Mijn bestaande zwemvijver legde ik een 15 tal jaren geleden aan met zeer beperkte middelen, zelf uitgegraven met vrienden, en bevatte zo'n 40 m3, met 2 moerasgedeelte, diepte was met moeite 100 cm.
Door snelle opwarming op warme dagen had ik regelmatig last van een plotse groene vijver en veel drijf algen, waardoor de zin om te zwemmen nog maar klein was.
Omdat ik het niet langer kon aanzien, besloot ik het deze keer serieus aan te pakken met een echte kraanman en zo...

De grondplaat gieten en polieren ging ook vlot, maar nu komt het echte werk: pompen en leidingen uitdenken en tekenen. Ik hoop dat ik hiervoor ook op jullie kan rekenen, zodat ik jaren plezier kan beleven van een goed werkend systeem waar ik fier op kan zijn.
Bedoeling is een zwemgedeelte van zo n 70 m2, diepte 140 a 145 cm ( dus kleine 100.000 liter) dat overloopt in een iets lager gelegen moerasgedeelte waar de vissen zwemmen in ongeveer 20 m2 met een diepte van ongeveer 1 meter, dus 20.000 liter. De overloop zal fungeren als skimmer, maar gezien de lengte van de scheidingsmuur (19 meter)dacht ik op 3 plaatsen de muur telkens over een 50 tal cm iets lager te maken(2tal cm), zodat bij te weinig debiet ik deze plaatsen kan openen en meer skimmer effect bereiken.
Om deze keer niet teleurgesteld te zijn voorzie ik het zwemgedeelte ook onmiddellijk van zwembadskimmers en inspuiters, zodat ik desnoods in het zwemgedeelte het water enkele cm laat zakken en over een, indien nodig, later aan te leggen zwembadfilter laat lopen .
Graag had ik hulp van jullie gehad om dit alles uit te denken, mijn budget laat helaas ook geen te dure installaties toe, en graag had ik alles zo energiezuinig mogelijk gemaakt.
Het filteren van mijn oude zwemvijver ging over simpele keitjes, en dat werkte zeer goed, de 60 vissen die ik eruit heb gehaald waren het ermee eens. Nu dacht ik wel ook uv lampen te gebruiken. Graag jullie ervaringen...