Aanleg nieuwe vijver

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
Plaats reactie
Mister

Aanleg nieuwe vijver

Bericht door Mister » 11 jul 2019, 00:41

Beste Koivrienden.

Wegens aanpassen van de tuin ben ik van plan mijn huidige vijver te veranderen/verplaatsen.
Ik heb nu een vijver in U vorm, in de grond, geen ophogende rand. Dus vuil waait er gemakkelijk in.

Nu ben ik van plan van mijn nieuwe vijver een strakke rechthoekige bak te maken met zo’n 30cm boven het maaiveld
Ik wil dit realiseren d.m.v. stapelblokken. 60x15x15 en deze vast te zetten door ze te verlijmen.

Buitenmaten van de vijver:
Lengte 315 cm
Breedte 195 cm
Diepte 130 cm (waarvan plusminus 30cm boven de grond)

Dit bekend dus dat er 2 lagen stapelblokken boven het maaiveld staan, is voldoende stevig om deze met elkaar te verlijmen ?

Zijn er mensen welke een soortgelijke vijver hebben of hebben aangelegd ?
Overigens zijn tips altijd welkom.

Groeten een beginnende koi-vriend

mario1

Re: Aanleg nieuwe vijver

Bericht door mario1 » 11 jul 2019, 05:20

Ringbalkje gieten en komt goed.

dsnijder

Bericht door dsnijder » 11 jul 2019, 19:15

Hoe ziet jouw huidige visbestand eruit (soort/aantal/lengte)? En wat wil je hier in de toekomst mee? Ik stel deze vraag aangezien de afmetingen en inhoud voor een koivijver wel heel minimaal zijn. Indien je niet de mogelijkheid hebt om de oppervlakte te vergroten dan zou ik de vijver zeker een heel stuk dieper maken. Dit om kopzorgen/problemen in de toekomst voor te zijn.

Mister

Bericht door Mister » 13 jul 2019, 20:15

Dank voor de reacties.

huidige visbestand is alsvolgt:
5 x koi 15-20cm
2 x graskaper 20-25cm

x-aantal goudvissen, maar die gaan niet over naar de nieuwe vijver.

Met ringkbalk bedoel je de vloer waar de stenen op komen te staan ?

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 13 jul 2019, 20:37

mario1 schreef:
11 jul 2019, 05:20
Ringbalkje gieten en komt goed.
Inderdaad altijd goed en noodzakelijk
Volgens mij zou 15cm breed en 10cm hoog met twee ijzertjes van 8mm voldoende zijn, en dit bovenop de stapelblokken

Groetjes
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

ferdy.1234

Bericht door ferdy.1234 » 13 jul 2019, 23:07

Mister schreef:
13 jul 2019, 20:15
Met ringkbalk bedoel je de vloer waar de stenen op komen te staan ?
neen , de bovenste rij of de twee rijen boven maaiveld ... betonnen ringbalk is het beste en ben je gerust :good:
Groeten Ferdy

Mister

Bericht door Mister » 15 jul 2019, 20:26

Is een ringbalk echt noodzakelijk, gezien het niet een grote vijver is met een groot oppervlak.
Bovendien is het maar een 20cm boven het maaiveld.

o.a. gekozen voor de stapelblokken omdat je geen verdere afwerking nodig bent, behalve misschien nog een vijverrand.

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 15 jul 2019, 20:43

Wellicht zou je een metalen profiel kunnen gaan gebruiken, zoals we ook gebruiken bij de opbouw met sandwichpanelen?
Dit omdat het "slechts" 20 cm. boven het maaiveld is?
Ben in deze situatie geen ervaringsdeskundige, dus als bv. Mario zegt: "Nee, echt een ringbalk maken", dan zou ik dat zeker ter harte nemen.

Groeten,
Fred

mario1

Bericht door mario1 » 15 jul 2019, 21:33

Een ringbalk hoeft niet perse, echter is het altijd beter en je zou niet de eerste zijn waarvan de vijver gaat openscheuren waarvan men denkt dat het sterk genoeg was :!: De vraag is altijd of het metselen wel gebeurt zoals het hoort en daar zit vaak het probleem als er iets mis gaat.
Een ringbalkje gieten kost toch de wereld niet en is altijd sterker.

dsnijder

Bericht door dsnijder » 16 jul 2019, 08:49

Mister schreef:
15 jul 2019, 20:26
Is een ringbalk echt noodzakelijk, gezien het niet een grote vijver is met een groot oppervlak.

o.a. gekozen voor de stapelblokken omdat je geen verdere afwerking nodig bent, behalve misschien nog een vijverrand.
Waar wil je de stapelblokken mee gaan verlijmen? Als het slechts 20cm boven de grond is zie ik geen noodzaak voor een ringbalk, zeker om dat dit naar jouw wijze van afwerken de boel een stuk complexer maakt.
Indien je de stapelblokken op een juiste wijze verwerkt en de lijm de gelegenheid geeft om volledige door te harden (waterplijl tijdelijk wat lager houden) dan zou ik het wel aandurven.

Bij de tweede vijver van m'n ouders hadden we ronde schuttingpalen de grond in geslagen en 30cm boven het maaiveld uit laten steken. De binnenzijde afgetimmerd met 8mm hardhouten "plankjes" en de buitenzijde voorzien van vloerdelen. Deze vijver heeft het uiteindelijk toch 15jaar volgehouden.

Mister

Bericht door Mister » 16 jul 2019, 21:55

dsnijder schreef:
16 jul 2019, 08:49
Mister schreef:
15 jul 2019, 20:26

Waar wil je de stapelblokken mee gaan verlijmen? Als het slechts 20cm boven de grond is zie ik geen noodzaak voor een ringbalk, zeker om dat dit naar jouw wijze van afwerken de boel een stuk complexer maakt.
Indien je de stapelblokken op een juiste wijze verwerkt en de lijm de gelegenheid geeft om volledige door te harden (waterplijl tijdelijk wat lager houden) dan zou ik het wel aandurven.

Bij de tweede vijver van m'n ouders hadden we ronde schuttingpalen de grond in geslagen en 30cm boven het maaiveld uit laten steken. De binnenzijde afgetimmerd met 8mm hardhouten "plankjes" en de buitenzijde voorzien van vloerdelen. Deze vijver heeft het uiteindelijk toch 15jaar volgehouden.

Waarmee ik de stapelblokken mee wil verlijmen weet ik nog niet, dat moet ik even uitzoeken wat het sterkst is.
De nieuwe vijver word 1,5 meter naast de huidige vijver gebouwd, dus de lijm kan zoveel tijd krijgen als het wil om uit te harden.
En pas overgaan van oude naar nieuwe vijver wanneer alles uitgehard en klaar is.

Als het met de schuttingpalen lukt zou het toch ook met de stapelblokken verlijmd moeten lukken zou je zeggen. (thanks) :good:

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”