Zwemvijver ontwerpen. Graag jullie hulp

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
ecobouwadvies
Contacteer:

Zwemvijver ontwerpen. Graag jullie hulp

Bericht door ecobouwadvies »

Beste allen

Ik ben nieuw hier. Geen koifreak ;-).
Maar ik volg jullie airlift-avonturen al een hele tijd en ben zinnens dit jaar een zwemvijver aan te leggen, waarbij ik uiteraard graag een airlift zou gaan gebruiken.

Hieronder mijn voorlopig schetsontwerp.
De tuin is 5,5m breed. Dus breder dan op het ontwerp kan ik niet gaan.
De zwemvijver zou 60 cm boven de terras uitkomen, zodat ik de rest van de tuin kan ophogen tot niveau zwemvijver met de uitgegraven aarde.
Linksonder zie je dat er een gemetste syfonput zit. Daarnaast zou ik eventueel de pomp plaatsen met daarnaast de airlift (in een pvc buis diameter 300?) die gevoed wordt met water van onderaan de plantenfilter.
Graag zou ik de airlift laten inblazen in de linkerbenedenhoek van de vijver. Zou dit veel rendementsverlies geven (+/- 3m met een 2-tal bochten)?

Wat betreft de plantenfilter, wat doe ik best? Werken met drainagebuizen of met een kelderruimte?
Ik zou de planten op lava willen plaatsen. Filterput +/- 100 cm diep, zwemgedeelte +/- 160 diep.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ecobouwadvies op 06 mei 2014, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
tulip
Contacteer:

Bericht door tulip »

Goeie morgen en welkom, een airlift is gemaakt om gravitair te werken dwz dat je zeer weinig of geen opvoer mag hebben en volgens jou tekenening is 60cm niet haalbaar. Je plantenfilter zou je best en voor het betere gebruiksgemak voorzien van een kelderruimte , zodanig dat je steeds goed kan spoelen want daar komt ongeloofelijk veel vuil in.
Ook je pf upflow doen werken en dan met een overloop of waterval terug naar je vijver.
grtn freddy.
Laatst gewijzigd door tulip op 06 mei 2014, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
ecobouwadvies
Contacteer:

Ik heb helemaal geen opvoer.
Die 60 cm is het niveauverschil tussen zwemvijver en terras.
Uiteraard zal die airlift in een buis zitten die tot op hoogte waterniveau komt.
En zal die pomp dan in een ruimte zitten die wordt opgemetst. Dus dat muurtje die je ziet, zou eigenlijk een 60-80 cm meer naar voor moeten komen en dan zou ik daar een extra brede boord hebben (extra terrasje) die open moet kunnen draaien naar boven toe voor toegang airlift, pomp en syfon.
Ik heb de tekening aangepast.
Laatst gewijzigd door ecobouwadvies op 06 mei 2014, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Dominique
Contacteer:

Bericht door Dominique »

Voor alle duidelijkheid, én naar mijn bescheiden mening de standaard in zwemvijverbouw:

Drainagedarm op de bodem van je plantenzone, deze darm aansluiten op pompput(ten) waar pomp of airlift in kan. Je filterzone is dan een reuzeskimmer waarbij het water tussen de stapstenen stroomt. Filteren gebeurt in downflow.

2de mogelijkheid:
Via skimmer en pomp naar plantenzone met bezinkruimte, retour tussen stapstenen of waterval ( Voor waterval moet filterzone dan hoger opgemetst worden). Hier heb je de mogelijkheid om vuil af te vangen onder de lava en deze te spoelen. Filteren gebeurt upflow.

Onderhoud van bodem: vijverstofzuiger.

Bezinkzone in een downflow lavafilter: verloren investering, want het vuil ligt bovenop de lava en raakt nooit onderaan in de bezinkzone.

Bodemdrain(s): er zit niks in van vis dat enig vuil naar de drain kan doen afzakken, noch voldoende stroming om een deftige aanzuig te creëeren waardoor er opgehoopt vuil blijft liggen ( referentieadressen genoeg, maar dat zie en lees je hier niet). Stofzuigen is dan de boodschap....

Ga je gebruik maken van epdm of polyester?
Laatst gewijzigd door Dominique op 06 mei 2014, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Koivijver - Zwemvijver - Chloorvrij zwemmen - Alles Voor De Vijver
jeroenie

Bericht door jeroenie »

ten eerste welkom hier.
volgens mij zit tulip met nen koivijver in zijne kop, tgaat ier inderdaad om een zwemvijver!
de plannen klinken in ieder geval goed, al zou ik enkele wijzigingen uitvoeren!
je weet waarschijnlijk dat je toestemming moet vragen om deze vijver aan te leggen aan beide buren, aangezien je op minder dan 1 meter van de scheidingslijn komt. dit moet ook aan de gemeente voorgelegd worden!
daarnaast zou ik de plantenbak aan de andere kant maken, zodat je minderdiep langs de scheidingslijn moet graven! ik haal maar een voorbeeldje boven: http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtopic.php?t=9729

voor de rest ziet de zwemvijver er klassiek uit, zoals 95% een zwemvijver aanlegt, dus dit komt wel goed, af en toe ne keer met de waterzuiger der in om het bezonken vuil der uit te halen, en ge zult er kunnen van genieten. als luchtpomp neem je beter een secoh ssl40, zodat je een iets groter debiet hebt, je komt tenslotte rond de 50kub met je zwemvijver. iedere bocht leverd een beetje weerstand op en dus verlies, maar met je zwaardere pomp zal dit wel goed komen!

de plantenfilter met lava zou ik voorzien van een holle ruimte, en uit die holle ruimte met een dikke buis naar de collector. 160mm lijkt me ideaal!
veel plezier met de bouw ervan!
Laatst gewijzigd door jeroenie op 06 mei 2014, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroenie

Bericht door jeroenie »

Dominique schreef:Voor alle duidelijkheid, én naar mijn bescheiden mening de standaard in zwemvijverbouw:

Drainagedarm op de bodem van je plantenzone, deze darm aansluiten op pompput(ten) waar pomp of airlift in kan. Je filterzone is dan een reuzeskimmer waarbij het water tussen de stapstenen stroomt. Filteren gebeurt in downflow.

2de mogelijkheid:
Via skimmer en pomp naar plantenzone met bezinkruimte, retour tussen stapstenen of waterval ( Voor waterval moet filterzone dan hoger opgemetst worden). Hier heb je de mogelijkheid om vuil af te vangen onder de lava en deze te spoelen. Filteren gebeurt upflow.

Onderhoud van bodem: vijverstofzuiger.

Bezinkzone in een downflow lavafilter: verloren investering, want het vuil ligt bovenop de lava en raakt nooit onderaan in de bezinkzone.

Bodemdrain(s): er zit niks in van vis dat enig vuil naar de drain kan doen afzakken, noch voldoende stroming om een deftige aanzuig te creëeren waardoor er opgehoopt vuil blijft liggen ( referentieadressen genoeg, maar dat zie en lees je hier niet). Stofzuigen is dan de boodschap....

Ga je gebruik maken van epdm of polyester?
ik ben het met je eens, al zou ik de drainagedarm vervangen door een holle ruimte. volgens mij heb je op deze manier minder weerstand richting collector!
Dominique
Contacteer:

Bericht door Dominique »

jeroenie schreef:ik ben het met je eens, al zou ik de drainagedarm vervangen door een holle ruimte. volgens mij heb je op deze manier minder weerstand richting collector!
Da's een mogelijkheid, maar naar constructie toe moeilijker en merkelijk duurder dan (voldoende) drainagedarm. Als ik zie wat de waterstand is in een buis van 400 mm met een pompke van 20 kuub erin, er zit amper verschil tss waterpeil vijver en pompput.

Al denk ik dat je deze opmerking schreef in functie van airlift?
De collector zoals nu op de tekening zou ik in de filterzone plaatsen, en niet erbuiten.
Laatst gewijzigd door Dominique op 06 mei 2014, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Koivijver - Zwemvijver - Chloorvrij zwemmen - Alles Voor De Vijver
jeroenie

Bericht door jeroenie »

Dominique schreef:
jeroenie schreef:ik ben het met je eens, al zou ik de drainagedarm vervangen door een holle ruimte. volgens mij heb je op deze manier minder weerstand richting collector!
Da's een mogelijkheid, maar naar constructie toe moeilijker en merkelijk duurder dan (voldoende) drainagedarm. Als ik zie wat de waterstand is in een buis van 400 mm met een pompke van 20 kuub erin, er zit amper verschil tss waterpeil vijver en pompput.

Al denk ik dat je deze opmerking schreef in functie van airlift?
De collector zoals nu op de tekening zou ik in de filterzone plaatsen, en niet erbuiten.
inderdaad, in functie van airlift. door de volledige holle ruimte heb je nauwelijks weerstand.
ecobouwadvies
Contacteer:

Alvast bedankt voor de vele reacties.

Ik ga werken met EPDM

Wat betreft die holle ruimte vs drainagedarm en plaatsing collector:
Ik zou de collector naast de zwemvijver plaatsen, omdat ik daar toch een verloren ruimte heb (zie syfonputten) en omdat ik dan (volgens mij) een betere doorstroming heb.
Als ik de collector in de plantenzone plaats, dan moet ik ofwel het water tegen de stroom in blazen (weg van de plantenfilter) ofwel met een extra lange buis met extra veel bochten naar de andere kant brengen.

Graag jullie mening.
ecobouwadvies
Contacteer:

jeroenie schreef: je weet waarschijnlijk dat je toestemming moet vragen om deze vijver aan te leggen aan beide buren, aangezien je op minder dan 1 meter van de scheidingslijn komt. dit moet ook aan de gemeente voorgelegd worden!
daarnaast zou ik de plantenbak aan de andere kant maken, zodat je minderdiep langs de scheidingslijn moet graven! ik haal maar een voorbeeldje boven: http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtopic.php?t=9729
De plantenbak heb ik eigenlijk daar geplaatst omdat aan die kant, de buur een halve meter hoger ligt met haar terras (dus op ongeveer de hoogte die de zwemvijver zal worden), terwijl aan de andere kant gewoon een gazon ligt die binnen een jaar of twee eens volledig zal herzaaid worden (kan ik desnoods dan voor hem een deel in de kosten doen ;-) ). Dat is ook de reden voor de positie van het wandelpad aan die kant.

Daarnaast is ook de oriëntatie een grote reden. Nu ligt de plantenbak Oost-Noord-Oost. Dit lijkt me, gezien de overheersende westenwind) de ideale locatie.
Ook staat er een tuinmuur aan de kant van het wandelpad van +/- 1,5m-1,7m boven het wandelpad. Dit zorgt voor schaduw 's morgens in de plantenbak. Al weet ik niet of dit beter is?

Graag jullie mening over de positionering van de plantenbak? Rechts (zoals nu voorzien) of links?
ecobouwadvies
Contacteer:

Nog een vraagje:
Hoe dik zouden de muren moeten zijn?
Is een betonblok van 14 voldoende?
En hoe dik doe je de bodem best? Ik veronderstel dat ik het niet mag riskeren zonder betonplaat? Ik had gedacht aan 10-15 cm stabilisé, maar dat zal waarschijnlijk niet veilig zijn naar grondwater toe?
jeroenie

Bericht door jeroenie »

De muren zou ik 14nemen met murfor tussen. De vloerplaat is in principe voldoende met stabiel met een inoxnetje der in, omdat je met rubber wil werken.
ecobouwadvies
Contacteer:

jeroenie schreef:De muren zou ik 14nemen met murfor tussen. De vloerplaat is in principe voldoende met stabiel met een inoxnetje der in, omdat je met rubber wil werken.
Bedankt.
Moet je eigenlijk een extra fundering voorzien voor de muren? Of vormen de muren op zich de fundering?
jeroenie

Bericht door jeroenie »

op zich vormen ze zelf een fundering, als je op een deftige ondergrond kunt werken. in zandgrond of dergelijke zou ik toch een funderingske gieten!
mocht je geen fundering gieten, zou ik wel de onderste rij op 30 metselen, en daar dan centraal de 14ers op gaan metselen. en zo dan het centrale deel opvullen met stabiel effen met de platte 30ers. en zeker murfor gebruiken in elke laag!
ecobouwadvies
Contacteer:

Hoe dik zou je de stabiel dan nemen?
Als het niet goedkoper is dan beton, dan kan ik evengoed beton nemen denk ik zo.
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”