Foto

Niets is zo mooi als een artistiek gemaakte foto van een zwemmend juweel!
Voor amateurfotografen: grijp hier je kans naar de roem en bewondering!
Marcje
Contacteer:

Re: Foto

Bericht door Marcje » 18 nov 2018, 18:05

Hoi Marco,

Foto bewerken enz... heb ik geen kaas van gegeten
Wat ik wel zie is dat het een flinke verbetering is :good:

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

AVG

Bericht door AVG » 18 nov 2018, 20:23

Hoi Marco,

Via de standen A of S werk je eigenlijk ook op de automaat, je kiest een diafragma en de sluitertijd past zich automatisch aan, of andersom. In die zin snap ik de opmerking van de fotograaf wel. Je hebt zo wel een goed resultaat, maar haalt te weinig uit de mogelijkheden die je hebt, althans, dat is mijn mening.

Nu de nieuwe foto's, wel die mogen er zijn hoor !

Ik vind de originele al best goed. Wanneer ik m'n originele bekijk in RAW, dan zijn ze eigenlijk altijd wel flets, wat ook normaal is bij een RAW file. Waarschijnlijk zijn de originele ook Jpeg's ? Veel programma's laten er standaard een bewerking op los, wanneer je RAW omzet in JPEG

De instellingen van de Camara zijn best in orde :good: je hebt met 5.6 de Koi behoorlijk scherp op de foto gekregen.

De belichting kan ik niet goed inschatten, het natuurlijk licht lijkt van links te komen ? Wanneer dat het geval was zou je in portret stand ( met de SB 800 aan de rechterkant geflitst ) een nog wat betere belichting kunnen verwezenlijken.
De bewerking zal wat tijd gekost hebben om het meetlint weg te werken, wat dan goed gelukt is ( buiten dat de rechter borstvin van de Tancho Sanke er nu wat raar uit ziet) Je zal het contrast zo te zien ook ietsje opgehoogd hebben.

Persoonlijk vind ik de onbewerkte versie nu wat natuurlijk overkomen, maar dat is slechts een kwestie van smaak. Fraaie Koi trouwens !

35 mm focuslengte ten opzicht van je 18 - 200 mm, bij 18 mm hoef je toch niet op een trap te gaan staan ? Je hebt immers - als je dat zou willen - een breder perspectief. Niet dat 18mm een goed uitgangspunt zou zijn geweest.

Dank voor het tonen van de resultaten :good:

marcoZ

Bericht door marcoZ » 18 nov 2018, 21:06

@Marc: Bedankt voor je compliment. Heb zelf ook het idee dat het steeds beter gaat.
AVG schreef: Via de standen A of S werk je eigenlijk ook op de automaat, je kiest een diafragma en de sluitertijd past zich automatisch aan, of andersom. In die zin snap ik de opmerking van de fotograaf wel. Je hebt zo wel een goed resultaat, maar haalt te weinig uit de mogelijkheden die je hebt, althans, dat is mijn mening.
Kom ik van terug, heb toch gewoon de M stand gebruikt. A en S is leuk, maar icm de flitser werd het lastig. Maar voor foto's zonder flitser dan kan ik met A of S prima uit de voeten..
Ik vind de originele al best goed. Wanneer ik m'n originele bekijk in RAW, dan zijn ze eigenlijk altijd wel flets, wat ook normaal is bij een RAW file. Waarschijnlijk zijn de originele ook Jpeg's ? Veel programma's laten er standaard een bewerking op los, wanneer je RAW omzet in JPEG
Ik schiet op raw+jpg.. De originele waren inderdaad de Jpg's.
De belichting kan ik niet goed inschatten, het natuurlijk licht lijkt van links te komen ? Wanneer dat het geval was zou je in portret stand ( met de SB 800 aan de rechterkant geflitst ) een nog wat betere belichting kunnen verwezenlijken.
De bewerking zal wat tijd gekost hebben om het meetlint weg te werken, wat dan goed gelukt is ( buiten dat de rechter borstvin van de Tancho Sanke er nu wat raar uit ziet) Je zal het contrast zo te zien ook ietsje opgehoogd hebben.
Ik begrijp wat je zegt. Wat ik doe is eerst de PL-filter goed draaien. Daarna draai ik mijn camera niet meer 180 graden, want dan zou de PL ook moeten draaien. De bak was klein, dus soms was misschien 180 graden wel beter geweest ivm de belichting en de rand van de bak. Iets waar ik volgende keer over na ga denken.

35 mm focuslengte ten opzicht van je 18 - 200 mm, bij 18 mm hoef je toch niet op een trap te gaan staan ? Je hebt immers - als je dat zou willen - een breder perspectief. Niet dat 18mm een goed uitgangspunt zou zijn geweest.
Bij 18 zeker niet. Maar jij had het vorige keer over 70mm.. Dan naar mijn gevoel wel. Deze waren dus geschoten met de 35 mm primelens. Voor mij nog steeds een fijn brandpuntsafstand.

[/quote]
Dank voor het tonen van de resultaten :good:
Geen dank, jij bedankt dat je je blik erover werpt. :D

AVG

Bericht door AVG » 19 nov 2018, 16:51

Hoi Marco,

Dank voor je aanvullende info !
De genoemde 70 mm was een indicatie voor het fotograferen van Koi in de vijver. In een meetbak kom ik ook ietsje lager uit.

Wil je ooit nog een zoomlensje aanschaffen, dan zou ik de 16 - 85 mm DX met VR van Nikon overwegen. Een lensje waar ik nu zo'n 10 jaar mee fotografeer en staat nog altijd goed aangeschreven. Deze staan o.a bij de vakhandel regelmatig als occasion te koop aangeboden, dit slechts voor een fractie wat ik ooit heb neergeteld.

T.a.v je opmerking over het CP filter: ja, die moet je inderdaad bijstellen als je de camera draait. Het alternatief is een lineair CP filter.
Wanneer je foto's maakt tegen de avond en/of gebruik van je SB 800 ( die trouwens het best op TTL zet ) kan je het zonnekapje aan de kant schuiven, kan je makkelijker bij het CP filter...

Plaats reactie

Terug naar “Fotografie”