• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

filter opgroeibak

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.

filter opgroeibak

Berichtdoor Marco VH » wo 17 okt 2018, 19:18:07

Beste koivrienden,
Graag jullie mening over het volgende, namelijk het filter.

Welke optie is het beste voor mijn doelstelling (opgroeibak van ong 2500L verwarmd, link viewtopic.php?f=29&t=20018) ? Trickle filter of Kamerfilter?

Voor het filter heb ik plaats voor 120cm x 50 cm.

Kamerfilter ---> 120cm x 50cm x HOOGTE ???
Hoeveel kamers?
Ik zouw graag terug met stilstaand en bewegend bed werken.
Voor en nadelen?

Tricklefilter ---> 120cm x 50cm x HOOGTE ???
Hoeveel bakken boven elkaar?
Verlies ik hierdoor veel warmte?
Voor en nadelen?

Bestaat er soort dompel verwarmingselement? of beter via de normale heater werken?

Groetjes Marco
Marco VH

Afbeeldingen: 136

Re: filter opgroeibak

Berichtdoor Marco VH » do 18 okt 2018, 19:25:04

niemand geen idee?
Marco VH

Berichtdoor poutie » do 18 okt 2018, 19:34:48

Kijkt eens op mijn Q-bak draait ???
Grts luc.
poutie

Afbeeldingen: 190

Berichtdoor Marco VH » do 18 okt 2018, 19:48:47

poutie schreef:Kijkt eens op mijn Q-bak draait ???
Grts luc.

Hey poutie, alvast bedankt voor je reactie. Knappe Q bak heb je !! Heb deze topic al meerdere keren bekeken, en al veel info mee gewonnen.
Toch krijg ik bovenstaande vragen niet goed beantwoord.

Volgens mij zijn er hier toch meerdere mensen met een opgroeibak/Q bak? of niet?

Groetjes Marco
Marco VH

Berichtdoor Jef » za 20 okt 2018, 9:20:20

hey, ik heb een bak van 2.000 liter, met daarboven een vierkamerfilter van 350l. Vulling BWB en matten. Zorg dat je je filter gemakkelijk kan aflaten en spoelen. Pomp is zo'n Superfish Pond Eco Plus E5000 ltr. 22 Watt; gelet op de opvoerhoogte geeft die denk ik nog 3.000l/h, wat voor mij zeker volstaat.
Beluchting in de bak met enkele bollen, en beluchting van het BWB met dezelfde luchtpomp van 25 Watt.

Wel even bewust zijn wat zo'n bak op jaarbasis aan stroom verbruikt:47 watt/uur X 365 dagen x 24h = 412 kWh x 35 ct all-in = 145 EUR. Eventueel verwarmen komt daar nog bij.

Ik kan ook verwarmen, dat gebeurt met een gedompelde spiraalwarmtewisselaar in één van de filtercompartimenten. Je kan ook opteren voor een dompelelement, of zelfs iets maken met een warmteelement uit een boiler of wasmachine (kost een kleine 30 EUR) . Ik weet niet hoe handig je bent.

Alternatief is dat je het water via de uitlaat van de filter door zo'n elektrsiche heater laat stromen. Zorg dan wel dat de heater niet leeg kan lopen bij een probleem in de wateraanvoer; kwestie dat hij niet oververhit geraakt en problemen veroorzaakt.
nog steeds aan het bouwen ...
Jef

Afbeeldingen: 97

Berichtdoor Marco VH » ma 22 okt 2018, 3:58:04

Jef schreef:hey, ik heb een bak van 2.000 liter, met daarboven een vierkamerfilter van 350l. Vulling BWB en matten. Zorg dat je je filter gemakkelijk kan aflaten en spoelen. Pomp is zo'n Superfish Pond Eco Plus E5000 ltr. 22 Watt; gelet op de opvoerhoogte geeft die denk ik nog 3.000l/h, wat voor mij zeker volstaat.
Beluchting in de bak met enkele bollen, en beluchting van het BWB met dezelfde luchtpomp van 25 Watt.

Wel even bewust zijn wat zo'n bak op jaarbasis aan stroom verbruikt:47 watt/uur X 365 dagen x 24h = 412 kWh x 35 ct all-in = 145 EUR. Eventueel verwarmen komt daar nog bij.

Ik kan ook verwarmen, dat gebeurt met een gedompelde spiraalwarmtewisselaar in één van de filtercompartimenten. Je kan ook opteren voor een dompelelement, of zelfs iets maken met een warmteelement uit een boiler of wasmachine (kost een kleine 30 EUR) . Ik weet niet hoe handig je bent.

Alternatief is dat je het water via de uitlaat van de filter door zo'n elektrsiche heater laat stromen. Zorg dan wel dat de heater niet leeg kan lopen bij een probleem in de wateraanvoer; kwestie dat hij niet oververhit geraakt en problemen veroorzaakt.

Hey Jef, bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan. Ik zouw graag het filter gravitair opstellen naast de bak. Het stroomverbruik valt nog mee, heb meer schrik van de kosten die erbij gaan komen van het verwarmen, maar dit is nu eenmaal een keuze die we maken eh. de verwarming zouw ik eventueel willen doen met een omgebouwde heater (soort dompel heater), want van de andere mogelijkheden heb ik geen verstand.

Bedankt en groetjes Marco
Marco VH

Berichtdoor Jef » ma 22 okt 2018, 8:04:42

Verwarmen is simpel: 1 kcal is de hoeveelheid energie die nodig is om één kilogram water één graad Celsius te verwarmen; 1 kcal = 0,001163 Kilowattuur.
Wil je 1000 liter met één graad verwarmen (en stel warmteverlies = nul), dan heb je 1000 x 0,001163 = 1,163 kWh nodig. Of je deze nu met een elektrisch element, een kachel, een boiler of wat dan ook aanlevert, het vermogen is nodig.
Bij een bak van 2,5 m³ wordt dit een kleine 3 kWh. Als je element een vermogen heeft van 3 KW, heeft deze ca 1h nodig om deze energie aan het water af te geven. Als je kan maken dat je per dag het warmteverlies kan beperken tot 2° per dag, heb je dus 6 kWh per dag nodig om te verwarmen.

Als je rekent met de prijs van 35ct/kWh, all in, kost je dit 2,1 EUR per dag. Een week wordt ca 15 EUR; een maand wordt een 65 EUR....

Prijs voor een dagje: 0,40 EUR voor de pomp en luchtpomp + 2,1 EUR om te verwarmen = 2,5 EUR per dag

Stel dat je zo'n bak zes maanden laat draaien, kost je dit ca 450 EUR ! En daar moet je de installatie zelf, de waterkost, voerkost etc nog allemaal bijtelllen.

Vandaar dat in mijn mening een opgroeibak vooral een extra hobby moet zijn. Rendementsmatig ben beter af met een groter formaat vis te kopen, zeker als je van plan bent om één of twee vissen op te laten groeien.
nog steeds aan het bouwen ...
Jef

Afbeeldingen: 97

Keer terug naar Zelfbouw