Een HDPE bak laten maken die 40cm boven de grond uit zou komen. Een trommel filter met alles er op en er aan. Mooi filter putje en alles in mijn Domotica hangen zodat ik alleen maar op de knopjes hoef te drukken als ik niet thuis ben en verder genieten van de vijver en de koi die er in zwemt.
Ben wezen babbelen met de lokale koiboer en zij zouden het gat graven, filter leveren en alles aansluiten. Via een andere partij heb ik een bak laten maken.
Na wat email conversatie over de prijs heb ik een akkoord gegeven met tekening hoe de vijver gemaakt moest worden heb ik alles besteld en geregeld.
De bak zou 300*400*150cm worden met 2 beluchte bodemdrains, een doorvoer en float skimmer.
Na de bestelling hoorde ik maar niets en ben na 2 weken gaan bellen. Iemand had mijn bestelling aangenomen maar niet goed in het systeem gezet, geen punt het was goed dat ik belde. De beluchte bodemdrains waren er niet maar er was tijd genoeg. Alles nogmaals doorgenomen en een richtdatum werd afgegeven.
Samen met de koiboer hebben we de tekening doorgenomen en een voorlopige arcering in de agenda gezet.
Zaterdag 10 oktober kon het graven beginnen en de bak zou maandag 12 oktober om 13.00 uur geleverd worden.
Ik had de tuin al opgeruimd, alleen de IBC vaten stonden er nog (opslag oude vijverwater)
Van de graafwerkzaamheden heb ik een timelapse gemaakt.
TimeLapse
Spannend! Het begin zag er goed uit. De bak kon geleverd worden.
Het werd maandag. In de ochtend probeerde ik de paniek van de dag nog weg te werken en zie een mail binnenkomen van de bakbouwer.
Meteen in de telefoon geklommen of hij de bodemdrain kappen dan komt vervangen als ze geleverd worden, want ik moest immers verder met de tuin en als de bak stond wilde ik hem toch graag gaan vullen. Helaas... dat moest ik zelf dan maar doen.Vandaag wordt je vijver geleverd.
In de vijver zitten 2 beluchte bodemdrains. Helaas hebben we hiervoor de kappen niet op tijd ontvangen van onze leverancier.
Na navraag blijken deze pas over een paar weken geleverd te worden.
Om je niet met 2 open bodemdrains te laten zitten, hebben we er nu 2 standaard kappen in geplaatst.
Zodra de beluchte kappen bij ons binnen zijn, zullen we er 2 naar je toe sturen.
Excuus voor het ongemak.
Geirriteerd ben ik online gaan zoeken naar 2 kappen en heb er dan ook 2 besteld en doorgegeven dat ik ze dan zelf maar ging kopen dan had ik ze de dag erop nog. Hiermee stemde hij in en ik zou de originele kappen ook nog krijgen waarvan ik al dacht, wat moet ik daar dan nog mee.
Maargoed mijn werk had ook aandacht nodig dus ben snel verder gegaan. rond 12:00 waren de mensen hier om de bak te plaatsen en aan te sluiten en om 13.15 stond de vrachtwagen aan de deur met de bak.
Eerst dacht ik, wow! Ziet er goed uit maar toen viel mijn oog op de bodemdrain aansluitingen... euh waar zitten die dan .. dat is niet goed!
Aan de kopse kant zouden de doorvoer zitten voor de retour en de float skimmer en de aansluitingen zouden direct in de filterput komen dus ze zitten niet goed!
De koiboer zei je hebt 2 opties, of terug sturen of andersom plaatsen met de aansluitingen in je tuin maar dan zitten de aansluitingen verkeerd, krijgen we wel aangesloten maar dat kost wel wat meer leidingwerk. Ow en je terras moet er dan helemaal uit.
In alle haast heb ik voor het laatste gekozen, snel hebben we de geul voor de leidingen weer dicht gegooid en de nieuwe uitgehakt in de harde leem.
Het takelen was al begonnen.
Na een paar keer passen en meten stond de bak.
Het aansluiten en afwerken kon beginnen of toch nog niet?
Wordt vervolgt
Foto's zichtbaar gemaakt.
Fred