q-bak 4 kuub verwarmen - hoe en waarmee

Alle manieren aangaande het verwarmen van de vijver
jocca

Re: q-bak 4 kuub verwarmen - hoe en waarmee

Bericht door jocca »

Jef schreef: 21 aug 2022, 08:42 er staat ook ergens een thermostaat op, met drukknopjes of draaiknop. Hiermee stel je de gewenste temperatuur in. Zolang de thermostaat warmte vraagt, draait de pomp en verbruik je 970 Watt per uur, waarbij de maximale warmteafgifte 3.700 watt bedraagt. Hoe warmer de input van je water, hoe hoger het rendement omdat het temperatuurverschil dan kleiner is....
- OK dus een warmtepomp draait altijd met een vol vermogen (je kan het bv niet zelf instellen dat deze max 400 watt mag verbruiken (warmteafgifte is dan uiteraard ook lager).
- ik vermoed dat er normaal van sommige modellen wel rendementen beschikbaar zijn (water input 10° = output van xx°) of is dit bij de goedkopere modellen zelden ergens beschikbaar (of ... domme vraag zoveel ... is dit bij alle toestellen hetzelfde - wat ik vermoed van niet).
WimB

Bericht door WimB »

Unit model: het type pomp
Ik denk ergens 2 standen... waarop de ene 4,5kW levert (zou verbruik zijn indien je gewoon elektriciteit zou verbruiken
Ander stand 3,7 kW
Input power heating => je effectief verbruik (bij zwaarste stand: 0,97kW
Stroom verbruik 4,9A (970W = 4.9 * 230V en wat afrondingen)
COP is je efficientie: hoe hoger hoe beter: 4.5/0.97 (mits ook weer wat afrondingen)
Je elektriciteit aansluitingen (220V)
SNelheid van de ventilator
3,5 kub per uur is de ideale flow die je moet hebben
WimB

Bericht door WimB »

Ik verwacht ook nog ergens een parameter van groei in mm/uur... zou ook kunnen dat dit die COP factor is. :Hyper: :Hyper: :Hyper:
willem v d

Bericht door willem v d »

Het is een (normale) aan/uit warmte pomp.
Deze slaat aan bij vraag naar warmte en stand by als de temperatuur goed is. Het zelfde als jou 3Kw heater.
Staat er bij het verbruik 2 opname getallen dan is deze variabel.
Je wil het liefst een cop dat zo hoog mogelijk is.

Wil je toch voordelig nieuw, kijk dan op marktplaats bij een verkoper uit veghel.
Dit bedrijf heeft regelmatig kleine warmtepompen tekoop staan die geretourneerd is door een koper. Natuurlijk met volle garantie.
jocca

Bericht door jocca »

WimB schreef: 21 aug 2022, 09:02 Ik verwacht ook nog ergens een parameter van groei in mm/uur... zou ook kunnen dat dit die COP factor is. :Hyper: :Hyper: :Hyper:
volgens mijn berekeningen zal dit uitkomen op een groei van 0,0208333333333333 mm/uur onder ideale omstandigheden 8)
jocca

Bericht door jocca »

willem v d schreef: 21 aug 2022, 09:05 Het is een (normale) aan/uit warmte pomp.
Deze slaat aan bij vraag naar warmte en stand by als de temperatuur goed is. Het zelfde als jou 3Kw heater.

Wil je toch voordelig nieuw, kijk dan op marktplaats bij een verkoper uit veghel.
Dit bedrijf heeft regelmatig kleine warmtepompen tekoop staan die geretourneerd is door een koper. Natuurlijk met volle garantie.
die verkoper heb ik al gespot op marktplaats ... heeft idd leuke aanbiedingen momenteel ;-)
WimB

Bericht door WimB »

jocca schreef: 21 aug 2022, 09:09
willem v d schreef: 21 aug 2022, 09:05 Het is een (normale) aan/uit warmte pomp.

die verkoper heb ik al gespot op marktplaats ... heeft idd leuke aanbiedingen momenteel ;-)
Zal hem dan ook eens moeten zoeken. Hopelijk heeft hij iets voor 0,025mm groei per uur.
Pipo

Bericht door Pipo »

Ik heb er eentje op mijn quarantaine bak staan van 6000 liter (wel tweedehands gekocht destijds)

Er zijn een aantal zaken waar je volgens mij op moet letten bij de aanschaf:
- temperatuurregeling - ik heb een andere warmtepomp en als de thermostaat op 22 graden staat dan verwarmt die tot 23° en slaat pas terug aan als het water onder de 21° gaat, dus altijd een schommeling van 2 graden.
- de goedkopere warmtepompen werken pas vanaf een bepaalde temperatuur (de mijne ook), dat wil zeggen dat ze niet zullen aan slaan als de temperatuur buiten onder de 10° is. (hetgeen 's nachts nogal veel het geval is in het voor en najaar)
- rendement - het rendement dat wordt opgegeven is bij een bepaalde buitentemperatuur (bijvoorbeeld 22°). Hoe kouder de buitentemperatuur hoe lager het rendement.
- bypass - veel warmtepompen werken met een drukschakelaar, de pomp moet dus voldoende druk hebben om aan te slaan en vragen om een bypass te installeren om deze druk te regelen. Bij mij werkt dat bijna nooit met een vijverpomp van 5000liter of zo en dus heb ik deze drukschakelaar uitgeschakeld (kort gesloten) zodat de warmtepomp altijd werkt, ook bij minder debiet of tegendruk. (Sun Spring warmtepompen hebben bijvoorbeeld geen drukschakelaar maar een aanduiding naar ideale doorstroming, maar ik blijf daar meestal onder in mijn kleine bak = minder maar warmer water uit de pomp

De twee aanduidingen op het labeltje bij jouw pomp zijn de efficiëntie bij een bepaalde Air Temperature / Water Temperature (Air 27° / Water 27° = 4.5 Kw) ( Air 15° / Water 26° = 3.7kw )
jocca

Bericht door jocca »

WimB schreef: 21 aug 2022, 09:17
Zal hem dan ook eens moeten zoeken. Hopelijk heeft hij iets voor 0,025mm groei per uur.
voor een chagoi zou dit nog wel kunnen hoor ... (de verhouding soort koi tov het type verwarming moet ook wel een beetje kloppen hé ;-) ).
jocca

Bericht door jocca »

Pipo schreef: 21 aug 2022, 09:18 - de goedkopere warmtepompen werken pas vanaf een bepaalde temperatuur (de mijne ook), dat wil zeggen dat ze niet zullen aan slaan als de temperatuur buiten onder de 10° is. (hetgeen 's nachts nogal veel het geval is in het voor en najaar)
op zich zou dit nog geen probleem zijn voor mij ... ik zou deze enkel overdag laten werken dmv een timer dat ik er tussen zou zetten (bv laten werken tussen 10 en 16u (binnen die termijn ben ik nl 100% zeker van een overproductie - tenzij het natuurlijk gaat regenen of bewolk is).

en van zodra het overdag geen 10° meer is mogen de vissen naar de grote vijver om daar de winter door te brengen.
Plaats reactie

Terug naar “Verwarming”