ik zou zo'n meeting ook wel willen bijwonen. hoewel,... mijn 2 voornaamste hobby's zijn koi en wijn. voor beide geldt: hoe meer je er van kent, hoe duurder het wordt. Als je de foutjes kent, wil je ze niet meer en koop je duurder.
Ik doe mee als het over body, huidkwaliteit en toekomstperspectieven gaat. Liefst niet te veel over variëteiten.
@marcje: we hebben ooit een lezing van Van Reusel bijgewoond. Remmember? Da's zo lang geleden...toen konden de koi nog praten. Er was toen net een eerste koiforum in Belgie. Er moeten toen nog koivrienden zijn geweest. Aad?
Hoe beoordelen ? Tips And Trics ?
Re: Hoe beoordelen ? Tips And Trics ?
Hoi Dirk,
Ik kan mij die lezing nog zeer goed herinneren ! toen iedereen zijn plekje ingenomen had vroed de heer van Reusel am publiek of ik aanwezig was. Even dacht ik, ' nu gaat het komen ' , want trachten destijds wat kritische vragen te stellen en incidenteel wat tegengas te geven bij zijn koibeoordelingen, zijn reactie daarna pakte voor mij gelukkig heel anders uit
Daarna heb ik nog veel van dergelijke lezingen bijgewoond, welke allemaal leerzaam zijn geweest ! Tegenwoordig vind ik het persoonlijk een stuk leuker en leerzamer om met mede koigekken / dealers Koi live te bediscussiëren, buiten het meestal aangenaam samen verpozen, is dat toch ook heel leerzaam, met de praktijkvoorbeelden in het vizier. Nu is het denk ik voor koivrienden lastig om dit te organiseren, zo met live Koi....
Zeker beginnende hobbyisten zou ik echt willen aanraden om de gebruikelijke koitermen - zoals Kiwa, Shashi e.d ... - aan te leren. Nee, niet uit decadente overwegingen, gewoon omdat het handig is. Stel je voor, je staat bij een dealer en er worden meerder Koi in een bowl op aanvraag van een aspirant koper geplaatst, het is dan echt een aanrader om te kunnen volgen wat er besproken wordt. In het andere geval, vragen en nog eens vragen .....zo wordt je het snelste wegwijs als het om de technische kant van Koi gaat.
( Wijn ben ik zeker de laatste jaren ook meer en meer gaan waarderen, dat moet ook wel, met een vrouw die daar de koicentjes mee verdiend
)
Ik kan mij die lezing nog zeer goed herinneren ! toen iedereen zijn plekje ingenomen had vroed de heer van Reusel am publiek of ik aanwezig was. Even dacht ik, ' nu gaat het komen ' , want trachten destijds wat kritische vragen te stellen en incidenteel wat tegengas te geven bij zijn koibeoordelingen, zijn reactie daarna pakte voor mij gelukkig heel anders uit

Daarna heb ik nog veel van dergelijke lezingen bijgewoond, welke allemaal leerzaam zijn geweest ! Tegenwoordig vind ik het persoonlijk een stuk leuker en leerzamer om met mede koigekken / dealers Koi live te bediscussiëren, buiten het meestal aangenaam samen verpozen, is dat toch ook heel leerzaam, met de praktijkvoorbeelden in het vizier. Nu is het denk ik voor koivrienden lastig om dit te organiseren, zo met live Koi....
Zeker beginnende hobbyisten zou ik echt willen aanraden om de gebruikelijke koitermen - zoals Kiwa, Shashi e.d ... - aan te leren. Nee, niet uit decadente overwegingen, gewoon omdat het handig is. Stel je voor, je staat bij een dealer en er worden meerder Koi in een bowl op aanvraag van een aspirant koper geplaatst, het is dan echt een aanrader om te kunnen volgen wat er besproken wordt. In het andere geval, vragen en nog eens vragen .....zo wordt je het snelste wegwijs als het om de technische kant van Koi gaat.
( Wijn ben ik zeker de laatste jaren ook meer en meer gaan waarderen, dat moet ook wel, met een vrouw die daar de koicentjes mee verdiend

Misschien dat een koi dealer van 1 van de sponsors dit ziet zitten ? Graag heb ik je erbij voor de tegengas AVG
Voor de dealer wat reclame en voor ons een leerrijk proces.
Het is maar een ideetje
grts

Voor de dealer wat reclame en voor ons een leerrijk proces.
Het is maar een ideetje
grts
Vijver DavyDK http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... 17&t=13299
13,5 m³
Vortex 500 liter met Answer
2 kamerfilter, Jap Mat + KSB²
Uv Lamp 40 watt
Airlift gebruiker
13,5 m³
Uv Lamp 40 watt
Airlift gebruiker
Ik zou ook zeggen ga eens bij een koidealer langs die tijd neemt om uitleg te geven over de technische aspecten van een koi ,en die uitlegt waarom die beter is dan die andere en zelfs de mindere punten durft te zeggen over een koi .Het moet dan wel een dealer zijn waar het de moeite is om een koibeoordeling te doen met koi die het waard is en de verschillen wil/kan laten zien .Niet zomaar van ...dat is een mooi patroontje en die niet .
en zoals Aad al aangaf vragen en nog eens vragen .als je niet WIL leren dan leer je niets .
Ik weet bijvoorbeeld wel dat hoe meer je weet hoe meer je te weten komt dat je zeer weinig weet ,weet je
.
En als je denkt te weten hoe een koi zal evolueren dan pats ,zal je zien dat het helemaal de andere kant op kan gaan .Maar de hoihobby is zo geweldig omdat er geen zekerheden zijn en die maken het spannend en leren je respect krijgen voor koi die Mooi, technisch goed EN groot worden/zijn .
Je kan het leerproces ook niet forceren en het is een leerschool over vele jaren en dat maakt het ook interessant want zo geraak je nooit uitgekeken of gepraat over de KOIhobby .
Je kan een koi ook ¨lezen¨door de termen en namen vanbuiten te leren maar het is dikwijls ook een combinatie ,omdat elke koi op zijn/haar snelheid evolueert kwa kleuren of huidkwaliteit of zelfs het moment van de beoordeling naargelang de situatie waarin de koi op dat moment zwemt .
Het is weer veel te lang geworden
maar ik wil graag mee helpen met mijn visie te geven over koi als er interesse voor is .
Wat ik ook nog kwijt wil is dat je veel meer ziet in een bowl/meetbak dan een foto of filmpje ,en vooral de bouw dan bedoel ik .grtjs
en zoals Aad al aangaf vragen en nog eens vragen .als je niet WIL leren dan leer je niets .
Ik weet bijvoorbeeld wel dat hoe meer je weet hoe meer je te weten komt dat je zeer weinig weet ,weet je

En als je denkt te weten hoe een koi zal evolueren dan pats ,zal je zien dat het helemaal de andere kant op kan gaan .Maar de hoihobby is zo geweldig omdat er geen zekerheden zijn en die maken het spannend en leren je respect krijgen voor koi die Mooi, technisch goed EN groot worden/zijn .
Je kan het leerproces ook niet forceren en het is een leerschool over vele jaren en dat maakt het ook interessant want zo geraak je nooit uitgekeken of gepraat over de KOIhobby .
Je kan een koi ook ¨lezen¨door de termen en namen vanbuiten te leren maar het is dikwijls ook een combinatie ,omdat elke koi op zijn/haar snelheid evolueert kwa kleuren of huidkwaliteit of zelfs het moment van de beoordeling naargelang de situatie waarin de koi op dat moment zwemt .
Het is weer veel te lang geworden

Wat ik ook nog kwijt wil is dat je veel meer ziet in een bowl/meetbak dan een foto of filmpje ,en vooral de bouw dan bedoel ik .grtjs
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .
Er word ook teveel gekeken zoals het volgens de boekjes zou MOETEN zijn ,ik bedoel de regeltjes en perfectie voor op een koishow .Zo zijn er toch bijna geen koi gewoon te koop .
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .
Dat is waar polleke , perfectie heeft zijn prijs, en is niet voor iedereen ook niet, maar mij gaat het er om dat je toch nog naar een koidealer kunt gaan zonder er buiten te stappen met twijfels, wat je ook gekocht hebt, en waar je dan ook belang aan hecht.
Ik lees vaak, als je de koi mooi vind, dat is toch het belangrijkste. En dat is ook waar, maar als je nadien iets leest zie je dat je koi toch wel veel of enkele puntjes heeft die je dan opeens niet aanstaan.
Zoals je zegt, hoe meer je weet, hoe meer je ziet dat je niet veel wist. Daarom deze topic, zodat je ergens weet wat je koopt. Een koi kopen doe je niet op 5 minuten. Je bekijkt hem eerst goed. Ik zit graag een uur naar de koi's te kijken bij de dealer. En als ik dan nog eens wist waar ik naar zou moeten kijken.
Het boek van jos aben heeft me al een zeer goede start gegeven vind ik. Echt leerrijk. Graag in de toekomst zou ik dit live graag eens wat meer beleven met mensen die zeggen op wat je moet letten.
Bepaalde dealers (sponsors) helpen heel heel heel goed, maar toch mis ik een buitenstaander met een objectieve mening op dat moment. En je kan dan alleen maar zelf veel leren.
grts
Davy
Ik lees vaak, als je de koi mooi vind, dat is toch het belangrijkste. En dat is ook waar, maar als je nadien iets leest zie je dat je koi toch wel veel of enkele puntjes heeft die je dan opeens niet aanstaan.
Zoals je zegt, hoe meer je weet, hoe meer je ziet dat je niet veel wist. Daarom deze topic, zodat je ergens weet wat je koopt. Een koi kopen doe je niet op 5 minuten. Je bekijkt hem eerst goed. Ik zit graag een uur naar de koi's te kijken bij de dealer. En als ik dan nog eens wist waar ik naar zou moeten kijken.

Het boek van jos aben heeft me al een zeer goede start gegeven vind ik. Echt leerrijk. Graag in de toekomst zou ik dit live graag eens wat meer beleven met mensen die zeggen op wat je moet letten.
Bepaalde dealers (sponsors) helpen heel heel heel goed, maar toch mis ik een buitenstaander met een objectieve mening op dat moment. En je kan dan alleen maar zelf veel leren.
grts
Davy
13,5 m³
Uv Lamp 40 watt
Airlift gebruiker
13,5 m³
Uv Lamp 40 watt
Airlift gebruiker
Er zijn altijd wel puntjes aan een koi die men fouten noemt ,en het is aan de koper of hij het waard vind om een koi wel of niet te kopen .De prijs/kwaliteit is ook altijd een vraagteken want waar hecht jij belang aan he .Van mij mag vb het patroon foutjes hebben en de huiskwaliteit iets minder zijn als de bouw maar goed is en de koi het in zich heeft om groot te worden
.Zo heeft ieder zijn/haar voorkeur hoe een koi moet zijn .Dat wil ook niet zeggen dat ik elke koi zo wil kopen want soms is het iets anders want anders kochten we ong dezelfde koi in onze vijvers .Ik gok ook wel eens graag met het opkomend sumi omdat dat spannend en meestal beter is naar de toekomst toe MAAR dan is de gok ook groter dat er geen mooie patronen tevoorschijn komen en dat doe ik dus ook niet met al de koi in de vijver .
Je kan op zoveel verschilende manieren naar koi kijken dat het altijd interessant blijft .Veel vragen stellen en willen leren is het slimste wat je kan doen
.

Je kan op zoveel verschilende manieren naar koi kijken dat het altijd interessant blijft .Veel vragen stellen en willen leren is het slimste wat je kan doen

Goed idee marc !
Ook interesse in een cursus koibeoordelen.
De cursus microscopie vond ik ook zeer geslaagd.
Een dikke proficiat aan de bezielers van dit forum, om er toch hun tijd in te steken !
Gr bart

Ook interesse in een cursus koibeoordelen.
De cursus microscopie vond ik ook zeer geslaagd.
Een dikke proficiat aan de bezielers van dit forum, om er toch hun tijd in te steken !
Gr bart

-
- Contacteer:
Hoi
Ik zeg altijd tegen hobbyisten die bij mij een koi kopen.
Neem hem een weekje in optie en kijk volgende week nog eens
goed naar de koi. beste is een goed koi maatje mee te nemen
met kennis en samen eens te kijken of de prijskwaliteit goed is.
Het is namelijk zo vaak als je de eerste keer een koi ziet ben je
verliefd en koop je de koi met je hart. Door je verliefdheid zie je
vaak dingen niet of wil je die niet zien. Een week later als de verliefheid minder
is kijk je met je verstand en dan koi bevalt nog steeds> dan pas neem je een
goed overwogen beslissing waar je geheel achter staat.
groet John
Ik zeg altijd tegen hobbyisten die bij mij een koi kopen.
Neem hem een weekje in optie en kijk volgende week nog eens
goed naar de koi. beste is een goed koi maatje mee te nemen
met kennis en samen eens te kijken of de prijskwaliteit goed is.
Het is namelijk zo vaak als je de eerste keer een koi ziet ben je
verliefd en koop je de koi met je hart. Door je verliefdheid zie je
vaak dingen niet of wil je die niet zien. Een week later als de verliefheid minder
is kijk je met je verstand en dan koi bevalt nog steeds> dan pas neem je een
goed overwogen beslissing waar je geheel achter staat.
groet John
zij die het wisten weten het niet.
zij die het niet weten wisten het wel.
zij die het niet weten wisten het wel.
- mart-ang
- Contacteer:
voor iedereen die hier interesse in heeft,
hou het forum goed in de gaten, hier gaan we zeker werk van maken en komen er nog op terug.
het zal weer een leerzame dag gaan worden
binnenkort meer info hierover, dus hou het forum goed in de gaten.
hou het forum goed in de gaten, hier gaan we zeker werk van maken en komen er nog op terug.
het zal weer een leerzame dag gaan worden

binnenkort meer info hierover, dus hou het forum goed in de gaten.
super 

13,5 m³
Uv Lamp 40 watt
Airlift gebruiker
13,5 m³
Uv Lamp 40 watt
Airlift gebruiker
Word daar nog werk van gemaakt of is dit reeds gebeurd?
mvg chris
mvg chris
Heb ook wel interesse.
Nooit te oud om bij te leren hé
Nooit te oud om bij te leren hé

ik heb hier ook wel interesse voor
Do-It 30M³ combi trommel + BWB met DO-IT Mutag BioChip's & 50 liter K1