• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Foto

Niets is zo mooi als een artistiek gemaakte foto van een zwemmend juweel!
Voor amateurfotografen: grijp hier je kans naar de roem en bewondering!

Foto

Berichtdoor marcoZ » zo 04 nov 2018, 11:10:30

Een nieuwe hobby binnen de hobby. Moet nog veel oefenen, heb echter al wel een beetje ervaring met photoshop.

Afbeelding
marcoZ

Re: Foto

Berichtdoor Marcje » zo 04 nov 2018, 17:38:27

Mooi en is altijd afwachten welk effect het golvende water gaat geven

Knap gedaan

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5728

Berichtdoor AVG » ma 05 nov 2018, 12:03:17

Niet verkeerd Marco, ben eigenlijk ook benieuwd welke instellingen je hebt gebruikt ?

Hopelijk ga je nog meer foto's plaatsen, het zal je denk ik niet verbazen dat ik daar in geïnteresseerd ben :D
AVG

Afbeeldingen: 3565

Berichtdoor marcoZ » ma 05 nov 2018, 18:06:13

Ja, wil zeker meer fotograferen.
Sterker Aad, je hebt me getriggerd met de vijvertour. Door het feit dat ik van de belichtingsaanduiding en belichtingscorrectie niet wist en jij mij er op attendeerde ben ik me gaan verdiepen en een basiscursus fotografie gedaan.
Nu snap ik veel meer van de belichtingsdriehoek. Nou oefenen!

(kan zo de instellingen niet terugvinden, heb de raw niet meer)
marcoZ

Berichtdoor AVG » ma 05 nov 2018, 21:12:30

Hoi Marco.

Ja, dat was even gezellig bijkletsen [thank_you

Als je weer eens foto's maakt van jullie pareltjes wil ik je met alle plezier van opbouwende "kritiek"voorzien ( als je dat tenminste wil, zo niet, alle begrip voor ! ) de exif / metagegevens maken al snel iets duidelijk, voor mij toch :oops:

Zoals we het er toen al over hadden is het fotograferen van Koi eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, eenmaal je de juiste instellingen kent en hanteert.

Als je wil mag je mij t.z.t ook wel eens een RAW versie sturen, al is dat onder fotografiefreaks ongeveer hetzelfde als een dame vragen naar haar leeftijd :oops: :D

Hoe dan ook, succes !
AVG

Berichtdoor marcoZ » ma 05 nov 2018, 22:44:02

Oh, kritiek, daar word ik altijd beter van. Ben blij met je aanbod.

Ik ga toevallig volgende week vrijdag iemand zijn koibestand op de foto zetten. Of het allemaal goed gaat komen, weet ik niet. Heb nou ook een 'nieuwe' camera. Voorheen leende ik een D80. Nu heb ik een eigen D7100.
marcoZ

Berichtdoor AVG » di 06 nov 2018, 21:39:16

Hoi Marco,

Goede keuze om de D7100 aan te kopen, toch alweer wat sneller dan de D80, meer pixels en tegenwoordig nieuw, of als occasion best prijsvrienden.

Welk objectief denk je te gaan gebruiken ?
AVG

Berichtdoor marcoZ » wo 07 nov 2018, 8:42:41

Jazeker, ben erg blij met de upgrade naar de D7100.
Hoewel ik ook wel content was met de D80. Vooral omdat ik die camera onbeperkt mocht lenen en experimenteren.

Het aantal megapixels en de interne buffer vond ik jammer en is nu beter.

Ik heb 2 objectieven:
een 35mm primelens en een 18-55 kitlens
Eventueel heb ik van die D80 ook nog het objectief 18-105 tot mijn beschikking.
marcoZ

Berichtdoor AVG » wo 07 nov 2018, 23:52:34

Het beste fotografeer je Koi op zo'n 70mm instelling, dus ik denk dat je aangewezen bent op de 18- 105 mm en goede hoek kiezen. ik neem aan dat je de Koi in een meetbak gaat vastleggen ? al maakt niet veel uit voor het aantal mm.

Ik vermoed dat dit geen lichtsterke lens zal zijn, (3.6 -5.6 of zoiets ) dus mss het beste de ISO op 400 vastzetten, dat geeft je iets meer snelheid.
- Diafragma tussen de 5.6 en max. 7.1 instellen.
- Sluitertijd kan verschillen, afhankelijk de omstandigheden van het licht op dat moment.
- Neem je foto's in de namiddag gericht op de vijver, dan zal je tussen de 1/40 en 1/60 uitkomen.
- Polarisatiefilter is een must en eigenlijk ook een externe flitser, met deze laatste bevries je in feite het beeld en neemt de kans op een zwarte achtergrond toe. ( als je de goede plaats t.o.v de vijver inneemt )
- Om te beginnen kan je het aantal focuspunten het beste op groep instellen ( je krijgt dan vier focuspunten in beeld ) en richten op het hoofd.

Succes !
AVG

Berichtdoor marcoZ » do 08 nov 2018, 8:32:13

Bedankt voor je tips.
Ik heb een flitser, een SB800. Die gebruik ik altijd. Hetzelfde geldt voor de PL-filter.
Over de brandpuntsafstand. Toen ik de 18-105 lens gebruikt en dit later analyseerde bleek dat ik vaak een brandpuntsafstand gebruikte tussen de 20-40. Daarom wilde ik komende show die 35mm-primelens gebruiken omdat die wel lichtsterkt is.
Waarom is volgens jou 70 mm de beste brandpuntsafstand?

Hier enkele foto's die ik recentelijk gemaakt hebt met de 35mm-lens icm de D80

Afbeelding

Afbeelding
marcoZ

Berichtdoor AVG » do 08 nov 2018, 16:26:22

Ik ga het proberen uit te leggen, gebaseerd op mijn eigen ervaring ! die van jou kan dus anders zijn.

35mm prime-lens is een super lensje ! maar voor mij persoonlijk niet makkelijk om koifoto's te maken. 35mm gaat mijn inziens net teveel naar een groothoek, je moet dan al snel met de camera pal boven de Koi gaan hangen, wil je niet teveel van de omgeving in beeld krijgen ( ik heb het zelf al eens geprobeerd met m'n 50 mm 1:8 en vond dit al een heel gedoe)
Natuurlijk kan je ook flink croppen, maar dan hou je veel minder pixels over.

Een 35mm geeft ook niet zoveel scherpte/diepte ( Lees D.O.F ) voor dit doel. Zeker als je foto's wil trekken vanuit de vijver.

De 70mm die ik aangaf was slechts een richtlijn, al ga ik daar van nature zelden overheen.

Maak je foto's met je 18-200mm, dan is het resultaat op 18mm en 200mm meestal niet optimaal qua scherpte ( heeft o.a. met de interne elementen van de lens te maken ) Met ongeveer 70 mm zal de lens ook het beste presteren.
Focuspunten afstellen:
Aangenomen dat je foto's in portret stand maakt, zet je de ingestelde focuspunten het best op ongeveer 1/3 van de onderkant van je zicht door de camera, de kans dat je het hoofd echt scherp krijgt neemt dan aanzienlijk toe.

Even tot zover :oops:

Je foto's zijn zeker niet slecht !
AVG

Berichtdoor marcoZ » do 08 nov 2018, 18:25:49

Dank, ik word alleen maar wijzer.

Overigens vind ik een beetje croppen geen probleem. Vaak moeten ik de vissen toch rechtzetten enzovoorts.
Ik fotografeer niet in portretstand, maar in A-stand.

Het nadeel van die 18-105 lens vond ik dat die vanzelf uitschuift door het gewicht en het feit dat je voorover hangt. Daarom leek mij een primelens zo fijn.
Maar ik zal volgende koishow eens beide proberen. Ik moet sowieso nog veel proberen :D
marcoZ

Berichtdoor AVG » vr 09 nov 2018, 12:31:10

Marco, ik bedoel met portretstand niet de instelling op de camera door aan het wieltje te draaien, maar kantelen van de camera zelf :D

Een zoomlens die vanzelf uitschuift lijkt mij ook vervelend, zeker als je met het spul aan de wandel bent. Eenmaal je fotografeert heb je toch je hand onder de lens.

OK, de A stand ingesteld. Dan gaan mijn adviezen niet echt meer op, de camera bepaald in die stand nog altijd deels hoe de foto er uit komt te zien, terwijl je in de M stand alles zelf in de hand hebt.
AVG

Berichtdoor marcoZ » vr 09 nov 2018, 14:17:25

O, zo portretstand...

Ik wissel wel eens tussen de A/stand en de m/stand. Beide gebruik ik.

Bij de cursus die ik gevolgd heb was de fotograaf van mening dat de A en de S te weinig gebruikt werden. Hij zei dat als je handig bent met de A (of S) je veel sneller bent met fotograferen.

Ook nog iets wat ik aan het testen ben of dat iets is voor mij..
marcoZ

Keer terug naar Fotografie