vraagje over stroming in plantenfilter.

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Plaats reactie
dirkp

vraagje over stroming in plantenfilter.

Bericht door dirkp » 10 jan 2019, 20:11

Hoi Allemaal.

Ik heb een zwemvijvertje van 8 op 5.5 m en 1.5 m diep. Foto's staan hier al ergens op het forum.

Naast de zwemvijver hebben we de plantenfilter welke 5.5 op 2.5 m is .
Deze zit 40 cm hoger dan de zwemvijver.
vanuit de zwemvijver vertrekken er 2 pomplijnen.
1 pomp trekt water via 2 wandskimmers en pomp 2 trekt water via een wanddoorvoer welke op 20 cm van de bodem zit.
bijde pompen van 13000 liter peruur zijn aangesloten op buis van 50 mm.
Deze pompen het water in de holle ruimte onder de lava.telkens op beide korte kanten van de filter in de hoek tegen de vijver.Water gaat dan door lava omhoog en in het midden van de lange kant tegen de vijver zit een waterval.

Er zit niks extra van filtering op.
Nu vorige zomer bijna altijd groen water gehad. De lissen in de filter willen ook niet groeien.

Ik heb nu het idee dat het water altijd de korste weg gaat nemen en niet de ganse filter gebruikt.
Wat is jullie idee en hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Dirk

Marcje
Contacteer:

Re: vraagje over stroming in plantenfilter.

Bericht door Marcje » 10 jan 2019, 21:42

Hoi Dirk,

Hebt u wat meer info hoe het lavafilter is opgebouwd, dikte lava , in manden , of rooster ?
Foto's zijn er niet te vinden op het forum, enkel een schets van de vijver :wink:
Laat maar enkele foto's komen zodat we een beter idee hebben
Groetjes
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

proview

Bericht door proview » 10 jan 2019, 23:16

Hallo,

Ik heb hier een koivijver met ongeveer dezelfde opbouw. Ik had ook de indruk dat het water de makkelijkste weg kiest.
Vorig jaar heb ik dit aangepast. Ik heb een netwerk van buizen onder de toplaag lava gelegd met gaatjes van 5mm. Komen samen in ontvangsbak voor de waterval. Ik ben nu vrijwel zeker dat het water van overal in de plantenfilter komt. De planten groeien nu ook overal goed.

Gr bart

jocca

Bericht door jocca » 11 jan 2019, 06:44

vrijwel exact dezelfde opstelling hier,
wel met bakken gewerkt en ook hier groeien de planten niet tot amper (1 soort doet het wel goed, maar bv gele lissen, snoekkruid die kwijnen weg).

bakken staan tegen de wanden hier en onderling staan ze nog eens geschrankt op elkaar zodat er altijd water door de lava moet, waar er een ruimte is tussen bakken en wand hebben we grote zakken met geotextiel gemaakt en daar lava in gestoken.

in het najaar heb ik klei zitten toevoegen in het water en ipv in de vijver zelf te doen wilde ook ik wel es weten of het water niet de gemakkelijkste weg aan het zoeken was (water is ook zeer lang groen gebleven vorig jaar), de klein opgelost in een emmer water en in de ontluchters gedaan van de airliften zodat die onderaan in de lavaruimte kwam,
mijn vermoeden werd bevestigd ... het water zocht idd de makkelijkste manier, nl tegen de randen kan je mooi de verkleuring van het water opmerken. Bepaalde delen zag je helemaal niets verkleuren.

dirkp

Bericht door dirkp » 11 jan 2019, 08:46

proview schreef:
10 jan 2019, 23:16
Hallo,

Ik heb hier een koivijver met ongeveer dezelfde opbouw. Ik had ook de indruk dat het water de makkelijkste weg kiest.
Vorig jaar heb ik dit aangepast. Ik heb een netwerk van buizen onder de toplaag lava gelegd met gaatjes van 5mm. Komen samen in ontvangsbak voor de waterval. Ik ben nu vrijwel zeker dat het water van overal in de plantenfilter komt. De planten groeien nu ook overal goed.

Gr bart
Ben ook al aan zoiets aan het denken geweest maar vraag me af als het water dan nog niet steeds langs de gemakkelijkste weg naar boven gaat komen en dan naar de buizen gaat gaan?
Heb jij water hoger staan dan de lava? ik heb hier een 10 cm water op de lava staan.

Foto's zal ik straks eens maken en proberen te posten.

deglasblazer

Bericht door deglasblazer » 11 jan 2019, 09:42

Een collega van mij had hetzelfde probleem en hem werd geadviseerd om de luchtpompen af te zetten extra mineralen toe te voegen. Zijn zwemvijver is wel gevuld met grondwater (put 150m diep) en daar zitten blijkbaar te weinig voedingsstoffen in.

Gr

Tim

dirkp

Bericht door dirkp » 11 jan 2019, 10:39

Marcje schreef:
10 jan 2019, 21:42
Hoi Dirk,

Hebt u wat meer info hoe het lavafilter is opgebouwd, dikte lava , in manden , of rooster ?
Foto's zijn er niet te vinden op het forum, enkel een schets van de vijver :wink:
Laat maar enkele foto's komen zodat we een beter idee hebben
Groetjes
Hoi marcje

Foto's probeer ik straks nog te maken.
filter is opgebouwd als volgt.
gemetste bak met op de bodem plastieken paletten. dit is de holle ruimte.
Daarop een laag van ongeveer 90 cm lava . lava is de maat 8/16 dacht ik.
Hier in zijn dan de gele lissen geplant.
er staat 10 cm water op de lava en loopt zo over via een waterval van 60 cm naar de vijver.

Dirk

jocca

Bericht door jocca » 11 jan 2019, 11:07

dus uw gele lissen staan effectief onder water met de wortels,
vermoedelijk zit ook daar het probleem, als je weet dat lissen zelfs in een gewone aarden bodem groeien ...
hier staan ze ook onder water10 à 15 cm en kwijnen ze volledig weg, 20 meter van onze woning overwoekeren ze een beek ... MAAR staan ze op de wanden, in het midden van de beek staan ze niet en zijn het lisdodden die daar staan ...

dirkp

Bericht door dirkp » 11 jan 2019, 11:24

Normaal zou een gele lis toch onder water mogen staan. maar zoals je zegt in de natuur staan ze meestal op de oevers.

dirkp

Bericht door dirkp » 11 jan 2019, 11:43

Nog een extra vraagje hier. ik heb nu niks van voorfiltering (enkel de mandjes in de skimmers). Ik heb nu regelmatig last dat er vuil in de pompen zit zeker die van de bodemafzuiging in de lente zelfs soms kleine padden .

De skimmers en de wanddoorvoer zijn voorzien van buizen van 50 mm. als ik deze nu zou laten samenkomen in een opvangbak met zeef of andere filter en daar men pompen achterzet .
Is dit mogelijk of gaan die buizen van 50 mm te weinig debiet geven als je die gravitair zou laten werken? Staan 2 pompen van 13000 l op nu.
Of moet ik alles teruggaan open leggen en de skimmers aanpassen naar 110 mm.

Of zou een wanddoorvoer van 110 mm gelijk met de waterlijn het zelfde effect hebben als een skimmer en het oppervlakte vuil wegtrekken?

De 2 skimmers zijn met elkaar verbonden en gaan in 1 buis tot aan de pomp.

Dirk

dirkp

Bericht door dirkp » 11 jan 2019, 19:26

[attachment=0]IMG_20190107_205758.jpg[/attachment

Dit is het schema van de filter. 1in komt van de skimmers de andere van de Wanddoorvoer

Heb straks al test eens water met kalk opgelost in de skimmers gedaan. Dit kwam in de filter omhoog juist boven de in buis. En liep zo over de lava naar de waterval. Dus water gaat eigenlijk niet door de lava .
Bijlagen
IMG_20190107_205758.jpg
Schema filter.
IMG_20190107_205758.jpg (41 KiB) 135 keer bekeken

renesylvia

Bericht door renesylvia » 12 jan 2019, 09:49

Hallo heb niet veel verstand van zwemvijvers maar als ik naar je volume kijk van 66 kuub met een aanvoer van 2 keer 50mm en 2 pompen van 13000 liter per uur waar misschien door de kleine leiding diameter 8000 per uur van overblijft is de doorstroming niet hoog.
Weet niet of je er ook vissen in hebt zwemmen maar er moet toch ook wat voeding zijn voor je planten middels afvalstoffen van de vis.
Mijn gevoel zegt te lage doorstroming en te weinig voeding in water.
vijver 24m3 - 2x bodem drain 1x skimmer -trommelfilter- 1 pomp naar 5 kamer en 1 pomp naar 4 kamer - retour via plantfilter

proview

Bericht door proview » 12 jan 2019, 13:26

Hier geen water boven de lava. Volgens mij niet goed voor de planten, vooral lis staat dan te diep.
Om geen dode zones te krijgen wekelijks waterniveau laten zakken door te spoelen.
Ik heb hier op het forum zelfs al iets gelezen ivm getijdewerking op een plantenfilter.
30 water in pompen, laten leeglopen en dan terug bijpompen enz....

Gr bart

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”