Oude vijver met veel problemen

Een kleine vijver? Veel vragen? Stel ze hier!
Plaats reactie
Cillake

Oude vijver met veel problemen

Bericht door Cillake »

Lieve mensen,

11 Jaar geleden hebben mijn ex en ikzelf een vijver gemaakt in L-vorm met een terras erachter . De folie hebben we door een vijveraanlegger laten doen.
De vijver is opgemaakt uit sanwichpanelen.

Nu heb ik een heleboel problemen. De folie is lek en ik weet niet waar de lek zit. Ik heb al twee firma's laten komen en deze willen de vijver niet repareren omdat hij is gemaakt uit sandwichpanelen..
De tweede gaf me een herstelprijs van 15 à 20.000 euro :roll: .
Dat geld kan ik als alleenstaande uitraard niet missen.

Het tweede probleem is het terras, dat volgens mij te zwaar is en teveel tegendruk geeft op de vijver. aan de binnenzijde van de vijver zijn de sanwichpanelen aan het wegzakken, mogelijk ook door waterverlies.

Nu wil ik mijn koi uiteraard ook niet kwijt.

Ik dacht dus aan het volgende;
- een groot deel van het terras wegnemen zodat er minder gewicht van 1 zijde komt.
- de vissen er uit halen en zo kort mogelijk huisvesten in een zwembad
- 3D folie op maat laten maken en deze over de bestaande folie leggen (dubbele bescherming)
- afwerking met houten terras tot over de randen van de wijver

Nu mijn vragen
- Kan ik het scheve sandwichpaneel terug recht duwen?
- welke materiaal aan de buitenzijde van de vijver kant terras? Moet ik hier gewoon zand gooien, snelbouw stenen er naast zetten? iets anders?
- Ik wil he't plantengedeelte wegdoen aangezien de 3D folie moeilijk is om zo online te laten maken. Hoe en met wat vul ik dit gedeelte op?
- Kan ik folie over folie plaatsen?
- Als het water uit de vijver is, is stutten met houten balken voldoende?
- Hoelang kunnen de vissen met filtering max in een zwembadje blijven?
- -----

Aangezien ik er weinig van ken zijn alle suggesties meeer dan welkom. Ik heb twee foto's van de vijver in verval.

Priscilla
Bijlagen
vijjver.jpg
vijjver.jpg (140.97 KiB) 716 keer bekeken
vijver 2.jpg
kristof_d
Contacteer:

Re: Oude vijver met veel problemen

Bericht door kristof_d »

Hallo Cillake,

Als eerste welkom bij de koivrienden. Altijd leuk om nieuwe leden vanuit de buurt hier te zien.

Je hebt daar inderdaad wel wat problemen op de foto's te zien.
Vermoedelijk heeft dit inderdaad te maken met de lagere waterstand in de vijver.
Als deze tot aan de rand vol staat geeft het water tegendruk aan de wand maar bij een lagere waterstand is deze tegendruk weg en komt de wand naar binnen.
Sandwichpanelen hebben op zich weinig sterkte om dit soort krachten op te vangen. Meestal plaatsen ze boven en onder de panelen een metalen profiel om te versterken.
Op de foto is het moeilijk uit te maken of dit er was. Als dit er wel was en dit is mee geplooid ga je dit niet zo makkelijk weer recht duwen. Onderschat deze krachten niet.

Wat je eventueel kan doen is de kant van het terras terug opbouwen in betonblokken. Mij is altijd verteld dat snelbouw in de grond niet zo'n goed idee is. Betonblokken zijn ook al iets sterker dan de sandwichpanelen maar met een te lage waterstand zal je ook nog steeds moeten opletten.
Aan de buitenzijde van de vijver en de kant van het terras kan je dan ook beter opvullen met stabilisé waarin cement verwerkt is. Dit is ook al sterker dan gewoon zand.

Bij het verder leegpompen van de vijver zou ik wel opletten dat de wand niet verder naar binnen komt. Eventueel al proberen wat zand aan de kant van het terras te verwijderen en stutten met balken is inderdaad een optie maar het zal altijd opletten zijn.

De vissen in een zwembad plaatsen kan, maar let wel op dat in de meeste zwembaden weekmakers verwerkt zitten die niet zo goed zijn voor de vissen. Een korte periode zal dit geen probleem geven, spreek je over meerdere weken zou ik er toch mee opletten. Als je er een filter op kan plaatsen en regelmatig water gaat verversen moet dit lukken.

Er zullen nog wel meningen volgen hier hoe je dit best aanpakt.
Hopelijk snel een goede oplossing zodat je weer van je mooie vijver kan genieten.
If you want something done right, do it yourself
willem v d

Bericht door willem v d »

Welkom Priscilla,

Je hebt idd een behoorlijk probleem.
De enige oplossing is de muur vrij maken en opnieuw stellen, iets wat een of meerdere handige Harrie's in je vrienden kring kunnen doen.
Als dat gedaan is of een zwaardere balk boven op leggen of de grond die terug komt meer stabiliseren dmv cement.
De vissen kunnen tijdelijk in een zwembad, maar doe dit voor dat de lente begint en de temperatuur omhoog gaat. Ook het liefst zolang de vissen nog geen voer krijgen.

Wat betreft nieuwe folie zo ik deze nooit over de oude folie leggen, maar de oude er uit en nieuwe er in.
Terplekke op maat laten maken is beter al prefab op maat laten bezorgen. Het prijs verschil is klein.

Ook al contact gehad met het bedrijf die de vijver des tijds heeft gemaakt?
jocca

Bericht door jocca »

voor wat ik kan zien ligt er wel degelijk een balk boven ...
deze zal idd geplooid zijn omdat de lengte vrij groot is en de waterdruk weggevallen is in de vijver.

Je zou kunnen opteren om de aarde naast het terras uit te scheppen en bovenaan op de metalen balken dan poutellen van 80 mm te plaatsen en vast te lassen. Op die poutrellen dan kan je dan een houten latten plaatsen, op die manier heb je een brugje en versterk je de bak meteen enorm ... (inzakken is niet meer mogelijk).
Cillake

Bericht door Cillake »

willem v d schreef: 07 mar 2022, 09:15 Welkom Priscilla,

Je hebt idd een behoorlijk probleem.
De enige oplossing is de muur vrij maken en opnieuw stellen, iets wat een of meerdere handige Harrie's in je vrienden kring kunnen doen.
Als dat gedaan is of een zwaardere balk boven op leggen of de grond die terug komt meer stabiliseren dmv cement.
De vissen kunnen tijdelijk in een zwembad, maar doe dit voor dat de lente begint en de temperatuur omhoog gaat. Ook het liefst zolang de vissen nog geen voer krijgen.

Wat betreft nieuwe folie zo ik deze nooit over de oude folie leggen, maar de oude er uit en nieuwe er in.
Terplekke op maat laten maken is beter al prefab op maat laten bezorgen. Het prijs verschil is klein.

Ook al contact gehad met het bedrijf die de vijver des tijds heeft gemaakt?
Ik heb de man idd laten komen en heb hem gesproken over de garantie van de folie. Hij zei me dat ik last zou hebben van een klein beetje waar de garantie is niet van toepassing zou zijn. Deze gef me ook een herstelling prijs van 15000 a 20000 euro.

Ik weet niet bij welke firma ik best kan gaan ha n die we folie wel wil leggen in een vijver met sandwichpanelen.
jocca

Bericht door jocca »

voor 15à20.000 laat je een nieuwe metsen met polyester ...
vermoedelijk gaat om dezelfde nachtvlinder waar ook wij hier last van hebben - zie topic viewtopic.php?t=21170

bij mijn weten is er geen enkele EPDM 100% bestand hiertegen ... de folieboeren gaan hier natuurlijk geen melding van maken, maar die krengen vreten zich overal door,
momenteel zit het bij ons enkel op de silicone en de Oase flextape, daar eten ze zich zo door... doordat onze vijver 1 groot zeil is zonder gesneden naden (omslagvouw in de hoeken) hebben wij gelukkig (nog) geen lek hier.
willem v d

2 jaar geleden mijn vijver laten bekleden met gewone pvc folie dit was inclusief onder doek voor een vijver van 4x2x2 voor €450. (32 M2 met 4 doorvoeren en 1 bodemdrain.

Daar naast is er ook for ever flex dit is weer een pvc met meer rek er in en was dit zou€ 550 kosten.

Had ik epdm gedaan was het iets van €600+

De tip om een brug te plaatsen als versteviging van jocca vind ik een zeer goede.

Teven advies vragen van meerdere bedrijven zou ik zeker doen. De wand reparatie zou 1000 mogen kosten exclusief de folie.
Babette

Bericht door Babette »

Ik zou een volledig nieuw concept van vijver maken, oude vijver dicht.
Een strak rechthoek vijver zou mooier bij het terras passen en zijn je problemen opgelost. :unknown:
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Ook mijn vijver is opgebouwd uit sandwichpanelen. Om bij het wegvallen van de waterdruk het naar binnenkomen van de panelen te voorkomen heb ik in het midden, onder het maaiveld, nog een horizontale buis aan de panelen bevestigd welke dan bevestigd is met een verticale buis van ong. 1 meter.

Zie bijlage voor een voorbeeld.
Bijlagen
Vijver.pdf
(39.36 KiB) 39 keer gedownload
Cillake

Bericht door Cillake »

Het probleem is ook nog eens dat je geen enkele plaatser kan vinden die de folie kan of wil plaatsen.
willem v d

In brecht zit een koi dealer heeft u daar al contact meer gehad?
Anders zijn er nog mogelijk hoveniers bij u in de buurt die de wand kan maken zou u geen vrienden hebben.

En voir de folie kunt u misschien kijken of er bij u in de buurt iemand zit die daken met epdm of pvc maakt.

Een mailtje sturen met vragen kost niets.
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Oeioei , ziet er inderdaad niet zo goed uit , en komt door de manier waarop de panelen bovenaan verstevigd zijn :(

Zo te zien ligt er een gewoon geplooid U-profieltje op ipv een warm gewalst U-profiel uit 1 stuk welke veel, maar dan ook veel meer aankan
U zal eerst de wanden moeten herstellen om dan pas iemand te vinden die folie kan voorzien, want als ze dit zien gaan ze lopen vrees ik
Dus alles achter de wand uitgraven zodat de wand terug recht kan gezet worden , alles stutten en opvullen met stabiel , en eventueel via draadstangen de panelen aan de stabiel bevestigen

Grtjs
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Cillake

Bericht door Cillake »

Ik dank u allen, ik heb hier al vele waaedevolle tips mee gekregen die ik zeker ga toepassen. Alle pijnpunten gaan zeker worden aangepakt. Ik zie het alleszins al veel beter zitten. Heb intussen ook al een firma gevonden die de folie wil plaatsen, hopelijk vrij snel.

Aan Allen dus een heel welgemeende dank u wel :good:. Als het klaar is, ga ik de foto zeker delen en zullen de kois zeker kunnen genieten van hu' nieuwe huis
willem v d

Laat zeker weten hoe hwt is afgelopen. Dit waarderen we altijd. :good:
Plaats reactie

Terug naar “De kleine, maar fijne, vijvers...”