Waterkers

De meest geschikte planten om de overgang te verzorgen van de droge naar de natte oever
K&A

Re: Waterkers

Bericht door K&A »

Ik snap het wel,het is hilarisch dat mensen het liever in de supermarkt kopen aan een dure prijs,waar denken ze dan dat die waterkers heeft gegroeid, in de supermarkt??? :Yahoo:
Katia
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
K&A schreef:Ik snap het wel,het is hilarisch dat mensen het liever in de supermarkt kopen aan een dure prijs,waar denken ze dan dat die waterkers heeft gegroeid, in de supermarkt??? :Yahoo:
Ik heb er eens een docu over gezien laatst nog op tv en dat waren velden die men afreed met een soort grasmachine. :dash:

Hydrocultuur wordt het genoemd, er komt geen korreltje zand aan te pas alleen suplementen in het water ( nitraten???? )

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
AVG

Bericht door AVG »

Dit Jaar voor het eerst waterkers in het plantenfilter, deze heeft de "winter" goed doorstaan, voor de zekerheid toch ook weer twee bakjes aan het opkweken,( is gewoon leuk om te doen ) en ja, er zal ook wel iets in de keuken verdwijnen :D
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Na wat opzoekwerk en info vergaren weet ik nu dat waterkers inheems is en wintervast.
In ons land treffen we volgens info twee soorten in het wild aan.
De echte waterkers (Nasturtium officinale) die voorkomt in zuiver en kalkrijk stromend water met een temperatuur van 10°C en meer.
Oner deze temperatuur kan er niet meer geoogst worden.
Dan de slanke waterkers (Nasturtium microphyllum) die ook in minder zuiver water gedijt en tot meer dan 15 graden vorst kan verdragen.
Bij deze kan er nog geoogst worden tot -6°C
Bij de oudere blaadjes kan er wat vergeling ontstaan maar ik ben gaan kijken er er zitten er hier al groeiknoppen en zaadknoppen klaar.
Welke soort ik juist heb weet ik niet maar vermits hij de vorige winter overleeft heeft en nu ook al frisse winterprikken overleeft heeft denk ik aan de tweede.
Mijn vijver is vrij en niet overkapt.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
AVG

Bericht door AVG »

Dank je voor de info Guyke,

Wist niet dat er twee varianten waren, ben benieuwd wat er komend voorjaar nog over is van de waterkers in het p.f als we die uit gaan pakken.
paul1

Bericht door paul1 »

Guyke schreef:Hallo,

Na wat opzoekwerk en info vergaren weet ik nu dat waterkers inheems is en wintervast.
In ons land treffen we volgens info twee soorten in het wild aan.
De echte waterkers (Nasturtium officinale) die voorkomt in zuiver en kalkrijk stromend water met een temperatuur van 10°C en meer.
Oner deze temperatuur kan er niet meer geoogst worden.
Dan de slanke waterkers (Nasturtium microphyllum) die ook in minder zuiver water gedijt en tot meer dan 15 graden vorst kan verdragen.
Bij deze kan er nog geoogst worden tot -6°C
Bij de oudere blaadjes kan er wat vergeling ontstaan maar ik ben gaan kijken er er zitten er hier al groeiknoppen en zaadknoppen klaar.
Welke soort ik juist heb weet ik niet maar vermits hij de vorige winter overleeft heeft en nu ook al frisse winterprikken overleeft heeft denk ik aan de tweede.
Mijn vijver is vrij en niet overkapt.

mvg
Guyke
Voor een leek is het verschil tussen de 2 soorten moeilijk te zien.
Het is niet zo dat omdat de plant de winter heeft overleefd, het om de slanke waterkers gaat.
Het verschil tussen de 2 soorten is te zien aan de zaden en de zaadpeulen.
Bij de gewone waterkers (Nasturtium officinale) zitten de zaden in ieder hokje in 2 rijen, bij de slanke waterkers (Nasturtium microphyllum) zitten de zaden in ieder hokje meestal eenrijig.
Plaats hier anders eens een foto van, als je er zelf niet uit geraakt.

In de meeste vijvers waar waterkers voorkomt gaat het om de echte waterkers, Nasturtium officinale. Ook in de supermarkt wordt meestal Nasturtium officinale verkocht en in tuincentra ook meestal enkel zaad van Nasturtium officinale.

Op de vorige pagina in deze topic schrijf je zelf dat je de "gewone waterkers" gezaaid hebt.
Gewone waterkers = echte waterkers = Nasturtium officinale
Guyke schreef: waterkers
heb ik in de tijd gewoon een zakje gewone waterkers uitgezaaid op een stukje dampkapfilter
https://www.sluisgarden.com/product/wat ... ficinalis/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/renderssriwiset" onclick="window.open(this.href);return false;
DavyDK

Bericht door DavyDK »

Hey,

ik ben daarjuist eens gestopt bij een koidealer omdat ik op zoek was naar bamboestokken van 70 - 80 mm dik ( hij had er geen )

Maar daar zag ik enkel plantjes staan, dusja, heb ik er enkele uitgekozen. Nu zoek ik deze op, en kom ik uit dat ik precies beekpunge en waternavel gekocht had, waternavel wist ik, maar die beekpunge niet. Nu pas met het op te zoeken. We zullen zien wat het word binnenkort, ik heb zelf een drijvend planteneiland gemaakt en we gaan eens testen of het lukt.

Hydrocotyle Vulgaris ( Waternavel )
Veronica Beccabunga ( Beekpunge )
Mentha Aquatica ( Watermunt )

Die munt weet ik nog niet of dit zal lukken, maar we zullen eens proberen.

Foto's zullen volgen als alles geplant is.

Grts
Vijver DavyDK http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... 17&t=13299
13,5 m³
Vortex 500 liter met Answer
2 kamerfilter, Jap Mat + KSB²
Uv Lamp 40 watt
Airlift gebruiker
Tom1985

Bericht door Tom1985 »

Ik heb al bij enkele vijverzaken en tuincentra in de buurt gaan kijken, maar tot op heden nog geen waterkers tegen gekomen.

Is er iemand van omgeving Mechelen die wat te veel heeft?
deglasblazer

Bericht door deglasblazer »

Tom1985 schreef: 05 jul 2020, 14:12 Ik heb al bij enkele vijverzaken en tuincentra in de buurt gaan kijken, maar tot op heden nog geen waterkers tegen gekomen.

Is er iemand van omgeving Mechelen die wat te veel heeft?
Dag Tom

Gewoon een zakje zaad kopen in de aveve en je geraakt er nooit meer vanaf :D

Gr

Tim
maeri

Bericht door maeri »

Waterkers kan je kopen in de Colruyt. Heb je direct bruikbare planten.
Grts
Tom1985

Bericht door Tom1985 »

Bedankt voor de tips. In de locale supermarkt hadden ze het niet. Maar ik ga alvast een kijkje nemen bij de bovengenoemde zaken :-)
Plaats reactie

Terug naar “Moerasplanten/oeverplanten”