Vijverontwerp

Een kleine vijver? Veel vragen? Stel ze hier!
Plaats reactie
Tom1985

Vijverontwerp

Bericht door Tom1985 »

Ik speel met het idee om een vijvertje bij te maken. De afmetingen zijn de binnenmaten (ps de tekening is NIET op maat getekend :lol: ).

Ik ben er vanuit gegaan om het op te metsen met betonblokken van 20 cm. Alhoewel dat ik hierover nog twijfel, omdat ze wel behoorlijk wat plaats in pakken en de vijverbak ondergronds komt te staan.

Mijn grootste twijfel is over de plantenbak, waarbij het water tegen de windrichting in het water in moet gaan...

Een andere optie zou zijn om via een 'plantenstraat' naar de linker kant van de vijver te gaan, zodat de stroming in de vijver, steeds met de windrichting mee is, maar dan zou men vijverbak nog smaller worden.... :?

Zichtrichting op de vijver is vanaf de onderkant van de schets richting de bovenkant van de schets.
vijveridee.png
Guyke

Re: Vijverontwerp

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik zie op de tekening een airlift en een plantfilter.
Is het de bedoeling om het plantfilter verhoogd te zetten tov de vijver zo dat er een waterval kan gemaakt worden.
Als dat zo is dan wel rekening houden dat alnaargelang welke airlift je in gedachte hebt het opvoeren een probleem geeft.
Tot MAX 10 cm is het nog doenbaar anders heb je sterkere luchtpompen en airliften nodig.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Tom1985

Bericht door Tom1985 »

Inderdaad. Ik dacht de plantenfilter 10cm hoger te zetten. Maar in principe zou hij ook gelijk mogen zijn. Wel met een tussenwand, zodat de vissen niet tot in de plantenfilter geraken.

In de plantenfilter is het de bedoeling om de platen in plantenbakjes te zetten en de wortels in het water te laten hangen.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Als je de waterval echt op maar een 5 cm zet gaat het perfekt werken.

mvg
Guyke
Tom1985

Bericht door Tom1985 »

Top!

De splitsing van de airlift naar 2 retours is geen probleem? (1 retour links van de vijver en 1 naar de plantenfilter)

En dat de windrichting richting plantenfilter waait is geen probleem?
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik weet niet wat de betrachting is.
Als je 2 retoeren via airlift wil in een verschillend niveau dan zal je 2 airliften moeten steken anders gaat dat niet werken.
Het water in de plantfilter zal anders dalen tot niveau vijver en ook kan dan het filter overlopen.
Ook naar waterverplaatsing moet er gekeken worden want 2 bodemdrains en een ( drijf )skimmer aansturen
met airlift betekent ook dat die voorfilter en driekamerfilter een fiks debiet moeten aankunnen.
Van de voorfilter naar de driekamer moet minstens ook 3 x 110, de doorstroom van het driekamer moet tussen de kamers ook een debiet van 3 x 110 hebben en de aanvoer van het filter naar de airliftcollektor ook 3 x 110.

Dus toch best nog wat plannen want plannen maken kost niks maar later gaan aanpassen des te meer.

mvg
Guyke
jocca

Bericht door jocca »

zeker dat dit niet zou werken?
Als je op beide retours een schuifkraan steekt (na de 2 ontluchters) dan kan je de waterstroming toch sturen? Het water zal uiteindelijk zijn weg zoeken waarbij die het minste weerstand krijgt.
Wat wel een risico is is dat je steeds die schuifkranen gaat moeten liggen aanpassen.
Ik zie persoonlijk ook niet echt het nu in van 2 aparte retours...
Wel zou ik de plantenfitler aan de linkerkant zettten (ipv rechts) dan heb je niet echt een dode zone en duw je het vuil van de linkerkant richting uw skimmer rechts.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Met 1 airlift werkt dat niet.
In het pf moet je opvoeren dus zal dat niveau dalen ( omgekeerd terugstromen ) naar de laagste uitstroom en dat is dus de vijver. Als het filter in niveau staat met de vijver is het mogelijk dat deze kan overlopen tot dat alles in hetzelfde niveau staat. Zet je het filter in het niveau van het pf dan zal dit niveau ( pf en filter ) ook dalen tot het niveau vijver.

Met twee airliften is het wel mogelijk maar de lift naar het pf moet boven de waterlijn van dat pf gezet worden. Eens daar kan je terug naar beneden in het pf om een upflow systeem te krijgen. Ontluchting moet dan goed gebeuren om geen luchtstoring te creëren De waterlijn van het pf is de lijn waar het water komt te staan als alles stil ligt.
Maw onderkant uitstroom is bodem waterval. Het filter staat in niveau met de vijver. Er moet wel een bypass aangelegd worde om in de winter als het dik vriest het water onder niveau waterval terug naar de vijver te laten stromen. Het zou niet de eerste waterval zijn langs waar er waterverlies optreed in de winter.

Mvg
Guyke
Tom1985

Bericht door Tom1985 »

We hadden de plantenfilter eerst daar gezet, omdat we links niet breder konden vanwegen een poortje dat daar staat. Maar we hebben het nog eens bekeken en gaan het poortje opschuiven. Zo kan ik een vijver van 3x3m maken en kom ik met 1 airlift retour toe.

Plantenbak links maken zou het eenvoudigste zijn, maar het vrouwtje ziet liever een 'plantenstraat'
Nadeel van de 'plantenstraat' is dat het lastiger is ivm de bezinkruimte.
Wat indien ik de bodem onder de plantenstraat laat afhellen naar 1 centraal punt, is dit voldoende? Of gaat er toch nog vuil achter blijven?
vijveridee2.png
Tom1985

Bericht door Tom1985 »

Ik had mij voor mijn vijverontwerp op dit schema gebasseerd. Afbeelding

Maar als ik andere topics nu doorlees, zou het beter zijn de retour 2 cm BOVEN het wateroppervlak uit komt, wegens minder waterdruk?
Dat baart me dan wel zorgen voor de winter.

Vijver en filterput liggen niet vlak naast elkaar en het orginale plan was om de retourleidingen en doorvoer op een diepte van tussen de 60 en 80cm te leggen. Maar bij gebruik van een airlift niet zo ideaal dan?
Plaats reactie

Terug naar “De kleine, maar fijne, vijvers...”