Hulp bij plonsvijver/zitvijver

Een kleine vijver? Veel vragen? Stel ze hier!
Plaats reactie
Sennevds

Hulp bij plonsvijver/zitvijver

Bericht door Sennevds »

Beste vrienden van de Koi,

Ik weet niet of ik hier op de juiste plek ben want ik wil niet echt een koivijver maken maar eerder een zwemvijver (en ik wil het zelfs geen zwemvijver noemen maar eerder een plons/zitvijver) maar ik heb hier al wat rondgekeken en jullie lijken wel de expertise te hebben die ik nodig heb.

Wij hebben een kleine stadstuin midden in Antwerpen (naar Antwerpse standaard eigenlijk redelijk groot 50m² + een tuinkot) Tijdens onze verbouwingen hadden we hier een klein zwembad ingezet (2.5x1.5x0.5) en nu onze gelijkvloers klaar is dachten we er aan om dit eens deftig te maken met zitvijver.

Nu ben ik hier wat over op beginnen zoeken en vindt ik redelijk weinig informatie over het maken van een kleinere vijver. We hadden als eerste gedacht deze afmetingen:
Afbeelding

De vijver zou grotendeels boven het maaiveld komen en dus de opbouw zou een kader van betonplex hier in epdm en dan tegen de betonplex beton gestort zodat je een opstaande rand hebt waar je ook op kan zitten.

Denken jullie dat zo'n project haalbaar is of zijn de afmetingen echt te klein om de vijver stabiel te krijgen?

Senne
Guyke

Re: Hulp bij plonsvijver/zitvijver

Bericht door Guyke »

Hallo,

Welkom bij koivrienden.

Ik vrees een beetje voor muggen en een heleboel andere insecten die zo een veilige waterplas met planten wel zullen zien zitten.
De opbouw in betonplex als deze gedeeltelijk in de grond blijft zitten is af te raden want dat begint binnen onafzienbare tijd te rotten.
Ik zou eerder het plantgedeelte en vijverdeel van elkaar gescheiden houden en in het zitgedeelte met een min aan chloor werken met een apart drukfiltertje er op ( ala intex ) zo is het dan ook mogelijk om eventueel bij te verwarmen zodat er in tijd langer gebruik van kan gemaakt worden. Snachts best ook afdekken om koeling tegen te gaan.
Het plantgedeelte bovenaan droog houden zo blijven muggen en anderen weg.zwaar hoef je niet te filteren in het pf maar circulatie van het water raad ik wel aan.

Mvg
Guyke
Laatst gewijzigd door Guyke op 24 feb 2021, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Een airlifter in hart en nieren !!!
Sennevds

Bericht door Sennevds »

Hey merci voor de snelle reactie. Maar zou je het plantengedeelte en zit gedeelte dan ook niet verbinden met elkaar want als je er chloor bij gaat doen gaan je planten dit natuurlijk niet leuk vinden denk ik toch.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Natuurlijk plantendeel en zitdeel gescheiden houden. ""Ik zou eerder het plantgedeelte en vijverdeel van elkaar gescheiden houden""
Ik zou eerder met isolatiepanelen werken dan betonplex wat de warmte in het badgedeelte ook weer langer vast zal houden.
Een ideale temperatuur is rond de 27°C ( zo een 10°C onder lichaamstemperatuur ) voor een bad wat voor planten ook al vrij veel is.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Sennevds

Bericht door Sennevds »

Het is eerder de bedoeling om af en toe met onze voeten in het bad te zitten en moest het echt mooi weer zijn we er dan wel eens in gaan. Dus het zwemgedeelte is minder belangrijk als we daardoor toch filtering zouden kunnen doen dmv planten. We willen liefst geen chloor gebruiken moest dat lukken.
Ed

Bericht door Ed »

Zoals Guyke reeds aanhaalt gebruik geen betonplex platen maar dikke isolatie platen. Met polyester of rubber afwerking. Je kan het planten gedeelte mogelijk iets hoger zetten dan het water zit/zwem gedeelte. Dan kan je het zand van de vijver gebruiken om het plant gedeelte op te hogen. Zorg wel voor een pomp zodat het water in beweging blijft. Anders krijg je een muggen poel
Succes en laat wat foto's zien.
Grtz. Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN
Sennevds

Bericht door Sennevds »

Hey Ed het was inderdaad de bedoeling om het plantengedeelte ietsje hoger te zetten en dan skimmers in te bouwen en dan met pomp naar het plantengedeelte te gaan. Ik ga nog wat nieuwe gedetailleerdere schetsen maken en zal ze hier ook nog posten voor moest ik nog iets vergeten zijn.
Plaats reactie

Terug naar “De kleine, maar fijne, vijvers...”