makkelijk. Je bouwt een bak, chloor erin, verwarming erin, afdekzeil erover en zwemmen maar.

Maar in een zwemvijver vonden we ineens allerlei verhalen en tegenstrijdigheden. Hoe houd je het water gezond. Hoe voorkom je hevige algengroei en hoe krijg je het warm. Dat zijn vragen die bij een zwemvijver niet zo simpel te beantwoorden waren. Iedereen had een andere mening en goede richtlijnen zijn er niet.

Na veel onderzoek en lezen werd het traject ernaar toe zelfs een hobby. Het werd steeds leuker om dingen te willen weten. Om je erin te verdiepen. Om te zorgen dat je door de bomen weer het bos ziet... Uiteindelijk is het zo ver. We zijn overtuigd dat we nu een vorm hebben die past bij onze stijl. Dat we een concept hebben gekozen wat gezond is, schoon is en duurzaam water oplevert waar we jarenlang ontzettend veel plezier aan zullen beleven samen met de kinderen.

Ik hoop dat jullie genieten van mijn ervaringen. Mocht je vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik het graag.
Robert71

Re: Ontwerp zwemvijver Boxtel

Bericht door Robert71 »

Toen we begonnen met het serieus nadenken over een zwemvijver hadden we voor onszelf een budget vastgesteld wat in onze ogen reëel leek. Maar toen we hiermee naar enkele zwemvijver bouwers gingen kwamen we erachter dat we dit nooit konden betalen. Wat dan…. Of niet bouwen, of deels zelf.

Natuurlijk zijn er dingen die je zeker nooit zelf kunt doen, zoals folie, maar hoe zit het met de rest.
Dan komt het. Als je zelf een huis wil bouwen kun je nog naar een onafhankelijke constructeur gaan die een geweldig gebouw ontwerpt, wat je kunt laten bouwen of zelf kunt bouwen. Maar dat gaat bij een zwemvijver niet. Degene die ze ontwikkeld bouwt ze ook. Als je zelf wilt bouwen dan kom je snel uit op discussies van KOI vijver bouwers. En ook al worden er de mooiste Koi vijvers gebouwd en heb ik ook vele foto´s gezien van de mooiste vijvers… In onze zwemvijver zwemmen geen dure vissen! Is het ontwerp dan wel echt hetzelfde?

Pff. Wat nu? Toen ineens kwam ik op diverse blogs. Wat een verhalen waren er hier en wat een adviezen. Naast Koivrienden heb ik ook heeel erg veel gehad aan schonevijver.nl Hier werd ook duidelijk het verschil uitgelegd tussen een zwemvijver en een vijver… Dit leek ergens op. Eindelijk had ik het gevoel dat zelf ontwerpen wel degelijk in de mogelijkheden lag. Dus alle vragen zoals; Upflow of downflow, Wat is de beste voorfilter, Wat voor pompen, Hoeveel lava, etc, etc… kon je hier beantwoord krijgen… Wat geweldig. Erg bedankt allemaall!!

Dus de beslissing om zelf te gaan bouwen kwam een stuk dichterbij. Het besluit is ondertussen dus genomen. In de volgende delen van mijn verhaal ga ik dieper in op de volgende zaken:
1) Het ontwerp
2) De constructie
3) Leidingwerk
4) De folie
5) Electra
6) Filter / Pompput
7) Platen
8) Afwerking.

Hopelijk vinden jullie het, ondanks ik geen Koi vijver bouw, het toch interessant. Morgen gaan we verder met de constructie, dus het volgende deel van mijn verhaal volgt snel.548725487354871
Robert71

Bericht door Robert71 »

Wij vonden het lastig om een mooi ontwerp te maken. Toen we het huis gingen bouwen hadden we al meteen een idee hoe het eruit moest zien. Maar bij het ontwerp van een zwemvijver een stuk minder. We wilden uiteindelijk wel een vierkante bak om in te kunnen zwemmen, dus zoals een zwembad. Maar het lastigste was het ontwerp van hoe het plantenfilter eruit moest zien, waar terrassen zouden komen. Of we een overkapping zouden doen, waar die zou moeten komen en hoe die eruit moest zien. We hadden ondertussen tientallen ontwerpen gemaakt, tot een bevriende architect met een biertje erbij wat ging schetsen.

Na drie schetsen waren we overtuigd van het ontwerp. Zo zie je toch maar opnieuw. Ieder zijn vak. nog wat gepraat over wat kleine details, maar na weken van zelf ontwerpen, waren we er uiteindelijk na een gezellige avond met vrienden toch uit. Het ontwerp stond vast. Dit zal het gaan worden.

Dus een vierkante bak van 10x4,5m en daarnaast een PF in de vorm van een driehoek van 20m2. Over het PF komt een "zwevend" terras met een overkapping en aan de lange kant van het zwembad komt nog een terras.5488654865
Robert71

Bericht door Robert71 »

Toen het duidelijk was welke vormgeving we wilden, moesten we dus ook gaan bepalen hoe we het gingen bouwen. Daarover verschillen de meningen nogal zoals jullie weten. De ene gaf aan om te metselen en een smeervloer erin te smeren. Anderen hadden het over stalen of houten wanden.

Maar ik las ook wel verhalen van mensen die vijvers of zwembaden hadden gebouwd, waar toch wanden gingen scheuren. Dat wil ik liefst voorkomen. Op aanraden van een vriend, de architect, toch maar even geschakeld met iemand die er verstand van had. Die gaf aan dat metselen met murfor om de laag een optie was, maar nog beter was beton storten.

Bij zwembaden wordt dit ook gedaan. Daar doen ze het uiteraard met prefab beton wanden, maar bij zelfbouw zie je vaak tempex blokken die ze volstorten. Maar als je je verdiept in die blokken, dan kom je erachter dat de kwaliteit van deze blokken voor de zwembadbouw de wensen over laat. Vaker hoor je dat tijdens het beton storten de blokken kapot klappen en de beton de vijver instroomt.

Na een zoektocht op het internet kwam ik echter bij een bedrijf in Liempde (Bouwbedrijf Koppen) die een geheel nieuw bouwsysteem hebben ontwikkeld en leveren. Dit werd verkocht onder ABC Bouwsysteem. Dit is ook een Isolatie blok die vier keer zo sterk is dan de blokken van de zwembad bouw en waarvan de constructie methode ook nog eens meer mogelijkheden biedt. Na een ontzettend positief gesprek kwamen we eigenlijk direct tot een overeenkomst.

De zwemvijver wordt een betonnen vloer, waarin stekken meteen mee worden gegoten. Vervolgens worden de isolatie blokken als legoblokken opgestapeld. Dit is kinderspel, maar wel een heel mooi systeem. Als de blokken zijn gestapeld, wordt de wapening erin gehangen en worden de blokken vol beton gegoten.

Hiermee zijn de wanden mooi afgewerkt, supersterk en meteen goed geisoleerd, wat bij een zwemvijver mooi een prettige bijkomstigheid is.

Omdat de wanden goed geisoleerd zijn heb ik ook de vloer geisoleerd. Ik weet dat daar de meningen ook over verschillen. En ja, met verdamping gaat de meeste warmte aan het oppervlak verloren. Maar overdag, als het buiten 25 graden is en het water nog kouder is verdampt het nog niet zo hard. Daarentegen is de grond, en dus de beton van de vloer, wel altijd rond de 12 graden. Dus via het oppervlak warmt het water op en via de vloer koelt het af. Aangezien we niet gaan verwarmen is elke graad die we kunnen winnen door isolatie meegenomen toch. 548765487554874
Robert71

Bericht door Robert71 »

Afgelopen week hebben we gelukkig gestort. Ik was blij dat we dit eindelijk konden doen. Je merkte door het slechte weer dat onze bak het wel zwaar begon te krijgen. De drain hield gelukkig nog wel het meeste water eruit, maar je merkte wel dat de wanden begonnen te verzakken en toch enkele keren wat zand uit de bak moeten scheppen. Dat is uiteraard niet meer zo handig als er beton netten liggen.

Daarnaast was het ook zo dat door bij heftige regen de isolatie begon te drijven, dus als dat nog vaker gebeurde werd de kans om schade aan de isolatie bak groter. Dus gelukkig kon er worden gestort. De dag dat er werd gestort regende het wel in de ochtend. Voor de beton is dit goed, maar voor het afwerken niet. De aannemer was gelukkig hier ook niet zo tevreden over, en ondanks dat hij alleen maar glad zou trekken wilde hij het zelf toch netter opleveren.

Aan het eind van de dag, toen het al enkele uren droog was en de beton al wat was aangetrokken kwam hij terug en heeft nog enkele uren zitten afwerken. Uiteindelijk was de bak mooi glad. Ook tijdens en na het storten liep hij steeds met de laser rond om te zorgen dat de beton en de putten helemaal op hoogte bleven. Prima vakwerk.548775487854879548805488154882548835488454885
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hoi Rob,

U bent hier zeker de enige niet die een zwemvijver bouwt en komt in grote lijnen overeen met koivijver, enkel de filtering en het aantal bodemdrains is doorgaans uitgebreider :wink:

Veel succes verder en voornamelijk veel mooi en droog weer toegewenst

Prima plan om te isoleren :good:

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Robert71

Bericht door Robert71 »

hoi Marc,

Ik las hier inderdaad vele interessante verhalen van zwemvijver bouwers en koibouwers. Maar er is niet 1 advies. Iedereen heeft zijn eigen mening over bouwen, filteren, etc, etc... Daarom kost het zo veel tijd om tot een goed ontwerp te komen. Het kost veel tijd, maar is wel ontzettend leuk om te doen.

En natuurlijk zitten hier veel vijverbouwers die ontzettend veel ervaring hebben in het bouwen van mooie en gezonde vijvers. Dan weet je wel wat er nodig is voor een goede vijver. Maar als je dit voor de eerste keer doet is het best een gepuzel en gezoek.

En wat het ook nog is, is dat ik heel veel mooie verhalen heb gelezen, maar ook veel horror verhalen. Ook van zogenaamde "professionele" vijverbouwers. Daardoor ben ik dan wel meteen extra voorzichtig in het maken van keuzes. Daarom blijf ik ook maar vragen stellen tot ik volledig overtuigd ben van het antwoord, zoals mijn vraag over de skimmers.

Maar zoals ik al zei. Wel ontzettend leuk. Daarom vind ik het ook leuk om mijn ervaringen te delen. Ik hoop dat ik er mensen mee aanspreek.
Jeweetje

Bericht door Jeweetje »

Leuk om te volgen, we zijn bijna klaar met onze zwemvijver.
Idd veel tegenstrijdige verhalen op forums, maar er zijn meerdere wegen naar Rome.
Gezien de grote van je vijver en daarmee de hoeveelheid te verplaatsen kuubs water is een airlift
Geen overbodige luxe om stroomkosten betaalbaar te houden.
Succes
Robert71

Bericht door Robert71 »

hoi Jeweetje,

Als jij bijna klaar bent, ben ik benieuwd hoe jou zwemvijver eruit ziet. Ik heb net gekeken naar je discussie over de airlift. Aan de hand van de schets lijkt het een mooi project, maar uiteraard zeggen foto´s meer dan een schets. Dus ben benieuwd.

Ik besef dat met een airlift de stroomkosten verlaagd kunnen worden. Maar toch gaan wij hier niet voor. Als ik jou schets zie dan lijkt het alsof jij voor het downflow systeem gaat. Dus het water loopt van boven naar beneden door je plantenfilter. Dan gaat het naar je airlift en wordt weer omhoog gepompt en naar de andere kant van de vijver verpompt. In ons geval gaat het net andersom. Wij gaan voor het upflow principe. Dus we pompen het water onderin het PF en dan gaat het naar boven. Daar heeft een airlift meer moeite mee begreep ik.

Daarnaast, zoals Marc ook al aangaf, is een airlift moeilijker af te stemmen. Dus wij kiezen voor een energie zuinige pompt. Van Oase en nog een paar andere heb je tegenwoordig ook pompen die net 100W verbruiken. Als ik in de zomer zo´n 250W aan energie verbruik voor een pomp en in de winter minder dan de helft dan is dat nog wel te overzien.

Maar zoals gezegd, gezien jou schets lijkt met het me bij jou beter toepasbaar, dus begrijp dat jij er wel voor gaat. Heb je ooko foto´s?
Jeweetje

Bericht door Jeweetje »

Zal bij gelegenheid ons verslag vd bouw eens bijwerken.
Ga idd voor downflow, airlift retour gaat door planten filter op 40cm diepte zwemdeel in.
Tevens met pomp voor voldoende stroming naar andere zijde van zwemdeel.

Ga je wel een grof filter plaatsen alvorens onderin je plantenfilter in te voeren?
Anders kun je een bezinkruimte onder je plantenfilter voorzien.
pompen in een aparte droge pompput ivm elektrocutie gevaar.

De inhoud van je vijver dient voor goede waterkwaliteit om de 2-3 uur door je plantenfilter
gepompt te worden.
pomp debieten worden altijd vermeld onder ideale omstandigheden, dwz 0m opvoerhoogte.
Daar je upflow gaat werken zal je een pomp moeten kiezen die druk (dus opvoerhoogte) kan leveren.
Dit type pomp gebruikt meer stroom, met toename opvoerhoogte neemt debiet af.
Kies iig ruime diameter voor je leidingwerk 75 of 90 mm.
kijk voor pompen zeker ook eens naar reddevil, blue eco en Messner ecotec plus.
25 watt minder stroomgebruik scheelt op 5 jaar ruim 300 euro aan stroomkosten waarmee de duurdere pompen zich snel terug verdienen.
Robert71

Bericht door Robert71 »

Ja. Ik ga twee separate lijnen maken. De ene gaat vanaf 2 bodemdrains naar een boogzeeffilter en dan naar een 20m3 pomp en dan onderin het plantenfilter. Onder het plantenfilter zit 50cm ruimte. Dit had niet gehoeven, maar dan moest de betonwagen twee keer komen Voor de vloer. Dat woog niet op tegen wat extra beton voor de wanden.

De andere lijn gaat vanaf twee slimmers, naar een boogzeeffilter, naar een 10m3 pomp, naar een Uvc lamp, en dan via twee inspuiters bovenin de bak weer het zwemdeel in. Die is dus puur voor het skimmeren.

Wat leidingen betreft, daar zijn de meningen ook verdeeld over. Een te dikke leiding hoor ik ook dat dat niet goed is, want dan is de stroomsnelheid te laag.

Ik was me nu inderdaad aan het verdiepen in pompen. Bedankt voor je tips. Ik zal die merken eens bekijken.

Heb je trouwen ook verlichting gemaakt? Zo ja, ben ik benieuwd hoe je dat hebt gedaan.
Jeweetje

Bericht door Jeweetje »

Bij leidingwerk ca 1m/s stromingsnelheid aanhouden te snel, krijg je turbulente stroming wat weerstand en dus drukverlies tot gevolg heeft, te langzaam vervuiling als gevolg van bezinking in de leidingen.
Mi liever iets te groot dan te klein.

Heb 6 stuks multifunctionele muurdoorvoer 50mm gebruikt icm auga led verlichting.
Hebben nog enigszins betaalbare oplossing, anders zwembadverlichting maar nogal prijzig.
Robert71

Bericht door Robert71 »

Heb je er al water in staan? Heb je geen lekkage bij je verlichtingdoorvoer gehad?
dirkp

Bericht door dirkp »

Hoi Ik ben ook bezig met een zwemvijver.
Bij ons zijn de wanden van de vijver wel niet gemetst en de bodem is gewoon grond.
Plantenfilter ligt 40 cm hoger dan vijver en werk ook met upflow.
Zwemstuk is 8 op 5.5 m en 1.5 m diep.
plantenbak 5.5 op 3 m en 1.2 m diep.

Geen bodemdrains wel 1 afzuiging op 20 cm van bodem om koude water van beneden naar boven te halen.
Er komen ook 2 skimmers op en alles rechtsreeks in de holle ruimte onder de lava.
Buizen en pompen moet ik nog aan beginnen.
Zwemgedeelte staat voor de 3/4 vol water was bang dat anders grondwater de folie zou omhoogduwen.
Robert71

Bericht door Robert71 »

hoi Drik,

Heb je hier ook ergens foto´s van je zwemvijver? Benieuwd naar hoe het er uit ziet. De grootte is ongeveer gelijk aan de onze.
Heb je helemaal geen wandversteviging?

Wat voor zeil heb je gebruikt?

groeten
Rob
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”