nee ... momenteel heb je nog geen algenprobleem ...
eens er slierten van 5 cm of veel langer aan hangen en overal rondgroeien dan heb je een probleem ...
alleen, enkel dmv zinkoxide krijg je die vlug weg, maar dat zijn weer chemische toestanden en dat zou ik persoonlijk niet direct willen inslikken (ga je er van dood vallen, neen, maar gezond kan het niet zijn).
Je hebt gekozen voor een natuurlijke zwemvijver, in de natuur zitten nu eenmaal algjes en ook beestjes (die komen er ook nog wel bij binnenkort)
waterkwaliteit
Re: waterkwaliteit
Mocht je dit inderdaad al een probleem vinden, dan zou ik toch overwegen om er nog een zwembad van te maken. Nu is je liner nog te redden als je een jaar wacht krijg je hem niet meer schoon. Hier beginnen de draadalgen langszaam aan ook weer te groeien. Zelf heb ik daar niet zoveel moeite mee, het hoort er voor een deel bij en verdwijnen ook weer
- Bijlagen
-
- 16001763009584040899677608685807.jpg (68.05 KiB) 540 keer bekeken
- ferdy.1234
Veel algen heb je volgens mij ook nog niet en zal hoogst waarschijnlijk ook nog gaan toenemen.
Als dit je al stoort zou ik er ook een mooi zwembad van maken.
Een lichte liner voor een zwemvijver? .... gek idee voor mij ...
Als dit je al stoort zou ik er ook een mooi zwembad van maken.
Een lichte liner voor een zwemvijver? .... gek idee voor mij ...
Groeten Ferdy
- ferdy.1234
Ik heb ergens eens gelezen dat een aqua scenic toestel misschien ook helpt tegen algen....zelf geen ervaring mee.
Groeten Ferdy
Ondertussen reeds aanvaard dat er algen zijn en zullen blijven.
Niettemin hopen we met een 20000 l/h pomp en met de planten meer volgroeid volgend jaar, we de zwemvijver op een aanvaardbaar peil kunnen houden qua algen.
Het kleur is inderdaad een issue, dit was een fout van de verkoper, de bedoeling was antraciet maar door een reeks van misverstanden is het licht grijs geworden...
Ook vegen we met een harde borstel zo nu en dan eens de wanden en vloer schoon.
Moraal van het verhaal: je kunt je nooit genoeg informeren vooraleer je aan dingen begint waar je volledig leek in bent.
Niettemin hopen we met een 20000 l/h pomp en met de planten meer volgroeid volgend jaar, we de zwemvijver op een aanvaardbaar peil kunnen houden qua algen.
Het kleur is inderdaad een issue, dit was een fout van de verkoper, de bedoeling was antraciet maar door een reeks van misverstanden is het licht grijs geworden...
Ook vegen we met een harde borstel zo nu en dan eens de wanden en vloer schoon.
Moraal van het verhaal: je kunt je nooit genoeg informeren vooraleer je aan dingen begint waar je volledig leek in bent.
mogen we stellen dat de verkoper u misschien ook wat verkeerd heeft geïnformeerd en misschien wel wat misleid?
Het valt mij op dat er sinds vorig jaar zeer veel nieuwe zwembadbouwers gestart zijn.
Ook redelijk wat van mijn klanten hebben ondertussen een zwemvijver (vooral dit slaat gigantisch aan blijkbaar) laten plaatsen.
Het is vaak bedroevend om te zien hoe deze zwemvijvers gebouwd zijn (cru gesteld, put in de grond, vloertje, muurtje, epdm er in, drainagebuis in de plantenfilter, deze vol met lava storten en hop .. vullen, zwemvijver klaar).
een schrijnend voorbeeld bij een architecte die klant is,
tuinaannemer voelt een paar jaar terug aan dat zwembaden de toekomst zijn,
hij presenteert zich nu op internet als DE zwembadbouwer van de omstreken, vooral monoblock zwembaden.
Voor mijn klant heeft hij een hdpe zwembad gemaakt met bijhorende grote plantenfilter (2 aparte bakken).
Deze zwemvijver staat onder 2 gigantische eiken.
In de zwemvijver zelf is enkel een overloop die dient als skimmer voorzien naar de plantenfilter.
Deze skimmer heeft niets van bladvang en loopt rechttoe rechtaan de plantenfilter in.
In de plantenfilter staat centraal een grote pvc buis waar her en der sleuven in gemaakt zijn (zoals bij veel DHZ statisch bed filters ook gedaan is - of BWB).
In deze collector is vervolgens onderaan een doorvoer van 50 mm ... gemaakt
Deze is aangesloten op een pomp die 10 meter verder in een filterhuis staat.
Alle leidingwerk is in 50, ook de retour die zich opsplits in 2 delen en zo terugkomt in de vijver dmv regelbare retouren (die voor veeeel tegendruk zorgen).
resultaat ...
na 1 jaar ligt de vijver gewoon vol met bladeren op de bodem
kan de plantenfitler de hoeveelheid vuil niet aan
is deze nu reeds aan het dichtslippen bovenaan (downflow princiepe), door de vele planten kan mijn klant de bladeren niet zomaar even wegscheppen
bovendien ... het verbruik van die pomp zit gemiddeld op 1000 Watt bij een 13 kuub waterverplaatsing ...
Mijn klant begon net niet te blèten toen ik haar attent maakte dat haar afrekening crimineel hoog ging zijn bij het doorgeven van de meterstanden van de elektriciteit.
Toen ze hoorde van airlift (want hun systeem kan zeeeer makkelijk omgebouwd worden - wel blijven ze met die rot lavafilter zitten) moest ik haar direct alle info mailen en mocht haar man aan het knutselen gaan...
Het valt mij op dat er sinds vorig jaar zeer veel nieuwe zwembadbouwers gestart zijn.
Ook redelijk wat van mijn klanten hebben ondertussen een zwemvijver (vooral dit slaat gigantisch aan blijkbaar) laten plaatsen.
Het is vaak bedroevend om te zien hoe deze zwemvijvers gebouwd zijn (cru gesteld, put in de grond, vloertje, muurtje, epdm er in, drainagebuis in de plantenfilter, deze vol met lava storten en hop .. vullen, zwemvijver klaar).
een schrijnend voorbeeld bij een architecte die klant is,
tuinaannemer voelt een paar jaar terug aan dat zwembaden de toekomst zijn,
hij presenteert zich nu op internet als DE zwembadbouwer van de omstreken, vooral monoblock zwembaden.
Voor mijn klant heeft hij een hdpe zwembad gemaakt met bijhorende grote plantenfilter (2 aparte bakken).
Deze zwemvijver staat onder 2 gigantische eiken.
In de zwemvijver zelf is enkel een overloop die dient als skimmer voorzien naar de plantenfilter.
Deze skimmer heeft niets van bladvang en loopt rechttoe rechtaan de plantenfilter in.
In de plantenfilter staat centraal een grote pvc buis waar her en der sleuven in gemaakt zijn (zoals bij veel DHZ statisch bed filters ook gedaan is - of BWB).
In deze collector is vervolgens onderaan een doorvoer van 50 mm ... gemaakt
Deze is aangesloten op een pomp die 10 meter verder in een filterhuis staat.
Alle leidingwerk is in 50, ook de retour die zich opsplits in 2 delen en zo terugkomt in de vijver dmv regelbare retouren (die voor veeeel tegendruk zorgen).
resultaat ...
na 1 jaar ligt de vijver gewoon vol met bladeren op de bodem
kan de plantenfitler de hoeveelheid vuil niet aan
is deze nu reeds aan het dichtslippen bovenaan (downflow princiepe), door de vele planten kan mijn klant de bladeren niet zomaar even wegscheppen
bovendien ... het verbruik van die pomp zit gemiddeld op 1000 Watt bij een 13 kuub waterverplaatsing ...
Mijn klant begon net niet te blèten toen ik haar attent maakte dat haar afrekening crimineel hoog ging zijn bij het doorgeven van de meterstanden van de elektriciteit.
Toen ze hoorde van airlift (want hun systeem kan zeeeer makkelijk omgebouwd worden - wel blijven ze met die rot lavafilter zitten) moest ik haar direct alle info mailen en mocht haar man aan het knutselen gaan...
De zwemvijver/zwembadbouwers schieten inderdaad als paddenstoelen uit de grond...
Bij ons heeft ook een tuinaannemer de zwemvijver (monobloc) gebouwd.
De vijverpomp wordt eerstdaags vervangen door een 20000 l/h exemplaar.
Dan hebben we ook nog een 14000 Kw verwarmpomp (gelukkig hebben we zonnepanelen).
Volgens de uitleg van de tuinaannemer is de lavafilter in combinatie met de planten voldoende om de zwemvijver proper te houden, wat ik nu sterk betwijfel.
De zwemvijverrobot van Maytronic doet goed zijn werk maar dient alleen om stukjes vuiligheid te verwijderen.
Grote bomen staan er niet, dus bladeren in het water zullen we zeer weinig hebben.
OK, algen zullen we zeker hebben, dat is gebleken uit jullie commentaren.
Maar ik had graag iets meer geweten over die airlift waarvan Jocce spreekt, dat doet dat juist en waarvoor dient dit?
Bij ons heeft ook een tuinaannemer de zwemvijver (monobloc) gebouwd.
De vijverpomp wordt eerstdaags vervangen door een 20000 l/h exemplaar.
Dan hebben we ook nog een 14000 Kw verwarmpomp (gelukkig hebben we zonnepanelen).
Volgens de uitleg van de tuinaannemer is de lavafilter in combinatie met de planten voldoende om de zwemvijver proper te houden, wat ik nu sterk betwijfel.
De zwemvijverrobot van Maytronic doet goed zijn werk maar dient alleen om stukjes vuiligheid te verwijderen.
Grote bomen staan er niet, dus bladeren in het water zullen we zeer weinig hebben.
OK, algen zullen we zeker hebben, dat is gebleken uit jullie commentaren.
Maar ik had graag iets meer geweten over die airlift waarvan Jocce spreekt, dat doet dat juist en waarvoor dient dit?
14000kw , dan hebben jullie een groot dak nodig .
Mag ik jullie reactie/commentaar over dit product:
https://biosolutions.bio/helder-water/
Blijkbaar zou dit de algen wegnemen en onschadelijk zijn voor mens/vis en planten.
https://biosolutions.bio/helder-water/
Blijkbaar zou dit de algen wegnemen en onschadelijk zijn voor mens/vis en planten.
Dit is gelijk spul als Microferm (EM winkel) waar hier op het forum wel reacties over te vinden zijn.
dat is idd microferm EM, hoh je kan het proberen,
schadelijk is het idd niet. Gaan de algen verdwijnen? Neen, aangroei zoals je nu hebt ga je altijd hebben. Ongeacht wat je er in gaat kieperen (tenzij chemische zooi of chloor).
schadelijk is het idd niet. Gaan de algen verdwijnen? Neen, aangroei zoals je nu hebt ga je altijd hebben. Ongeacht wat je er in gaat kieperen (tenzij chemische zooi of chloor).
Ok, dus geen enkel (onschadelijk) product is op de markt om algen van de wanden te verwijderen.
Een goeie borstel en wat spierkracht zal de klus moeten klaren
Een goeie borstel en wat spierkracht zal de klus moeten klaren

succes, dat wordt een wekelijks terugkerend iets dan ;-)...
ik denk dat je uw tijd en energie beter kan steken in het beheren van de waterkwaliteit en vooral te genieten van de mooie zwemvijver.
Wat algen op de huid kunnen ook geen kwaad, sommige dames en heren betalen hier grof geld voor om de huid jong en gezond te houden
ik denk dat je uw tijd en energie beter kan steken in het beheren van de waterkwaliteit en vooral te genieten van de mooie zwemvijver.
Wat algen op de huid kunnen ook geen kwaad, sommige dames en heren betalen hier grof geld voor om de huid jong en gezond te houden