• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Ultrasone debietmeting, 20 liter lucht --> debiet van 17m³ !

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.

Ultrasone debietmeting, 20 liter lucht --> debiet van 17m³ !

Berichtdoor Marcje » vr 24 okt 2014, 21:22:55

Hoi Koivrienden,

Naar aanleiding van verschillende discussies over de waterverplaatsingen door middel van airlift wil ik hier enkele metingen gaan doen, en in tabelletjes gieten , en dit via ultrasone metingen
Ondertussen heb ik mij een ultrasoon meettoestel aangeschaft, en mij wat ingelezen hoe ik het meettoestel moet instellen, en aan wat de testopstelling moet voldoen om een correcte meeting te kunnen uitvoeren

Onderstaand het meettoestel waarmee ik via verschillende sondes metingen kan uitvoeren van leidingen vanaf ongeveer 20mm tot minimaal 700mm :D , dus uitermate geschikt om metingen te doen op onze airliftgestuurde installaties :D :D

46993

Ben vandaag begonnen met een airliftopstelling te maken zodat ik vrij makkelijk en zonder veel weerstand de metingen kan uitvoeren
Daarvoor was deze buiten quarantaine uitermate geschikt :D
46988

Voorlopig alles eens gepast en bekeken hoe tewerk te gaan, ook al is deze opstelling ondertussen anders aangepakt , zonder de bocht zodat er minder weerstand zal zijn :wink:
46989

Hier ziet u de buis met een diameter van 400mm en met een lengte van 2,5 meter die straks de grond ingaan en moet dienen als collecter
46990

Na wat vechten tegen het grondwater uiteindelijk de grond ingekregen
46991

Momenteel staan de werken er zo bij en moet het wachten tot zondag namiddag om verder te kunnen doen
Voor de uitgang heb ik 2 T-stukken van 125mm voorzien zodat er kan getest worden met een stijgbuis tot en met een diameter van 125mm
De aanzuigleiding zal zo kort als mogelijk gehouden worden, en dit zonder bocht, en met een diameter van 200mm
46992

Hieronder gaan we de samenvatting plaatsen van de uitgevoerde testen , die regelmatig zullen aangepast worden

Op zondag 2 november zijn Guyke, Koi.gin ( Gino ) , en ikzelf ( Marcje ) samengekomen om enkele testen te doen met verschillende stijgbuizen om een voorlopig beeld te krijgen :D

Onderstaande een tabel met dank aan Guyke om onze resultaten na een dagje testen mooi in een tabel te gieten :D
Let op, dit zijn voorlopige resultaten die we regelmatig zullen updaten, en resultaten met een opvoer van maximaal 3cm :!:

pomp------diameter stijgbuis------lengte stijgbuis--------aantal liters-------verbruik-----watt/m³
SLL20--------------110-----------------------170-------------------15.000----------9 watt-------0,6 watt
SLL20--------------110-----------------------145-------------------20.000---------12 watt-------0,6 watt
SLL30--------------110-----------------------170-------------------22.000---------17 watt-------0,7 watt
SLL40--------------110-----------------------170-------------------24.000---------32 watt-------1,3 watt

Membraam model Zenkoi 24 cm membraam met verloop van 250 naar 125

pomp------diameter stijgbuis------lengte stijgbuis--------aantal liters-------verbruik-----watt/m³
SLL40-------------125------------------------205-------------------24.000----------28 watt----1,16 watt
SLL50-------------125------------------------205-------------------27.000----------35 watt----1,29 watt
ELS120-----------125------------------------205-------------------42.000---------107 watt----2,54 watt

Membraam model Gino 24 cm membraam met verloop van 250 naar 160

SLL40------------160------------------------175--------------------22.500----------28 watt-----1,24 watt
SLL50------------160------------------------175--------------------25.000----------35 watt------1,4 watt

Guyke model schotel 160 met verloop van 160 naar 110

SLL30-----------110-------------------------155---------------------21.000---------19 watt------0,9 watt
SLL50-----------110-------------------------205---------------------23.000---------36 watt-----1,56 watt
ELS 80-17------110-------------------------205---------------------30.000---------55 watt-----1,83 watt

Guyke model schotel 250 met verloop van 250 naar 110

SLL50-----------110-------------------------205---------------------23.000----------40 watt----1,73 watt
ELS80-17-------110-------------------------205---------------------35.000----------66 watt----1,88 watt
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5288

Re: Ultrasone debietmeting van airlift ( maken van testbank

Berichtdoor jeroenie » vr 24 okt 2014, 21:47:42

ierse, meneerke gaat nog ne keer zot doen!
leuk speelgoedje welke ik hier ooit wel eens wil zien staan op die buis van 315mm als die ooit ne keer in werking geraakt :oops:

marc, aangezien ze altijd zeggen dat de matingen met airlift verkeerd gemeten worden door de hoeveelheid lucht die der bij passeert, door uw opbouwbuis kunt ge dus op uw aanzuigbuis van 200 gaan testen, en is er dus geen sprake van een verkeerde meting ;-)
door uw eigen toestel kun je dit dus ook gaan vergelijken met andere pompen en dergelijke! :Hyper: :Hyper: :Hyper: :Hyper: :Hyper:
jeroenie

Afbeeldingen: 365

Berichtdoor Guyke » vr 24 okt 2014, 21:49:22

Hallo

De collektor is 2,5 m lang.
Zit de uitgang op 2,2 m? Kan het moeilijk schatten maar met die vouwmeter zal ik er niet ver naast zitten.
Vermits het er een is van 400 zit de kans er in om eens mijn 315 er in te plaatsen.

langs waar gaat het water in de collektor?

Als er eens tijd is wil ik de verplaatsing wel maken maar niet in de winter he :wink:

Alleen zit ik wel 2,6 m onder waterpeil ( mijn collektor is 3,1 m )

En Marc tegen mij zeggen ze ook " gaan met die banaan " :wink:

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 833

Berichtdoor Marcje » vr 24 okt 2014, 22:06:12

jeroenie schreef:leuk speelgoedje welke ik hier ooit wel eens wil zien staan op die buis van 315mm als die ooit ne keer in werking geraakt :oops:

marc, aangezien ze altijd zeggen dat de matingen met airlift verkeerd gemeten worden door de hoeveelheid lucht die der bij passeert, door uw opbouwbuis kunt ge dus op uw aanzuigbuis van 200 gaan testen, en is er dus geen sprake van een verkeerde meting ;-)
door uw eigen toestel kun je dit dus ook gaan vergelijken met andere pompen en dergelijke!

Hoi jeroenie,

Als u er klaar mee bent, dan roept u maar :wink:
De aanzuigbuis gaat zonder bocht zijn , en voldoende lang zodat er geen of nauwelijks inwendige wervelingen kunnen ontstaan, waardoor inderdaad een nauwkeurige meting :D
Yep, de pompen die ik hier heb staan kunnen er ook in :D

Guyke schreef:Hallo

De collektor is 2,5 m lang.
Zit de uitgang op 2,2 m? Kan het moeilijk schatten maar met die vouwmeter zal ik er niet ver naast zitten.
Vermits het er een is van 400 zit de kans er in om eens mijn 315 er in te plaatsen.

langs waar gaat het water in de collektor?

Als er eens tijd is wil ik de verplaatsing wel maken maar niet in de winter he :wink:

Alleen zit ik wel 2,6 m onder waterpeil ( mijn collektor is 3,1 m )

Hoi Guyke,

De uitgang zit inderdaad tussen 2,2 en 3,3m tov de bodem van de buis ( moet het nog eens exact opmeten )
Heb de collecter bewust minimaal 400mm genomen om de liften van u te kunnen uittesten , alsook de liften zoals bij Gino met membraamschotel
Het water zal onder de T-stukken binnen komen en dit via een recht stuk buis van 200mm waarop de metingen worden uitgevoerd
Altijd welkom met uw liftjes hé , enkel deze van 3,1 meter gaat het niet worden vrees ik

Groetjes,

Marc

Trickle
Marcje

Berichtdoor Guyke » vr 24 okt 2014, 22:29:22

Hallo

Marcje schreef:]

De aanzuigbuis gaat zonder bocht zijn , en voldoende lang zodat er geen of nauwelijks inwendige wervelingen kunnen ontstaan, waardoor inderdaad een nauwkeurige meting :D
Yep, de pompen die ik hier heb staan kunnen er ook in :D

Hoi Guyke,

De uitgang zit inderdaad tussen 2,2 en 3,3m tov de bodem van de buis ( moet het nog eens exact opmeten )
Heb de collecter bewust minimaal 400mm genomen om de liften van u te kunnen uittesten , alsook de liften zoals bij Gino met membraamschotel
Het water zal onder de T-stukken binnen komen en dit via een recht stuk buis van 200mm waarop de metingen worden uitgevoerd
Altijd welkom met uw liftjes hé , enkel deze van 3,1 meter gaat het niet worden vrees ik

Groetjes,

Marc

Ik hoop dat die aanvoer toch een stukje onder de retoer komt want op de huidige ogenblik trek ik met 2 aanvoeren van 160 mijn water in de collektor 12 cm naar beneden met de enkelvoudige van 315 en 18 cm met de dubbele. Misschien dat die 200 door de korte lengte voor minimale weerstand zorgt.

een buis van 200 is goed voor ongeveer 280 cm² doorlaat ( dikte buis gerekend 0,5 cm )
2 buizen van 160 zijn goed voor 353 cm² doorlaat ( dikte van de buizen gerekend 0,5 cm )
Bij dit laatste is dit niet genoeg voor mij maar ik zit wel met afstanden dus ...... :?:

En Marc laat de in uitvoer niet te ver naar binnen steken in de kollektor wan anders kan de 315 niet passeren :!: :!: :!:

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor koi.gin » vr 24 okt 2014, 22:32:20

Hoi Marc,

zo te zien zit ge ook niet stil hé.

Hier zou je zonder probleem kunnen meten op mijn verbinding trommel/BWB, een buisje van 250 mm. Zonder lucht en aanzuig airliften. :D
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309
koi.gin

Afbeeldingen: 867

Berichtdoor Marcje » vr 24 okt 2014, 22:54:15

Guyke schreef:Ik hoop dat die aanvoer toch een stukje onder de retoer komt want op de huidige ogenblik trek ik met 2 aanvoeren van 160 mijn water in de collektor 12 cm naar beneden met de enkelvoudige van 315 en 18 cm met de dubbele. Misschien dat die 200 door de korte lengte voor minimale weerstand zorgt.

een buis van 200 is goed voor ongeveer 280 cm² doorlaat ( dikte buis gerekend 0,5 cm )
2 buizen van 160 zijn goed voor 353 cm² doorlaat ( dikte van de buizen gerekend 0,5 cm )
Bij dit laatste is dit niet genoeg voor mij maar ik zit wel met afstanden dus ...... :?:

En Marc laat de in uitvoer niet te ver naar binnen steken in de kollektor wan anders kan de 315 niet passeren

Hoi Guyke,

De aanvoer zit zo laag als mogelijk en heb met de gedachte gespeeld om een buis van 250mm of zelfs 320mm te nemen ( had deze hier staan ) maar om nauwkeurig te kunnen testen met vrij lage doorstromingen toch maar niet gedaan
Als blijkt dat het niet lukt voor grote doorstromingen dan zal ik een tweede aanvoer bijplaatsen, maar dan eentje van 320mm maar wel met een extra bocht...
Verwacht persoonlijk geen problemen vanwege de vrij geringe lengte, ongeveer 50cm :D
Het stukje buis van de uitvoer zit 6cm binnen , dus zo kort mogelijk omdat er ook een afneembaar verval moest op kunnen voor de 110 stijgbuizen :wink:

koi.gin schreef:zo te zien zit ge ook niet stil hé.

Hier zou je zonder probleem kunnen meten op mijn verbinding trommel/BWB, een buisje van 250 mm. Zonder lucht en aanzuig airliften. :D

Hoi Gino,

Soms zou ik graag eens stil zitten..., alhoewel dit zaken zijn die ik zeer graag doe, maar veel te weinig eigenlijk, enkel als ik ergens een gaatje vind :D

Ik spring wel eens binnen, want ben ook wel benieuwd :wink:

Groetjes

Trickle
Marcje

Berichtdoor Guyke » vr 24 okt 2014, 23:24:41

Hallo

Marc als je 6 cm naar binnen zit wil je dan eens testen of een mof van 315 er voorbij kan?
Ik zal anders de trip niet moeten maken want als hij er niet voorbij kan is de test al gedaan voor hij begon.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor kabonacha » vr 24 okt 2014, 23:24:50

Jawadde, efkes zomaar in zijn pelouse een collectorke de grond in gestopt.
Je had al zo weinig gras, nu heb je nog minder :shock:

Ben heel benieuwd naar de resultaten en bedankt dat je hier jouw tijd en moeite in steekt!.
kabonacha

Afbeeldingen: 388

Berichtdoor Guyke » vr 24 okt 2014, 23:32:52

Hallo

kabonacha schreef:Jawadde, efkes zomaar in zijn pelouse een collectorke de grond in gestopt.

Heb de foto nog eens bekeken en de collektor zit op de plaats waar het meeste mos zat dus niks verloren. :wink:
En Marc kennende is die der even vlug weer uit :lol:

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor polleke » za 25 okt 2014, 8:33:20

Ik ben ook zeer benieuwd ,we zullen er vanzelf wijzer van worden .Tof Marc en iedereen die kan en wil meetesten ! grtjs
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .
polleke

Afbeeldingen: 1141

Berichtdoor Guyke » zo 26 okt 2014, 15:23:46

Hallo

Ik ben het nog eens gaan nameten.
De binnendiameter van mijn collektor van 400 = 400 - ( 2x 7,8 ) = 384,4 mm
de diameter van een mof van 315 is aan de randen 335 mm
als ik beide aftrek kom ik op 384,4 - 334,5 = 49,9 mm
dit is echt tot de uitersten gerekend. Dus als het uitlaatstuk 6 cm naar binnen zit gaat de 315 er niet voorbij.

Waarschijnlijk te laat maar waarom heb je de toepassing niet gemaakt zoals ik heb gedaan met de 160 ( zie tek )
dan kan je tot op minder dan 3 cm binnen blijven.

Afbeelding

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Marcje » zo 26 okt 2014, 19:02:30

kabonacha schreef:Jawadde, efkes zomaar in zijn pelouse een collectorke de grond in gestopt.

Ben heel benieuwd naar de resultaten en bedankt dat je hier jouw tijd en moeite in steekt!.

Dat gras was het minste van mijn zorgen, want nu vraagt moeder de vrouw wanneer ik gedaan heb met prutsen zodat dat lelijke ding weer weg kan Bye ..... tzal wennen hoop ik :lol:
Guyke schreef:Waarschijnlijk te laat maar waarom heb je de toepassing niet gemaakt zoals ik heb gedaan met de 160 ( zie tek )
dan kan je tot op minder dan 3 cm binnen blijven.

Had ik ook beter gedaan :dash: , want heb geprobeerd met een mof van 315 die ik hier liggen had en lukt verdikke niet ( ik overweeg om het aan te passen :wink: )
polleke schreef:Ik ben ook zeer benieuwd

Hoi vrienden,

Straks ga ik mijn bevindingen hier posten , en zet jullie maar schrap, want ik was er zelf even niet goed van .....

Groetjes

Marc

Trickle
Marcje

Berichtdoor verstrab » zo 26 okt 2014, 19:06:43

Zeer knap initiatief! Eindelijk de harde cijfers. Ben benieuwd!!!
Gaan we nadien onze liften komen optimaliseren en tunen?

Groetjes

Bart
verstrab

Afbeeldingen: 191

Berichtdoor Guyke » zo 26 okt 2014, 19:12:34

Marcje schreef:

Straks ga ik mijn bevindingen hier posten , en zet jullie maar schrap, want ik was er zelf even niet goed van .....

Groetjes

Marc

Oei dat moeten we hopelijk niet bezien van airlift geen goed idee te weinig debiet :?: :?: :?: :?: :oops: :oops: :oops: :oops:
:dash: :dash: :dash: :dash: :dash: :dash: :dash: :dash: :dash: :dash: :dash: :dash:

mvg
Guyke
Guyke

Volgende

Keer terug naar Airliftsturing