Ik ben bezig met de aanleg van een kleine sier/natuur vijver met een paar sarasa goudvissen er in.
De vijver word ongeveer 1500 liter met een diep deel van 90cm of dieper met zuurstof planten, een deel van 60 cm of dieper met een lelie, een deel van 40 cm met zone 3 planten en een rand van 30cm diep met moeras planten.
Ik wil hier 8 sarasa's in houden.
De vijver krijgt een verhoogde rand van 30cm die gemaakt word van geimpregneerde 6,8x6,8 palen en 18mm betonplex.
De palen gaan voor 65cm de grond in en worden geheel in de teer verf gezet, staan maximaal 50cm uit elkaar en in elke hoek komen twee palen.
De betonplex plaat is 40 cm hoog en valt dus 10 cm in de grond.'
Tussen het betonplex en de folie komt een laag van 6cm tempex voor isolatie en om het uitzetten van ijs op te vangen.
De vijver word gemaakt van 0,5mm pvc folie met daar onder wortel doek.
In het diepe deel wil ik een bodemdrain maken.
De filter installatie word een 3 tal 30 liter vaten met in de eerste een 300 micron gafzak rond 18 en 40 cm lang, een 11w uvc, de tweede word een bewegend bed met circa 6 liter helix en de derde word een statisch bed met 12 liter helix en een drain naar het riool.
De vaten zijn ongeveer 50 cm hoog en 25 cm breed.
Nu heb ik een aantal vragen.
Is de bovengenoemde constructie sterk genoeg om 25cm waterhoogte op te vangen? (op lange termijn

Hoe kan ik het beste een pvc drain aan de folie verlijmen? kan dit gewoon met tec 7 kit?
Hoe veel liter lucht moet er door het bewegend bed?
Het is nogal lastig om dit in te schatten aangezien alle informatie op internet over veel grotere hoeveelheden gaat en het lijkt niet zo te zijn dat 2x zo veel media ook 2x zo veel lucht betekent.
Is een bewegend bed filter uberhoupt een goed idee voor een goud vis vijver met een hoop planten?
Ik heb ooit toen ik daar nog de ruimte voor had een zeef, uv, bwb en sb opstelling op een koi vijver gehad en het werkte zo goed dat ik het graag weer wil door het geringe onderhoud.
Is een een goede manier om het geluid dat een bwb filter maakt (de media die tegen de bak aan tikt) te isoleren?
Ik hoor graag van jullie,
Groeten Gertjan