Fujimac luchtpompen

Sommigen noemen het één van de pijlers van een perfecte leefomgeving. Alle vragen of suggesties kan je hier dus kwijt.
Spike

Re: Fujimac luchtpompen

Bericht door Spike »

de uitleg die Guyke gaf waarbij je door het vervangen van de membranen een luchtpomp krijgt met meer vermogen spreekt me aan omdat bij een BWB van enige omvang je dan geen nieuwe luchtpomp zelf hoeft te kopen mocht ze te licht zijn en de Helix niet in beweging krijgt.

Spike
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
Spike schreef: 23 feb 2022, 14:38 de uitleg die Guyke gaf waarbij je door het vervangen van de membranen een luchtpomp krijgt met meer vermogen spreekt me aan omdat bij een BWB van enige omvang je dan geen nieuwe luchtpomp zelf hoeft te kopen mocht ze te licht zijn en de Helix niet in beweging krijgt.

Spike
Dat vond ik voor mezelf ook een belangrijk punt maar het is niet dat de pomp meer vermogen krijgt maar dat er meer debiet aan lucht geleverd wordt.
Ik gebruik bv de N60 op 1,2 m diepte en de 60/80 op 1,9 m diepte.
Door mijn constructie van de final en de eenvoudige verandering van de aansluitingen ( luchtkraantjes ) kan ik de ideale opstelling maken voor mijn toepassing. Moest het uitkomen dat ik beter met 2 x 60/80 op 1,9 m diepte werk dan met 2 x N 60 op 1,2 m diepte ( volgen wie volgen kan ) is het maar de kostprijs van een vervangsetje. Het setje dat ik dan overhou is dan reserve voor de N60.
Een vervangsetje kost een pak minder dan weer een nieuwe pomp aankopen.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Nicksje

Bericht door Nicksje »

Hier hebben we een fujimac100 draaien voor het bwb, 1m3 met ong 200L helix. En kan nog meer in mochten we willen.

Voordien 3 aquafortes 60L en bleef dode hoeken krijgen
Wél hebben we een slang gebruikt en geen schotels meer.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@willem v d

Het zijn niet alleen pistonpompen die last hebben van 2 m diep te moeten gaan.
Ook membraanpompen gaan er sneller van slijten.
Als je dus een luchtpomp zoekt voor een bepaalde diepte met een bepaald debiet dan is er zeker ook veel keuze in de membraanbranche.

Bv een nitro la 45 pistonpomp verbruikt 47 watt voor 50l/min op nulniveau
Een Thomas ap40 verbruikt 29 watt voor 70 liter/ min op nulniveau
Er is nog een la28 maar die geeft op nulniveau maar de helft van het debiet voor hetzelfde verbruik tov de thomaspompen.

Als ik dus een bwb zou hebben wist ik wel voor welke pomp ik dan zou gaan

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Plaats reactie

Terug naar “Beluchting”