Nieuwe goudvis vijver

Een kleine vijver? Veel vragen? Stel ze hier!
Plaats reactie
Aquajan

Nieuwe goudvis vijver

Bericht door Aquajan »

Hallo,

Ik ben bezig met de aanleg van een kleine sier/natuur vijver met een paar sarasa goudvissen er in.

De vijver word ongeveer 1500 liter met een diep deel van 90cm of dieper met zuurstof planten, een deel van 60 cm of dieper met een lelie, een deel van 40 cm met zone 3 planten en een rand van 30cm diep met moeras planten.
Ik wil hier 8 sarasa's in houden.

De vijver krijgt een verhoogde rand van 30cm die gemaakt word van geimpregneerde 6,8x6,8 palen en 18mm betonplex.
De palen gaan voor 65cm de grond in en worden geheel in de teer verf gezet, staan maximaal 50cm uit elkaar en in elke hoek komen twee palen.
De betonplex plaat is 40 cm hoog en valt dus 10 cm in de grond.'
Tussen het betonplex en de folie komt een laag van 6cm tempex voor isolatie en om het uitzetten van ijs op te vangen.
De vijver word gemaakt van 0,5mm pvc folie met daar onder wortel doek.
In het diepe deel wil ik een bodemdrain maken.

De filter installatie word een 3 tal 30 liter vaten met in de eerste een 300 micron gafzak rond 18 en 40 cm lang, een 11w uvc, de tweede word een bewegend bed met circa 6 liter helix en de derde word een statisch bed met 12 liter helix en een drain naar het riool.
De vaten zijn ongeveer 50 cm hoog en 25 cm breed.

Nu heb ik een aantal vragen.

Is de bovengenoemde constructie sterk genoeg om 25cm waterhoogte op te vangen? (op lange termijn :P )

Hoe kan ik het beste een pvc drain aan de folie verlijmen? kan dit gewoon met tec 7 kit?

Hoe veel liter lucht moet er door het bewegend bed?
Het is nogal lastig om dit in te schatten aangezien alle informatie op internet over veel grotere hoeveelheden gaat en het lijkt niet zo te zijn dat 2x zo veel media ook 2x zo veel lucht betekent.

Is een bewegend bed filter uberhoupt een goed idee voor een goud vis vijver met een hoop planten?
Ik heb ooit toen ik daar nog de ruimte voor had een zeef, uv, bwb en sb opstelling op een koi vijver gehad en het werkte zo goed dat ik het graag weer wil door het geringe onderhoud.

Is een een goede manier om het geluid dat een bwb filter maakt (de media die tegen de bak aan tikt) te isoleren?

Ik hoor graag van jullie,

Groeten Gertjan
Bijlagen
Vijver.png
ElPresidente

Re: Nieuwe goudvis vijver

Bericht door ElPresidente »

30 cm water is niet onoverkomelijk (rho x g x h), maar ik zou geen risico nemen. Ik zou de palen toch in snelcement plaatsen en extra traagheid creëren door balken op uw betonplex platen tussen de palen te plaatsen of deze trekken op lange termijn zeker krom. Echter voorkeur zou toch gaan op in betonblokken en murfor op te trekken. Nog beter zou zijn om een bekisting te maken, wapening erin te plaatsen en met beton vol op te storten en zo zou ik het ook doen als ik u was om zeker te zijn op lange termijn.

Pvc folie wordt normaliter gelast op een pvc plakplaat. Met tec 7 op PVC heb ik geen ervaring.

Bewegend bed kan perfect. Ik zou een 20 L pompje nemen. Toch ook eens kijken of je echt geen plaats vindt voor een degelijke voorfilter zoals een zeef waar je over sprak.

Geluid kan je dempen met rotswol en massa (bv volle betonblokken) erond te plaatsen.
jocca

Bericht door jocca »

ik zou kijken voor sandwichpanelen ... met deze vorm is dat prima te doen.
het uitwerken van de niveau's kan je nadien nog prima doen dmv van chappe bv die je binnenin plaatst.
Met een kuub chappe ga je al veel doen en het werk wel netjes en geen kans op verzakkingen of zo.

naar filtering, ik zou er persoonlijk geen BWB in steken. Waarom? je zal normaal veel planten hebben en die gaan de voedingsstoffen wel uit het water halen.
Naar filtering zou ik het eenvoudig proberen te houden (hou ik wel van...). Sieve als voorfilter en daarachter een extra kamertje met japanse matten en hup zo terug de vijver in. Laat de planten de rest van het werk maar doen.

uv-lampje kan dan in de sieve geplaatst worden.

drain kan je prima verlijmen met tec7.

persoonlijk zou ik wel iets grotere filterkamers voorzien. OK de vijver is niet groot, maar toch, iets ruimer zal geen kwaad kunnen.
Aquajan

Bericht door Aquajan »

Hallo,

Bedankt voor de reacties

Top dan kan ik de drain dus gewoon vast kitten.
Tec 7 is trouwens een ms polymeren kit die geen schadelijke stoffen afgeeft in het water.

Beton is zeker een goed idee maar helaas zit in een huurhuis dus dat ga ik niet doen.

De sandwichpanelen heb ik al wel naar gekeken maar ik dacht dat dat het hout wel zou gaan dus niet veel verder gekeken..
Ik heb een adres gevonden waar ik voor +- 15e per m2 80mm plaat kan krijgen en dat is zelfs goedkoper dan betonplex :D
Hoe zou ik dit moeten maken?
Kan ik m'n bouw tekening aanhouden en het betonplex vervangen voor sandwich panelen?
Moet er een u-balk overheen met deze afmetingen?
Ja tuurlijk het zal zeker beter zijn.. Maar is het ook nodig? :P

Een fundering van zandcement word ook wel weer erg duur en er moet dan ook veel meer grond afgevoerd worden wat ik ook ooit weer terug moet storten.
En deze grond moet dus met een kruiwagen door het huis heen en dan nog zoon 100m verderop gedumpt worden :cry:

Is het risico van verzakken alleen een ding met een verhoogde rand?
Ik heb twee keer eerder een vijver aangelegd bij m'n pa zonder rand en dat was gewoon een kuil graven, doek er in, folie er in en vullen maar..
De eerste heeft er zeker 15 jaar gelegen.

Na wat rekenen ben ik tot de conclusie gekomen dat het filter dat ik voor ogen had kei duur is..
Al die hulp stukjes bij elkaar zijn heel veel duurder dan ik had verwacht.
En ik kan hier in de buurt voor een 2e hands 3 kamer filter scoren voor 50 euro.
Dat is een stuk goedkoper en heeft een stuk meer volume.

Een sieve is zeker heel mooi maar ook 20x duurder dan een gafzak.
Een nylon gafzak kost nog geen 10 euro gaat zo een jaar mee (als het niet meer is), moet hooguit een keer per week schoongemaakt worden en eventuele kikkers en salamanders worden niet gefileerd.
Gafzakken worden veel gebruikt voor het filteren van zeeaquaria en daar worden vaak enorme doorstroom snelheden (3x10 inhoud per uur) door het filter gejaagd.
De gafzak maat 18x40cm is voor grote aquaria dus met de 1000 liter pomp die ik wil gebruiken kan ik waarschijnlijk weken door voordat hij verstopt.

Mijn tuin is maar 20m2 en heeft geen achterom.
Dit houd in dat al het filtermateriaal schoon gemaakt moet worden in m'n keuken....
Ook weer een pluspunt voor een gafzak en helaas een dikke min voor Japanse matten.
Het hele idee van het filter systeem dat ik geschetst heb is dat er zo min mogenlijk filtermateriaal buiten het filter moet worden gereinigd en het geen wat er uit moet handelbaar en niet te groot is.
Ik zou eventueel wel het sb in het midden kunnen doen en dan in de laatste kamer wat keramisch filter materiaal ipv een bwb.
Of zelfs niks aangezien er ook vijver substraat in het plantendeel komt..
Zonder bwb is het filter meter stik ook al hoewel wat isolatie voor de winter geen slecht plan is.
Aquajan

Bericht door Aquajan »

Ik heb, zojuist even een proef gat gegraven om, te kijken hoe diep het grondwater zit.
Op 80 cm diepte is het nogsteeds droog.
Ik ga om het goedkoop te houden de vijver helemaal in de grond graven en als het kan de stoeptegels die ik eruit heb gehaald rondom als stoepband gebruiken.
Plaats reactie

Terug naar “De kleine, maar fijne, vijvers...”