Epipactis Palustris

De meest geschikte planten om de overgang te verzorgen van de droge naar de natte oever
Guyke

Re: Epipactis Palustris

Bericht door Guyke »

Hallo,

Even de woekerkracht van deze plant in beeld gebracht.
Zoals reeds gezegd groeit deze plant uit sluitend in steensplit hier ( geen grond of wat dan ook )
de plant heeft nu de begrenzing van de mand verlaten en is dus serieus aan de wandel gegaan.
Hij moet het toch duidelijk naar zijn zin hebben ( zie foto )
wespenorchis2 (1653 x 1124).jpg
mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Tomkoi

Bericht door Tomkoi »

Altijd leuk om hierover iets te lezen, want ken hier dan ook geen bal van. Die plant hou ik zeker in gedachten, mooi!
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
Tomkoi schreef: 27 apr 2019, 19:39 Altijd leuk om hierover iets te lezen, want ken hier dan ook geen bal van. Die plant hou ik zeker in gedachten, mooi!
deze plant bloemt in de maanden Juni, juli en augustus.
Nu dat deze een dikke bos aan het vormen is, zal als hij in bloei zal gaan een grote hoeveelheid aan bloempjes
gaan tonen waardoor hij gaat opvallen.

Soms sta je te kijken waarom een plant nu wel uitbundig gaat groeien of niet.
hier er zo een voorbeeld van.
dezelfde plant op hetzelfde tijdstip geplant een 50 cm uit elkaar
wespenorchis2 (1653 x 1124).jpg
wespenorchis1.jpg
zoals je ziet is de plant op de onderste foto niet zo uitbundig als de plant op de bovenste foto.
Ik ben wel tevreden dat de plant zeer snel is gaan vermeerderen want de paar sprietjes in het begin was maar treurig om aan te zien.

Daar de plant ook het gangpad over de filter wil gaan inpalmen is het aan de orde om er een begrenzing te gaan plaatsen
anders gaan we teveel plattrappen wat niet de bedoeling is.

De blaadjes die je ziet op de bovenste foto is van mijn exploderende waterkers. Deze dreigt alles te gaan overwoekeren.

mvg
Guyke
AVG

Bericht door AVG »

Met zoveel nieuwe scheuten kunt u een handeltje beginnen :D of meenemen naar de geplande plantenruilbeurs :idea: - ook al heb ik zelf niets te ruilen en geen plaats -.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
AVG schreef: 28 apr 2019, 23:32 Met zoveel nieuwe scheuten kunt u een handeltje beginnen :D of meenemen naar de geplande plantenruilbeurs :idea: - ook al heb ik zelf niets te ruilen en geen plaats -.
Het plantje doet het zeer behoorlijk. Moet het nog bekijken hoe ik het ""wandelgedrag"" kan beperken.
Het groeit moeiteloos door de kleine gaatjes van een plantmandje.
Ik heb zo een partij in het wild gezien en dan is mijn bos nog maar een bosje.
Meenemen naar de plantenruilbeurs is voor vele plantjes hier al geen optie meer.
De voorjaarsschoonmaak is hier al aan de gang en ik zou dan alles moeten gaan oppotten waar ik de tijd nog het materiaal ( potjes ) voor heb
laat staan het werk dat het meebrengt om de opgepotte plantjes te verzorgen en dat deze dan misschien alsnog op de composthoop belanden....

mvg
Guyke
Tomkoi

Bericht door Tomkoi »

Guyke schreef: 28 apr 2019, 09:30 Hallo,
Tomkoi schreef: 27 apr 2019, 19:39 Altijd leuk om hierover iets te lezen, want ken hier dan ook geen bal van. Die plant hou ik zeker in gedachten, mooi!
deze plant bloemt in de maanden Juni, juli en augustus.
Nu dat deze een dikke bos aan het vormen is, zal als hij in bloei zal gaan een grote hoeveelheid aan bloempjes
gaan tonen waardoor hij gaat opvallen.

Soms sta je te kijken waarom een plant nu wel uitbundig gaat groeien of niet.
hier er zo een voorbeeld van.
dezelfde plant op hetzelfde tijdstip geplant een 50 cm uit elkaar
wespenorchis2 (1653 x 1124).jpgwespenorchis1.jpg

zoals je ziet is de plant op de onderste foto niet zo uitbundig als de plant op de bovenste foto.
Ik ben wel tevreden dat de plant zeer snel is gaan vermeerderen want de paar sprietjes in het begin was maar treurig om aan te zien.

Daar de plant ook het gangpad over de filter wil gaan inpalmen is het aan de orde om er een begrenzing te gaan plaatsen
anders gaan we teveel plattrappen wat niet de bedoeling is.

De blaadjes die je ziet op de bovenste foto is van mijn exploderende waterkers. Deze dreigt alles te gaan overwoekeren.

mvg
Guyke
Bedankt voor de info Guyke, hoe ga je die begrenzing dan verzorgen? Heb vernomen dat veel waterplanten, oeverplanten,... snel woekeren ( als ze het goed doen natuurlijk). Soort boordsteen ingraven of ga je hier gewoon wekelijks in snoeien ?
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
Tomkoi schreef: 29 apr 2019, 19:44
Bedankt voor de info Guyke, hoe ga je die begrenzing dan verzorgen? Heb vernomen dat veel waterplanten, oeverplanten,... snel woekeren ( als ze het goed doen natuurlijk). Soort boordsteen ingraven of ga je hier gewoon wekelijks in snoeien ?
Die begrenzing zal zeker geen boordsteen worden. Graven in een biofilter is geen lachertje. Een paar cm diep zit je in het water en die steentjes blijven maar inzakken. Daar er grote rotsen in verwerkt zitten mag ik niet gaan riskeren dat deze gaan verschuiven of verzakken.
ik dacht eerder om plantmandjes aan 1 zijde dicht te maken met een pvc plaat.
Ik zou ook een reep lexanplaat kunnen gebruiken maar moet wel oppassen want die filter is ook een doorgang naar de tuin.
Die plantjes staan wel vrij op mijn biofilter en ik wil er zeker geen onnodige waterhinderaars in gaan verwerken.

mvg
Guyke
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

We zijn 2 maandjes verder en de plant staat letterlijk in bloei.
Ontelbare bloempje ( orchideetjes ) staan in deze tot fikse proporties uitgroeiende plant.
wespenorchis a.jpg
Daarachter staat waterkers ook in bloei ( witte bloempjes )
Daar het regende staan de bloempjes niet volledig open. ( had er geen erg op )
Zal nog eentje posten als het zonnetje eens volop terug schijnt.

Ook zal ik een foto posten van de enorme groeikracht van dit plantje. Een groot rotsblok daar gaat hij gewoon onderdoor.
Ik zal mij nog goed moeten bezinnen hoe ik dit ga intomen.

mvg
Guyke
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Weer een tijd geleden dat ik hier nog eens iets schreef.
De uitbreidingsdrang van deze plant is vergelijkbaar met waterkers.
Zoals gemeld groeit deze plant gewoon op mijn bioloog van mijn steenfilter.
Met de opschoonbeurt is er dit naar boven gekomen.
De planten zijn dus bolgewassen , hebben schijbaar geen symbiose want er komt geen grond aan te pas,
De plant heeft ook geen last van in die steensplit zijn knollen tot ontwikkeling te brengen,
Schijnbaar is de voedingswaarde van mijn vijverwater optimaal om deze plant te laten groeien.
Hier een foto van die knollen.
78718
Volgend seizoen gaat er serieus wat uitgetrokken moeten worden daar deze plant ander heel mijn bioloog dreigt vol te groeien.

mvg
guyke
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Deze plant voelt zich volkomen thuis op mijn bioloog.
De uitbtreidingsdrang is gewoon ongelooflijk.
De meesten zetten lissen maar ik weet nu iets beter.
De waterkers en de kafferlelie ( links kan je nog een stukje zien ) worden totaal overwoekerd.
Zelfs mijn skimmers worden overwoekerd. De plant groeit dus gewoon tussen de Grave van mijn steenfilter.
Ik dacht dat ik verleden najaar teveel had uitgetrokken dus niet….
B1E0EF4A-8698-4B23-B175-2D545E7449E1.jpeg
Ik ga er ontelbare bloemetjes op krijgen want de knopjes zijn ontelbaar.

Mvg
Guyke
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Vandaag een scheutje gevonden aan de voorkant van ons huis.
Daar in dat hoekje tussen de betonklinkers van de oprit en de muur….
Dit plantje kan dus zo wat overal groeien en woekeren want dit is toch al een eind weg van de vijver.
375DBD7F-4739-4A7E-BDA1-E157ECD2E9E8.jpeg
Mvg
Guyke
Plaats reactie

Terug naar “Moerasplanten/oeverplanten”