zuivering door schelpen

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!
Guyke

Re: zuivering door schelpen

Bericht door Guyke »

Hallo,
Spike schreef: 22 mar 2023, 12:43 is een project van Aquafin in Wetteren, gaan het water gebruiken voor volkstuintjes.
Schelpen moeten blijkbaar het regenwater ontdoen van de vervuiling (vooral van de parkings van een winkelcentrum), zou een goede drager zijn voor de bacteriën.

Spike
Ik vind dit weer zo een staaltje van alsof zij het wiel uitgevonden hebben…..
Met grote trom in de media…….
Ik dacht ook gehoord te hebben dat ze het water van daken willen gebruiken omdat de vervuiling door wat auto’s op de weg achterlaten te veel vraagtekens zette bij het zuiveren hier van.
Echter in een artikel hier op het forum werd sterk afgeraden om regenwater van het dak te gebruiken om de vijver te vullen ( bij te vullen )

Als je ziet dat ik dit topic bijna 10 jaar geleden gestart ben en toen dit systeem al toepassingen had
dan…. :dash:

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Spike

Bericht door Spike »

Guyke,
misschien zit er wel een aanvullende pensioenbonus voor U in...in ons land weet je maar nooit...uw idee was er inderdaad reeds in 2014

Ik woon aanpalend aan een natuurgebied en als ik zie hoeveel bio ingenieurs en andere slimme burgers hier op jaarbasis hun wagens op mijn parking zetten voor van alles en nog wat dan weet ik waarvoor we belastingen betalen...
Een aantal jaren geleden hebben ze hier de bermen van een beek volledig uitgewerkt met kasseien. Nu gaan ze dat allemaal opnieuw afbreken om de beek haar natuurlijke loop terug te geven voor...de vissen.
Kostprijs? Toen ik op de gemeente informeerde wisten ze daar van niets: dat doet de Provincie. De gemeente zelf had vorig jaar 4 weken lang de weg naast de beek met drie man hersteld voor de boeren toe te laten op hun land te raken.
Voor niets want dat gaat nu allemaal verdwijnen.
Spike
Tigerkoi

Bericht door Tigerkoi »

Ik gebruik geen volledige oesterschelpen, maar de gemalen versie. Bij mij is het niet de bedoeling om ze naast het oplossen en de Kh te verhogen en PH te bufferen, ook als filtermateriaal dienen. Ik koop de gemalen oesterschelpen in de grootte 3-5mm in zakken van 12,5kg (kost net geen 6€) en doe die in een net waarin de dames (of heren) fijne was in stoppen voor het in de wasmachine gaat. Kost niks en heel fijnmazig. Ik spoel eerst even het oesterschelpen grid voor het in de filter gaat. Ik leg de zak in de eerste kamer bovenop de filtermatten. Daar stroomt het water mooi doorheen en lost de schelpen geleidelijk op zonder de filter. Uitspoelen heb ik nog nooit gedaan en smurie heb ik ook nog nooit gehad. Alleen wanneer de inhoud bijna verdwenen is opnieuw bijvullen.

mvg,
Franky
Koivijver 24 m³, Filtreco 4-kamer met BB, Filtreco zeef, Bio UVC 20, 2 x Blue Eco 250 pomp, aparte plantenvijver 15m² in circulatie met koivijver.
jocca

Bericht door jocca »

Tigerkoi schreef: 23 mar 2023, 10:59 Ik gebruik geen volledige oesterschelpen, maar de gemalen versie in de grootte 3-5mm in zakken van 12,5kg
naar aanleiding van deze topic ben ik ook es gaan zoeken geweest naar oesterschelpen het viel mij idd op dat de volle schelpen een PAK meer kosten dan de gemalen versie en ook hier zou ik het wel es durven te gebruiken in de trickle dan ...
Tigerkoi

Bericht door Tigerkoi »

jocca schreef: 23 mar 2023, 11:03
Tigerkoi schreef: 23 mar 2023, 10:59 Ik gebruik geen volledige oesterschelpen, maar de gemalen versie in de grootte 3-5mm in zakken van 12,5kg
naar aanleiding van deze topic ben ik ook es gaan zoeken geweest naar oesterschelpen het viel mij idd op dat de volle schelpen een PAK meer kosten dan de gemalen versie en ook hier zou ik het wel es durven te gebruiken in de trickle dan ...
Klopt. Vaak zit je al gauw op 70-80€ per 20kg. Met de gemalen versie zit je op 12€ voor 23kg. En naar mijn menig werken ze net zo goed als volle schelpen.
Koivijver 24 m³, Filtreco 4-kamer met BB, Filtreco zeef, Bio UVC 20, 2 x Blue Eco 250 pomp, aparte plantenvijver 15m² in circulatie met koivijver.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Als je eens rondkijkt kan je schelpen ook kopen in bigbag.
Wordt gebruikt bij aanleg opritten,.......

mvg
guyke
jocca

Bericht door jocca »

Guyke schreef: 23 mar 2023, 11:31 Als je eens rondkijkt kan je schelpen ook kopen in bigbag.
heb ik schelpen tot aan mijn pensioen :lol:
nene geen bigbags meer in onze tuin, we hebben al genoeg brol aangesleept de laatste jaren.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
jocca schreef: 23 mar 2023, 11:33
Guyke schreef: 23 mar 2023, 11:31 Als je eens rondkijkt kan je schelpen ook kopen in bigbag.
heb ik schelpen tot aan mijn pensioen :lol:
nene geen bigbags meer in onze tuin, we hebben al genoeg brol aangesleept de laatste jaren.
Ik dacht meer aan een idee om een gemeenschappelijke aankoop te doen.

mvg
Guyke
jocca

Bericht door jocca »

Guyke schreef: 23 mar 2023, 11:42 Ik dacht meer aan een idee om een gemeenschappelijke aankoop te doen.
strikt gezien tegen de regels van het forum om groepsaankopen te organiseren (achter de schermen kan uiteraard wel).
prijs voor een bigbag van 500 kg zit zo rond de 1500 euro
een bigbag van 1000 kg draait rond de 2300 euro

toch wat ik vlug vlug heb kunnen terugvinden.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Als ik het forum doorspit kom ik nog van die aankopen tegen.
Daar geen teksten over forumregels.....
Zal weer afhangen van wie,...enz

Mvg
Guyke
jocca

Bericht door jocca »

Guyke schreef: 23 mar 2023, 12:14 Daar geen teksten over forumregels.....
Zal weer afhangen van wie,...enz
zie puntje 2 :wink:
viewtopic.php?f=37&t=7736

dat er eventueel nog groepsaankopen zijn gedaan kan zijn ... ik heb er niet direct weet van en strikt gezien mag het niet. Wat er achter de schermen gebeurd heeft niemand zaken mee (ik kon zo moest ik willen een poos terug ook een groepsaankoop gedaan hebben voor voer maar heb het bewust niet gedaan).
Waarom ik op de hoogte was van dat regeltje? toen ik nog mod was heb ik geopperd om groepsaankopen te organiseren vanuit koivrienden voor bv voer, vijverproducten etc, maar dit is vrij vlug (en met argumenten onderbouwd) afgeketst.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

ik ken die regel wel.
En dan omzeilen via pb of nu nog gemakkelijker via fb

Mvg
Guyke
jocca

Bericht door jocca »

Guyke schreef: 23 mar 2023, 12:24 En dan omzeilen via pb of nu nog gemakkelijker via fb
uiteraard ... en daar is niets mis mee,
maar regels zijn regels en er zit toch een zekere logica achter om die groepsaankopen niet te stimuleren via het forum zelf, ook op de facebookpagina van koivrienden zal je dit niet zien.
erwin2

Bericht door erwin2 »

jocca schreef: 23 mar 2023, 11:49
Guyke schreef: 23 mar 2023, 11:42 Ik dacht meer aan een idee om een gemeenschappelijke aankoop te doen.
strikt gezien tegen de regels van het forum om groepsaankopen te organiseren (achter de schermen kan uiteraard wel).
prijs voor een bigbag van 500 kg zit zo rond de 1500 euro
een bigbag van 1000 kg draait rond de 2300 euro

toch wat ik vlug vlug heb kunnen terugvinden.
Je kunt ook (gemalen) schelpen kopen voor 420 euro / 1000kg . Zoek dan op zeeschelpenkalk ipv oesterschelpen .
Plaats reactie

Terug naar “Waterkwaliteit”