Mijn eerste vijver - een HDPE bak

Zoals vanzelfsprekend: vijvers aangelegd door professionelen
Plaats reactie
Kohen
Contacteer:

Mijn eerste vijver - een HDPE bak

Bericht door Kohen »

Afgelopen zomer had ik de knoop doorgehakt.

Een HDPE bak laten maken die 40cm boven de grond uit zou komen. Een trommel filter met alles er op en er aan. Mooi filter putje en alles in mijn Domotica hangen zodat ik alleen maar op de knopjes hoef te drukken als ik niet thuis ben en verder genieten van de vijver en de koi die er in zwemt.

Ben wezen babbelen met de lokale koiboer en zij zouden het gat graven, filter leveren en alles aansluiten. Via een andere partij heb ik een bak laten maken.
Na wat email conversatie over de prijs heb ik een akkoord gegeven met tekening hoe de vijver gemaakt moest worden heb ik alles besteld en geregeld.

De bak zou 300*400*150cm worden met 2 beluchte bodemdrains, een doorvoer en float skimmer.

Na de bestelling hoorde ik maar niets en ben na 2 weken gaan bellen. Iemand had mijn bestelling aangenomen maar niet goed in het systeem gezet, geen punt het was goed dat ik belde. De beluchte bodemdrains waren er niet maar er was tijd genoeg. Alles nogmaals doorgenomen en een richtdatum werd afgegeven.

Samen met de koiboer hebben we de tekening doorgenomen en een voorlopige arcering in de agenda gezet.
Zaterdag 10 oktober kon het graven beginnen en de bak zou maandag 12 oktober om 13.00 uur geleverd worden.
Ik had de tuin al opgeruimd, alleen de IBC vaten stonden er nog (opslag oude vijverwater)
Van de graafwerkzaamheden heb ik een timelapse gemaakt.

TimeLapse

Spannend! Het begin zag er goed uit. De bak kon geleverd worden.

Het werd maandag. In de ochtend probeerde ik de paniek van de dag nog weg te werken en zie een mail binnenkomen van de bakbouwer.
Vandaag wordt je vijver geleverd.
In de vijver zitten 2 beluchte bodemdrains. Helaas hebben we hiervoor de kappen niet op tijd ontvangen van onze leverancier.
Na navraag blijken deze pas over een paar weken geleverd te worden.
Om je niet met 2 open bodemdrains te laten zitten, hebben we er nu 2 standaard kappen in geplaatst.
Zodra de beluchte kappen bij ons binnen zijn, zullen we er 2 naar je toe sturen.
Excuus voor het ongemak.
Meteen in de telefoon geklommen of hij de bodemdrain kappen dan komt vervangen als ze geleverd worden, want ik moest immers verder met de tuin en als de bak stond wilde ik hem toch graag gaan vullen. Helaas... dat moest ik zelf dan maar doen.

Geirriteerd ben ik online gaan zoeken naar 2 kappen en heb er dan ook 2 besteld en doorgegeven dat ik ze dan zelf maar ging kopen dan had ik ze de dag erop nog. Hiermee stemde hij in en ik zou de originele kappen ook nog krijgen waarvan ik al dacht, wat moet ik daar dan nog mee.

Maargoed mijn werk had ook aandacht nodig dus ben snel verder gegaan. rond 12:00 waren de mensen hier om de bak te plaatsen en aan te sluiten en om 13.15 stond de vrachtwagen aan de deur met de bak.

77079

Eerst dacht ik, wow! Ziet er goed uit maar toen viel mijn oog op de bodemdrain aansluitingen... euh waar zitten die dan .. dat is niet goed!
Aan de kopse kant zouden de doorvoer zitten voor de retour en de float skimmer en de aansluitingen zouden direct in de filterput komen dus ze zitten niet goed!

De koiboer zei je hebt 2 opties, of terug sturen of andersom plaatsen met de aansluitingen in je tuin maar dan zitten de aansluitingen verkeerd, krijgen we wel aangesloten maar dat kost wel wat meer leidingwerk. Ow en je terras moet er dan helemaal uit.

In alle haast heb ik voor het laatste gekozen, snel hebben we de geul voor de leidingen weer dicht gegooid en de nieuwe uitgehakt in de harde leem.
Het takelen was al begonnen.

77080

Na een paar keer passen en meten stond de bak.

77078

Het aansluiten en afwerken kon beginnen of toch nog niet?
Wordt vervolgt

Foto's zichtbaar gemaakt.
Fred
Jef

Re: Mijn eerste vijver - een HDPE bak

Bericht door Jef »

mooie werken, en wat een teaser.....kan er afgewerkt worden of niet? Ik volg verder hoor. :dance:
nog steeds aan het bouwen ...
Kohen
Contacteer:

Bericht door Kohen »

Jef schreef: 11 nov 2020, 12:40 mooie werken, en wat een teaser.....kan er afgewerkt worden of niet? Ik volg verder hoor. :dance:
Tsja .... kan een klein ding verklappen... het is geen rozegeur en maneschijn. En dat komt in deel 2..
bazzio

Bericht door bazzio »

Ben benieuwd naar de rest... klinkt niet echt als een betrouwbare bouwer.

Bij mij doen je foto's het niet... wel als ik ze open in een nieuw tabblad?!?
Kohen
Contacteer:

Bericht door Kohen »

bazzio schreef: 11 nov 2020, 13:21 Ben benieuwd naar de rest... klinkt niet echt als een betrouwbare bouwer.

Bij mij doen je foto's het niet... wel als ik ze open in een nieuw tabblad?!?
Oh, dat is apart. Hier laden ze wel. Zal binnenkort eens een certificaat op mijn site koppelen. Wellicht werkt het dan wel.

De HDPE bouwer tsja daarover leg ik binnenkort meer over uit
mario1

Bericht door mario1 »

Hier op de smartphone ook geen foto's te zien
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

De stress van het bouw process :) Komt vast allemaal wel goed, maar niet teveel accepteren als je er achteraf niet blij mee gaat zijn.

De plaatjes werken overigens niet omdat het http is op een https site en Chrome weigert sinds versie 81 gemixte content.
Jef

Bericht door Jef »

hier op PV met Edge, geen weergaveproblemen. Ook de timelaps werkt goed; veel volk, en koffie :lol: .
nog steeds aan het bouwen ...
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Foto's zichtbaar gemaakt
jocca

Bericht door jocca »

wat een begin van de story ... van mij zou hij die bak moeten komen aanpassen. Kopse kant is kopse kant en niet de zijkant (los van het extra werk zal dit ook niet goed zijn voor de flow, het hebt nl extra bochten en leidingwerk.
Dergelijke bakken steek je 1x en daarna nooit meer.
Het zijn ook geen bakjes van een paar honderd euro ...

o en vermeld even aan de grondwerker dat er drukverlies zit op zijn dumpertje ;-) ... de laadbak zie je steeds zakken als die geladen wordt :lol: :lol:
Kohen
Contacteer:

Bericht door Kohen »

FredLekx schreef: 11 nov 2020, 23:18 Foto's zichtbaar gemaakt
Wat had ik fout gedaan?
bazzio

Bericht door bazzio »

Het antwoord is denk ik de reactie van Hugo. Je foto's zijn http terwijl de site https (beveiligd) is. Fred heeft ze zo te zien in de galerij gezet.
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Dat klopt helemaal, Bas.
Kohen
Contacteer:

Bericht door Kohen »

bazzio schreef: 12 nov 2020, 12:41 Het antwoord is denk ik de reactie van Hugo. Je foto's zijn http terwijl de site https (beveiligd) is. Fred heeft ze zo te zien in de galerij gezet.
Grappig hè werk je in de IT doe je niets met je eigen site om er even een certificaat op te zetten. (ben geen web beheerder overiges :lol: )
Maar heb er een certificaat op gezet dus nu moet het wel werken/kloppen.

Zal mijn 2e deel van het verhaal binnenkort even bij zetten. Ben benieuwd of de foto's het dan wel doen.
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ....door, of met professionelen”